Hoeveel wortels mag een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scoopje

Hoeveel wortels mag een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 09:57

Mijn paard (6-jarige KWPN merrie) is gék op wortels, ze zou er werkelijk alles voor doen.

Ik heb dus altijd een zak wortels in mijn kast staan en dagelijks na het rijden krijgt ze van mij een stuk of 15 flinke penen (halve eetbak vol).
Nu heeft onze pensionhouder een grote kist wortelen laten leveren en geeft hij de paarden 's ochtends bij hun hooi ook nog een keer een portie wortelen. Mijn knollie is in de zevende hemel en smikkelt maar raak. Ik vind haar aan de magere kan dus ze kan wel wat extra gebruiken, maar is dat wel goed, zoveel wortelen?

_Claire

Re: Hoeveel wortels mag een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:59

Geen idee, maar die van mij krijgt ook 15 wortelen per dag, (en die vindt het ook erg lekker! )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:02

Wortelen is eigenlijk 90% suikerwater. In principe kan het dus weinig kwaad, tenzij je paard gevoelig is voor suikers. Vooral koudbloeden hebben daar vaak last van, maar het komt ook wel eens bij warmbloeden voor. Dat kan zich uiten in jeuk, diarree, mok en huidproblemen, maar ook in spierbevangenheid, hoefbevangenheid, hardnekkig over- of ondergewicht..

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 10:08

Ze is eerder aan de magere kant, maar dat was al voordat ze wortelen kreeg. Ik leefde in de hoop dat ze er wat dikker van zou worden.
Maar 2 keer per dag een eetbak vol is dus niet teveel, of wel?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:17

Wortelen worden meer gezien als "doevoer". Ze zijn er lekker mee bezig en er zit niet veel in.Volgens mijn DA kan het geen kwaad als je ze iedere dag naast op ipv brok een halve emmer wortels bijvoert

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:14

Je kan wel makkelijk uitrekenen hoeveel suiker je paard dan krijgt. In een wortel zit ongeveer 12% suiker. Dus 1 kilo wortels = 120 gram suiker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:17

mij is altijd verteld dat je tot een kilo per dier kunt geven,bij meer zou het laxerend kunnen werken.
een kilo gaan dacht ik een stuk of vijf stevige wortelen in?

omdat er eigenlijk weinig inzit zou ik denk ik kiezen voor iets anders erbij wat meer voedingswaarde geeft?
zeker als je dier wat aan de dunne kant is.
meer hooi erbij?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 11:56

Ellepel: ze heeft zeker geen diarree, het zijn hele mooie balletjes. Dus dat is het probleem niet.
Hooi wordt door de eigenaar gegeven en mogen we niet zelf pakken, ik heb hem al gevraagd om wat meer te geven. Voor alle duidelijkheid: ze is niet extreem mager, niet nodig om hier op de bokt-barricaden te gaan staan.

Ik wil alleen maar weten of twee keer per dag een eetbak wortelen kwaad kan of niet.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:00

Weet wel dat er in wortelen vreselijk veel suiker zit.

Niet piepen dus als je paard gaat stuiteren!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:02

Ik geef niet zo veel want mijn paard word er druk.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:08

Zo zie je maar dat ieder paard anders is, die van mij stond bij de vorige eigenaar op wortels en brood omdat hij van (basis)brok veel te veel energie kreeg. Bij mij staat hij hele dagen op de wei en hij krijgt nu een halve kg brok en zoalng er winterwortels zijn, krijgt hij die ook.Ik voer 40 kg winterwortels op 4 paarden (1 KWPN-er, 1 NRPS-er, 1 fjord en een klein onbekend merk van 1.60) per week. Dus even snel uitgerekend is dat 1,5 kg per paard per dag. Het zijn flinke wortels dus ze zijn er wel zoet mee. Waar je wel voor moet uitkijken zijn de zogenaamde "rode" wortels (dus oranje met rode plekken of hele rode wortels) daar zit namelijk wel extreem veel suiker in.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:11

mij is geleerd dat max 1/3e van het rantsoen uit wortels mogen bestaan met een max van 3 kg per dag. Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:12

Ik vind een kilo per dag wel heel erg veel, veel te veel. Wortelen zijn niet zo onschuldig als men hier denkt. In wortelen zit caroteen en caroteen is vitamine A. Paarden maken zelf hun vit. A aan en dus is het overbodig én zelfs schadelijk om dit bij te voeren. Een overdosis aan vit. A is namelijk zeer ongezond. In wortelen zitten ook veel suikers en ook dat heeft een paard helemaal niet nodig.

Ze vinden wortelen wel heel lekker, maar ik zou het bij één goede winterpeen per dag houden (goed voor de kaken! Tong uitsteken) naast een onbeperkt rantsoen van gras of hooi. Voordeel van vit. A is dat het goed is voor het zicht, de vruchtbaarheid en de slijmvliezen. Maar nogmaals; paarden die goed gras of hooi krijgen maken dit zelf aan en hoeven het eigenlijk niet extra te krijgen.

Citaat:
Vitamin A, or beta carotene, is essential for eyesight. Horses requiring supplementation of Vitamin A often have ‘tears’ running down their cheeks. There is usually an abundance in grass, however horses can become deficient in drought conditions. Lack of vitamin A has also been linked to infertility in mares. Vitamin A can be overfed however as it is fat soluble. Care should be taken in feeding carrots and oils. A daily carrot will not cause problems, however large amounts can be toxic because the horse will be getting too much Vitamin A.

http://www.icelandichorses.co.uk/Feedin ... _Horse.htm

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:18

thehe laten we ff wijs doen...:
ligt aan het gewicht, merrie/ruin/hengst, wat hij voor werk doet enz.
ik heb daar een heel leuk boekje voor en eigenlijk hoor ik te weten hoe je dat uitrekend...maar dat weet ik dus niet precies... Huilen van het lachen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:41

[quote="Dani62"]Ik vind een kilo per dag wel heel erg veel, veel te veel. Wortelen zijn niet zo onschuldig als men hier denkt. In wortelen zit caroteen en caroteen is vitamine A. Paarden maken zelf hun vit. A aan en dus is het overbodig én zelfs schadelijk om dit bij te voeren. Een overdosis aan vit. A is namelijk zeer ongezond. In wortelen zitten ook veel suikers en ook dat heeft een paard helemaal niet nodig.
Ze vinden wortelen wel heel lekker, maar ik zou het bij één goede winterpeen per dag houden (goed voor de kaken! Tong uitsteken) naast een onbeperkt rantsoen van gras of hooi. Voordeel van vit. A is dat het goed is voor het zicht, de vruchtbaarheid en de slijmvliezen. Maar nogmaals; paarden die goed gras of hooi krijgen maken dit zelf aan en hoeven het eigenlijk niet extra te krijgen.
[quote]
Ik sluit me hierbij aan maar wil benadrukken dat het paard in dit geval TEVEEL wortelen krijgt. Overigens is een maximale gift van 3 kilo per dag allang achterhaald: dat is nu 1 kilo! (gerekend voor een paard met stokmaat 1.50m). In wortelen zitten teveel suikers, vit A, caroteen en NSK's. In combinatie met slobbers, muesli's, krachtvoer, etc. is meer dan 1 kilo per dag teveel van het goede en kan ernstige klachten veroorzaken die niet direct waar te nemen zijn. (vermagering kán 1 van de symptomen zijn).

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:59

ik heb altijd begrepen dat wortelen juist niet schadelijk zijn en juist onbeperkt gevoerd mogen worden Verward

in appels zit toch meer suiker dan in wortelen Verward toch?

met voeren van meer muesli krijg ik mijn Quarter wel dikker maar met wortelen is mij dat tot nu toe niet gelukt.....

GerdaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:41

In de BIT heeft daar een keer een heel artikel over gestaan. Conclusie was dat je tot 5 kg wortels per dag kunt geven.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 09:44

Nu spreken jullie mekaar wel compleet tegen.

Wie o wie weet hoe het zit? Blond

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:45

crow schreef:
In de BIT heeft daar een keer een heel artikel over gestaan. Conclusie was dat je tot 5 kg wortels per dag kunt geven.

Wow dat is wel erg veel zeg!

Mijn haflinger krijgt 3/4 voederpenen voor dat ik wegga van stal. Daar vermaakt hij zich even mee. Maar het lijkt mij echt niet goed om veel penen te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:48

mijn paard eet 1 zak van 20 kilo op in ong. 10 dagen ! dus dat is ong 5 kilo per dag (als mijn zusjes niet van de zak gesnoept hebben ^^ die zijn ook gek op wortels) dus ik denk dat de mijne ong. tussen de 4.5 en 5 kilo krijgt. ik heb trouwens een paard van 1.60

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:54

Ik heb minipaardjes (tussen de 75 en 90 cm) en voer aan 11 paardjes 20 kg wortels per dag,een
kleine 2 kg per paardje dus.Ik doe dit al jaren,heb nog nooit een bevangen paardje gehad,geen diarree
en zelden koliek.Het is zelfs zo dat het mee helpt het zand uit de darmen te verwijderen,aangezien mijn paardjes
's winters in een zandbak lopen.Mijn paardjes zijn levendig en speels maar stuiteren doen ze zeker niet.
Ik heb dus geen enkele slechte ervaring door het voeren van een flinke hoeveelheid wortels.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:59

Anoniem schreef:
mijn paard eet 1 zak van 20 kilo op in ong. 10 dagen ! dus dat is ong 5 kilo per dag (als mijn zusjes niet van de zak gesnoept hebben ^^ die zijn ook gek op wortels) dus ik denk dat de mijne ong. tussen de 4.5 en 5 kilo krijgt. ik heb trouwens een paard van 1.60

Bedoel je niet 2 kg per dag??

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:00

Anoniem schreef:

20:10 = 2 :p ipv 5 kilo :p

Mijn poown eet 10 kilo in 1 week op de hele slechte mieter ik weg de rest krijgt ze gewoon.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:03

mariska32 schreef:
mij is geleerd dat max 1/3e van het rantsoen uit wortels mogen bestaan met een max van 3 kg per dag. Knipoog

mijn verzorgpaard krijgt ook wel eens 3 kilo op een dag
als ik heb gereden heb ik meestal ruim 2 kilo bij me en de eigenaresse komt meestal ook nog
en daar krijgt ze ook nog flink peen van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:05

Bon_Bon schreef:
Anoniem schreef:

20:10 = 2 :p ipv 5 kilo :p

Mijn poown eet 10 kilo in 1 week op de hele slechte mieter ik weg de rest krijgt ze gewoon.

oja Bloos whahah tis nog vroeg... Koe en ik ben geen wiskunde wonder... Sigaar