** DRINGEND ** Uitgemergeld paard op gewicht krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Timeless_

** DRINGEND ** Uitgemergeld paard op gewicht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:49

Hoi Bokkers !

Heb jullie gouden raad nodig ! Er is een paardje bij mij terecht gekomen, waarvan
het erg 'vel over been' is ! Je ziet als het ware zijn hele skelet uitkomen.

Nu wil ik weten hoe ik dit paardje terug (snel) op gewicht kan brengen

Charaz

Re: ** DRINGEND ** Uitgemergeld paard op gewicht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:49

Niet, zoiets kun je alleen maar langzaam aan doen, normaal voeren en niet overdrijven.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:50

Inderdaad, langzaam aan

Sodeletuut

Inderdaad, niet teveel geven opeens!! Dan is de kans op koliek ed. ontzettend groot.

Ik zou een DA erbij halen en samen met hem een voerplan opstellen.

Adil

Inderdaad, nu overhaast kilo's erin willen pompen kunnen tot fatale gevolgen leiden!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:51

vraag een dierenarts voor advies over het voeren, en vooral niet te veel in een keer gaan voeren

_Timeless_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:51

Oké bedankt ! Dan zal ik dat zeker niet overhaast doen! Ik heb van mijn DA gehoord dat hooi voeren geen kwaad kan ivm koliek. Klopt dat ?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:52

Hooi zou ik onbeperkt voeren, krachtvoer met mate.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:52

Vraag inderdaad raad aan een dierenarts en stel samen met hem/haar een plan op.

Vooral niet te veel in één keer geven, dat doet namelijk meer kwaad dan goed. Dus vooral langzaam opbouwen.

Succes!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:53

Hooi kan wel tot verstoppingen leiden als het paard ineens teveel binnen zou krijgen. Heeeeel kleine beetjes voeren verdeeld over vaak per dag en dat zo langzaamaan vermeerderen. Slobber in kleine hoeveelheden kan ook weinig kwaad, vooral als het goed vermengd is met water dan gaat het snel de maag door.

Edit: door langere tijd ondervoed te zijn kunnen de ingewanden van het paard beschadigd zijn waardoor ruwvoer de verstopping kan veroorzaken, te traag werkende peristaltiek ed.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:55

Je hebt een uitgemergeld paard onder je hoede gekregen maar weet de beginselen nog niet?? Hier lijkt het behoorlijk op.

Maar oke, hoe uitgemergeld is in jouw ogen uitgemergeld? Heb je een foto? Hooi is nooit verkeerd, wel even kijken wát voor hooi.

Zorgen dat het paard op krachten komt en een goed voerschema opstellen. Vraag hiervoor iemand uit de buurt die er verstand van heeft. Dat werkt beter dan je door alle reacties op bokt worstelen. Ons wel op de hoogte houden natuurlijk;)

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:33

Mijn dierenarts raadde mij altijd maïs aan. gewoon de vlokken die ook in musli zitten, daar een halve schep per dag van;

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:36

wat iedereen hier al zegd inderdaad, langzaam aan!
Maar met Maismeel misschien, daar worden paarden lekker vet van :) maar ook dit moet ik kleine beetjes gegeven worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:37

_Timeless_ schreef:
Hoi Bokkers !

Heb jullie gouden raad nodig ! Er is een paardje bij mij terecht gekomen, waarvan
het erg 'vel over been' is ! Je ziet als het ware zijn hele skelet uitkomen.

Nu wil ik weten hoe ik dit paardje terug (snel) op gewicht kan brengen

Hoe oud is het paard?
Wat is de oorzaak dat het dier zo uitgemergeld is?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:38

hooi is prima idee, maar vooral in het begin maar kleine porties en veel keer per dag.

heeft de DA er al naar gegeken?
ookal is het misschien niet voor de oorzaak van het ondergewicht, het kan wel helpen om ze weer goed aan te laten komen.
als ze verder ook verwaarloosd zijn is er ook een grote kans dat de tanden niet zijn bijgehouden, en zolang ze daar last van hebben zullen ze nooit echt zwaarder worden...

(en ik ga ook mee met suleilitha, dat maakt nl, wel een verschil in aanpak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:40

Ik zeg verder niks, maar we weten allemaal dat paarden van tegen de dertig doorgaans ook graatmager kunnen zijn....

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:42

Ik heb zelf meerdere van deze projecten gehad en ik kan je alleen maar zeggen - NOOIT teveel voer in één keer gaan geven! Tenzij je je paard dood wilt hebben natuurlijk.....

Allereerst is het belangrijk dat het paard nagekeken wordt door een DA, gebitscontrole en ontwormd wordt.

Als basisvoerplan (als er verder geen medische bijzonderheden zijn) kun je het volgende aanhouden)

- Liever 5 kleine maaltijden op een dag, dan twee grote
- Ga geen overdreven hoeveelheden krachtvoer er in pompen
- Hooi is goed, maar kijk ook hier mee uit in eerste instantie.

Wat is goed?

- Maismeel zet altijd goed aan, hiervan maak je een soort slobber. In het begin met veel water aanmengen, is ook goed voor de vochtbalans. Later met minder water. Gebruik 1-2 scheppen (voerscheppen) per keer
- Slobber (eventuele seniorenslobber) is ook een goed startmenu. Ook hier geldt - veel water in het begin zodat je een fijne, vloeibare substantie krijgt. later mag het steviger zijn.
- Een basisbrok voldoet, je hoeft geen extra sportbrok of powerbrok te gaan voeren. nergens voor nodig.
1/5 tot 1 kg per voerbeurt, afhankelijk van de grootte en gewicht van het paard, 1 a 2 x per dag.
- muesli 1/5 kg per dag

Verdeel je voerbeurten goed over de dag en voer de hoeveelheden langzaam op! Zorg voor voldoende drinkwater! Herhaal de ontworming na 3 weken nog een keer en geef eventueel een vitaminestoot. Extra's zoals een appeltje of wortel kun je door de slobber geven.

Spreek alles goed met de DA door want zo te lezen heb je weinig tot geen ervaring met ondervoedde paarden. Houd het paard goed in de gaten en bij twijfel een ervaren persoon raadplegen.

Succes er mee!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:44

suleilitha schreef:
Ik zeg verder niks, maar we weten allemaal dat paarden van tegen de dertig doorgaans ook graatmager kunnen zijn....

Ah ja, en dat is natuurlijk ook nog een optie..... Ik ging er in mijn blontheid overigens even van uit dat het hier om een verwaarloosd dier ging :o

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:47

het is inderdaad moeilijk om een paard zo snel mogelijk om een goed gewicht te krijgen maar ik ben het helemaal eens met Chiva maar pas op met mais meel ik zou even een dierenarts opbellen en die vragen naar goed advies die kunnen je vaak beter helpen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:20

weet je de reden waarom deze zo mager is? zo ja kan je daar op inspelen. Verder is er veel gezegd dat het geleidelijk aan moet gebeuren, het lichaam moet weer wennen aan al dat eten. Bietenpulp, olie, maismeel, energie kern mix (vetten) en uiteraard ruwvoer doen het goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:24

Sowieso alleen in overleg met een DA, en nadat je hebt gekeken waarom het dier zo mager is. En dier met serieuze wormbesmetting heeft meer nodig dan alleen voer, en een paard zonder tanden kun je hooi voorzetten maar dat zal hij toch niet kunnen eten...

_Timeless_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:40

Heb de DA net gebeld, ze komt vanavond of morgen kijken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:21

Timeless, wat weet je verder van dit dier af? Gegevens zoals leeftijd en hoe het dier zo is geworden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:01

Bietenpulp en zemelen bijvoeren daar komen ze redelijk snel van aan. Maar bij paarden gaat aankomen wel heel langzaam hoor, trek er maar een jaartje voor uit voordat ie er weer helemaal als normaal paard uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:06

Klopt Arabesk en als het om een oud dier gaat, krijg je ze meestal nooit meer op gewicht en zullen ze altijd schraal blijven.