Paard raakt afvalstoffen moeilijk kwijt. Tips gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Paard raakt afvalstoffen moeilijk kwijt. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 19:17

Mijn 4-appaloosa heeft een paar maand terug aan alle 4 de benen veel vocht gehad.
Ze kreeg toen 2x daags een lading kuil (paardenkuil, over het algemeen mooi droog en grof) en 2x daags een handje brok.
Omdat we overdag toen nog stagiaires hadden en die geregeld zich niet hielden aan een handje brok voor mijn paardje, maar er met regelmaat een halve kilo ingooiden, kreeg ze ineens last van behoorlijke olifantenbenen aan alle 4 de benen.
Dit was net in de week dat ik ontdekte dat ze te vaak teveel brok ineens kreeg.
Vanaf dat moment met staleigenaren overlegd dat ze helemaal van de brok af zou gaan, om zo ook fouten van stagiaires te voorkomen + dat ze hierdoor veel minder eiwitten binnen zou gaan krijgen.
Sinds een maand of 2 is ze nu helemaal van de brok af, maar ze blijft met regelmaat wat dikke benen houden. Zowel voor als achter.
Het valt zo op het eerste oog niet op, maar als ik langs dr benen voel dan voel ik hier en daar wat vochtophopingen.
Ligt ook erg aan de kwaliteit kuil. Zolang ze buiten staat zijn dr benen mooi droog, maar zodra ze binnen staat worden dr benen dikker en voelen ze wat warm aan.
Nu heb ik vorige week met staleigenaren overlegd dat ze de helft minder kuil krijgt (ze is ook echt best dik) en ze nu 2x daags een heel klein handje muesli krijgt met hierover een scheutje azijn om het vocht af te voeren en ervoor te zorgen dat ze dr afvalstoffen beter kwijt kan.
Ik wil haar het liefst op kuil houden, maar als ze dikke benen blijft houden dan ga ik ongetwijfeld over op hooi.
Vanaf half april - begin november krijgt ze trouwens geen kuil (ze staat dan van 9 tot 9 op het land) en krijgt 's avonds wat brok + ze heeft dan genoeg stro om aan te knabbelen. Met dr benen is dan ook niks aan de hand.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat, naast azijn, helpt om dr te helpen met het verwerken van de afvalstoffen.
Ze krijgt al geregeld een reinigingskuurtje op basis van Teatree, maar wil graag iets wat ik dagelijks kan gebruiken.
Of zou alleen azijn al voldoende zijn om dr te helpen?
Ik kwam ook iets tegen van D-Tox. Heeft iemand daar ervaring mee?
Nogmaals, ik kijk het nog even een paar weken aan en merk ik geen verschil op, dan ga ik helemaal over op hooi.

Alvast bedankt voor de tips! :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:21

D-tox is echt een aanrader voor het afvoeren van afvalsotoffen.

Mijn paard had telkens wat vocht bij de pezen, ondanks dat de pezen goed waren (zijn gescand).. De DA zei dat het beter moest worden door koelen, koelen en nog eens koelen.
Na onvoldoende resultaat met koelen heb ik ook D-tox gebruikt, en met een week was al het vocht verdwenen, en het is niet meer terug gekomen.

En ook een paard van een kennis van mij geeft goeie resultaten met dit produkt!
Echt een aanrader..

RianneH

Re: Paard raakt afvalstoffen moeilijk kwijt. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:27

Azijn over het voer voor afvoer afvalstoffen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Eet je paard het nog wel?
Wel ken ik zonnebloemolie wat helpt.

Ook heb ik dit jaar een kuur biergist gebruikt en dat leverde ook goede resultaten op.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:28

Bruin biertje ;)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:32

Mijn pony had hier last van, haar hele lichaam stond opgesloten met afvalstoffen. Ze werd knettergek van alles. Wij hebben er iemand die aan homeopathie doet er bij gehaald, die heeft met kabeltjes alle energieën goed gezet (paard deed paar tellen de ogen dicht, en werd wakker als een kalm, ontzettend rustig paard). En we hebben een homeopathisch middel gekregen voor haar lever, zodat die beter de afvalstoffen kan afbreken.
Het klinkt ontzettend zweverig, maar het heeft zo goed geholpen. Ik heb een heel ander paard nu.

Edit; typfouten.

Mijn paard heeft ook snel last van haar pezen, ze heeft ook last gehad van vocht in haar benen. De lever staat aangesloten op de pezen is mij verteld. Nu door de kruiden/druppels heeft ze vrijwel nooit meer vocht in haar benen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:21

RianneH schreef:
Azijn over het voer voor afvoer afvalstoffen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Eet je paard het nog wel?

Ook heb ik dit jaar een kuur biergist gebruikt en dat leverde ook goede resultaten op.

Heb goede verhalen gehoord over het gebruik van azijn door het voer. Ook van mensen bij ons op stal.
Mn paard eet dr voer prima op. Het maakt dr niks uit dat er azijn overheen zit.

@femmefatale1, super bedankt voor je tip!! Heb inmiddels D-tox besteld. Scheelt dat hier mensen zijn met ervaringen in bepaalde producten, want er is ook zoveel troep te koop wat niet werkt.

@ Lucifertje, ik ken wel het gebruik van biertje over het voer bij paarden die slechte darmwerking hebben, maar het helpt ook om afvalstoffen af te voeren? Dát is weer iets wat ik dan weer niet ken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:34

eigenlijk zou ik eerts kiezen voor een bloedonderzoek om te kijken wat er eventueel mis is.
paard van een kennis van me had ook regelmatig dikke benen, en toen ze bloed liet nakijken bleek er een tekort te zijn aan een mineraal waardoor de afweer van dit paard verminderd was en het vatbaarder was voor virussen.
zodoende kreeg dit dier dus dikke benen.

ik zou dus eerst proberen om medisch uit te zoeken wat er mis is en dan pas kijken naar iets wat kan helpen om de afvalstoffen kwijt te raken.
je kunt wel een supplement voor de organen gaan halen bijvoorbeeld,maar als er iets anders aan de hand is dan haal je dat dus voor niks.

meeste paarden die slecht de afvalstoffen kunnen afvoeren hebben vaak een maagdarm stelsel wat niet helemaal goed werkt.

drainage compositum is een heel goed middel,is te koop bij de paardendrogist
maar dit is een behoorlijk pittig werkend middel,dus zoek in elk geval goed uit of het wel het juiste product voor je paard is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:51

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:56

Draineren kun je natuurlijk altijd, maar ik zou ook eens "andersom" denken en zoeken naar iets waardoor ze beter haar eiwitten verteert. Stoffen die daar bijvoorbeeld veel invloed op hebben zijn: vitamine B in het algemeen, (foliumzuur) B11+B12, de darmflora (denk aan probioticum). Daarbij zou je ook nog kleefkruid kunnen geven voor de lymfecirculatie.

Ik vraag me dan een beetje af bijvoorbeeld, heeft ze bijvoorbeeld regelmatig of onlangs antibioticakuren gehad, krijgt ze snel last van een opgeblazen buik, kribbebijt ze bijvoorbeeld ook ... heeft ze last als je te snel na voeding gaat rijden, dat soort dingen.

Je hebt best kans dat als je een goed vitamine B supplement geeft + probioticum dat het dan een stuk beter zou gaan. Ik noem maar wat simpels. (waarbij je dan wel heel kritisch moet zijn in de aanschaf van die producten, want er zijn leveranciers die in een dosering vitamine B voor paarden nog niet de helft stoppen dan wat er in een supplement voor mensen zit, soms zitten er hoeveelheden in die een MUG nog niet eens zouden helpen).

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:23

ik merk verschil bij mijn ruin na het dagelijks geven van een paar biergist tabetten verkrijgbaar bij het kruidvat een heel flesje voor meen 2,99.
Bij de mijne merk je echt verschil.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:23

(hint: in biergist zit ook vooral vitamine B)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:01

Mijn paard heeft ook snel last van dikke benen. Zij kan gras erg slecht verteren en heeft als ze op een vol land staat altijd dikke en warme benen of dus als ze wat vol kuil krijgt. Ze krijgt regelmatig een drainage compositum-kuur en vanaf oktober krijgt ze iedere dag 30 ml appelazijn. Ze heeft de hele winter nog geen dikke benen gehad.

laantjuh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:24

Mijn paard had dit laatst ook dikke achterbenen met vochtophoping heb toen via de masseur een tip gekregen om gelijk te stoppen met kuil geven en 2 x daags de benen te koelen 20min lang en moest haar elke dag 3 weken lang Colosan geven van het merk Ecostyle bij de Welkoop te verkrijgen daar raakt ze de afvalstoffen van kwijt dit heeft super geholpen en moest haar veel longeren ook 2 keer daags een half uur ..............

suc6 ermee

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:31

Maar beweging geven is juist t moeilijke op dit moment. Vanaf half december kan ik alleen nog met dr wat over de weg lopen omdat vanaf dat moment de bak keihard is geworden.
Rijden doe ik nog niet met haar. Dat staat voor aankomend voorjaar in de planning.
Ik zie ineens heel veel middeltjes en natuurproducten langs komen en raak n beetje erg het overzicht kwijt moet ik zeggen.

Dit is trouwens wel voor het eerst dat ze dikke benen heeft. Tijdens t weideseizoen heeft ze hier nog nooit last van gehad.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:34

elk ochtend en avond een flesje bier

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:35

heb je mijn bericht gelezen?
zou toch gaan uitzoeken waarvan ze dikke benen heeft.
of weet je de oorzaak wel.

maar..de bak is hard bij jou?
dan kan je dier toch wel gewoon er uit?
denk dat de weg namelijk net zo hard is. :j
zou toch proberen zoveel mogelijk er uit, des te beter voor de bloedsomloop en de afvalstoffen

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:39

Er zijn zoveel middeltjes om afval stoffen kwijt te raken. Bij ons op stal gebruiken sommige een bruin biertje, of gewoon bier.
Ik zelf heb een tijd (na olifantsbeen) drainage compositum gegeven, vond het een erg positief resultaat!

Maar ik ga ook eerst met Ellepel mee, ga eerst eens kijken wat de oorzaak is, er zal wel een reden voor zijn dat er dikke benen ontstaan.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:47

Ze komt iedere dag buiten hoor (van 9 tot 4), maar de bak is natuurlijk niet fijn egaal hard om lekker in te kunnen rennen. Verre van dat. Om dr energie toch een beetje kwijt te kunnen loop ik 's weekends lekker met dr over de weg.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:51

ik heb het niet zo op kuilvoer, er zitten heel veel eiwitten in en mijn oude pony kreeg dat ook maar raakte het ook niet kwijt. ij kreeg er ook diarreeee van:(
je kan een biertje gebruiken ja, dat wil wel helpen
ik zou oppassen met hoeveel voer hij staat en hoeveel beweging hij/zij krijgt
mischieen heeft ie wel stalbenen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:55

LiVetime schreef:
Ze komt iedere dag buiten hoor (van 9 tot 4), maar de bak is natuurlijk niet fijn egaal hard om lekker in te kunnen rennen. Verre van dat. Om dr energie toch een beetje kwijt te kunnen loop ik 's weekends lekker met dr over de weg.

ohw oke,dat begreep ik niet helemaal uit je bericht.
dus beweging genoeg.

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:57

LiVetime schreef:
RianneH schreef:

Heb goede verhalen gehoord over het gebruik van azijn door het voer. Ook van mensen bij ons op stal.
Mn paard eet dr voer prima op. Het maakt dr niks uit dat er azijn overheen zit.

@femmefatale1, super bedankt voor je tip!! Heb inmiddels D-tox besteld. Scheelt dat hier mensen zijn met ervaringen in bepaalde producten, want er is ook zoveel troep te koop wat niet werkt.

@ Lucifertje, ik ken wel het gebruik van biertje over het voer bij paarden die slechte darmwerking hebben, maar het helpt ook om afvalstoffen af te voeren? Dát is weer iets wat ik dan weer niet ken.

Ja als het maar een oud bruin biertje is , het is ook goed om door de vacht te komen en paarden die een dip hebben maar dit mag maar 1 x per week, naar mijn weten

Gr mirjam

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:07

Oeh; vervelend!!

Huis, tuin en keuken middeltjes; bleekselderij. Is vochtafdrijvend. Rode bieten (kun je rauw geven) is ontstekingsremmend.

Verder; beweging beweging beweging!

laantjuh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:15

LiVetime schreef:
Maar beweging geven is juist t moeilijke op dit moment. Vanaf half december kan ik alleen nog met dr wat over de weg lopen omdat vanaf dat moment de bak keihard is geworden.
Rijden doe ik nog niet met haar. Dat staat voor aankomend voorjaar in de planning.
Ik zie ineens heel veel middeltjes en natuurproducten langs komen en raak n beetje erg het overzicht kwijt moet ik zeggen.

Dit is trouwens wel voor het eerst dat ze dikke benen heeft. Tijdens t weideseizoen heeft ze hier nog nooit last van gehad.

Mijn paard had ook tijdens weideseizoen niks want dan lopen ze toch de gehele dag dus veel lichaamsbeweging maar nu ze op stal staan kreeg ze dikke achterbenen dus stoppen met kuil geven en 2 x daags de benen te koelen 20min lang en moest haar elke dag 3 weken lang Colosan geven van het merk Ecostyle bij de Welkoop te verkrijgen daar raakt ze de afvalstoffen van kwijt dit heeft super geholpen en moest haar veel longeren ook 2 keer daags een half uur ..............maar je moet je paard juist veel bewegen als ze altijd maar op stal staan is niet goed voor de paarden.............wij staan in de wintermaanden in een manege (pensionstalling) 1 dag niet rijden is al dikke benen wij noemen het ook wel stalbenen wij rijden bijna wel elke dag rijden we niet dan longeren we wel maar zetten de paarden nooit stil op stal............

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:10

Ik zou je kuil maar eens vervangen door gewoon hooi......

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:11

Inderdaad van kuil naar hooi, scheelt je een hoop gedoe met supplementen en als je toch al aangeeft dat ze een wat te rijke conditie heeft( te dik is ), is dit denk ik de eerst stap die je moet nemen ;-)
Succes!