Ik geef altijd uitgedroogd, bijna beschuit achtig bruin brood. Wit brood eet ik zelf niet. Ik droog het brood altijd in de zon (als die schijnt)
kattekind
Geplaatst: 25-06-09 15:24
Kan best hoor, als je het maar goed droogt vantevoren, dus geen vers brood geven. En niet een heel brood in 1 keer, maar een paar sneetjes. En dan over een paar dagen weer een paar sneetjes enz enz.
mijn paard is er gek op! Is nog best goed voor ze ook, omdat er zout in zit. Idd geen vers brood...
isverwijderd
Geplaatst: 25-06-09 15:26
Voer als het kan brood dat echt hard is. Geen vers brood, zeker niet aan een pony die gevoelig is voor bevangenheid en overgewicht. Heb ooit gehoord dat je paard positief op doping kan worden getest als je hem brood met lijnzaad geeft.
isverwijderd
Geplaatst: 25-06-09 15:26
M3lisss schreef:
mijn paard is er gek op! Is nog best goed voor ze ook, omdat er zout in zit. Idd geen vers brood...
Heb er nog nooit van gehoord dat het ''goed'' is. Een goede liksteen is veel beter om zout en mineralen uit te halen!
Jesketje
Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-09 15:27
Hmm, oke. Het is voor een taart, Ik heb wortels, hooi en dus VERS wit brood. hoe lang moet het drogen voordat het 'goed' is?
Vjestagirl
Geplaatst: 25-06-09 15:27
Mijn paard eet brood, vers of niet. Heel grappig om te zien hoe ze een compleet vers stokbrood naar binnen werkt. Daar verkeek ze zich toch op.
isverwijderd
Geplaatst: 25-06-09 15:28
1x Zal niet zoveel uitmaken, als je het elke dag doet is het natuurlijk een ander verhaal!
Tinky12
Geplaatst: 25-06-09 15:31
Gewoon goed uit laten drogen,als het knapperig is dan is het goed(dat kan door het een tijdje in de zon te leggen of brood nemen van een paar dagen oud wat al aan het uitdrogen is.Zolang het geplet kan worden is het niet goed voor je paard)
Brood kun je wel voeren maar niet vers en niet teveel...granen zijn dikmakers
Jolienn
Geplaatst: 25-06-09 15:32
Wij geven onze paarden altijd het brood dat over is. Gewoon laten drogen (niet in de broodzak laten zitten, dat gaat schimmelen) tot t hard is, niet taai, dat krijgen ze moeilijk weg. Vers kan wel, maar dat kan aan het gehemelte blijven plakken.
Verder is wit niet slechter of beter dan bruin volgens mij? Wij geven t allemaal en ze hebben er nog nooit iets van gekregen
Als wij oud brood over hebben, dan neem ik dat ook mee naar mn pony. Ze vind het heerlijk! En ik geef idd niet teveel. En het komt niet vaak voor dat wij brood overhouden. En soms vergeet ik het wel eens mee te nemen.
Brainless
Geplaatst: 25-06-09 15:34
Let er ook op als je een paardje/pony hebt die gevoelig is voor hoefbevangenheid. Dan kun je beter geen brood voeren.
Mijn pony's krijgen elke dag 1 sneetje gedroogde bruine boterham. En ze vinden het lekker hoor. Ja kan best brood geven als het maar niet te veel is. dus 1 of 2 per dag kan geen kwaad.
Oke Dankjewel, ik heb nu denk ik 8 of 9 sneetjes, maar dan verdeel ik het wel een beetje over dagen heen. Het is maar een keer omdat het voor een taart is
lasco
Geplaatst: 25-06-09 16:08
Mijn paardje krijgt ook altijd het brood wat overblijft en dus oud is. Niet elke dag anders word hij wel heel dik
Ik geef het dus niet, wegens de gist die erin zit, de suikers ed. Gedroogd kan het minder kwaad schijnbaar, maar ik geeft het helemaal niet. Het zout wat in brood zit is een te verwaarloze hoeveelheid op een paardenlichaam, als je het voor het zout geeft is een liksteen veel beter.
Robsi_Vigaro
Geplaatst: 25-06-09 16:13
Wij gebruiken broodpap met lijnzaadmeel en maismeel om de paarden die binnenkomen in een wat magere toestand om ze snel erboven op te krijgen
werk super goed en we voeren gewoon vers brood. Bij ons word het alleen wel s' morgens gemaakt (brood, maismeel, lijnzaadmeel laten weken tot een soort pap) en dan s' avonds gevoerd.
met het weken zorg je ervoor dat het brood verder in de maag niet meer uitgaat zetten.
Juul_sintha
Geplaatst: 25-06-09 16:14
Ik geef gewoon het oude brood aan mijn verzorgpaard en die vind het super lekker! En dat doe ik al heel lang... ze is er dol op!
hier krijgen ze af en toe eens een plak brood, maar niet gedroogd dat krijgen ze niet weg, of ze beginnen er neit eesn aan. Af en toe dus gewoon een plakje "oud" brood, maar nog wel zacht zeg maar.
meliciana
Geplaatst: 26-06-09 09:34
vers brood zwelt op in de maag, en kan een paard koliek van krijgen. nooit geven dus. oud brood mag af en toe, maar gezien de vele toegevoegde rommel die erin zit, is het beter van niet. ook niet qua zomereczeem en zo. eigenlijk heeft brood geen enkele voedingswaarde voor een paard, en heeft het meer nadeel dan voordeel. ik zou dan eerder gaan voor een taart van groentjes,fruit en kruiden, mss gemengd met een zuppa om het samen te houden.
Die van ons ook, ik gaf het ook nooit, maar krijg nu altijd brood van een kinderboerderij wat hun weer over hebben. Van de winter vond ik het wel fijn om als wat erbij te geven, nu staan ze op het land en voer ik geen brood. Alleen aan mijn 3 opvangponietjes, die op een arm landje staan. Heb nooit iets nadeligs aan mijn paarden gemerkt.