hoeveel krachtvoer jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stasja1

hoeveel krachtvoer jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 05:50

Hoihoi,

Hoeveel geven jullie een jaarling pony van ca. 1.40 aan krachtvoer in de winter?
De tijd komt eraan dat hij niet meer 24/7 op het land kan staan en dus meer op stal.
Hij krijgt sowieso s'morgens s'middags en s'avonds kuil of hooi. Ik heb Pavo Grow maar daar geven ze aan dat hij ca. 2 kilo per dag moet krijgen. Dat vind ik erg veel.
Zelf zat ik meer te denken aan s'morgen en s'avonds een ¼ te geven.

Wat vinden jullie?

Arabesk

Re: hoeveel krachtvoer jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 07:30

Geen krachtvoer. Krachtvoer is in principe nergens voor nodig, mits je voldoende ruwvoer geeft.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:50

Mijn jaarling krijgt ook geen krachtvoer

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:08

Mijn veulen krijgt ook geen krachtvoer en zij is inmiddels twee jaar en groeit fantastisch!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:38

Persoonlijk zou ik ook geen krachtvoer geven, maar wel een vitamine- en mineralenkorrel. Bijv. Pavo PodoSupply.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:42

Waarom zou je hem krachtoer geven? Krachtvoer is voor paarden die werk verrichten. Als je hem gewoon lekker veel ruwvoer geeft voorkom je ook dat ie te hard groeit. Als je hem iets wilt geven omdat de andere paarden ook krijgen kun je hem beter ies van luzerne geven, zomaar een handje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:00

VSW --> VS

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:57

eeen veulen en krachtvoer ? ik zou niet weten waarom een veulen kracht voer nodig heeft.
zet hem liever op de weide en voer swinters lekker hooi bij.
krachtvoer heeft een veulen zeker niet nodig.

en als je dan op een pension stal staat en je niks anders kunt,, zou ik om bedelen tegen te gaan een paar korreltjes geven en verder gewoon niet.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:02

Geen krachtvoor tot ie 3 is. Op hooi kunnen ze het mákkelijk redden. Krachtvoer is alleen omdat mensen denken dat ze het nodig hebben. Paarden zijn veel meer gebaat bij onbeperkt goed hooi en evt. vitamines of mineralen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:05

Ik had ongeveer hetzelfde gevraagd aan een bokker, die gaf dit als antwoord (ik heb zelf uiteindelijk voor alleen onbeperkt hooi en gras gekozen):

Blijkbaar krijgt je paard door het hooi energie genoeg binnen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wat ik qua waardes allemaal goed vind zitten is Pavo Podo Supply. Ze zeggen dat dit alleen voor jonge paarden is, maar dit is niet zo. Het kan net zo goed aan volwassen paarden gegeven worden.

Ik weet het medische verhaal niet van je pony, maar over het algemeen zijn vooral de suikers en zetmeel de boosdoener, en niet zozeer de eiwitten. In de Pavo PodoSupply zit 2% zetmeel en 5% suiker. Dit is dus heel laag. Bovendien hoef je er maar 300 gram per dag van voeren. (Meer niet, want dan wordt het schadelijk!) Als je dan ook nog een liksteen neerhangt, zoals de KNZ liksteen dan krijgt je paard alles binnen wat hij nodig heeft.

Hier de link naar de Pavo Podo Supply: http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-podosupply.html

O ja, er staat in de tekst op de pavo site dat je hiernaast ook krachtvoer moet voeren, maar dat is niet waar. Dat is gewoon een verkooppraatje.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:54

Lotte1990 schreef:
Geen krachtvoor tot ie 3 is. Op hooi kunnen ze het mákkelijk redden. Krachtvoer is alleen omdat mensen denken dat ze het nodig hebben. Paarden zijn veel meer gebaat bij onbeperkt goed hooi en evt. vitamines of mineralen.

Hoezo 'tot ie 3 is' ... :) ?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:56

ja hoezoo 3?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:10

Een jaarling (en tot 3 jaar) is het verstandig een junior muesli te geven waar alles in zit om uit te groeien tot een gezond en sterk paard, alleen gras krijgen ze tekorten die zich op latere leeftijd zullen uiten. De basis is uiteraard altijd goed ruwvoer maar het is een fabeltje dat deze jonge dieren alleen uit gras/hooi alles kunnen halen voor de juiste groei

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:10

Ik geef voor de zekerheid wel wat krachtvoer erbij, maar ze redden het ook absoluut zonder. Er zijn genoeg jonge paarden uit de opfok die blaken van gezondheid (ook op latere leeftijd). Goed hooi en liksteen zou voldoende moeten zijn.

Ik geef een halve schep onderhoudsmuesli dagelijks met verhoogd vit.&min. (let even op hoeveel er in zit per merk).
Mijn jaarling krijgt gras en hooi van arme grond, ik wil er toch zeker van zijn dat ze alle vit en mineralen binnen krijgen voor de groei/botten ed. Ik zoek krachtvoer uit waar geen of weinig suiker in zit (melasse en zetmeel)

Ik vind eigelijk wel van alle voeders dat je zoveel moet geven. Zou ik ook niet doen. Sommige jaarlingen die je ziet zijn nu al te dik en dat is echt ongezond.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:17

Mijn jaarling krijgt 's ochtends, net als m'n Tinker, 500 gram mengsel van basisbrok/muesli/granenmix (is een beker vol) en 's avonds nog een Pavo Koek. Verder onbeperkt hooi, 2x per dag een pluk kuil en een liksteen. Ze doen het er beide prima op. Oh ja, ze staan 24/7 buiten met schuilstal maar gras is er niet echt meer.

Stasja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:17

Royen schreef:
Ik had ongeveer hetzelfde gevraagd aan een bokker, die gaf dit als antwoord (ik heb zelf uiteindelijk voor alleen onbeperkt hooi en gras gekozen):

Blijkbaar krijgt je paard door het hooi energie genoeg binnen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wat ik qua waardes allemaal goed vind zitten is Pavo Podo Supply. Ze zeggen dat dit alleen voor jonge paarden is, maar dit is niet zo. Het kan net zo goed aan volwassen paarden gegeven worden.

Ik weet het medische verhaal niet van je pony, maar over het algemeen zijn vooral de suikers en zetmeel de boosdoener, en niet zozeer de eiwitten. In de Pavo PodoSupply zit 2% zetmeel en 5% suiker. Dit is dus heel laag. Bovendien hoef je er maar 300 gram per dag van voeren. (Meer niet, want dan wordt het schadelijk!) Als je dan ook nog een liksteen neerhangt, zoals de KNZ liksteen dan krijgt je paard alles binnen wat hij nodig heeft.

Hier de link naar de Pavo Podo Supply: http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-podosupply.html

O ja, er staat in de tekst op de pavo site dat je hiernaast ook krachtvoer moet voeren, maar dat is niet waar. Dat is gewoon een verkooppraatje.

De KNZ liksteen heb ik inderdaad al aangeschaft. Heb nu ook Pavo Podo Supply aangeschaft. Krachtvoer heb ik nu nog wel 1,5 zak van dus maak ik wel eerst op.

Bedankt voor de reacties!
Laatst bijgewerkt door Stasja1 op 12-10-09 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Stasja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:20

Even ter aanvulling: Ik heb de Pavo Podo Grow dus niet een gewone basisbrok.
Je zou toch zeggen dat het wel goed is voor een jong paard, omdat het speciaal voor jongen paarden tot 2,5 á 3 jaar is?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:57

Lijkt mij juist geschikt voor jonge paarden ;) Suc-6 ermee!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:34

Dani62 schreef:
Lotte1990 schreef:

Hoezo 'tot ie 3 is' ... :) ?

Meeste paarden gaan aan het werk als ze 3 zijn? En dan kunnen ze wel eens terugkomen in conditie en energie waardoor het soms nodig kan zijn om krachtvoer bij te voeren. Helemaal als ze vrij snel flink in training komen, wat meestal zo is met sportpaarden e.d.

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:28

In de winter zou ik toch 1 x perdag krachtvoer geven. en onbeperkt ruwvoer geven, dat moet volstaan hoor! :o

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:32

Waarom krachtvoer geven? Dat is toch eigenlijk gewoon geperst gras en bindmiddel? Ligt er natuurlijk aan wát je geeft maar voor een jong paard wat eigenlijk niets doet overbodig. Dan staat ie straks in de stal te stuiteren!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:39

ik weet niet van welk merk jij brok hebt, maar in de brokken die ik tot hiertoe gehad heb, zat alles behalve wat ik verwachtte, maar absoluut geen gras.
Musli bestaan grotendeels uit granen.
Een jaarling heeft niet veel nodig aan krachtvoer. maar als je niet zeker bent van het mineraalgehalte en bemestingsgraad (belangrijk voor het eiwitgehalte) van je gras en hooi, dan ben je veiliger met een beetje krachtvoer voor jonge paarden (0.5 tot 1kg/dag afh van je paard/pony) of een goed vitaminen/mineralen supplement.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:43

petitparis schreef:
ik weet niet van welk merk jij brok hebt, maar in de brokken die ik tot hiertoe gehad heb, zat alles behalve wat ik verwachtte, maar absoluut geen gras.

Ik heb geen brok, nooit gehad ook. Mijn jaarling doet het prima op gras en onbeperkt hooi. Soms krijgt ze muesli van Subli (weinig eiwitten) maar niet meer dan een klein handje en fruit, appels, banaan, sinasappel en wortels. Maar ik geef pas krachtvoer als dat nodig is (als ze gaat werken) maar dan zal ik ook een voerexpert laten komen om te kijken wat ze nodig heeft en niet zomaar krachtvoer gaan geven van elk merk dan ook. Mazzeltje: kennisje van mij is voerexpert :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:49

heb jij inderdaad geluk :)

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 07:49

die van mij krijgt s'ochtends en s'avonds veulenbrok alleen winter periode met kuilgras ze is nu 6 maandenze gat van mei tot okt het land op en dan krijgt ze dat niet