Hooi, voeren in plakken of losgeschud ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Hooi, voeren in plakken of losgeschud ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 12:51

De koude winterdagen breken weer aan en om de wei een beetje te sparen staan de paarden s'nachts op stal. Daar moeten ze dus wel wat te doen hebben, dus gaan er enorme hoeveelheden hooi in de stal. Maar wat ik mij nou af zat te vragen, wat is het handigst om te voeren. Plakken hooi, of losgeschud ? Zelf schud ik het altijd los omdat ik nogal bang ben dat ze een slokdarmverstopping op lopen. Maar misschien zijn de meningen hier over verdeeld. Lachen Omdat ik denk dat ze met plakken hooi langer bezig zullen zijn..

Ben benieuwd wat jullie doen. Lachen

gipsyboy

Re: Hooi, voeren in plakken of losgeschud ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:55

ik zelf geef het in plakken.
enkele keer schud ik het los, waarom weet ik niet.
wat je ook kan doen om je paard bezig te houden is in een hooinet of een hooizak.
ik zelf durf dat niet aan ivm vastzitten als ze rollen.
maar hooizak vind ik dan weer ietsje veiliger dan een net.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:55

ik schud het altijd los,dan is er het meeste stof eruit,en voer het hooi op de grond in de stal.ik zelf voer niet in een keer heel veel in de sal,ze maken er dan een zooitje van,kan per paard verschillen hoor,maar als ik veel geef in een keer dan licht het binnen een half uur door heel de stal,en eten ze het niet meer.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:56

ik schud t altijd een beetje uit zo kan ik even kijken of het niet te stoffig is en of er misschien rare dingen in zitten (brokken zand of takken/stenen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:17

Ik schud het altijd los. Wil namelijk zeker weten dat het meeste stof er uit is (en als het te stoffig is gaat het weg) en er geen oneetbare stukken in zitten.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:18

Ik schud het altijd los, dan gaat al het stof eruit. En of er geen vieze/rare stukken tussen zitten.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:50

iedereen schud het los.
ik denk dat ik me die gewoonte ook ff moet aan gaan leren.
jullie hebben wel allemaal gelijk straks zitten er oneetbare dingen in. stenen voel ik vaak wel, maar je weet het nooit.

ik dacht altijd dan hebt ie wat uit elkaar te plukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:52

Ik schud het ook altijd even los. Zou de eerste keer niet zijn dat er een gedroogde vogel, stuk plastic of een complete molshoop in meegeperst zit.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:53

Wij hebben van de hele grote balen hooi..
En omdat er soms nog wel eens een takje met stekels ofzo tussen zit schudden we alles uit!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:56

wij hebben van die grote ronde balen en die passen neit door de deuropening, dus moet ik ze eerst uit elkaar plukken om ze uberhaupt naar binnen te krijgen Clown
maar toen we nog van die kleine balen hadden voerde ik altijd gewoon in plakken want daar zijn ze langer mee bezig..

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:00

ja wij schudden het ook altijd even uit, toch altijd fff voor de zekerheid!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:08

gipsyboy- niet losschudden is helemaal niet erg hoor! Zoals al gezegd is, ze doen er langer mee...en in principe ga ik er vanuit dat mijn paard een steen of tak er niet uit opeten...juist met de plakken staan ze er altijd mee te frutsen met hun neuzen...ik verwacht echt niet dat ze dan zomaar een object opeten, paardenneuzen zijn juist zo gevoelig...tenzij je een vreetschuur hebt natuurlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:10

Maar als er bv een vogel in zit, dan eten ze het niet meer na de eerste happen... Wil ik niet de volgende ochtend pas achter komen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:10

Ik voer altijd gewoon plakken hooi.Ik heb hooi en daar zit nooit iets in eigenlijk, geen stenen ,stokken ,onkruid en geen kluiten grond (mensen zijn heel precies met het persen).Ik geef het in plakken zodat ze er wat langer over doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:48

Mar_84: en wat nu als er een muisje over het veld liep met het persen? Of een vogeltje? Heb zelfs ooit eens gelezen hier dat iemand een half hertenveulen (?? noem je dat zo?) vond in het hooi. Daar moet ik dus echt niet aan denken...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:02

Reekalf, bedoel je denk ik. Tja, een kadaver in hooi weet ik niets van, nooit gehad ook, maar een kadaver in kuilvoer is vreselijk gevaarlijk, daar hebben al heel wat paarden het loodje door gelegd, en als je een plak van een pak uitschudt waar dat kadaver net niet zit, kan dat deel toch zeer giftig zijn.

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:52

Wij schudden het ook los, soms niet.. Maar meestal wel Lachen

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:24

Wij maken het nooit los Haha! Onze paarden krijgen altijd buiten te eten, als de plakken dan uit elkaar getrokken zijn, waait het de hele weide over... Bovendien moeten ze wat harder werken voor hun eten als het nog dicht op elkaar geperst zit. Zo pakken ze steeds kleine happen en is de kans dat ze iets vreemds eten juist veel kleiner Knipoog aangezien ze niet enorm kunnen gaan schrokken!
Ons hooi is altijd van superkwaliteit, ik heb er wel eens een dode kikker tussen gevonden, maar daar eten ze gewoon omheen. De neus van een paard is enorm gevoelig, als het hooi niet fris ruikt door een klein kadavertje, laten ze het bij ons gewoon liggen.
Wij hebben een keer op het stroland een baal stro met een dode vos erin gehad, die hebben we maar op het land laten liggen.. Bloos

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:34

heb het beide gedaan, maar in plakken zet mijn paard z'n hoef om het uit elkaar te 'scheuren', zo kwam het dus door z'n hele stal te liggen.... dus nu schud ik het ook gewoon los.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:36

hooi geven wij in gewone plakken, dus niet losgeschud Lachen
gras(kuil? weet niet precies wat het is) is zo inelkaar geperst dat wij het wel uitschudden Ja

megan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:37

Hooi uitschudden en kuil ook Knipoog

megan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:37

maar het ligt er maar net aan wat je zelf het beste vind voor je paard Knipoog

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:43

wij voeren kuil (4kante pakken). mijn vader schud het altijd los en ik niet. ik vind van los geschud hooi/kuil dat ze het veel te snel op hebben. alleen als er (veel) zand of andere troep zoals takken enz in zit dan schud ik het ook los.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:45

Ik schud het kuil wel los, zit vaak heel veel in zo een plak, en is onzin als ze zichzelf ermee gaan strooien..

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:52

Wij geven het gewoon in plakken. Dan zijn ze wat langer bezig het op te eten. Er is bij ons wel 1 paard dat snel gaat hoesten. Voor dat paard schudden we het een tijdje voordat we het voeren goed uit. Zodat de meeste stof eruit is. Ook maken we het vaak nat.