gevoelige darmen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:33

Mijn shet van 3,5 jaar heeft last van een gevoelige darm dit komt waarschijnlijk doordat hij een fikse wormbesmettinghad toen hij net bij mij was.
Ik heb toen een behoorlijke heftige kuur van wormkuren achter elkaar moeten geven in korte tijd met verschillende stoffen.
Dit was precies werk ivm de werkzame stoffen, maar dat is toen gelukt hij was toen amper 6 maanden.
Daar is hij goed uitgekomen maar hij heeft er wel wat aan over gehouden en dat is een behoorlijk gevoelige darm.
Dit uit zich in diaree en 1x per jaar komt het toch wel voor dat de da moet komen voor koliek.
De kent de pony al vanaf ik hem heb en dus ook zijn probleem, hij zegt alleen dat je er weinig aan kunt veranderen, je moet proberen zijn voeding zo aan te passen dat hij er zo min mogelijk last van heeft.
Hij loopt nu sinds een tijd voor het karretje, een licht karretje en dat gaat goed, alleen vind ik dat hij zich slecht hersteld na zo'n rit.
We gaan 1x per week met de kar en dat is hooguit 3 kwartier, langer niet.
Hij is dan niet bezweet en lijkt heel ontspannen.
verder lange teugel, longeer en wandel ik veel met hem in de week.
Ik heb het idee dat zijn slechte herstel te maken heeft met zijn darmen.
Hij is na zo'n rit behoorlijk moe, nou is dat niet zo'n ramp maar ik maak me toch zorgen.
Zijn voer bestaan op dit moment uit twee royale handen zemelen een flinke hand meusli (nature best) of een halve pavokoek en door dit mengsel komt wat lijnzaad brok voor de eventuele zand beter af te drijven en wat opkikker (probiotica en gist) voor zijn darmen en spijsvertering.
Verder krijgt hij natuurlijk goed hooi verdeeld over de dag dus niet geheel onbeperkt, met onbeperkt blijven de problemen hij wordt er alleen baggervet van.
Verder is hij gezond en dus niet mager.
Heeft iemand nog tips wat voeding betreft of ervaring hiermee?

jesito

Re: gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 19:41

Niemand die raad weet, ben ik dan de enige of stel ik moeilijke vragen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:11

probiotica Haha!

kijk even op de site van de paardendrogist daar staan heel veel soorten op.
opkikker is een goed supplement, NAF synbiozyme geloof ik ook wel,,staan wel meerdere op die allemaal goed zijn

doordat zijn darmen misschien beschadigd zijn kan het zijn dat hij misschien wel goede bacterien mist.
ik zou het proberen als ik jou was

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 21:35

Zoals je ziet geef ik al opkikker en was aan het twijfelen om die probiotica van primeval te proberen maar de pot is een stuk kleiner en is veel duurder en veel verschil zit er volgens mij niet in.
Maar ik kan hem wellicht eens proberen ipv opkikker.
Zijn darmen zijn idd beschadigd volgens de dierenarts daar baal ik enorm van.
Normaal een shet kun je zowat stenen laten eten dan geeft die nog geen krimp maar nigito kan weinig hebben.
Hij heeft ook een tijd ander hooi gehad maar dit maakt niks uit.
Even kijken naar die NAF synbiozyme!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:37

ohw sorry helemaal overheen gelezen Bloos

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:11

Bokashi is ook een probiotica, alleen wel stukken goedkoper ...... zie de site van bio-ron.com

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:24

Ziet er idd niet slecht uit maar die opkikker is echt niet veel duurder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 06:10

wel jammer dat op de site van de paardendrogist wel staat dat er probiotica in opkikker zit,maar weer niet welke bactierien dan precies....

wat je kunt proberen:

haal darmflora balans van Bloem,dit kun je kopen bij de reformzaak.
en ja dit is voor mensen,maar dat geeft niet want er zitten dezelfde bacterien in die parden ook hebben.
het zijn capsules en kost 12 euro voor 60 stuks.
geef een week lang 2 capsules en daarna 1.....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 08:11

ellepel schreef:
wel jammer dat op de site van de paardendrogist wel staat dat er probiotica in opkikker zit,maar weer niet welke bactierien dan precies....

wat je kunt proberen:

haal darmflora balans van Bloem,dit kun je kopen bij de reformzaak.
en ja dit is voor mensen,maar dat geeft niet want er zitten dezelfde bacterien in die parden ook hebben.
het zijn capsules en kost 12 euro voor 60 stuks.
geef een week lang 2 capsules en daarna 1.....

Goede tip, ga ik zeker proberen, alleen even kijken waar ik het idd kan krijgen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:37

Ik vind dat je best veel spullen door mekaar geeft. Mijn pony heeft bijna hetzelfde als jouw pony (qua gevoelige darmen).Hij krijgt bij mij alleen hooi en een helft van de helft summerfitkoek. Hij doet het hier goed op, maar zodra er verandering optreed in het gras is het weer foute boel. Je moet niet teveel gaan rommelen in het voer en niet teveel verschillende dingen. Hou het zo simpel mogelijk en laat hem daar een tijdje opstaan kijken hoe het gaat. Evt kan je ook stro door het hooi heen doen.
Maar echt, hoe meer verschillende dingen je gaat voeren des te meer last blijft hij er van houden. Muesli zit ook veel verschillende dingen in en van zemelen kunnen ze ook aan de diarree van raken.
Mijn pony is nu 6 jaar en is er nooit helemaal vanaf gekomen, maar ik kan het redelijk nu in de hand houden.
Waar maak je uit op dat hij slecht herstelt na arbeid? Want je zegt dat hij niet bezweet is en ontspannen is?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:46

Ik ga met je mee Peachy!
Probeer eens terug te gaan naar af.
(2 volle handen zemelen vind ik veel voor een shetlander, en ook denk ik niet in verhouding tot de rest van het krachtvoer)
Zemelen is zeer eenzijdig voer dat de mineralenbalans ernstig kan verstoren)
Ik zou eens beginnen met dat minimaal te halveren.
Verder zou ik eens een poosje al het krachtvoer ed weglaten en alleen goed hooi voeren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:53

Heb met mijn merrie (ondertussen 8 jaar) precies hetzelfde (gehad).. Was ook als veulentje niet ontwormd en had daardoor een verminderde darmwerking. Qua voer: zo weinig mogelijk suikers en eiwitten. Inderdaad grof en liefst wat ouder hooi en weinig tot geen krachtvoer en de mijne is bijv. ook erg gevoelig met wortelen ben ik achter gekomen door de jaren heen. Ik gebruik nu al een zeker 5/6 jaar kruiden die bij mijn paard erg goed werken. Wil je daar meer over weten dan kun je me natuurlijk pb-en..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:57

denk dat je dan wel een grote fout maakt om bij dit dier krachtvoer weg te laten..

als zijn darmen niet goed werken dan heeft hij dus al moeite om vitamines uit het voer op te nemen...
ga je dat dan ook nog es weglaten dan word dat nog moeilijker ..

ik zou juist dan kiezen voor een aanvullend supplement,en de opkikker die ze geeft daar zit een hoop in wat hij wel kan gebruiken

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:03

Maar dan zou ik wel een vervanger zoeken voor de muesli en de zemelen. Dat zijn echt dingen die geen goed doen voor gevoelige darmen. Het is ook niet erg om opkikker te gebruiken (heb ik zelf ook een tijdje gebruikt, mijn pony dan ) maar ga niet teveel dingen door mekaar geven.
Dus dan alleen de opkikker met wat krachtvoer en hooi evt gemengd met stro. En ook heel belanrijk geef het even de tijd om te kijken of het aanslaat dus niet na 2 weken weer wisselen van voer omdat je het idee hebt dat het niet werkt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 09:39

ellepel schreef:
denk dat je dan wel een grote fout maakt om bij dit dier krachtvoer weg te laten..

als zijn darmen niet goed werken dan heeft hij dus al moeite om vitamines uit het voer op te nemen...

ik zou juist dan kiezen voor een aanvullend supplement,en de opkikker die ze geeft daar zit een hoop in wat hij wel kan gebruiken

Dit is dus wat mijn da ook zegt dat krachtvoer bij hem geen overbodige luxe is.
Verder ben ik van mening dat alleen hooi niet alles in zit aan vitamine en mineralen.
Omdat ons hooi vaak gezaait en bemest is met kunstmest.

Het is misschien wel waar dat het veel door elkaar is, maar geloof me zonder die opkikker en lijnzaad is het veel erger.
De zemelen geef ik zodat hij dit prakje beter geeft en die twee handen is echt niet zoveel, bijelkaar is het dus drie handjes voer en de twee schepjes opkikker en een paar lijnzaadbrokken.
Zonder dit wordt hij dof en komt zo meteen ook slecht uit zijn haar vandaar dat ik op ben blijven steken.
Pavokoek zit ook veel suiker in.

Ik vind dat hij erg moe is na zo'n rit, terwijl we zoveel niet doen en ook voor de kar is hij heel ontspannen en briest af en toe, ik dacht misschien door alle indrukken.
Morgen ga ik een klein rondje met hem.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:29

Peachy schreef:
Maar dan zou ik wel een vervanger zoeken voor de muesli en de zemelen. Dat zijn echt dingen die geen goed doen voor gevoelige darmen. Het is ook niet erg om opkikker te gebruiken (heb ik zelf ook een tijdje gebruikt, mijn pony dan ) maar ga niet teveel dingen door mekaar geven.
Dus dan alleen de opkikker met wat krachtvoer en hooi evt gemengd met stro. En ook heel belanrijk geef het even de tijd om te kijken of het aanslaat dus niet na 2 weken weer wisselen van voer omdat je het idee hebt dat het niet werkt.

Zemelen voer ik dus wel aan al mijn paarden en dus ook aan de merrie. Ik heb geprobeerd (je probeert echt alles om de diaree te kunnen verminderen) om zonder de zemelen te doen, maar dat had bij de mijne geen verschil. Ik geef het ook omdat ik de kruiden erdoor meng.
Muesli is gewoon kijken welke, want er is ook zonder de toegevoegde suikers te verkrijgen.

Ik heb ook oa de opkikker en nog wat anders van de paardendrogist geprobeerd, maar dat hielp bij de mijne totaal niet. Is dus echt verschillend hoe een paard ergens op reageert denk ik.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:40

ellepel schreef:

Misschien gaan zijn darmen juist beter werken zonder krachtvoer.
(het is een shetlander, een zeer sober ras)
Ik zou hem de komende bijv. 3 weken, ruwvoer geven en hooguit wat extra vitaminen en mineralen in de vorm van 1/3 pavokoek.
En dan gewoon eens afwachten hoe hij het hier op doet.
Je ziet snel genoeg of hij dan minder wordt. (of misschien juist wel beter)
Dat hij zo vermoeid is na zo'n ritje, kan ook te maken hebben met zijn bloedsuikerspiegel en naarmate een paard meer krachtvoer krijgt worden de schommelingen hiervan groter.
Hoe gaat dat eigenlijk, wanneer voer je en hoe lang daarna maak je het ritje?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:44

Dat denk ik ook. De mijne kan echt bijna niks eten zonder dat hij aan de diarree raakt. Vandaar ook mijn advies om niet teveel verschillende dingen te gaan voeren.
Ik geef een tip en mijn ervaring, maar dat wil niet zeggen dat een ander paard er precies hetzelfde op zal reageren!:)
Pavokoek zit idd suiker in, maar zoals je zelf ook zegt, ze moeten toch hun vitaminen en mineralen ergenst vandaan halen. Hier reageert de mijne het minst op, biks en muesli gaat niet goed hier ook fruit en groente is foute boel.

Kruiden kun je evt ook door iets anders mengen he. Als je bv biks geeft kun je daar water bijdoen zodat de kruiden eraan vast blijven "plakken".

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:46

Shan ik vind dit ook een goede tip van je! Gewoon eens uitproberen en dan kijken hoe hij het doet.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:49

Meid kook eens elke dag lijnzaad voor je pony. Vork
Het schijnt dat gekookte lijnzaad een beschermend laagje op de darmen legt,en dat is volgens mij heel goed voor de klachten van de darmen van je pony.
Maar dat werkt echt alleen als je het kookt,gooi die slijmerige pap over de muesli of zemelen.
Vaak zijn paarden en pony's er dol op,zo ook mijn paarden. Vingers aflikken
Heel veel succes, Doei!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:54

In plaats van die koeken zou je eens kunnen kijken naar de gemüse, kräuter und Mineralen van st. Hippolyt. Hier geef je maar zo;n 40 gram van. verder natuurlijk goed ruwvoer maar zeker geen extra krachtvoer.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:59

DA heeft aangereaden om 1 schep Luzerne te geven per dag.
Dat is voor een fjord, ik denk dat een shet voldoende zal hebben aan en 1/2 schep per dag, verdeeld over 2 x voeren.
Luzerne is erg goed voor de darmen.
Bij twijfel vraag maar na bij je eigen DA.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 13:40

josie schreef:
DA heeft aangereaden om 1 schep Luzerne te geven per dag.
Dat is voor een fjord, ik denk dat een shet voldoende zal hebben aan en 1/2 schep per dag, verdeeld over 2 x voeren.
Luzerne is erg goed voor de darmen.
Bij twijfel vraag maar na bij je eigen DA.

Luzerne heb ik geprobeerd dit was ook een tip van mijn dierenarts, meestal at hij het niet eens hetzelfde met gekookte lijnzaad, wil die ook niet.
Hij heeft een tijd alleen op hooi gestaan maar zoals ik zei wordt hij dan doffer in zijn vacht, valt echt op.
Dit is het tweede jaar dat ik deze combi zo voer, zijn mest is wel beter maar er zit wel nog water bij, meestal de laatste rest.
Ik voer effe na het rijden, omdat ik bang ben als ik van te voren voer hij misschien buikpijn krijgt.
De lijnzaadbrok krijgt hij idd voor eventueel zand in zijn darmen.
Hij krijgt nature best meusli van pavo hier zou weinig tot geen suiker en/of melasse in zitten.
Zemelen voer ik puur omdat hij de opkikker anders niet eet, ook niet als ik de meusli nat maak en daar de poeder over geef.
Het enigste waar hij idd flink op reageerd is iets als wortelen en appelen, dat krijgt hij ook niet dus.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:19

Een kuurtje digesticur van simicur kun je nog in je achterhoofd houden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:52

of misschien darm compositum van de groene os