Vandaag gingen we brokken en musli halen, en toen was er iemand van de stal mee, en die zei dat sobere paarden van pavo heel fel kunnen worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
En wat betalen jullie aan voer, en wat voeren jullie, en hoe hard "werken" jullie paarden bij dat voer? Ik betaal nu 6 euro per 20 kilo, en dan voor een basis brok.
Groetjes Sanne
Caira
Geplaatst: 23-01-10 21:27
ik voer 80 gram marstall force per dag en bij arbeid zo'n 200 gram marstall naturell. Het niveau van werken verschilt per paard.
Ik heb geen ervaringen met Pavo. Ik voer zelf Havens sportmengeling (muesli in de rode zak) volgens mij kost een zak zo'n 10 euro
hinta
Geplaatst: 23-01-10 22:14
mijn paardjes, een e-pony en een haf, krijgen alleen zaadhooi en 1 x daags een pavo-koek (voor de vitamientjes). ze hoeven al geruime tijd niet meer te werken, en zijn moddervet.
vind je het gek met die pavo suikerklontjes! uh pardon koekjes
hinta
Geplaatst: 23-01-10 22:23
die krijgen ze pas sinds deze winter, en hebben ze wel nodig. in zaadhooi zit namelijk nagenoeg niks, en vitamienen heb je nu eenmaal wel nodig.
Tigra_
Geplaatst: 23-01-10 22:36
Wij voeren lannoo paardenmengeling. Denk dat die 10 of 11 euro per zak van 25 kilo wordt trouwens thuisbezorgt. Ze krijgen niet zo veel. Maar ze doen het er goed op. Zelfs mijn kieskeurige merrie vind ze om te smullen.
Pavo zelf vind ik erg fijne brok. Maar mijn merrie at er niet graag van of liep met de helft te morsen of eerst helemaal fijn malen tot er een af ander prut overblijft wat je weg kan gooien.
Maar goed ik denk dat het heel erg per paard verschilt hoe ze er op reageren. En of ze het lekker vinden ook niet geheel onbelangrijk.
Romili
Geplaatst: 23-01-10 22:38
Die van mij krijgt Havens Draversbrok. Kosten geloof ik rond de €10,00 per zak.
T_10
Geplaatst: 24-01-10 00:51
hoeveel zakken p/m?
tine10
Geplaatst: 24-01-10 01:04
Wij voeren Pavo, nooit problemen gehad, maar ja, kpwn-ers en welsh, dus niet echt sobere rassen. Mijn wedstrijd paard krijgt winners muesli, 4,5 schep per dag (= ca 3 kg), werkt minstens 1 uur flink per dag, doorgaans 7 dagen per week, maar hangt ook beetje af van mijn gezondheid ons gepensioneerde paard en de pony natures best (ook muesli), ieder een handje. Paard werkt dus niet meer, pony werkt aan de longe (ca 25 min) en voor de wagen (ca 1 uur), en heeft gemiddeld 2 keer per week een dagje vrij
Prijzen weet ik even niet precies maar ik geloof 11 en 13 euro.
Hoeveelheid per maand durf ik niet te zeggen. Hangt ook af of ze werken of niet. Want als ze een dag vrij krijgen, gaan ze (fors) terug in voer).
wij hebben een e pony krijgt 2 keer per dag halve kilo dravers sportbrok ongeveer 9 euro een zak , plus 2 keer perdag een halve kilo muslie 9,50 per zak en 2 keer daags een biks schep daiyli 10 euro een zak , waar je een tijd mee doet , pony rijdt gemiddeld een half uurtje per dag 1 dag in de week vrij , plus de pony krijgt veel ruwvoer
ik heb voor mijn veulen en shet pavo muslie is 13 euro per zak .. denk dat er 25 kilo in zit ..
An_J
Geplaatst: 24-01-10 08:42
Mijn merrie (kwpn met veel engels volbloed erin) krijgt op werkdagen 2/3 schep Equiral Qi, verdeeld over 3 bakjes met een handje lucerne (per bakje). Op niet werkdagen is dit 3x een handje met lucerne
Mijn ruin (AES) krijgt een volle schep QI en een volle schep Hartog Balance, verdeeld over 3 bakjes aangevuld met een flinke hand lucerne. Bij langer dan 3 dgn minder werk wordt hij pas terug gezet in voer.
Verder wordt er 1 zak peen verdeeld. Daar doen we ruim een week mee en eten dus 2 paarden van.
Mijn KWPN paard krijgt 's morgens 1 kg, 's avonds 1kg en na het 'werken' ligt eraan wat hij heeft gedaan. Stel hij heeft rustdag en alleen maar een wandelingetje 1/4 - 1/2 kg, maar als hij nu helemaal moe is en in het zweet 3/4 - 1 kg, en daar tussen in natuurlijk. dus ligt er een beetje aan.
Ik voer met een huismerk van de ruitersportzaak maar dat kan je eigenlijk vergelijken met PAVO. Ik geef nu in de winter basisbrok met basismuesli (die is dan met mint voor de luchtwegen, niet nodig maar dat was de enige zonder mais/haver). In de zomer kan hij meer energie kwijt en geef ik hem sportbrok met sportmuesli. Ook krijgt hij veel wortels.
1 zak muesli is uit mijn hoofd iets van 8 of 7 euro en een zak brokken ook. Muesli is 25 kg en brok 20 kg. Ik doe hier een kleine maand mee
Die van mij kreeg eerst altijd veulen brok van pavo en naderhand de basisbrok. Ze was alleen altijd in de winter wat feller. Maar meer niet.
Nu krijgt ze havens basisbrok en slobber. Een zak is iets van 10,- euro. Dat ze nu ander voer krijgt komt eigenlijk ook wel omdat ik het vlas daar ga halen en dan is het makkelijker om meteen brokken en etc mee te nemen.
Ze krijgt nu s'morgens 2 kilo brokken en s' avonds 3 kilo brok. En dan nog 2x een pak hooi erbij(op de wei omdat er niks staat en in de stal). Ze moet van de dierenarts zoveel hebben omdat ze in de winter altijd gigantisch veel doet afvallen.
Het is trouwens een KWPN
__Nienke
Geplaatst: 25-01-10 14:07
Mijn 2,5-jarige krijgt s'ochtends en s'avonds 1/4 schep basisbrok van Pavo en een handje muesli (Reform Kruidenstructuur van Vente). Hij is nog niet aan het werk, gaat af en toe een stuk mee wandelen.
Voor de zak brok betaal ik 8,45 (25 kg) en voor de zak muesli betaal ik 12,25 (20 kg). Met een zak brok en muesli doe ik zo'n 1,5/2 maanden.
Jibbel
Geplaatst: 25-01-10 14:21
Die van mij krijgt nu 2x per dag 3 handjes basisbrok van Van Gorp, kost ongeveer 7/8 euro per zak van 20 kg en 2x 1/4 muesli van Equifirst, kost zo'n 12 euro per zak van 25 kg.
Diablo
Geplaatst: 25-01-10 14:23
Hier krijgen ze merriebrok van Subli. Ik heb een drachtige Fries, een bijna tweejarige kruising Friesxkwpn, een kwpn-er en een ponietje. Ze krijgen het allemaal en doen het er prima op.
die van mij staan op basis brok van havens. doe ongeveer een maand met drie zakken (2 paarden) en kost 22,50 voor 3 zakken. merk niet dat mijn paarden er feller vanworden en in havens zit ongeveer het zelfde alsin pavo. gaf eerst ook pavo, maar na de ingredienten etc bekeken te hebben kwam ik tot de conclusie dat havens hetzelfde is (basisbrok dan he) en dat havenns toch een stuk goedkoper is. maar ga volgende winter mijn voerschema aanpassen omdat mijn oudje alles toch wat minder goed opneemt.
lovehorses7
Geplaatst: 25-01-10 16:20
Bij ons op stal krijgen ze havens draversbrok +/- €8 a 9 de zak en kruidenmelange van Havens a 12 de zak.
Het paard krijgt na arbeid 1 schep brok en 1/2 muesli en standaard bij binnen halen 1 schep brok en 1/2 muesli
Mijn 2 paarden werken helemaal niet ( meer). Mn twenter en mn 22-jarige krijgen allebei Pavo basic ( € 11.50 per 25 kg) en onbeperkt hooi. Allebei 1 1/2 kg per dag. Geef ze ook minstens 1 x per week 1 kg slobber , ook van Pavo, € 15.00 per zak.