Overmatige liksteengebruik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Overmatige liksteengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:17

Mijn paard blijkt wel erg gek te zijn op zijn likstenen ongeacht de kleur/smaak/grootte. Hij doet er nooit langer mee dan twee maand.

De kleinste Himalayasteen was op 4dagen opgelikt. Met een KNZ doet hij een kleine twee maanden en met de recentste van Vividerm-appelsmaak deed hij amper vijf weken. Recentelijk hebben we nog een bloedonderzoek laten doen en alles was helemaal in orde.
Mijn paard eet de likstenen dus op omdat hij ze gewoon lekker vindt, maar ik durf hem geen liksteen te ontnemen omdat hij dan misschien een tekort opdoet.
Hoe kan ik voorkomen dat hij zijn stenen als snoep blijft zien en dus te snel oplikt, want hij bijt ze niet stuk?
De steen ligt gewoon in zijn voerbak, maar op zijn vorige stal hing hij aan de muur en daar had hij hem ook zo snel op.
Iemand tips?

Doei!

ellepel

Re: Overmatige liksteengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:53

staat jouw paard veel op stal?
kan een gevolg zijn van verveling he..
zorg in elk geval voor voldoende ruwvoer als je paard op stal staat

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:57

ellepel schreef:
staat jouw paard veel op stal?
kan een gevolg zijn van verveling he..
zorg in elk geval voor voldoende ruwvoer als je paard op stal staat

Mijn paard staat nu in de winter meestal op stal, maar in de zomer staat hij quasi hele dagen buiten en doet ie het ook. Ruwvoer krijgt hij naar mijn zin te weinig (privestalling) dus wilde ik de Compact Gras ook eens gaan proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:03

denk dan toch dat je het een beetje in de richting van verveling moet gaan zoeken.
eventueel zelf wat grof hooi kopen of inderdaad iets anders erbij zodat hij toch meer te eten heeft en minder naar de liksteen toe gaat?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 19:07

ellepel schreef:
denk dan toch dat je het een beetje in de richting van verveling moet gaan zoeken.
eventueel zelf wat grof hooi kopen of inderdaad iets anders erbij zodat hij toch meer te eten heeft en minder naar de liksteen toe gaat?

Hij staat op stro, nu de steen op is vind ik ook vaker stro in zijn voerbak, ik neem aan dat hij dus vaak een "kijkje" gaat nemen of er niks te rapen valt, en als de steen er dan ligt hij er wat aan knabbelt/likt. Toch maar de CompactGras eens proberen in combinatie met een steentje...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:53

Oakland1990 schreef:
ellepel schreef:

Hij staat op stro, nu de steen op is vind ik ook vaker stro in zijn voerbak, ik neem aan dat hij dus vaak een "kijkje" gaat nemen of er niks te rapen valt, en als de steen er dan ligt hij er wat aan knabbelt/likt. Toch maar de CompactGras eens proberen in combinatie met een steentje...

Denk dat dat een goed idee is Ja
Je paard verveelt zich enorm en daarom likt hij daar zoveel aan.
Je kan nog wel een andere oplossing vinden als een liksteen in een houder die ook draaien kan, meer hooi bijvoorbeeld in een hooizak of een voerbal dat hij daar mee bezig is.
Of gewoon meer naar buiten Knipoog Haha!

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:57

Mijn pony doet dit ook,
zo'n grote vierkante heeft ze nu nog niet zo lang maar likt er veel meer aan.
ze komt overdag gewoon buiten dus ik volg dit even!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:10

Hanneke84 schreef:
Denk dat dat een goed idee is Ja
Je paard verveelt zich enorm en daarom likt hij daar zoveel aan.
Je kan nog wel een andere oplossing vinden als een liksteen in een houder die ook draaien kan, meer hooi bijvoorbeeld in een hooizak of een voerbal dat hij daar mee bezig is.
Of gewoon meer naar buiten Knipoog Haha!

Als het kon stond hij 12 uur per dag buiten, helaas is dit in de winter niet mogelijk wil ik 's zomers nog een mooie wei hebben ipv modderboeltje. Ik wilde ook al proberen zo'n Himalyalikit in zo'n houder te stoppen, maar aangezien hij in gewone Likits ook zijn tanden zet is dit geen optie. Hooinet vind ik zelf niet zo veilig omdat ik er niet altijd bij kan blijven. Een grote vierkante blok ligt er dan weer zolang dat hij begint te schimmelen vanwege de vochtigheid had mijn pony iig

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:13

Hooizak schreef ik ook en niet hooinet Knipoog
Is er geen optie voor in de bak los te lopen of op een paddock, stukje verhard of opgevuld met zand?
Als je een likit hangt niet dicht bij een tralies draait het toch rond en kunnen ze toch niet gauw erin bijten?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 09:39

Hanneke84 schreef:
Hooizak schreef ik ook en niet hooinet Knipoog
Is er geen optie voor in de bak los te lopen of op een paddock, stukje verhard of opgevuld met zand?
Als je een likit hangt niet dicht bij een tralies draait het toch rond en kunnen ze toch niet gauw erin bijten?

Zelfs een hooizak doet hij of stuk of speelt het klaar hem tegen de grond te krijgen. Bovendien is het risico op slokdarmverstopping groot als hij altijd als een giraf aan zijn hooi moet komen. Hij staat nu wel in de bak soms, maar uiteraard willen andere mensen ook kunnen rijden. Onze paddock staat helemaal onder water, en hem een halve dag tot zijn knieen er in zetten is ook niet echt dé oplossing Nagelbijten / Gniffelen Likit kan ik niet anders dan tegen de tralies/muur hangen. Ik heb ook niet dé ideale stal voor speelgoed, een jollybal smijt ie over de tralies heen en een voerbal maakt alle andere paarden nerveus.

Afbeelding Mijn stal, we staan wel op de wachtlijst voor een stalletje waarmee hij daadwerkelijk buiten kan hangen, maar hij heeft dus tamelijk veel tralies en kan best veel zien in de gang, maar ik kan dus geen likit's ophangen zonder dat hij ze kan vastpakken. Het dak is namelijk ook te hoog.
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 22-12-08 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:44

hoe lang doet je paard dat al dan?
mijn pony (met haar vriendjes samen) vrat de eerste liksteen die ik gaf (een rode) zo ongeveer op,
toen even een tijdje (2 weken ofzo) geen nieuwe neergelegd,
en daarna een gelige gehaald (paardenliksteen, vierkant, met extra mineralen en vitamines), en die gebruikt ze nu eigenlijk zo matig dat ie meer wegsmelt dan wordt opgelikt. (ligt in de wei, pony 24/7 buiten).

ik denk dat het hier bij de pony's dus zo was dat ze in het begin tekorten moesten aanvullen, en dat ze nu qua mineralen weer 'goed zitten', en dus minder (lees: normale) behoefte hebben aan de liksteen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 09:53

Marigold schreef:
hoe lang doet je paard dat al dan?
mijn pony (met haar vriendjes samen) vrat de eerste liksteen die ik gaf (een rode) zo ongeveer op,
toen even een tijdje (2 weken ofzo) geen nieuwe neergelegd,
en daarna een gelige gehaald (paardenliksteen, vierkant, met extra mineralen en vitamines), en die gebruikt ze nu eigenlijk zo matig dat ie meer wegsmelt dan wordt opgelikt. (ligt in de wei, pony 24/7 buiten).

ik denk dat het hier bij de pony's dus zo was dat ze in het begin tekorten moesten aanvullen, en dat ze nu qua mineralen weer 'goed zitten', en dus minder (lees: normale) behoefte hebben aan de liksteen.

Paard doet het al wel eventjes. De appelsmaak neem ik niet meer want die vindt hij (denk ik) gewoon te lekker. Ik ga er terug een rode KNZ bij kieperen en de Hartog CompactGras bijvoeren, kijken of hij het dan echt uit verveling doet of uit noodzaak.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:24

Je moet ook geen liksteen nemen met een smaakje. Dan eten ze dat niet omdat ze het nodig hebben, maar omdat ze het lekker vinden en dan krijg je dus overschotten. Kies daarom gewoon voor een KNZ liksteen, en als je paard onbeperkt kan drinken zou ik me geen zorgen maken. Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 17:36

dorientjuh schreef:
Je moet ook geen liksteen nemen met een smaakje. Dan eten ze dat niet omdat ze het nodig hebben, maar omdat ze het lekker vinden en dan krijg je dus overschotten. Kies daarom gewoon voor een KNZ liksteen, en als je paard onbeperkt kan drinken zou ik me geen zorgen maken. Lachen

KNZ heb ik ook gehad, maar die was ook vrij snel op... Ik denk dat hij het echt uit verveling doet, er komt nog een CompactGras van Hartog bij in de stal, dan zou hij continu moeten eten en zich niet mogen vervelen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:19

Buiten op de weide geeft dan de beste afleiding lijkt me. Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:13

dorientjuh schreef:
Buiten op de weide geeft dan de beste afleiding lijkt me. Lachen

Misschien even goed lezen voor je tips geeft. Continu buiten is geen optie.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:29

Dat vind jij geen optie. Dat het geen optie is, dat is iets anders. Knipoog Maar ja, ik laat het hier bij. Maar ik blijf erbij dat je niet aan symptoombestrijding moet doen, maar het echte probleem (verveling) moet aanpakken. Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:55

Dat wil ik ook gaan doen door die CompactGras te gaan voeren. Continu buiten IS geen optie, de weien zijn dichtgemaakt met sloten en de paddock opgooien is vragen om mok, rotstraal etc. Momenteel heb ik niet veel andere keuze dan aan symptoombestrijding te doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:18

Ik wil je er nog wel even op wijzen, ook al kun je er nu dan inderdaad even niks aan doen, dat dit een vorm van een stalondeugd kan zijn. Stalondeugden kunnen zowel ontstaan door verveling, als door het niet voldoende kunnen uiten van natuurlijk gedrag. Denk hierbij aan te weinig sociaal contact met soortgenoten (alleen kijken zien en ruiken is hierbij onvoldoende), onvoldoende beweging, onvoldoende kunnen kauwen, niet tot een vaste kudde behoren enzovoorts. Je paard kan hierdoor dus gefrustreerd / depressief raken en gaat dan een gedrag uitvoeren wat wij stalondeugden noemen. Dit noemt men coping. Coping wil zeggen dat het dier het enige doet wat hem kan helpen overleven in de situatie. Neem zijn coping instrument, in dit geval de liksteen, dan ook niet weg, maar probeer zoveel mogelijk aan zijn natuurlijke behoeftes te voldoen. Misschien brengt een tijdje per dag los in de bak met een vast vriendje al wat verbetering. Inderdaad meer ruwvoer, aan de hand laten grazen enzovoorts.

Misschien wist je het al, maar zo niet: ik hoop dat je er wat aan hebt. Lachen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:16

Oakland1990 schreef:
Dat wil ik ook gaan doen door die CompactGras te gaan voeren. Continu buiten IS geen optie, de weien zijn dichtgemaakt met sloten en de paddock opgooien is vragen om mok, rotstraal etc. Momenteel heb ik niet veel andere keuze dan aan symptoombestrijding te doen.

Is ie dus ook gevoelig voor mok/rotstraal? Dan is er toch iets behoorlijk mis met het rantsoen wat het dier krijgt..... Het is bewezen dat de bacterie die rotstraal veroorzaakt inderdaad goed overleeft in een vochtige, smerige omgeving maar paarden die goed gezond zijn hebben voldoende afweer hiertegen (als dat niet zo zou zijn was rotstraal behoorlijk besmettelijk, en dat is het niet). Mok is een vorm van eczeem en ook dat komt van binnenuit; wederom speelt hier weerstand een belangrijke rol en dat wordt weer aangestuurd door goede voeding..... En aangezien je paard continu zout eet, kan ik niet anders concluderen dat er iets goed mis is aan het rantsoen. Laat je eens voorlichten door een voedingsdeskundige (GEEN dierenarts!).

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 09:54

dorientjuh schreef:
Ik wil je er nog wel even op wijzen, ook al kun je er nu dan inderdaad even niks aan doen, dat dit een vorm van een stalondeugd kan zijn. Stalondeugden kunnen zowel ontstaan door verveling, als door het niet voldoende kunnen uiten van natuurlijk gedrag. Denk hierbij aan te weinig sociaal contact met soortgenoten (alleen kijken zien en ruiken is hierbij onvoldoende), onvoldoende beweging, onvoldoende kunnen kauwen, niet tot een vaste kudde behoren enzovoorts. Je paard kan hierdoor dus gefrustreerd / depressief raken en gaat dan een gedrag uitvoeren wat wij stalondeugden noemen. Dit noemt men coping. Coping wil zeggen dat het dier het enige doet wat hem kan helpen overleven in de situatie. Neem zijn coping instrument, in dit geval de liksteen, dan ook niet weg, maar probeer zoveel mogelijk aan zijn natuurlijke behoeftes te voldoen. Misschien brengt een tijdje per dag los in de bak met een vast vriendje al wat verbetering. Inderdaad meer ruwvoer, aan de hand laten grazen enzovoorts.

Misschien wist je het al, maar zo niet: ik hoop dat je er wat aan hebt. Lachen

Stalondeugd is een groot woord, ik ben in de veronderstelling dat hij de appelsmaak gewoon lekker vindt zoals hij bijna alles opeet wat er te eten valt, en dit gaat proberen op alle soorten stenen. Natuurlijk gedrag is nu idd moeilijk omdat de weien toe zijn, maar samen in de bak is wel een tijdelijke oplossing. Misschien is een stapritje aan de hand ook wel een oplossing om hem terug wat "meer van de 'wereld'" te laten zien. Nu komt het, hoe jammer ik het ook vind, niet veel verder dan de bak, en af en toe de buitenbak om te longeren.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 09:58

madamX schreef:
Oakland1990 schreef:

Is ie dus ook gevoelig voor mok/rotstraal? Dan is er toch iets behoorlijk mis met het rantsoen wat het dier krijgt..... Het is bewezen dat de bacterie die rotstraal veroorzaakt inderdaad goed overleeft in een vochtige, smerige omgeving maar paarden die goed gezond zijn hebben voldoende afweer hiertegen (als dat niet zo zou zijn was rotstraal behoorlijk besmettelijk, en dat is het niet). Mok is een vorm van eczeem en ook dat komt van binnenuit; wederom speelt hier weerstand een belangrijke rol en dat wordt weer aangestuurd door goede voeding..... En aangezien je paard continu zout eet, kan ik niet anders concluderen dat er iets goed mis is aan het rantsoen. Laat je eens voorlichten door een voedingsdeskundige (GEEN dierenarts!).

Bij mij heeft hij het nog nooit gehad, geen van beiden. Maar ik veronderstel dat als je je paard een paar uur per dag in de plassen zet het er vanzelf wel komt, hoe gezond ze ook zijn. Nooit iets aan zijn benen gemankeerd trouwens. Afgelopen zomer een keer bloedarmoede maar dat kwam door het gekke weer, kwam niet uit zijn vacht waardoor zijn lever teveel moest verwerken en van het ene kwam het ander. Ijzer bijgegeven en was opgelost. Nu is hij volkomen gezond en staat helemaal te blinken in zijn stal. Alleen eet hij likstenen alsof het snoepjes zijn. Nu ligt er al een paar dagen geen steen meer in zijn bak en vind ik ook geen stro meer in zijn eetbak. Ik wilde er vandaag terug een KNZ bij gooien om te zien of hij deze ook zo verorberd, misschien had hij toch een klein tekort dat nu is bijgewerkt? Drinken kan hij ook onbeperkt (automatisch drinkbak)

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:02

mijn paard staat elke dag de gehel dag buiten en gaat pas rond de avond naar binnen
mijn paard eet ook likstenen alsof het snoepjes zijn
vooral de lik itt likstenen; deze heeft hij binnen 5 min helemaal op
hij likt er niet aan maar bijt er hele stukken vanaf
dus nu krijgt hij maar 1 x in de 6 weken ongeveer zo n liksteen
en zoutblokken hangen op de weides maar geen idee hoeveel hij daarvan gebruikt
in ieder geval echt niet zoveel als van de lik itt Bloos

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 10:04

LIKITs zijn ook gewoon snoep, ik denk dat die het bij geen enkel paard lang uithouden, mag je ook niet teveel van geven want da's pure suiker met smaak en kleurstoffen. De zoutblokken zal hij wel gebruiken als hij ze nodig heeft, maar niet als snoep aanzien omdat ze niet zo lekker zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:38

Ik heb een KNZ blok, maar hij krijgt er max 4 per jaar.
Paard komt kwa mineralen niks tekort (bloedtest)
Soms heeft hij een periode dat hij ze opvreet. Ik breek ze dan ook heel bewust in een paar stukken (meestal even met de zaag er overheen en 3 stukken van maken, elke maand 1 stuk).

Daar heeft hij het maar mee te doen. Elke maand krijgt hij een nieuw stuk (tenzij zn vorige stuk nog niet op is).

Hij heeft nu een paar keer gehad dat hij het stuk van de KNZ (dus 1/3 van het blok) binnen 2 dagen op had, gewoon echt stukken afgebeten. Tja, eerste reactie was bloedtest, die was goed. toch maar een maandje gewacht met het 2e stuk, voordat het 2e stuk erin ging weer bloedtest, weer alles goed, en weer was het stuk met 2 dagen weg. Daarna heeft het 3e stuk van de steen er een maand gelegen, wel wat van gelikt maar niet veel