Discussie: ruwvoer vs krachtvoer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Discussie: ruwvoer vs krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:21

Ik zag laast een stal die hun paarden in pension maar 1x per dag ruwvoer voeren en daartegenover 3x per dag krachtvoer.

Ik sta op een stal waar iedereen zijn eigen voer doet, zie veel mensen die hun paarden 2 mandjes hooi per dag voeren, sommigen 3. Dat zijn van die mandjes van de paardendrogist (er past normaal ong. 1 plakje hooi in van die kleine 20kg baaltjes, als je propt passen er 2 in) de meeste mensen hebben ongeveer 1 plakje hooi in zo'n mandje. dus hooguit 3 plakjes hooi per dag voor zo'n paard. Verschilt dan van een pony van ongeveer 1.40 tot een paard van 1.70.. Paarden staan op schraal land, alleen een beetje knabbelgras tegen verveling.
De meeste paarden krijgen er dan nog wel wat krachtvoer bij, ik kan niet zeggen hoeveel want dat weet ik niet van iedereen..

Maar ik zie dat zo vaak, mensen en stallen die hun paarden hooguit 2x per dag ruwvoer voeren, en dan niet meer dan ongeveer 1 volle mand (waar ongeveer 1-2 van die kleine plakjes in kunnen) dus lang niet genoeg voor een paard. Dat kan nooit genoeg zijn. Een paard hoort eigenlijk 18 uur per dag te kunnen grazen in normaal gras. Hooi eten ze dan wel makkelijk, dus het kan dan wel minder zijn, maar ik ga zeker voor vrijwel onbeperkt ruwvoer in hoeverre dat mogenlijk is..

Die van mij krijgt dan ook 4 manden hooi per dag die ik helemaal vol prop (ongeveer 2 plakken) dat is 8 plakken per dag van zo'n baaltje van 20 kg. Dat is zowat 3/4 baal per dag.
Verder nog een halve emmer lucerne en een paar handjes muesli..

En daartegenover idd. het krachtvoer. Je ziet vooral in de winter veel topics op bokt bij praktijkproblemen oid. met mensen die hun paard niet meer in bedwang kunnen houden.
Wanneer je vraagt wat de huisvesting is is dit meestal de hele dag op stal met een uurtje rijden en bij een enkel iemand 1 of 2 uurtjes in een kleine paddock.
En dan vraag je hoeveel krachtvoer ze krijgen, veel paarden krijgen dan ongeveer 2 a 3 kg krachtvoer per dag.
En dan vraag je waarom je paard druk is?!!! damn..

Wat vinden jullie nou?

zij

Re: Discussie: ruwvoer vs krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:24

hoort beter bij voeding en supplementen denk ik...

op paardnatuurlijk.nl staat een heel interesant stukje vind ik over ruwvoer vs krachtvoer...

die van mij krijgt lekker veel ruwvoer, en maar een klein beetje krachtvoer. en dat krijgt ze eigenlijk ook alleen maar omdat ze medicijnen nodig heeft en olie en ik dat daarmee meng....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:30

ja als je het zo plaatst geven we ook meer krachtvoer.
Onze paarden krijgen driemaal daags krachtvoer (smorgens, smiddags en savonds. Smorgens krijgen ze hooi en savonds ook nog eens. Wel komen ze overdag enkele uurtjes buiten en kunnen ze wat grazen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:32

Mijn 2 pony's staan op grasland, en krijgen altijd een bak hooi ernaast. Waar ze ook echt van eten.
Krachtvoer geef ik niet bh na het werk evt een klein handje muesli, voor de lekkere smaak ervan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:35

Mijn grote strijd op stal,als er naar mijn zin te weinig wordt gegeven roep ik altijd...het is geen cavia!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:46

Nou idd kohtje!
Er word zoiezo bij zoveel stallen niet meer uitgegaan van wat een paard nou eigenlijk ECHT is, een dier die gewoon buiten hoord te lopen.

En dan raar staat te kijken mocht het paard een peesblessure krijgen,
pezen verzwakken enorm al staat een paard 24 uur per dag op stal weg te rotten..
en dan een uur rijden in een bak met (vaak) een te zware bodem.
En raar staan te kijken al krijgt het paard iets aan zijn benen??

Veel paarden kunnen een grote hoeveelheid krachtvoer niet eens verwerken..
Zeker brok! Is geperst voer, hoog gehalte aan vitamines.

Volgens mij denken sommige mensen dat er biks aan de bomen groeit ofzo in het wild, dat paarden dat van nature in grote hoeveelheid nodig hebben.
't is echt alleen als aanvullig op genoeg ruwvoer, voor de vitamines/mineralen/etc. die niet voldoende meer in gedroogd gras zitten als zoals ze in gras zouden zitten..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:50

Mijn paard krijgt 's winters 2x per dag een handje brok (en ook echt niet meer dan dat), na het rijden een half schep muesli en voor de rest zo goed als onbeperkt goede kuil. Zomers onbeperkt gras en na het rijden een schep muesli...

Maar ik snap het sowiezo niet als mensen 3 kilo krachtvoer per dag hun paard in proppen...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:55

mijn merrie loopt op het land, nu 24/7 in de winter een uurtje of 8, op het land is altijd een baal kuil te vinden en dus gras. Wanneer ze op stal komt krijgt ze een kwart schep musli (winter dus) en een grote plak hooi

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:57

Mijn paard staat op het land, krijgt daar alleen extra droog kuilgras bij (onbeperkt, waar ik helemaal niet zo blij mee ben :D ) en verder geen krachtvoer.
Ik krijg echt van al mijn stalgenootjes, instructrice, andere mensen te horen dat een paard krachtvoer nodig heeft.. Nou, écht niet. De mijne loopt prima zonder.

Hoorde gister over paarden die 6 kilo biks en 3 kilo haver per dag kregen. :oo Waren dan wel grote tuigers die (denk ik..) zware training kregen, maar toch.

Mocht ik mijn paard iets zwaarder gaan trainen, zou hij hooguit een halve kilo muesli met haver per dag erbij krijgen. Maar voorlopig rijdt hij zijn buitenritjes, trainingen en dressuurwedstrijden prima zonder enig krachtvoer.
Houwen zo. :D

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:58

myukki niet van al je stalgenoten hoor :+

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:05

mijn paarden lopen zowel in de winter als in de zomer overdag buiten.
Minimaal 8 uur en in de zomer meer en vaak ook s'nachts.

Verder krijgen ze 5 a 6 plakken hooi per dag, ligt een beetje aan de kwaliteit van het hooi ivm een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid.
Verder krijgen ze 1 x per dag een kwart schep meusli maar meer omdat het lekker is en ik er medicijnen en lijnzaadolie in kan vermengen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:08

Tot voor kort stond ik op een stal waar ze maar 3 plakken krijgen per dag. In het begin had ik dat nog niet zo in de gaten. Maar mijn paard is in 6 maanden werkelijk onuitstaanbaar druk en vervelend geworden. Nu zijn we geruild van stal waar ze wel genoeg krijgen en ook buiten genoeg gras hebben en veel minder kachtvoer. MIjn paard is nu veel gezelliger en vriendelijker.

Als ik ooit weer moet wisselen van stal is dat wel een van mijn punten waar ik super goed op let voortaan. Het is erg belangerijk voor de darmen om goed en veel te kauwen voor een paard anders krijgt hij allerlei ziektes en problemen. Dus mijn nummer 1 is nu wat doe je heel de dag met mijn paard als hij in pensioen staat en wat krijgt hij per dag? En buiten goed rondkijken hoe ziet de weide eruit hoe groot is het. De rest is bij zaak. Ook controleer ik nu heel vaak hoe ze met mijn paard omgaan per dag en of hij echt altijd buiten komt. Want soms zeggen ze het en doen ze het niet.

helaas ben je afhankelijk van pensioen eigenaren vaak. maar als ik er niet uit kom met de eigenaar hoe ik wil dat hij mijn paard verzorgt..dan is het niet mijn stal. Moet wel zeggen in al je wensen komen ze nooit te gemoed dan moet je zelfs alles gaan doen. Maar in veel kunnen sommmige stallen zeker te gemoed komen zoals genoeg hooi geven aan je paard.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:15

Verplaatst van VSW naar VS.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:32

Topic lijkt wel wat te ontsporen, vraag is toch gewoon ruw vs krachtvoer. Hoe een paard gehouden wordt is ieder zijn keuze.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:35

Zegt wel iets over de ruwvoer opname, toen die van mij nog op een andere pensionstal stond kreeg ze wel iets minder ruwvoer dan nu.

maar belangrijste is dat ruwvoer het hoofdvoer zou moeten zijn ipv het krachtvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:39

Ik ken ze ook, pensionstallen en maneges waar ze de paarden volgooien met brokkies (4 tot 6 kilo is dan heel normaal) en waar de paarden het 24 uur lang moeten doen met 2 hooguit 3 plakkies hooi. Dat zijn dan mensen die "al jaren in de paarden zitten en het echt wel weten". >;) En het dan nog gek vinden dat de paarden gespannen en gestressed zijn. Valt een paard wat terug, dan gaat er gewoon een extra kilo (of meer) brokkies bij in. :x
Ook heb ik gemerkt dat stalhouders heel zuinig zijn met hun hooi en de paarden liever een kilo brok extra geven dan een plak hooi extra.

Mijn paarden krijgen in ieder geval onbeperkt gras/hooi en geen krachtvoer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:31

Tja een discussie lijkt me eigenlijk overbodig: altijd (veel) meer ruwvoer dan krachtvoer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:23

ruwvoer is altijd prima maar cijfer het krachtvoer niet zomaar weg. Een paard heeft behoefte aan bepaalde mineralen. Dat kan men in het huidige gras en dus ook hooi niet meer aantreffen. En ze zullen het toch moeten binnenkrijgen. Niet kilogewijs maar ze hebben ook hun dagelijkse behoeftes. Informeer bij een voerkenner wat de verhoudingen zijn die je paard nodig heeft en voer dat bij. Op de site van st hyppoliet kun je er veel over lezen. En natuurlijk lopen ze goed op gras en doen het er goed. Het ene paard reageert beter op een mineralen tekort dan het andere. En meestal gaat het toch over jaren. Ik ben dus voor onbeperkt hooi (afhankelijk van het paard, dus geen fjord) en zorgen dat zijn dagelijkse behoefte in ieder geval gedekt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:29

@Dinopino: die mineralenkwestie heb ik een keer uitgezocht en kwam tot de ontdekking dat er in brokkies nauwelijks tot geen mineralen zitten. Vitamine A, D3 en E kom je nog wel tegen in brok, en de enige mineraal dat ik tegen ben gekomen, is koper. Maar verder dus noppes nada.
Dan kun je veel beter een pavo koek bijgeven maar beter nog: een goede liksteen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:34

Dit heb ik geleerd op school:
Krachtvoer:
-altijd onbeperkt geven, want een paard wordt er toch niet dik door,
-is nodig om de tanden af te slijten
-verveling tegen te gaan.
-Ook neutraliseerd hooi het maagzuur, nou niet het hooi zelf, maar al het speeksel wat aangemaakt en ingeslikt wordt bij het eten.
Door het maagzuur te neutraliseren krijgt je paard minder kans op maagaandoeningen, wat ook luchtzuigen minder kans geeft, want veel paarden zuigen lucht uit verveling, maar ook doordat het maagpijn zou verlichten.
Krachtvoer: wordt sneller ingeslikt en neutraliseerd het maagzuur niet, wat dus de kans op maagzweren zou bevordenen.
ook is grote hoeveelheden ineens geven niet goed, aangezien de maag van het paard klein is en een paard normaal gezien de hele dag door kleine Hoeveelheden eet en niet ineens een hele portie.

Dus ik zou mijn paard onbeperkt weidegang of hooi, voordroog,.. (ruwvoer) geven en zijn hoeveelheid krachtvoer verdeelt over 3 of 4 periode's in de dag.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:35

joviban dat doe ik ook pavokoeken voeren. :D En in de winter en in de zomer soms een kuurtje hyppoliet van een maand. Het gaat er om dat ze de juiste hoeveelheid binnenkrijgen. De fout wordt ook gemaakt bij shetlanders. Zij hoeven maar een handje vol, dat betekent dat ze hun behoefte aan mineralen ook niet naar binnen krijgen. In duitsland is dat veel meer uitgebreid.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:36

Ik ben oa. van mijn laatste stal opgestapt omdat er naar meij mening hooi werd gegeven waar een konijn nog op zou flauwvallen. Biks kon wel weer mee gestrooid worden.

Mijn pony krijgt zeker veel hooi, vind ik erg belangrijk!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:36

:D ik zou krachtvoer niet onbeperkt voeren. dan knapt de maag een keer :+ volgens mij bedoelde je ruwvoer. Zoals jij het geleerd hebt heb ik het ook geleerd. Ook heeft een paard van nature geen volgevoel van de maag. Dit hebben ze in de natuur niet nodig want daar staan zo weinig voertonnen. Daarom zit het er ook niet ingebouwd. Een paard kan rustig een paar tonnen voer leeg eten. Tot de maag een keer knapt :D
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 24-06-09 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:37

Ruwvoer is de basis volgens mij.
Als je echt heel goede ruwvoer kunt krijgen dan hoef je bijna geen brok bij te voeren.
Alle paarden hebben bij ons een liksteen in de box, hier nemen ze vrijwel niets van!
Ze krijgen dan bij ons ook s'morgens ruwvoer..om 11 uur gaan ze naar buiten, om 4 uur weer naar binnen en dan krijgen ze om 6 uur meusli en dan om 7 of 8 uur nog eens ruwvoer.
Nu ze buiten lopen zit er ook nog eens veel eiwit in het gras, totaal krijgen ze misschien een kilo brok/meusli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:39

@SETEFURII: je beginzin "krachtvoer:" moet vast "ruwvoer" zijn? :)

@Dinopino: oké. ;)