Mijn fjord heeft pit nodig, geen vet !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Mijn fjord heeft pit nodig, geen vet !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:35

Hoe kan ik mijn fjord 'oppeppen' en energiek houden zonder dat hij vet wordt? Ik ben overgestapt van ponybrok naar sportbrok omdat hij best een beetje pit kan gebruiken. Alleen hij is enorm aangekomen ! Wat zouden jullie mij aanraden?

Hieronder staat wat informatie waar je rekening mee moet houden...

Mijn pony staat altijd buiten in een 'kudde' van 5 pony's, en staat 's nachts in de paddock(Daar krijgen ze 1 plak hooi, van een grote baal) en overdag 6 uur in het weiland(waar geen lang/voedzaam gras op staat...) Daarnaast krijgt hij drie keer in de week 1/2 kilo sportbrok.

Dit doet mijn fjord op een normale week:
maandag; rust(als ik tijd heb rijd ik of longeer ik hem)
Dinsdag; Paardrijles voor gehandicapten + 's avonds springles, naar de manege heen en terug lopen/draven in totaal anderhalfuur.
Woensdag; Dressuurles 1 uur plus naar de manege heen en terug lopen/draven in totaal anderhalfuur.
Donderdag: Gehandicapten les.
Vrijdag: Dressuurles (als woensdag).
Zaterdag: Rijd ik hem thuis, ±1 uur.
Zondag: Rijd ik hem thuis in de bak ±1 uur.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen ! Alvast enorm bedankt !

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:39

In ponybrok zit vaak minder eiwit/vet. Ik zou daar dus mee stoppen. Geef gewoon genoeg hooi, zeer weinig biks. Veel lange stapritten maken. Gewoon opletten wat je voert, genoeg rijden, en heb je de mogelijkhei om hem lekker in een paddock te laten lopen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:42

Jouw fjord moet zijn energie halen uit 1x per dag een plak hooi, eens in de twee dagen een halve kilo brok en verder lopen op een kaal landje?

Dat klinkt alsof hij veel te weinig binnenkrijgt om te verbranden en energie uit te halen. Misschien eens kijken of je paard niet meer ruwvoer kan krijgen dan..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mijn fjord heeft pit nodig, geen vet !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:44

Ik weet niet maar als ik het zo bekijk, werkt je pony ook gewoon erg hard? Hij kan lijkt me best twee dagen in de week vrij gebruiken. Niet alleen voor het lichamelijke maar ook om mentaal tot rust te komen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:44

Ik zou hem meer ruwvoer geven idd. Ze moeten snachts met zn 5e op 1 plak doen? En op de wei staat ook niks waar ze iets uit kunnen halen? Ik zou zorgen voor MINSTENS een plak per paard per nacht en dan overdag ook nog bijvoeren op het land.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:46

je zou terug kunnen gaan op ponybrok en daar over heen een supplement in poeder vorm kunnen voeren. dikke paarden zijn nou meestal ook niet zo voorwaarts door al het gewicht dat ze mee moeten slepen... dus afvallen en opzoek naar de juiste verhouding voer een beetje meer ruwvoer zou geen kwaad kunnen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:47

Niet om het een of ander, maar je wilt er voor jezelf meer pit in
(snap ik best)
maar hij moet ook 2 x per week gehandicapten les lopen,
bijt dat elkaar niet een beetje???

Overigens krijgt die van mij als ze vol in het werk is..
minstens 3 kilo krachtvoer per dag! en kuil of gras zoveel als ze wil (dus het is nooit op!),
maar moet dan ook bekennen dat uur dressuur, ook uur keihard werken is,
en niet gezellig op de hoefslag in de rondte rijden,
en ook wij rijden naar de bak en terug... en ahum wij rijden veel lange afstands ritten
aangezien we ook endurance rijden, dus voeren naar behoefte.

Nu staat ze stil geblesseerd, gras en kuil erbij aangezien land niet veel meer biedt
en handje brok en zemelen om wat medicijnen in te verstoppen,
tot op heden ik nog helemaal blij! niet te dik.

Echter ieder paard is anders en daar moet je met voeren rekening mee houden.
Vind de hoeveelheid ruwvoer bij jullie wel erg weining..
(mijn pony zou protesteren, kaken moeten malen en darmen gevuld zijn.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:51

zo ontzettend veel krachtvoer gaat er niet in he?
met schrale wei en hooi kom je misschien wel wat tekort.
dan kan je pony sloom zijn omdat ie aan de dikke kant is,maar je kunt je ook futloos voelen als je niet goed eet.

wat bij mijn pony errug goed werkt als ik hem wat feller wil hebben is zeewier :D
is echt zo,een week nadat ik hem dat geef word ie al voorwaartser.
ik geef het altijd als kuur,1 pot en dan stoppen.

zeewier is een poeder wat je over je voer kunt doen,als je het een beetje nat maakt blijft het zo aan je voer kleven.

als je toch liever kiest voor extra voer zou je een zak 6 granenmix van Subli kunnen halen.
zit net wat meer energie in en ze moeten goed kauwen omdat er hele granen in zitten.
zit ook een vitaminebrokje bij in.
voordeel van dit voer is weer dat er geen melasse in zit( of echt iniminimaal)
geef daar een halve voerschep van bij en je zit op een heel goed voer

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:50

Ik zou je fjord nog een dag extra rust gunnen. Lessen is natuurlijk prima, maar je rijd nu 2x zelf tegenover 2x les per week. Je zou de vrijdag les kunnen laten vallen bijvoorbeeld. Zo krijgt je fjord een beetje extra ruimte.

Verder zou ik je fjord meer ruwvoer geven. Liefst onbeperkt. Wat hij nu krijgt is echt te weinig om zijn energie uit te halen. Hij wordt dan niet vetter, maar zal wel een ruwvoerbuikje krijgen en daar is niets mis mee.

Qua brok zou ik hem van de sportbrok afhalen en op de dagen dat je zelf gaat rijden wat extra's geven. Iets in de vorm van Natures best van Pavo bijv.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:02

Aangezien dit geen fjordengerelateerde vraag is, en dit topic het beste tot zijn recht komt op VS, verplaats ik dit topic naar VS.
FJ => VS

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:05

Aangezien hij enorm is AANGEKOMEN lijkt me minder doen slecht idee, wordt ie nog dikker..

Overigens kan hij ook trager worden doordat hij meer weegt en dus meer spekjes moet meeslepen.

Overigens ruwvoerbuiken vind ik altijd zwaar overdreven woord.
paard hoort gevuld maagdarmstelsel te hebben en een paard in goede conditie (dus niet te dik en niet te dun) heeft dan een passend buikje.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:16

Enorm bedankt voor alle reacties... Sorry dat ik ze niet allemaal kan beantwoorden, ik zal mijn best doen !

Als hij lest met de gehandicapten is het stapwerk, hoogstens een rondje draven... Degene die hem dan begeleiden ergeren zich aan zijn 'sloomheid'. Ik snap dat een fjord korte benen heeft, en nooit zo hard als een kwpn'er kan stappen (of welk ander ras dan ook). Maar een rustig lopend iemand moet wel te doen zijn lijkt mij?

Ik ga zeker weten niet minder doen. Ik merk hoe vaker ik hem rijd hoe lekkerder hij in zijn vel zit, hiermee bedoel ik dat als ik 2 dagen niet heb gereden omdat ik ziek was dat hij de 3e dag(als ik hem ga rijden) een stuk minder loopt. Na 3 jaar op hem gereden te hebben heb ik dit wel gemerkt...

Over zijn ruwvoer; Ik ben ervan op de hoogte dat een paard een bepaald aantal keer moet kauwen per dag voor de speeksel enzovoorts.
Het weiland is niet enorm schraal, ik bedoelde eerder dat het een normaal weiland is, zonder heel lang gras(bijv. een koeienweide). We hebben genoeg weiland, nu nog, voor het eerst sinds jaren... Ons nieuwe 'weilandbeleid' heeft geholpen ! :D
Verder is 1 plak hooi 1 groene kruiwagen vol(het zijn de grote kruiwagens met 2 wielen, als je begrijpt wat ik bedoel) Misschien dat daar wat misverstand over was. Ik denk dat ik het een beetje verkeerd verteld heb... Meestal ligt er nog wat op de grond de volgende morgen. Dus dat is in ieder geval voldoende.

Een uur dressuur is bij mij ook niet babbelen, ik zit er tenslotte niet voor niets, en ik wil graag iets verder komen dan de L1

@ Sjolvir: Wat voor krachtvoer geef jij?

Sorry dat ik hem in de verkeerde categorie heb geplaatst...
Laatst bijgewerkt door fienaaa op 02-11-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:20

denice schreef:
In ponybrok zit vaak minder eiwit/vet. Ik zou daar dus mee stoppen. Geef gewoon genoeg hooi, zeer weinig biks. Veel lange stapritten maken. Gewoon opletten wat je voert, genoeg rijden, en heb je de mogelijkhei om hem lekker in een paddock te laten lopen?

En hij krijgt sportbrok, of bedoelde je dat?

Hij loopt altijd in de paddock, behalve als hij in de weide staat ;)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:25

je zou geplette haverpuntjes bij kunnen voeren
daar krijgen ze pit van zonder dikker te worden.

ook zou ikzelf weer teruggaan op de ponybrok dan!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:30

Misschien is je wei toch te vol, en je kuil toch teveel. Kan je geen hooi gaan voeren en dat doen in een paddock of klein stukje korte wei? Al zit er nu weinig meer in het gras.. Ik denk dat hij moet afvallen en daardoor komt er wel weer energie in.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:32

en zemelen is dat ook niks om dat er bij te voeren. dit geeft ze vaak ook meer energie. en extra vitamines.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:27

Nu krijgt die van mij dus nauwelijks iets he (in verhouding met als ze werkt,
voor sommige werkende fjorden is dit al te veel!!!).. wegens stilstaan.
(ja gras, en kuil en handje brok met muesli en granenmix en handje zemelen en 1 appel )

Maar in het werk..
ca 2 kilo brok heb nu horse food basisbrok maar ook wel pavo gevoerd.
daarbij 1 schep meusli (kruiden melange is ze gek op.. maar ook wel reform echter dat is hier niet meer verkrijgbaar. )
en ik heb granenmix van subli 1 schep.

Dit alles verdeeld over 3 porties en dan nog kuil / gras zoveel ze wil.
Let wel!! Dit krijgt ze alleen als ze volop in het werk zit.

fjord nu... gras en kuil bijgevoerd met bontjas aan.
http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/StYie ... %20058.JPG
fjord volop in het werk, volop gras in de wei en ... 3 kilo k.v. (soms zelfs iets meer)
http://i9.photobucket.com/albums/a53/Ma ... iest-9.jpg

En dan hebben we nog op de wedstrijden en ook zo wel eens,
appeltje, wortels, banaan, slobber.. Tja wie hard werkt, krijgt goed te eten.. :D

Echter als jouw paard nu te dik is, zou ik beginnen met hem laten afvallen, alicht dat jij daar al actiever van wordt.
Aangezien je overgewicht 24 uur per dag met je mee moet slepen.

Als ie slanker is, zou die in theorie actiever moeten zijn.

Overigens merk ik aan de mijne meteen als er niet veel kv in zit, niets mee te beginnen.
Pas wel op, dat als je er meer eten uiteindelijk in stopt, je dat er ook uit moet rijden.
Wijs oud gezegde, haal de ellende niet uit de voerkist..

En geen paard is hetzelfde he!???!! En voor een fjord wordt er in Sjol aardig wat te eten geschoven.
(tot haar grote genoegen.)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:43

Weer bedankt voor de uitleg !

We zijn gestopt met de sportbiks, maar dat waren we al van plan... Ik wil hem niet nog dikker... Gewoon weer terug op ponybrok, maar ik ben wel aan het kijken voor iets erbij... Want op ponybrok alleen red hij het niet(vandaar dat ik dus over was gegaan op sportbrok.. Iets teveel van het goede !)

Hij krijgt de dag voordat ik naar de manege ga brok, dus ik rijd eruit wat erin gaat, daar had ik al over nagedacht...

Ik denk dat ik maar vanalles ga uitproberen... :) Hij krijgt zoiezo af en toe een scheut lijnzaadolie er door heen, omdat ze op 't zand staan... Voor het geval dat hij per ongeluk wat zand binnen krijgt(we willen geen koliek hebben !)

Het is enorm moeilijk om het juiste voerpatroon te vinden... Ik denk dat ik nog even moet zoeken en uitproberen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:48

fienaaa schreef:
Weer bedankt voor de uitleg !

Hij krijgt de dag voordat ik naar de manege ga brok, dus ik rijd eruit wat erin gaat, daar had ik al over nagedacht... Ik denk dat ik maar vanalles ga uitproberen... :) Hij krijgt zoiezo af en toe een scheut lijnzaadolie er door heen, omdat ze op 't zand staan... Voor het geval dat hij per ongeluk wat zand binnen krijgt(we willen geen koliek hebben !)

Het is enorm moeilijk om het juiste voerpatroon te vinden... Ik denk dat ik nog even moet zoeken en uitproberen...

Daar zit al een fout, je moet een paard consequent voederen, dus niet vandaag wat extra voor iets dat morgen mss komen zal. Zo werkt dat niet

Onze fjord vroeger kreeg vnl voordroog, en twee keer per dag een schep bix met zwarte haver en een beetje melasse. En conditie moet je ook trainen, dus mss een interval training opstellen en geleidelijk intensiteit in je trainingen opbouwen

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:00

@Buick.

hij krijgt het 3 keer in de week(want ik ga op standaard dagen naar de manege, dinsdag woensdag en vrijdag)
Wil je zeggen dat ik deze porties moet verdelen over de hele week?

Met de conditie is het prima gesteld. Een springles loopt hij prima mee, daarna heeft hij nooit 'zweetplekken' en is ook nooit extreem buiten adem, dus na een of 2 rondjes stappen is hij weer prima op adem...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:04

Ja je moet dagelijks voederen, ruim voorzien van ruwvoer en het nodige krachtvoer afhankelijk van de intensiteit van training.
Maar als je krahtvoer geeft moet je dat dagelijks geven en niet de dag voor je gaat rijden zeg maar.
Je kan beter bwv spreken elke dag een bekertje krachtvoer geven, dan bvb een keer een volle schep of kwart emmer ofzo.

En je zegt dat hij pit nodig heeft maar langs de andere kant is de conditie ok??? Dus wat wil je dan eigenlijk bereiken? Als de conditie goed is kan je dat vet toch vanzelf wegtrainen? En zal doorvoeren mss eerder een 'ontplof'effect kunnen vormen.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:37

Je kan proberen om gewoon terug te gaan naar je oude brok en PAVO Summerfit "koeken" bij te voeren daar zitten alle vitamine en mineralen in die ze nodig hebben om te kunnen functioneren zonder dat je ervan aankomen. Deze koeken zijn speciaal ontwikkeld voor de koudbloedrassen. Een fjord van een stalgenoot doet het daar ook erg goed op. En die komt ook heel erg snel aan qua gewicht.

Eldion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:31

powerplus is ook een sportbrok en daar zitten zwarte havers in en dan kan je beter dit geven dan gewone brok. Ze worden ook nog welles heftig van met t losrijden een paar keer over te laten springen dan zijn ze de rest van t rijden behoorlijk voorwaarts! dan moet die het wel doen natuurlijk.:D

Cherokee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:37

meer ruw voer ! en een handje haver

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:24

Bienotje schreef:
Jouw fjord moet zijn energie halen uit 1x per dag een plak hooi, eens in de twee dagen een halve kilo brok en verder lopen op een kaal landje?

Dat klinkt alsof hij veel te weinig binnenkrijgt om te verbranden en energie uit te halen. Misschien eens kijken of je paard niet meer ruwvoer kan krijgen dan..

ben ik het mee eens ;)