Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Renates85 schreef:Hallo bokkers,
Ik wil graag alles weten over luzerne. Heb al het één en ander gezocht op bokt maar krijg niet op alles een antwoord.
mijn vragen op een rijtje:
- Wat doet luzerne met het paard? ( geeft het energie of is het juist bijvoeding voor extra weerstand)
luzerne geeft idd energie. maar als bijvoeding is dit geen probleem
- Waar is luzerne goed voor?
Het ruwvoer gehalte op pijl te houden. als je niet voldoende uit het kuil kan halen
- Hoeveel luzerne (in kg) mag een paard per dag? Hoeveel luzerne geven jullie je paard per dag
dit verschilt per paard. ik gaf 2 x dgs 1 schep
- Wat zijn de voordelen van luzerne?
dat je ruwvoer gehalte op pijl te houden
- Wat zijn de nadelen van luzerne?
veel suiker, veel eiwitten en ze lusten het niet altijd
- Wat is de rede dat jullie luzerne voeren?
we hadden wat slechter kuil waardoor me paard dikke benen kreeg.
nou kon ik minder kuil voeren maar wel genoeg binnen krijgen.
- Waar moet je mee opletten als je luzerne voert (kan het schimmelen of iets dergelijks)
goed droog bewaren,
- Hoelang is luzerne houdbaar?
geen idee
Alle andere feiten, meningen, tips ect over luzeren zijn welkom!!
Groetjes Renate
Niisj schreef:- Wat doet luzerne met het paard? ( geeft het energie of is het juist bijvoeding voor extra weerstand)
Luzerne geeft energie onder de vorm van ruwvoer. Deze energie komt vooral uit eiwit.
Niisj schreef:- Waar moet je mee opletten als je luzerne voert (kan het schimmelen of iets dergelijks)
Natuurlijk kan luzerne slecht worden, je moet naar de houdbaarheid kijken.
Verder moet je omwille van de scheve calcium/fosfor verhouding het best krachtvoer bijgeven of een vitaminensupplement om de verhouding recht te trekken.
WesseLady schreef:Niisj schreef:- Waar moet je mee opletten als je luzerne voert (kan het schimmelen of iets dergelijks)
Natuurlijk kan luzerne slecht worden, je moet naar de houdbaarheid kijken.
Verder moet je omwille van de scheve calcium/fosfor verhouding het best krachtvoer bijgeven of een vitaminensupplement om de verhouding recht te trekken.
Krachtvoer en vitaminensupplementen helpen niet om de scheve calcium/fosforverhouding te compenseren. In krachtvoer en vitaminensupplementen zitten calcium en fosfor namelijk in de juiste verhoudingen, dat compenseert dus niet. Wat je wel kan geven ter compensatie is granen, zemelen en bietenpulp, daarin zit een verhoogd fosforgehalte en een relatief laag calciumgehalte.
Ik heb vandaag nog een zak Subli luzerne gekocht, die was houdbaar tot het eind van dit jaar, niet zo heel lang dus!
Knoffer schreef:Bietenpulp is juist fosforarm en calciumrijk. Zelfde scheve verhouding als lucerne.
Knoffer schreef:Als we als voorbeeld de lucerne van Subli nemen.
Calcium: 2,3%
Fosfor: 0,25%
Ik kan even geen duidelijke percentages vinden van alleen de afzonderlijke granen.
Dus als voorbeeld Zwarte havermix van Subli:
Calcium: 0,6%
Fosfor: 3,2%
Dan is het dus:
1x (X x 2,3 + Y x 0,6) = 2x (X x 0,25 + Y x 3,2)
Wegstrepen houd je over: (1,8 X = 5,8 Y)
Dan delen kom je op 3,22
Check:
Lucerne
3,22 x Ca 2,3 = 7,4
3,22 x F 0,25 = 0,8
Zwarte havermix
1 x Ca 0,6
1 x F 3,2
Opgeteld is dat:
Ca 8 / F 4 dus 2:1
In dit geval is de verhouding lucerne:havermix dus 3,22:1
dianalamboo schreef:kan je lucerne ook aan een jaarling geven ivm de verhouding calcium-fosfor