Pavo Summerfit, zo slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Pavo Summerfit, zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 18:24

Ik zie steeds meer commentaar over de summerfit koeken van Pavo verschijnen op bokt,
nou krijgen mijn eigen pony's het niet, maar vroeg me af of er dan iemand is die kan uitleggen
wáárom summerfit dan zo slecht is, en wat dan wel goed is zodat ze naast hooi genoeg voedingsstoffen en vitamen/mineralen binnenkrijgen.

Ben benieuwd :)

madamX

Re: Pavo Summerfit, zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:27

Voor zover ik kan oordelen doelt men op het hoge % suiker in summerfit.
Zelf heb ik meestal hooi van goede kwaliteit maar wanneer ik een mindere kwaliteit hooi heb voer ik bij met kruidenbrokken (zonder enige toevoegingen)

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:13

ik voer het de mijne ook in de zomer (dit jaar voor het eerst mee begonnen) omdat ik merkte dat ze niet meer gnoeg haalde aan vitaminen en mineralen uit het gras. Toen werd mij dit geadviseerd en ze doet het erg super op, ik merk duidelijk verschil! Ze wordt wel bijna iedere dag gereden of wat anders ongv anderhalf uur.

Dus ik vindt ze super maar hoor dit de laatste tijd inderdaad ook vaker dus ik ben eigelijk ook wel benieuwd wat er nu zo slecht aan is want sil reageert er echt super op! En wordt er niet dikker van.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:20

Mijn pony lust het niet eens :+ Eén van de weinige dingen trouwens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 02:54

Dit ga ik even volgen. Mijn paard krijgt Pavo Aura, de koeken. Tegenwoordig heten ze anders, hij doet máánden met een pak aangezien hij maar 3 keer per week een halve koek krijgt. Hij vindt 't erg lekker, maar ook ik hoor de laatste tijd mindere berichten over de pavokoeken. Zijn er meer mensen waar het paard jeuk krijgt van die dingen? Hij schuurt zijn staart en ik vraag me af of het door die koeken komt? Eczeem, wormen of losse staartharen kan het in ieder geval niet zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-07-09 03:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 02:57

Mijn 2 jarige welsh kruising krijgt elke dag een halve koek.
Hij staat ook 24/7 op een kort land.
Op de koeken doet hij het super! Hij word er niet dik van.
Ik had als probleem dat hij zijn wintervacht niet losliet, maar na een paar pavo koeken kreeg hij eindelijk zijn zomer vacht :D

Maar nu heb ik ook 1 vraagje... zijn ze echt alleen voor in de zomer? wat moet ik dan in de winter voeren?:P

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 02:59

even een stipje

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 03:08

Die van mij eet ze niet eens, heb ze ooit op wedstrijd gewonnen, ik heel happy naar et peerd alla "kijk meid! Heb jij ook eens wat aan je prijs!" geef ik haar die koek, spuugt ze hem zo weer uit en kijkt ze me aan van "DIT is wat ik krijg van je? >;)"

:') Heb ook gehoord dat er veel suiker in zit in die dingen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 03:09

Jenkins schreef:
Maar nu heb ik ook 1 vraagje... zijn ze echt alleen voor in de zomer? wat moet ik dan in de winter voeren?:P

Je hebt pavo summerfit en pavo summerfit xl, die laatste heetten eerst pavo aura, en die voer ik. Sinds maart. Als ik het goed begrepen heb is de gewone summerfit een aanvulling op gras, en dat eten paarden toch meestal in het zomerseizoen, al krijgt de mijne 's nachts hooi. En de summerfit xl is een vitamine- en mineralenaanvulling op ieder denkbaar ruwvoerrantsoen. Ik moet wel zeggen dat ik niet alleen pavokoeken bijvoer. Op de dagen dat ik rijd (4 dagen per week) krijgt hij een halve schep muesli, en de andere 3 dagen een halve koek.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 05:22

Ik voer mijn shetten dagelijks een ½ pavo summerfit koek zowel in de zomer als in de winter en ze doen het er super op.
Ook krijgen ze per dag een bekertje muesli en in de winter hooi meer is niet nodig bij hun.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 06:37

Veel paardeneigenaren geven de koeken aan paarden die geen brok krijgen, omdat ze hun paarden geen suikers willen of mogen voeren. Denken dat ze vitamine en mineralen geven, Vergeten dan dat er ook een berg suiker in zit. Op bokt wordt dat vaak dan verteld in de topic voor dikke paarden, paarden met ir ,hoefbevangen paarden dat het dus een slechte vervanger is.
Mag je paard gewoon alles eten dan is het een prima vitamine en minerale verstrekker voor in de zomer, als er vrijwel geen gras meer op je wei staat. En in de winter mocht je paard alleen hooi krijgen kan je het ook prima bijvoeren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:29

hestejente schreef:
Jenkins schreef:

Je hebt pavo summerfit en pavo summerfit xl, die laatste heetten eerst pavo aura, en die voer ik. Sinds maart. Als ik het goed begrepen heb is de gewone summerfit een aanvulling op gras, en dat eten paarden toch meestal in het zomerseizoen, al krijgt de mijne 's nachts hooi. En de summerfit xl is een vitamine- en mineralenaanvulling op ieder denkbaar ruwvoerrantsoen. Ik moet wel zeggen dat ik niet alleen pavokoeken bijvoer. Op de dagen dat ik rijd (4 dagen per week) krijgt hij een halve schep muesli, en de andere 3 dagen een halve koek.

Nee hoor het is precies hetzelfde, de XL duidt op de grotere verpakking, koeken zijn precies hetzelfde daarom heet het nu ook beide summerfit omdat het verwarrend was dat de kleine dozen summerfit heten en de grote pakken aura.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:33

hestejente schreef:
Zijn er meer mensen waar het paard jeuk krijgt van die dingen? Hij schuurt zijn staart en ik vraag me af of het door die koeken komt? Eczeem, wormen of losse staartharen kan het in ieder geval niet zijn ;)

Dat zou zomaar kunnen. Sommige paarden krijgen jeuk wanneer ze veel suikers binnen krijgen. Suiker versterkt ook de reactie op die exzeemmugjes.

Ik heb ze voorheen wel gevoerd, maar ik ben nu over gestapt op voer met minder zetmeel en suikers, ivm een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid. En dit voer vinden de pony's en ik lekkerder. In mijn geval gaat het wel om ruiken :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:42

Citaat:
Je hebt pavo summerfit en pavo summerfit xl

Inderdaad.. het enige verschil is de verpakking!

Tja, suiker is één van de nieuwe hypes in het paardenwereldje. Tendele wel terecht want anders dan de natuurlijke suikers, zal een paard in de natuur niet snel een suikerpot vinden. Toch wordt de compleet-theorie over suikers nogal eens overdreven want ondanks dat er in de Pavo-koeken zeker suiker zit ( melasse, anders kan de bronstof niet tot een koek gebonden worden), moet je het wel in verhouding zien: een groot paard geef je maar één koek per dag. Zet dat nou eens naast de kilo's brok die sommigen aan hun paard geven..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:51

Ik heb ze ook een tijdje gevoerd maar ben er mee gestopt omdat ze veels en veels te droog zijn.
Ik heb nu weer een emmer gehaald met vitamine brokjes van pavo.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:56

Ik voer ze sinds 1 jaar bij. Mijn paard krijgt 3 scheppen muesli per dag en op de dagen dat hij gewerkt heeft 1 koek en anders een halve. Hij doet het er prima op. Hij werd er overigens wel dikker van, maar dat was toen ook de bedoeling ;)

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 08:36

Iedereen heeft het altijd over de enorme hoeveelheid suiker dat er in de koeken zou zitten maar dat valt best mee. Ik kan mij voorstellen dat als je een paard hebt wat suikervrij voer moet hebben je geen koek geeft. Hoewel ik mij altijd afvraag in hoeverre er suikervrij voer bestaat , in de analyse van bijv Marstall staat wel dat er nauwelijks suiker inzit maar ik kan nooit vinden hoeveel procent we het dan nog over hebben.
Maar goed ; als je de koeken nu vergelijkt met bijvoorbeeld natures best van Pavo( hun suikerarme voer). In een kilo natures best zit 2 % suiker in een kilo summerfit 6 %. Lijkt veel dus maar....... summerfit geef je alleen als je paard daarnaast geen brok krijgt zodat hij toch aan zijn vitaminen en mineralen kan komen. Als je 1 kg natures best voert krijgt je paard dus 20 gram suiker. Als je paard geen krachtvoer krijgt maar alleen maar gras of in de winter hooi geef je hem 1 koek per dag. In een kilo zitten 6 koeken dus voer je iets meer dan 11 gram suiker per dag. Is dus de helft van wat je zou voeren als je suikerarme brok zou geven. Voer je geen suikerarm voer maar bijvoorbeeld een basis of sportbrok kan deze hoeveelheid suiker wel 3x zo hoog zijn per kilo.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:06

Zoals Jannepauli en haflinger4me zeggen moet je het allemaal in verhouding zien. Reken inderdaad maar eens om hoeveel suiker je voert met de hoeveelheid krachtvoer die je zou geven en hoeveel suiker er in 1 koek zit.
Er is niks slechts aan de pavo koeken, zo ver ik weet. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor sobere rassen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:23

haflinger4me schreef:
Maar goed ; als je de koeken nu vergelijkt met bijvoorbeeld natures best van Pavo( hun suikerarme voer). In een kilo natures best zit 2 % suiker in een kilo summerfit 6 %.

De percentages die op de verpakking als 'suiker' staan aangegeven dat is niet de totale hoeveelheid suikers. Suikers zijn niet alleen de echte suiker (melasse) maar ook o.a. het zetmeel wordt in suiker omgezet door het lichaam. Uiteindelijk zit er dan in de meeste sportbrok enzo rond de 30% suiker. En in de koeken schijnt nog iets meer te zitten dan in de gewone brok.
De natures best brok is een tijdje geleden getest door een bokker, en er bleek veel meer in te zitten dan wat op de verpakking stond..

Het verschil is echter dat je van normale brok bv een kilo moet voeren om alle vitamines binnen te krijgen, en van de koeken maar een halve koek. Uiteindelijk kom je dus uit op minder gram suikers dan wanneer je brok voert.
Maar er zijn paarden die niet goed tegen suikers kunnen, vooral sobere rassen. En dan is het suiker uit de koeken vaak toch nog te veel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:57

En dat terwijl ze juist voor sobere rassen worden aangeraden. Wel apart. Ik had er ook al wat dingeno ver gelezen, maar nog niet wat precies. Interessant topic.
Net een flinke doos van die koeken gehaald voor mijn kleine shetje. Ding at in het begin geen hooi, geen muesli, noppes. Koek wel, dus die heb ik maar gekocht. Ze krijgt 1/4 per dag. Mijn grote krijgt op hetzelfde moment altijd muesli, zodat ze beiden wat hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:01

Charaz schreef:
Nee hoor het is precies hetzelfde, de XL duidt op de grotere verpakking, koeken zijn precies hetzelfde daarom heet het nu ook beide summerfit omdat het verwarrend was dat de kleine dozen summerfit heten en de grote pakken aura.

Oh, dank je wel :) Ik vond het anders eerst overzichtelijker maar ik ben blij dat de auraverpakking met die hele gelikte IJslander erop nou weg is :Y)

Interessant verhaal verder over de suikers... als ik het zo eens bekijk zit in een halve koek en in een halve schep nature's best dus ongeveer even veel... overigens krijgt mijn paard energiearme muesli van een ander merk op de dagen dat hij geen koek krijgt. maar als ik het zo lees ontloopt de suiker in het pavovoer elkaar dus niet zo veel, dan denk ik dat ik het uit praktisch oogpunt maar bij de koeken houd :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:06

Je moet inderdaad goed naar de verhoudingen kijken anders lijkt het inderdaad alsof er heel veel suikers inzitten terwijl dat helemaal niet zo is!
Mijn paardje krijgt nu ruim een jaar iedere dag 1 koek, naast weidegang en hooi en hij doet het er super op!
Als er veel suikers in zouden zitten dan zou ik het wel merken, daar reageert mijn paardje namelijk nogal fel op...
Ik ben er dus erg tevreden over!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:07

Ik heb die koeken jarenlang gevoerd, maar mijn paard heeft een lichte vorm van insuline resistentie sinds zijn 4e en omdat die koeken 1/3 deel uit alleen maar suikers bestaan, ben ik er direct mee gestopt. Ik vind het heel jammer dat werkelijk overal suiker in zit (bijna net zoals in ons eigen eten). Krachtvoer krijgt die van mij niet, soms alleen wat gedroogde kruiden met lijnzaad. En verder gras en 's winters kuil en hooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:09

Wat fijn dat dit topic er is, ik heb mijn paard pas 4,5 maand en voorheen kreeg hij alleen gras en hooi en af en toe een emmer wortelen :+ Maar nu hij weer rijpaard moet worden wilde ik hem toch wel wat geven en ik wist niet zo goed wat en toen ben ik met die koeken begonnen. Ik vind ze handig, je doet er lang mee, ze zijn goedkoop en zo'n pak past veel handiger op de fiets dan een zak muesli. Ze leken me ook geschikt als voer, dat heb ik natuurlijk ook meegenomen in de overweging :D En nou blijkt dat ik het dus toch nog niet zo gek heb gedacht :P

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:10

Twiggy2008 schreef:
Ik heb die koeken jarenlang gevoerd, maar mijn paard heeft een lichte vorm van insuline resistentie sinds zijn 4e en omdat die koeken 1/3 deel uit alleen maar suikers bestaan, ben ik er direct mee gestopt. Ik vind het heel jammer dat werkelijk overal suiker in zit (bijna net zoals in ons eigen eten). Krachtvoer krijgt die van mij niet, soms alleen wat gedroogde kruiden met lijnzaad. En verder gras en 's winters kuil en hooi.

In een summerfitkoek zit 7 % suiker, dat is nogal wat minder dan 1/3 deel...
Maar ik kan me voorstellen dat als je paardje insulineresistent is, dat ie er dan anders op reageert.