alle vragen over Luzerne

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renates85

alle vragen over Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 22:10

Hallo bokkers,

Ik wil graag alles weten over luzerne. Heb al het één en ander gezocht op bokt maar krijg niet op alles een antwoord.
mijn vragen op een rijtje:
- Wat doet luzerne met het paard? ( geeft het energie of is het juist bijvoeding voor extra weerstand)
- Waar is luzerne goed voor?
- Hoeveel luzerne (in kg) mag een paard per dag? Hoeveel luzerne geven jullie je paard per dag
- Wat zijn de voordelen van luzerne?
- Wat zijn de nadelen van luzerne?
- Wat is de rede dat jullie luzerne voeren?
- Waar moet je mee opletten als je luzerne voert (kan het schimmelen of iets dergelijks)
- Hoelang is luzerne houdbaar?

Alle andere feiten, meningen, tips ect over luzeren zijn welkom!!

Groetjes Renate

smurfje

Re: alle vragen over Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:21

Renates85 schreef:
Hallo bokkers,

Ik wil graag alles weten over luzerne. Heb al het één en ander gezocht op bokt maar krijg niet op alles een antwoord.
mijn vragen op een rijtje:
- Wat doet luzerne met het paard? ( geeft het energie of is het juist bijvoeding voor extra weerstand)
luzerne geeft idd energie. maar als bijvoeding is dit geen probleem
- Waar is luzerne goed voor?
Het ruwvoer gehalte op pijl te houden. als je niet voldoende uit het kuil kan halen
- Hoeveel luzerne (in kg) mag een paard per dag? Hoeveel luzerne geven jullie je paard per dag
dit verschilt per paard. ik gaf 2 x dgs 1 schep
dat je ruwvoer gehalte op pijl te houden
veel suiker, veel eiwitten en ze lusten het niet altijd
we hadden wat slechter kuil waardoor me paard dikke benen kreeg.
nou kon ik minder kuil voeren maar wel genoeg binnen krijgen.
- Waar moet je mee opletten als je luzerne voert (kan het schimmelen of iets dergelijks)
goed droog bewaren,
geen idee
Alle andere feiten, meningen, tips ect over luzeren zijn welkom!!

Groetjes Renate

groetjes smurfje

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:37

Luzerne geeft energie op basis van ruwvoer. Het is dus energie die langzaam vrijkomt. Het is goed voor paarden die hun hooi slecht kunnen kauwen, als aanvulling van het ruwvoer (bijv. slechte kwliteit, weinig ruwvoergift per dag, etc.), of om het kauwen op het ruwvoer te stimuleren. Verder is het een goede eiwitbron.
Per dag kan een paard onbeperkt luzerne krijgen, als hoofdvoedsel. Je moet dan wel opletten met de calcium fosforbalans. In luzerne zit te veel calcium ten opzichte van fosfor. Bij onbeperkt voeren of grote hoeveelheden zal je dit moeten compenseren. Mijn paard krijgt per dag 0,5 - 1 kg luzerne, gemengd door haar krachtvoer. Dit stimuleert het kauwen en zo de opname van het krachtvoer.
De voordelen zijn afhankelijk van waarvoor je het wilt gebruiken. In mijn geval is het voordeel dat mijn paard meer kauwt, een beter speekselproductie heeft en zo een betere opname van voedingsstoffen.
Een nadeel kan zijn het hoge eiwitgehalte. Zeker bij grote hoeveelheden in combinatie met veel brok is dit een aandachtspunt. Daarnaast is er soms melasse toegevoegd (bij hartog luzerne wel, bij subli niet), wat mij betreft ook een nadeel.
Je moet luzerne droog bewaren, net als andere voeders, maar volgens mij zijn er verder geen speciale eisen. Hoe lang het houdbaar is weet ik niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:33

Op de site van Hartog staat heel veel info over lucerne.
Ook kun je mailen voor info, dat heb ik ook gedaan toen ik lucerne wilde voeren, en ik kreeg een uitgebreid antwoord terug.

1,5 tot 3 kg kun je probleemloos voeren naast hooi/kuil en krachtvoer, als je meer gaat voeren moet je compenseren met granen of zemelen voor de kalk/fosfor verhouding.
Een 10 liter emmer vol lucerne weegt ong. 1,5 kg.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:19

kan je lucerne ook aan een jaarling geven ivm de verhouding calcium-fosfor

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:22

Lucerne van Hartog is 1 jaar houdbaar.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:31

Luzerne geeft energie onder de vorm van ruwvoer. Deze energie komt vooral uit eiwit.

- Waar is luzerne goed voor? Luzerne is goed voor de spijsvertering omdat een paard er goed op moet kauwen door het hoge gehalte ruwe celstof. Luzerne is een bron van calcium. Maar ook een bron van eiwit, als er juist word omgegaan met de hoeveelheden eiwit, zijn deze o.a voordelig voor sportpaarden & fokmerries.

Meestal word een hele voeremmer per dag gevoerd (ongeveer zo'n 8kg). Ik geef in de winter ook een hele voeremmer per dag aan mijn merrie.

Paard moet er goed op kauwen, natuurlijke bron van eiwit

In sommige omstandigheden is de hoeveelheid eiwit niet ideaal.
Ook moet je kijken naar de verschillende varianten, die met melasse (suiker) zijn ook niet voor ieder paard ideaal ...
Niet alle paarden eten het even graag.

Om mijn merrie op gewicht te houden in de winter & extra ruwvoer te kunnen aanbieden.

Natuurlijk kan luzerne slecht worden, je moet naar de houdbaarheid kijken.
Verder moet je omwille van de scheve calcium/fosfor verhouding het best krachtvoer bijgeven of een vitaminensupplement om de verhouding recht te trekken.

Afhankelijk van de variant, het merk & wanneer deze geoogst is.

Je kan het beste kiezen voor luzerne zonder melasse. Cebeco, Subli of Dodson & Horrel hebben een melassevrije variant.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:46

Niisj schreef:
Luzerne geeft energie onder de vorm van ruwvoer. Deze energie komt vooral uit eiwit.

Energie op basis van eiwit? Verward
De energie die geleverd wordt door luzerne is op basis van ruwe celstof. Dit wordt door de bacterien in de blinde en dikke darm opgezet tot vluchtige vetzuren, die neemt het paard op, wat energie levert.
Eiwitten zijn de bouwstoffen voor spieren, enzymen, etc. van een paard. Die zijn dus vooral nodig bij sportpaarden, fokmerries en jonge paarden. Eiwit kan wel worden gebruikt als energie, maar dat is erg onvoordelig (eiwit = duur) en belastend voor de lever. Daarom is een hoog eiwitgehalte niet altijd gewenst.

Niisj schreef:
Verder moet je omwille van de scheve calcium/fosfor verhouding het best krachtvoer bijgeven of een vitaminensupplement om de verhouding recht te trekken.

Krachtvoer en vitaminensupplementen helpen niet om de scheve calcium/fosforverhouding te compenseren. In krachtvoer en vitaminensupplementen zitten calcium en fosfor namelijk in de juiste verhoudingen, dat compenseert dus niet. Wat je wel kan geven ter compensatie is granen, zemelen en bietenpulp, daarin zit een verhoogd fosforgehalte en een relatief laag calciumgehalte.

Ik heb vandaag nog een zak Subli luzerne gekocht, die was houdbaar tot het eind van dit jaar, niet zo heel lang dus!

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:50

Thanx voor alle reacties.
Ik heb vandaag een zak lucerne gekocht en mijn merrie smeult ervan. Ze vind het heerlijk!
Alleen wat ik wel vreemd vind is dat de verkoopster mijn adviseerde om niet meer dan 1 á 2 handjes per dag te geven omdat ze anders snel hoefbevangen kunnen worden, zei ze!
Weet iemand hier meer van? Want ik lees dat sommige een emmer vol geven...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:53

Luzerne is door het hoge eiwitgehalte niet geschikt voor hoefbevangen paarden, of paarden die daar gevoelig voor zijn. Als je paard daar geen last van heeft kan je het gewoon voeren hoor, alleen is het misschien wel slim om het op te bouwen Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:14

WesseLady schreef:
Niisj schreef:

Krachtvoer en vitaminensupplementen helpen niet om de scheve calcium/fosforverhouding te compenseren. In krachtvoer en vitaminensupplementen zitten calcium en fosfor namelijk in de juiste verhoudingen, dat compenseert dus niet. Wat je wel kan geven ter compensatie is granen, zemelen en bietenpulp, daarin zit een verhoogd fosforgehalte en een relatief laag calciumgehalte.

Ik heb vandaag nog een zak Subli luzerne gekocht, die was houdbaar tot het eind van dit jaar, niet zo heel lang dus!

Bietenpulp is juist fosforarm en calciumrijk. Zelfde scheve verhouding als lucerne.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:19

Knoffer schreef:
Bietenpulp is juist fosforarm en calciumrijk. Zelfde scheve verhouding als lucerne.

Foutje, je hebt gelijk! Knipoog
Je kunt dus eigenlijk alleen granen of zemelen geven om de calcium fosforverhouding te compenseren.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:33

Mijn oude pony was erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Ze mocht geen krachtvoer, alleen ruwvoer. Aangezien ze ook niet tegen stof kon was droog hooi ook geen optie. Zij heeft tot ieders volle tevredenheid volledig op de luzerne gestaan. 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht per dag (1 schep is lang geen kilo). Dit kon geen kwaad omdat de eiwitten in luzerne niet hetzelfde zijn als de eiwitten in kuil. De eiwitten in luzerne zijn veel beter te verteren voor een paard.
Dus het is echt onzin dat je er maar een paar handjes van zou mogen geven. Je moet idd wel opletten met de fosfor/ calcium verhouding. En als je alleen luzerne voert kun je het beste ook vitamines bij voeren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:38

wat voor granen zijn dan het beste om te geven als balans en in welke hoeveelheid moet je dat zien?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:02

Ca/F moet een verhouding van 2:1 of 1,5:1 hebben. Zo kan je uitrekenen hoeveel granen (of zemelen) je op hoeveel lucerne moet geven.

In het topic [VS] Geen brokken... wat dan wel!?! had ik een poging gedaan het te berekenen:

Knoffer schreef:
Als we als voorbeeld de lucerne van Subli nemen.
Calcium: 2,3%
Fosfor: 0,25%

Ik kan even geen duidelijke percentages vinden van alleen de afzonderlijke granen.
Dus als voorbeeld Zwarte havermix van Subli:
Calcium: 0,6%
Fosfor: 3,2%

Dan is het dus:
1x (X x 2,3 + Y x 0,6) = 2x (X x 0,25 + Y x 3,2)
Wegstrepen houd je over: (1,8 X = 5,8 Y)
Dan delen kom je op 3,22

Check:

Lucerne
3,22 x Ca 2,3 = 7,4
3,22 x F 0,25 = 0,8

Zwarte havermix
1 x Ca 0,6
1 x F 3,2

Opgeteld is dat:
Ca 8 / F 4 dus 2:1

In dit geval is de verhouding lucerne:havermix dus 3,22:1

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:11

Klopt helemaal Knoffer! Lachen
Even offtopic, wat een geweldige foto's van de koniks in de Oostvaardersplassen! Vingers aflikken

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:32

Even offtopic reactie: bedankt!! Haha!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:17

dianalamboo schreef:
kan je lucerne ook aan een jaarling geven ivm de verhouding calcium-fosfor

Vraag ik mij ook af.. Haha!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:36

Hoeveel lucerne geven jullie dan en hoeveel geven jullie van een tegenhanger?
En als je een kilo lucerne per dag zou geven (+- een halve emmer volgens mij) en een beetje muesli en een halve pavo koek. Is er dan nog een tegenhanger nodig?

Sorry ik kom er nog niet helemaal uit.

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:27

ik snap ook niet zo wat ik als tegenhanger moet geven.

Zou iemand mij advies willen geven??

Mijn paard krijgt 1 pavo mineralen koek per dag, en verder 3 keer per dag hooi/kuil combinatie en dan ongeveer 2 á 3 handjes lucerne.(= bijna een halve emmer) Verder elke dag een paar sneeen brood, peen of appel. en twee á drie keer per week slobber!

Wat moet ik dan als tegenhanger geven om de fosfor calcium/fosfor verhouding te compenseren?

Thanxx

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:07

lucerne is heel licht, volgens de site van Hartog weegt een volle 10 liter emmer lucerne ong. 1,5 kg...

ik geef 4 voerscheppen per dag, naast kuil en muesli en af en toen een halve schep zemelen na het werk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:16

Dat je lucerne niet aan een hoefbevangen paard zou mogen geven is niet juist. Beter is te zeggen dat je een hoefbevangen paard behalve hooi, helemaal NIKS moet geven. Als je in zo'n situatie zou moeten kiezen tussen krachtvoer of lucerne,bijvoorbeeld om medicijnen toe tedienen, dan is lucerne een betere keus.
Een paard raakt ook niet bevangen van lucerne.

Scheve fosfor/calciumverhouding: als je paard voldoende weidegang (vers gras) krijgt en voldoende hooi, hoef je je daar gen zorgen over te maken. De stoffen blijven door gras en hooi goed in balans. Je moet je pas zorgen gaan maken als het paard alléén maar lucerne krijgt ter vervanging van gras of ruwvoer.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:45

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:41

Wat betalen jullie voor een zak lucerne?
En van welk merk?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:56

Ik heb die van Hartog, kost iets van 10,- voor 20 kg