Lijnzaad, hoe zit het nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclaiire

Lijnzaad, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:37

Inderdaad, wat en hoe zit het nou met lijnzaad? De één geeft het ongekookt, de ander kookt het, en weer een ander giet er gekookt water over heen. Dan nog niet te spreken over de hoeveelheid, de één geeft een espresso kopje, weer een ander een liter en weer een ander geeft een hele emmer. Dan zijn we bij de volgende punt aangekomen. Hoevaak geef je het, elke dag, week, maand, halfjaar, jaar?

Kortom, help? :+

Dankuwel alvast!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:43

In lijnzaad zit blauwzuur. Dat is giftig. Maar een paard wordt er niet ziek van als je een handje geeft per dag.
Wil je van het blauwzuur af dan moet je het minimaal 10 minuten koken in water. De damp die er af komt bevat blauwzuur, voorzichtig daarmee dus!
Een kopje lijnzaad, twee kopjes water, en laten koken in een oude pan :)

Als je lijnzaad met kokend water mengt dan wordt het een slijmerige pap. Die pap en de velletjes van de zaadjes nemen zand mee uit de darmen.
Ongekookt lijnzaad wordt ook wel een beetje papperig, maar werkt minder goed tegen zand.

Wil je dus iets voeren tegen zand, zonder blauwzuur, dan zul je het lijnzaad 10 minuten moeten koken, das de enige manier. En dan is 100 gram lijnzaad per dag genoeg. Zo'n kuur kun je een week geven, dan is al het zand weg uit de darmen (tenzij er echt liters in zitten natuurlijk)

Ik doe dat twee keer per jaar, zo'n kuurtje. Maar als je paard altijd op het zand staat, of bijvoorbeeld op een wei op zandgrond, of soms zand eet, dan zul je het wat vaker moeten doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:48

Ik geef het mij merrie 2x per dag (op aanraden van de DA, ze is erg gevoelig voor koliek) de reden van koliek weten we niet maar lijnzaad helpt erg goed.
Ik doe 1 groot kopje koffie in een bakje dan kook ik water en doe er een bepaalde hoeveelheid bij, dan doe ik er aluminium folie omheen en goed laten afkoelen. het moet voelen als glijmiddel en het mag niet 'als water' zijn, dan is het ook giftig.
Je kan het ook in de magnetron doen maar ik weet uit eigen ervaring dat, dat gigantisch gaat stinken. :+
Verder krijgt mijn andere shetje het in de lente periode want ze komt moeilijk uit haar haren.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:50

Er zijn twee soorten lijnzaad, namelijk gele lijnzaad en donkerbruine lijnzaad. De gele versie bevat geen blauwzuur en kan ongekookt gegeven worden. De donkerbruine variant bevat wel blauwzuur en moet inderdaad gekookt worden. De meningen hierover verschillen inderdaad. Ik ken een dierenarts die er alleen kokend water overheen gooit en ik ken er één die zegt dat het 10 minuten gekookt moet worden. Ik weet niet wie er gelijk heeft...

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:50

MysticTinker schreef:
Als je lijnzaad met kokend water mengt dan wordt het een slijmerige pap. Die pap en de velletjes van de zaadjes nemen zand mee uit de darmen.

en toch heb ik ook gehoord dat gekookt lijnzaad alleen helpt tegen het versterken van de darmwand? en dat het helemaal geen zand meeneemt uit de darmen? ik geef het zelf ongeveer 3 keer per jaar 10 dagen. 10 minuten gekookt met suiker en zout.

rozebril

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:51

MysticTinker schreef:
In lijnzaad zit blauwzuur. Dat is giftig. Maar een paard wordt er niet ziek van als je een handje geeft per dag.
Wil je van het blauwzuur af dan moet je het minimaal 10 minuten koken in water. De damp die er af komt bevat blauwzuur, voorzichtig daarmee dus!
Een kopje lijnzaad, twee kopjes water, en laten koken in een oude pan :)

Ongekookt lijnzaad wordt ook wel een beetje papperig, maar werkt minder goed tegen zand.

Wil je dus iets voeren tegen zand, zonder blauwzuur, dan zul je het lijnzaad 10 minuten moeten koken, das de enige manier. En dan is 100 gram lijnzaad per dag genoeg. Zo'n kuur kun je een week geven, dan is al het zand weg uit de darmen (tenzij er echt liters in zitten natuurlijk)
Ik doe dat twee keer per jaar, zo'n kuurtje. Maar als je paard altijd op het zand staat, of bijvoorbeeld op een wei op zandgrond, of soms zand eet, dan zul je het wat vaker moeten doen.

kun je dat dan in plaats van een kuur zandweg doen ??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:04

Ik geef het inderdaad in plaats van een kuur zandweg omdat mijn paard de zandweg niet eet.
Maar zoals hier boven ook al gezegd wordt, veel dierenartsen zeggen dat het net zo goed werkt, maar er zijn ook dierenartsen die zeggen dat het niet werkt.
Maar volgens mij zijn het de velletjes van de pitjes die het zand mee naar buiten duwen. Zandweg bevat ook diezelfde velletjes, alleen dan van een andere plant. Psylliumvezels/zaadjes..
Je kan ook dat soort pitjes voeren tegen zand. Maar lijnzaad is ook goed voor de spijsvertering en voor de hoef en haarkwaliteit, dus heeft nog wat extra voordelen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-01-09 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:05

Mystictinker, het verdampte blauwzuur wat dus van de gekookte lijnzaad afkomt. Is dit ook schadelijk voor mensen? En is het dus de bedoeling om het gewoon in huis klaar te maken? Maar dan gaat de boel toch ook stinken?

xMarliez, jij giet dus het gekookte water over je lijnzaad? Dit vind ik, als ik eerlijk mag zijn, ook dé handigste manier. Dan zou je het zelfs buiten kunnnen klaar maken. Maar is het ook de veiligste manier, voor het paard..?

Hobby, die gele lijnzaad bevat dus geen blauwzuur, en zou je eigenlijk zo kunnen voeren. Heeft het dan nog wel de zelfde werking tegen het zand?

Zo, bedankt inieder geval al voor het snelle antwoorden!:D

8nnemiek

Re: Lijnzaad, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:19

blauwzuur is inderdaad ook schadelijk voor mensen als je het in grote hoeveelheden inademt. Het stinkt ook een beetje. Maar als je de afzuigkap op de hoogste stand zet en niet boven de pan gaat hangen kan het geen kwaad, dan ruik je er zelfs bijna niets van :) Het is ook geen stank die een dag lang blijft hangen.
Als je er gewoon kokend water over giet dan zit er nog wel blauwzuur in, het is niet gezond, maar ze zullen er ook niet snel ziek van worden. Toch voer ik het zelf liever zonder blauwzuur.

Over gele lijnzaad zonder blauwzuur heb ik nooit gehoord..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:22

Op internet vond ik dit:
Citaat:
Je hebt twee soorten lijnzaad, lijnzaad geel en lijnzaad bruin. Beide soorten lijnzaad bevatten het glucoside linamarine waaruit door enzymwerking (linamarase) blauwzuur (HCN) kan ontstaan, maar in lijnzaad geel zit dit velen malen minder waardoor deze wel goed is voor dieren.

Citaat:
Bij alle personen die langere tijd (meer dan een half jaar) lijnzaad gebruiken treden één of meer van de volgende klachten op.

- Benauwdheid;
- Niesen;
- Verstopte luchtwegen (slijm);
- Flauwvallen;
- Problemen met de schildklier;
- Problemen met spieren (traplopen kost veel energie, pijn en slaapgevoel in benen);
- Angst.

Deze klachten komen overeen met de symptomen van een blauwzuur-vergiftiging of cyanide-vergiftiging zoals beschreven in de volgende pdf.

http://www.pdv.nl/lmbinaries/blauwzuur!.pdf

Genoemde klachten nemen af indien gestopt wordt met het gebruik van lijnzaad.

Geel lijnzaad bevat dus minder blauwzuur, maar nog steeds een beetje.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:25

Sorry, dat laatste wist ik niet. Ïk weet alleen dat je het ongekookt kan voeren en dat het dan niet schadelijk is...

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:43

In plaats van het lijnzaad zelf te koken, kan je ook geëxtrudeerd lijnzaad geven, dit lijnzaad is behandeld geweest en er is geen gevaar voor blauwzuur. Het heeft wel niet meer de functie van zand te verwijderen uit de darm denk ik maar is zeer goed voor de vacht (daar gebruik is psylliumzaadjes voor).

Voor lijnzaad lijkt een "hand vol" per maaltijd mij wel genoeg. Bij ons krijgen de paarden tweemaal daags een handje vol geëxtrudeerd lijnzaad (Linamix van Equifirst), dit het hele jaar door.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:45

Ik heb toevallig net gaatjes in het aluminiumfolie geprikt zodat het eruit kan. Volgens mij DA moest ik het op de manier van Mytictinker doen of het in de magnetron zetten. Toen kwam ik op bokt deze manier tegen en merkte dat het zo beter ging. Nu begin ik dus wel gigantisch te twijfelen aangezien ik niet wil dat ze iets in haar lichaam krijgt wat schadelijk is... Als ik gaatjes in het aluminium folie maak dan kunnen de blauwzuur gassen er wel uit toch? Ze heeft in ieder geval nog geen rare verschijnselen laten zien... Ik zal de DA morgen eens bellen misschien dat hij mij wat meer kan vertellen :) .

Ik weet wel dat de hele boel gaat stinken als je het in de magnetron doet en ook mijn heel magnetron zat onder omdat het over de rand heen gaat als je een te klein bakje pakt... Aan mijn lijnzaad zit wel een beetje een lucht (een soort pap (brinta) lucht) ik weet niet of je die lucht bedoelt Mystictinker?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:10

Ik voer het dus al jaren ongekookt, de bruine variant van de Welkoop afdeling vogelzaad. De grote paarden een kopje per dag (75 gr) en de Shetlanders een klein handje (nog geen 25 gr). Dit op advies van Utrecht, waar ze het ook op deze manier voeren aan paarden die gevoelig zijn voor koliek.
Wel moet je er op letten als je het ongekookt voert dat de paarden alles opeten en dat er geen lijnzaad achterblijft in de voerbak.
Soms moet ik een hele grote pan koken voor een zieke koe en dan kook ik ook meteen wat extra voor de paarden als slobber samen met de muesli, maar normaal elke dag ongekookt.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:08

Oke, stel ik wil zo'n kuurtje maken. Een week lang, dan zal dat dus betekenen dat ik elke dag opnieuw lijnzaad moet gaan koken, want het is niet lang houdbaar.

Maar is het een idee om dat die gele lijnzaad, waar dus al minder blauwzuur in zit, te kopen en die met de waterkoker klaar te maken. Of is dit een slecht plan?

Want mijn moeder zit zich nogal druk te maken over de "troep" en de "stank" die er (vrij)komen.

Ik wil het trouwens zelf gebruiken voor het zand te verwijderen.

Trouwens ik had gelezen, dat ongekookte lijnzaad, niet alle zanddeeltjes mee neemt. Klopt dit?

vg Lianne, en wederom bedankt voor de antwoorden!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:19

Pfff, wat zou het leven toch een stuk makkelijker worden als de dierenartsen het over de kleine dingen (zoals het wel of niet koken van lijnzaad) 1 mening zouden hebben.

Mijn pony is een echt varken, bij gebrek aan gras gaat ze wroeten naar de wortels, met als gevolg dat ze zand binnen krijgt. Ze heeft nu 1x zandkoliek gehad en mijn DA gaf me het advies om het donkerbruine lijnzaad zo'n 15-20 min te koken zodat al het blauwzuur eruit kwam. Het voeren van het onbehandelde zaad zou niet voldoende werking hebben tegen zand.
Ik heb al behoorlijke hoeveelheden gekookt (wel afzuigkap aan) en boven de pan gehangen (je moet regelmatig roeren om aankoeken op de bodem van de pan te voorkomen) want in het begin kregen mijn pony's om de dag hun "prutje" en nu nog 2x per week.
Bij mij krijgen ze dus 50gr. lijnzaad, 20 min. gekookt in 1 ltr. water(per pony) en het schijnt goed te werken want bij de regelmatig mestcontrole kom ik maar heel weinig zand tegen. Terwijl er tijdens de koliek periode meer zand dan mest uit kwam.
Om het wat lekkerder te maken gaf ik het de eerste tijd met geweekte zemelen maar omdat daar de fosfor/calcium verhouding niet goed van is geef ik het nu met de dagelijkse muesli.
Laatst bijgewerkt door Deaglán op 28-01-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:21

Op advies van DA in de kliniek voer ik dagelijks 250 gr. aan mijn fries.
Deze vertelde mij het gewoon aan te maken met gekookt water, goed door roeren en laten afkoelen. Het word dan een slijmerige pap. Op deze manier kan het veilig gevoert worden en het is makkelijk voor je zelf.
Als je lijnzaad tegen zand gebruikt heeft dit enkel nut als je het dagelijks voert

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:47

Ik geef mn paard regelmatig gekookt lijnzaad. Ik laat het minstens 10 minuten flink doorkoken met de deksel op de pan. Vuur uitzetten na 10 minuten en de deksel erop laten. Als het afgekoeld is kun je het voeren en zo adem je zelf ook geen schadelijke stoffen in.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:56

Hobby schreef:
Sorry, dat laatste wist ik niet. Ïk weet alleen dat je het ongekookt kan voeren en dat het dan niet schadelijk is...

Wij hebben dat ook. Zo'n kuur mogen we bij Shiva max. een maand doen, een eetlepel per dag (jaarling)

Op z'n Duits heten het gele lijnzaad 'Flohsamen' en het donkere is in het Duits ook gewoon 'Leinsamen'

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:54

Wij geven elke dag gekookte lijnzaad,1 kopje voor 2 paarden,ruim 10 minuten koken.Ik weet niet wat anderen voor lijnzaad koken,maar ik vindt het niet stinken.verder hebben we ook nog een fles Feelgood,dat is lijnzaadolie met knoflook en peterselie.De paarden vinden het erg lekker en gaan er mooi van glimmen,groetjes...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:00

Ik heb van dat witte/gele lijnzaad. Ik maak het aan met gekookt water.
Bruin lijnzaad kook ik 10 minuten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:42

mischien een domme vraag
waarom geef je dan geen lijnzaadolie ?

eerste koude pers

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:45

Ik gaf het vroeger ook aan mijn paard.
1 handje per portie.
Koken deed ik dat nu wel niet... Ik kocht het gewoon in een zak van 5kg dacht ik en deed het er gewoon bij...
Ik had nog getwijfeld om lijnzaadolie te geven maar ik had bang dat het zo een plakboel ging worden in zijn emmer...

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:50

Epplejeck heeft van die handige lijnzaadbrokjes, kun je door de slobber mengen.... werkt ook

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:03

Het allerbelangrijkste dat je bij de gekookte lijnzaad wel hebt en bij de brokjes en olie niet is die "behangplak smurrie" :D
Die smurrie zorgt er juist voor dat de darmen schoon getrokken worden en dat zit in de kant en klare lijnzaad producten niet.(Volgens mijn veearts)
De stank valt trouwens wel mee vind ik. Ik geef mijn paarden 1 keer in de week gekookte lijnzaad met wat muesli , ong. een kopje lijnzaad per paard.