hoeveel kilo hooi voeren per dag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

hoeveel kilo hooi voeren per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 10:12

Hoi,

Ik weet dat je 1-2 kilo per 100 kg gewicht hooi moet voeren. Dus die van mij moet ongeveer 6-12 kilo krijgen. Ik geef haar 's ochtend bij de voerbuurt 1 kilo dan gaat ze naar buiten en krijgt ze denk ik 3-4 kilo (moet dat nog een keer wegen). Dan bij binnenkomst krijgt ze 4 kilo en 's avonds ook weer 4 kilo.

Ze ziet er goed uit, heeft wel een hooibuik.

Ik vraag me af hoeveel moet je nu geven. Moet je haar minder geven omdat ze een hooibuik heeft?. Als ik zie wat ik haar geef per keer lijkt het niet overdreven veel, maar ik heb gemeten hoeveel het is. Alleen het hooi wat ze op het land krijgt nog niet gewogen.

Volgens mij als je dan onbeperkt voert dan voer je helemaal 18 kilo.

Wat zal ik doen.

Jessica

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:45

ik zou het paard nooit zijn ruwvoer afnemen. dat is het belangrijkste wat er is. als je paard daadwerkelijk wat te dik is zou ik eerder harder gaan trainen dan minder ruwvoer te geven. mijn paard krijgt per dag 20 kilo hooi. dat is in principe onbeperkt. mijn pony krijgt 12 kilo hooi. paarden zien er perfect uit en als ik merk dat er eentje te zwaar wordt krijgt ie gewoon iets meer arbeid. mijn pony had ook veel aanleg om dik te worden van ruwvoer maar meer werk gaf een super resultaat. ze is nu drachtig dus dan is het logisch dat ze dikker wordt, maar absoluut niet van het hooi.

amber18

Re: hoeveel kilo hooi voeren per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:44

Bedoel je met een hooibuik puur buikvulling door het ruwvoer? Of bedoel je dat je paard te dik is en dus teveel vet op de ribben heeft? Als het alleen buikvulling is is er niets aan de hand, dat is normaal en gezond voor een paard dat veel ruwvoer eet. 1-2 kilo per 100 kilogram lichaamsgewicht is inderdaad een mooie richtlijn, of je kunt ook onbeperkt geven als je paard daar niet te dik van wordt. Onze eigen pony´s (ijslanders) kunnen bijvoorbeeld niet meer dan zo´n 4-5 kilo hooi per dag eten (ze wegen bijna 400 kilo p/p), anders worden ze al te dik.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:53

gewoon ad libitum voeren onbeperkt dus

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:02

Een hooibuik dat betekent gewoon dat de darmen vol hooi zitten :) Daar zit dan natuurlijk een hele baal hooi in, logisch dat die buik dik is. Maar als je een hele dag geen hooi zou geven dan is die buik dus na 24 uur helemaal plat ;)

Officieel moet elk paard minimaal 1 kilo droge stof per 100 kilo lichaamsgewicht binnenkrijgen. Hooi bestaat voor ongeveer 85% uit droge stof, dus een paard van 500 kilo moet minimaal 6 kilo hooi krijgen.
Als een paard dan echt te dik wordt (dus bv vetrollen bij de flanken of een opgezette manenkam) dan moet je niet minder ruwvoer geven, maar meer beweging en minder krachtvoer/snoep/fruit :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:08

Volgens mij hoort een paard 7 tot 9 kg te krijgen (of onbeperkt natuurlijk) en als ik voorgaande reacties lees klopt dit aardig :)!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:09

Ik weet het eigenlijk niet heb mijn paard op een manege staan maar ikw eet wel dat die maar een handje kuil kreeg nog minder als een kwart van 1 plak van zon vierkante pak kuil tot hij mager werd nu krijgt die de helft van zon hele plak soms zelfs meer aangezien mijn zadels hierdoor slecht gaan liggen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:10

geen idee hoeveel ruwvoer mijn paard krijgt want hij krijgt gewoon 24/7 hooi
zoveel als hij nodig heeft

ik ben het namelijk met lianne eens dat je het paard zijn ruwvoer nooit moet afnemen
overigens geef ik bijna geen krachtvoer

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:21

Mijn paard staat op onbeperkt hooi, ik weet niet hoeveel kilo hij weg werkt op een dag. Als ik aankom heeft hij echt een gigantische buik, gevulde darmen, trekt ook zo weer weg.

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:24

ik vind het echt dom die kilo's want droge hooi weeg haast niks en iets natete) in baaltje) weegt veel meer

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:32

amber18 schreef:
Onze eigen pony´s (ijslanders) kunnen bijvoorbeeld niet meer dan zo´n 4-5 kilo hooi per dag eten (ze wegen bijna 400 kilo p/p), anders worden ze al te dik.

Amber voer je ze dan nog wat extra bij aan vitamines?
Hier ook de IJslanders niet al te veel hooi, iets meer als jij geeft, zo'n 6 kg per paard. 1,5 % lichaamsgewicht ongeveer. Daarbij geef ik safe en sound (een maatschep dat is ongeveer 400 gram) plus 70 gram pavo vital. Nog is er een die te dik blijft ondanks veel beweging, minder hooi durf ik niet.
Redden jouw paarden het op die 4 a 5 kilo hooi of voeg je nog een en ander toe?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:13

Esther, ik voer ook 5kg hooi, en 1 blijft er ook dik bij. Ze staan nog wel een uurtje of drie op de wei, maar daar groeit niet zo gek veel.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:49

mysa schreef:
Esther, ik voer ook 5kg hooi, en 1 blijft er ook dik bij. Ze staan nog wel een uurtje of drie op de wei, maar daar groeit niet zo gek veel.

Blijft dus lastig, voeradvies was 10 kilo hooi per dag plus 2 kilo safe and sound maar dat is echt te veel voor een IJslander. Nu is Bjorkie natuurlijk ook niet gezond door die Cushing, maar ze is ( nog) niet IR en dat willen we zo lang mogelijk zo houden. Ander paard doet het prima op de hoeveelheden die ik nu voer. Conclusie van deze discussie is dus eigenlijk dat je het per paard moet bekijken, als wij die IJslanders onbeperkt zouden geven ontploffen ze nog eens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:52

Ons paard krijgt nu rond de 12 kg per dag aan hooi.
Als het kouder wordt krijgt hij meer behoefte aan hooi en gaat er meer gevoerd worden. Ik kijk altijd naar wat hij eet en daar doseer ik naar.
Hooi is iets waar niet op bezuinigd mag worden vind ik.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:57

meggiemeg schreef:
Hooi is iets waar niet op bezuinigd mag worden vind ik.

Nee bezuinigen niet maar je moet ook naar de gezondheid van je paard kijken. Als je paard onbeperkt hooi eet en daardoor gezondheidsproblemen krijgt dan denk ik dat je niet goed bezig bent. Je moet naar het paard zelf kijken hoe ie het er op doet. Ik zou het dubbele moeten geven van wat ik nu voer nou dan kan ik mijn paard wel vergeten, die zou ontploffen.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:00

Ze is niet te dik, je kan de ribben nog voelen. Maar ze heeft echt zo'n typische hooibuik. Zo'n waggelbuik. Meer trainen lukt niet zo goed i.v.m met mijn eigen gezondheid. Heb wel zins kort een bijrijder, maar vanwege het weer wilt dat ook nog niet zo lukken.

Jessica

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:06

Mijn paard krijgt naast enkele uren weidegang maar 1 kilo hooi. Hij is namelijk echt veel te dik en zelfs met dit rantsoen valt hij nog nauwelijks af. Hij krijgt iedere dag beweging en - naast zijn ruwvoer - alleen nog 1 kilo biks. Als je dan bedenkt dat het om een KWPNer gaat van zo'n 1.70m...

Ik ben dan ook van mening dat het echt per paard/pony verschillend is wat hij/zij moet krijgen. Onbeperkt ruwvoer is echt niet voor ieder paard het beste. Je kan gewoon het beste kijken naar hoe je paard/pony er uit ziet en aan de hand daarvan de hoeveelheid voer bepalen.
Laatst bijgewerkt door Horseware op 30-11-09 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:36

misschien de kilo biks weglaten dan..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:39

biancavos schreef:
misschien de kilo biks weglaten dan..

van 1 kilo biks wordt een paard echt niet dik. Ik kan dit ook niet wegnemen ivm de vitaminen en mineralen die er in zitten en die hij nodig heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:50

Horseware schreef:
Mijn paard krijgt naast enkele uren weidegang maar 1 kilo hooi. Hij is namelijk echt veel te dik en zelfs met dit rantsoen valt hij nog nauwelijks af. Hij krijgt iedere dag beweging en - naast zijn ruwvoer - alleen nog 1 kilo biks. Als je dan bedenkt dat het om een KWPNer gaat van zo'n 1.70m...

Ik ben dan ook van mening dat het echt per paard/pony verschillend is wat hij/zij moet krijgen. Onbeperkt ruwvoer is echt niet voor ieder paard het beste. Je kan gewoon het beste kijken naar hoe je paard/pony er uit ziet en aan de hand daarvan de hoeveelheid voer bepalen.

Een paard heeft toch echt een bepaalde hoeveelheid ruwvoer nodig.
Je kan er dan ook voor kiezen om voor ouder hooi te gaan zodat je wel meer kunt voeren dan bij jonger hooi.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:52

Citaat:
Een paard heeft toch echt een bepaalde hoeveelheid ruwvoer nodig.
Je kan er dan ook voor kiezen om voor ouder hooi te gaan zodat je wel meer kunt voeren dan bij jonger hooi.

Heb ik al gedaan, maar ook dat werkt niet/nauwelijks.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:05

EstherHegt, ja ik voer altijd een compleet supplement en iets van een oliemengsel bij (hoe bevalt jou de Pavo Vital trouwens? Ik dacht er ook over om die eens te nemen). Onze paarden worden heel weinig gereden (maar staan wel 24/7 buiten in wei en paddock) dus dat heeft er ook veel mee te maken dat ze maar zo weinig nodig hebben natuurlijk. Ik geef ze dan ook nog vaak deels stro. Ze hebben echt maar zo weinig nodig!

Jessica23,
dan denk ik dat je er weinig aan kunt en hoeft te doen. Zeker niet minder gaan voeren want je paard is dus niet te dik. Paarden die veel ruwvoer eten krijgen nu eenmaal een ruwvoerbuik, dat is alleen maar een teken van gezondheid.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:21

amber18 schreef:
EstherHegt, ja ik voer altijd een compleet supplement en iets van een oliemengsel bij (hoe bevalt jou de Pavo Vital trouwens? Ik dacht er ook over om die eens te nemen).

Die vital voer ik nog niet zo erg lang, een week of 5 pas. Tot nu toe bevalt het prima. Ik gooi het door de safe en sound heen. In de safe and sound zit ook een vitamine mineralenbrokje, maar wil ik dan genoeg geven moet ik 2 kilo S & S per dag voeren om de vitamine en mineralenbehoefte te kunnen dekken, mij is dus geadviseerd om er een breedspectrumsupplement bij te geven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:30

Oh ja, vital voer ik ook bij, al jaren. En een halve 'gele' schep Sanequi colon, daar zitten ook wel wat vitamientjes in, maar ik voer er net als Esther met de D&H niet genoeg van om de vitaminebehoefte te dekken. Lijnzaad krijgen ze ook nog een schepje, gewoon droog door het voer.

@horseware: en graszaadhooi?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:35

ons jong spul en de fokmerrie hebben hun baal voordroog gewoon voorhanden op de wei en daar doen ze ongeveer een week mee. De sportpaarden krijgen smorgens een hele plak voordroog en savonds, en komen nog buiten voor te knabbelen aan het gras