Wat is jullie voedingsschema?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

honeypopz

Wat is jullie voedingsschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:24

heeyyy ik ben pas nieuw hier en zou graag wat ervaringen weten van andere mensen!
Nu had ik een vraagje, wat voeren jullie je paard op een dag? En de tijden?
heb je altijd een vast tijdstip?
:D dank je *D
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-02-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Teveel aan vraagtekens uit titel verwijderd.

Leentje_

Re: Wat is jullie voedingsschema???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:28

Onbeperkt hooi
en verder
om half 7 's morgens 1,5kg brok en 's avonds ook 1,5kg brok

dit is voor een BWP ruin van 1,72

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:29

Dus leg je altijd hooi in de stal of staat hij op stro?

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:31

Mijne krijgen ook onbeperkt hooi en 1x per dag Nature's Best van Pavo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:32

8.00 hooi
9.00 brok
12.30 hooi
13.30 brok + zemelenslobbertje
17.00 hooi
18.00 brok
22.30 hooi (veel)

Ruwvoer eigenlijk nagenoeg onbeperkt, moet nét aan op zijn voor de volgende voerbeurt.
De paarden komen bij ons binnen voor de voerbeurten, maar krijgen hun hooi ook in de paddocks.
Brok: oudere fjord, niet zwaar in training: 1/2 kilo over de dag heen. Jongere fjord, net licht in training: 1 1/5 kilo over de dag heen. KWPN'er (recreatief gebruik, dagelijks) eet 3x 1/2 schep Subli zonder haver en zonder melasse (muesli dus)
De brok die we voeren is een vrij vette basisbrok van Hippostar.

Als bodembedekking heb ik zaagsel trouwens, dus daar eten ze verder niet van.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:33

bij mij krijgen ze om 8 uur krachtvoer, om 12uur hooi, om 18 uur krachtvoer en om 22 uur weer hooi. mijn KWPNer krijgt 2x 2 kg muesli en mijn shetlander krijgt 2x een handje muesli. het hooi is altijd een hele berg. als het weer het enigszins toelaat staan ze overdags buiten en dan krijgen ze het hooi dus als ze terug op stal komen pas. als er veel gras staat geef ik wat minder hooi. verder als ik met de KWPNer ga rijden krijgt de shet ook altijd wat hooi anders breekt hij de tent af.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:36

honeypopz schreef:
Dus leg je altijd hooi in de stal of staat hij op stro?

Hij staat op stro en er ligt altijd hooi in de stal :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:39

Tussen 9 en 11 smorgens en 21 en 23u savonds krijgt mijn Tinker een halve schep Cavalor Pianissimo en mijn shetveulen een handje merriebrok.
Ook krijgen ze dan 3 plakken grof hooi, plakje kruidenhooi en een kwart plak voordroogkuil.
Doen ze precies mee tot de volgende voerbeurt, dus onbeperkt als het ware :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:39

Nu:
8.00 hooi + brok
12.30 hooi
17.00 hooi+brok
22.00 hooi

Hooi: Mogen we zelf bepalen, zetten we klaar in kratten. Die van mij krijgt een dikke plak kuil én een dikke plak hooi per keer, de kratten kunnen iig niet voller.
Brok: 1/2 sportbrok van Hippostar en 1/3 kruidenmusli zonder haver van Hippostar

Vanaf volgende week:
7.00 hooi+brok
13.30 hooi
18.30 hooi + brok
Hij staat nu op strokorrels, eet daar niet van.

Hooi: Gemengd hooi en kuil, héééél veel, nagenoeg onbeperkt als ze binnen staan
Brok: 1/2 sportbrok van Hippostar en 1/3 kruidenmusli zonder haver van Hippostar
Komt op een dikke (onbeperkt gebruik) laag stro te staan in een box van 3.5 bij 6.5 en zal daar waarschijnlijk het een en ander van eten. In de box waar hij nu nog staat deed ik ook ruim stro in, voordat we op strokorrels stonden, en daar trof ik elke ochtend een halflege/halfvolle stal aan.

Edit: Jemig Sonja, wat een supervoerbeurten!! Doe je dat zelf of wordt dat op je stal geregeld?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:43

Ons voerschema :)

Tussen 07:00 en 08:00 Hooi en biks
Vanaf 10:00 Onbeperkt hooi in de paddock
17:30/17:45 Hooi en wortelen
19:30 Biks
22:30 Hooi

Op deze manier hebben de pony's zowat altijd hooi ter beschikking, wat ik zelf heel belangrijk vind.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:46

s ochtends 8.30:

2 plakken hooi
1,5 kilo biks
1/4 kilo muesli
peen

Tussen de middag:
1/2 slobber
1 plak hooi

Om 17 uur:

2 plakken hooi
1.5 kilo niks
1/4 muesli
peen

Dit is voor groot paard die normale arbeid verricht. Van 8.30 tot 17:00 lopen de paarden buiten in paddock/kleine wei. Ze hebben dus wat gras en wilgentakken tot hun beschikking. Uiteraard kunnen ze ook gewoon de stal in om wat te knabbelen.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:00

hey maar mss een domme vraag maar wat is biks? bedoelen jullie daar brokjes mee?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:02

Ja, biks is brok
Muesli is een 'kruidenmelange' (hoe leg je dat uit??)

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:03

ok ja dat snap ik :D dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:03

@Yvvv; alleen de laatste voerbeurt doe ik zelf omdat ik doorgaans de laatste op stal ben. Maar als ik een keer niet kan dan doet de stalhouder dat ook.
Mijn stalhouder ziet gelukkig het belang van veel voerbeurten en veel ruwvoer in, alsmede het éérst verstrekken van ruwvoer en dán pas brok.

@Hoeypoz: biks is inderdaad brokjes.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:08

Je woont ver weg he ;) ?
Dat kom je hier in de buurt écht niet tegen gewoon! Die 4 voerbeurten is eigenlijk al een beetje 'abnormaal' hier, want toen ik op zoek was naar een andere stal, kwam ik alleen maar dingen tegen waar ze 2 á 3 keer per dag wat kregen en dan nog vaak 3 keer biks en maar 2 keer ruwvoer!
Gelukkig gaan we nu naar een stal waar we het eigenlijk een beetje zelf allemaal in de hand hebben en hebben dus het schemaatje van hierboven opgesteld, maar mocht dit niet bevallen kunnen we het natuurlijk altijd wijzigen...

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:13

@ yvvv: ja idd ik ben van limburg (belgie) en hier zeggen wij gewoon brokken en megeling :D maar ik vind dat nederlanders veel verder staan dan belgen, daarom dat ik graag ook andere mensen hun mening hoor. Maar hier bij ons zie je dat heel weinig dat er zoveel gevoerd word. Zelf krijg ik vaak commentaar dat ik mijn paarden 'vet' voer terwijl ik ietsje minder geef dan de meeste hier. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:15

Klopt Yvvv, ik ben ook bepaald niet onder de indruk van de prestaties van veel stalhouders in de Randstad. Kom er zelf vandaan dus weet idd wat een ellende het is om daar iets fatsoenlijks te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:16

Honeypopz, vaak zie je juist door de voerbeurten per dag beter te verdelen dat je 'minder' kunt gaan voeren, stomweg omdat het veel beter is voor de spijsvertering van de paarden.
Laat ze maar lekker kletsen en geef veel kleine voerbeurtjes op een dag. Je paarden varen er wel bij.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:19

@ sonja:
:D dat zal ik zeker doen, heb altijd gehoord dat dat ook veel beter is voor de tanden. Dan heb je geen problemen dat tanden te snel groeien.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:20

@Honneypopz, ach, als jullie weten wat jullie bedoelen is het goed toch :). Maar hoe bedoel je dat Nederlanders veel verder staan dan belgen? Een Belgische vriendin van mij reed op een stal waar het echt super geregeld was, vergeleken met hier...
Wat is bij jullie een beetje de norm? Ik snap jouw bedoeling wel, je geeft meer keren per dag, maar minder per keer. Naar mijn idee niks mis mee, beter juist!

@Sonja, haha, 2 zielen, 1 gedachte. Je wordt er een beetje hopeloos van.. En dan heb ik het over de maneges in de buurt nog nieteens gehad, want dat is nog véél minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:23

Het verhaal van de tanden heeft vooral te maken met de hoogte waarop je het voer aanbiedt, en de hoeveelheid en kwaliteit ruwvoer Honeypopz.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:26

Onbeperkt hooi/(voordroog-)kuil. In de winter ook op de wei extra hooi. Op stal staat mijn paard op stro. Hoeveelheid brok is afhankeljk van de inspanning die hij levert....... En na het rijden wat wortels :Y)

Ik heb het dan over een recreatiepaard. Hij levert gemiddelde inspanning, maar zeker geen zware training.....

Majax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:29

8:00 - hooi
14:00 - halve schep brok + handje muesli
16:00 - hooi
20:00 - halve schep brok + handje muesli
22:00 - hooi

En na het rijden/longeren krijgt hij altijd slobber of muesli met wat knoflook/zeewier/lijnzaad en wat wortelen erdoor en nog een kuidenmenginlingetje voor soepele spieren en gewrichten. (bij elkaar ong. een halve kilo)

Het gaat hier trouwens om een Arabische volbloed ruin van 1.52 en bijna 5 jaar, die ongeveer 3/4 keer per week 30-60min. dressuurt in de bak, 1 keer per week wordt gelongeerd met pessoa en 1/2 keer buitengereden wordt.
Verder staat hij elke dag een paar uur in de paddock en in de zomer op het land.

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:44

6.30 hooi.
8 uur muesli.
8.45 allemaal naar buiten de wei in. :D
Tegen 10 /half 11 hooi naar de weilanden brengen.
16.00/17.00 naar binnen en portie hooi geven.
18.00 muesli voeren en eventueel weer een rondje hooi.
22.00 laatste hooi/ ronde.
Dit is het winterschema, zomers lopen ze langer buiten en dan zijn de tijden uiteraard anders.