Marstall Muesli

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Marstall Muesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:23

Meer mensen die ervaring hebben met deze muesli?

Ik had een gesprek met iemand gehad op mijn werk, en die heeft een studie paardenvoeding gedaan, en die vertelde me dat muesli beter is voor de spijsvertering en darmwerking dan gewone brok.

En ik zit te denken om mijn pony nu van voer schema te veranderen.
Hij staat dag en nacht op de wei + onbeperkt hooi.

Hij doet het wel leuk op brok ( 2 kilo basisbrok ), maar of het nu echt toegevoegde waarde heeft, vraag ik me wel af.
En om allerlei supplementen toe te gaan voegen om zeker te zijn dat ie alles binnekrijgt, wil ik niet aan beginnen.

En zij raadde mij marstal Muesli aan.
Ik heb wat gekeken op internet, en denk dat de 'complete' het geschiktste is voor Nero.

Iemand die ervaring ermee heeft? En weet waar het te koop is?

ikenindi

Re: Marstall Muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:39

ik heb de vito van marstall en ben erg tevreden. op de site van marstall staan verkoop-adressen...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:49

Gevonden inderdaad Bloos
Ben weer eens scheel geweest!

Iemand nog tips hoe ik zijn schema het beste over kan zetten?

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:42

Mij werd altijd gezegd om eerst te mengen.
Dus eerst een klein beetje van het nieuwe voer bij het oude en zo steeds wat opvoeren tot je enkel nog het nieuwe voer geeft, zo zouden ze minder last hebben van de overgang.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:10

ik geef de naturell van marstall, ben er vooralsnog tevreden over

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:26

Caira schreef:
ik geef de naturell van marstall, ben er vooralsnog tevreden over

Mijn arabier ruin krijgt ook de Marstall naturell en doet het daar in principe goed op, omdat hij nu wel meer aan het werk gaat wil ik wel kijken of een andere variant misschien geschikter is, maar ik houd het wel bij Marstall Ja . Mijn merrie krijgt sinds haar ongeluk (per toeval omdat een stalgenootje een zak over had en aan me gaf) Marstall (ik ben toen geleidelijk over gestapt; eerst een paar dagen 1 handje Marstall aangevuld met haar oude voer, daarna een paar dagen 2 handjes met haar oude voer, daarna een paar dagen half / half en toen volledig op de Marstall) en die knapte daar echt zienderogen van op. Best apart om te zien hoeveel effect voer kan hebben op een paar, die van mij doen het er iig beter op dan op menig ander voer merk Ja . En nee, ik heb geen aandelen dus ik hoef geen verkooppraatje te houden... Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:30

mijn merrie heeft een leverprobleem en mag dus erg weinig eiwitten en suiker dan is het erg lastig voer zoeken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:57

vito...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:43

Ik zit te twijfelen tussen de Naturell en de complete.

Hij zou in principe wel iets vuriger mogen worden, maar de vertegenwoordigster raadde me naturell aan, maar dan zou je zelf nog wat haver oid toe kunnen voegen toch?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:58

moet je je afvragen of je paard er vuriger/energieker van wordt Ja

mijn ene tink vind de naturell niet zo lekker... Nagelbijten / Gniffelen de overgang van nature's best naar marstall is te groot denk ik!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:59

ik had het vandaag geweekt met irish haar mokkruiden, wauw dan gaat het echt lekker ruiken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:02

Ik wil de Naturell gaan voeren binnen het dagelijks rantsoen en aanvullen met de Sinfonie als traktatie na het werk. Dat moet gewoon kunnen toch?

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:03

Wij voeren ook Marstall. We zijn ermee begonnen toen onze merrie drachtig was. De merrie muesli.
Toen voor het veulen de veulenmuesli. Nu krijgen onze beide paarden de marstall E zonder haver. Gewone basis eigenlijk. En hier in de buurt zijn er prof's die dit ook voeren. De merrie (2,5 jaar) krijgt alleen de muesli. Onze ruin waar ik dus mee werk, krijgt er nog haver bij.
Zou ook de variant MET haver kunnen nemen, maar dan staan er 2 soorten. Dit is net zo handig. Werkt hij eens wat minder, krijgt hij iets minder haver.
Fijne ervan vind ik dat er minder eiwitten inzitten dan in gewone basisbrok (althans die we eerst hadden) Aangezien ik het eiwit zo laag mogelijk wil houden, om mok en schuren te voorkomen.
En er zitten dubbele vitamines/mineralen in, wel fijn voor onze paardjes in de groei.

We hebben in winterdag ook wel eens de corn gevoerd. Fijn bijvoeren in de winter.

Verkoopadressen idd op de site. En hier in ons dorp zitten we dicht bij de bron. Hier wordt het gemaakt!! (pas hadden we hele verse, was net gemaakt Haha! )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:11

Mijn paard staat sinds twee jaar op Marstall, naar volle tevredenheid.

Ik kon niet de juiste brok vinden voor de hoeveelheid energie die hij nodig had. Van Havens (draversbrok) kreeg hij te veel energie, maar als hij minder kreeg, werd hij mager. Op Pavo (Energy Control) deed hij het iets beter, maar helemaal tevreden was ik nog niet. Toen hij op een gegeven moment niet meer 'gevuld' te krijgen was, ben ik eens gaan rondkijken naar muesli met maisvlokken (maismeel eet-ie niet en op bietenpulp kan hij koliekerig reageren). Ik kwam bij toeval op Paard & Koets terecht bij de stand van Marstall en ik vond het het proberen waard. Met resultaat. Lachen

Mijn paard krijgt overigens de Champion (hoog vetgehalte, ideaal voor endurance) en de Cornmuesli ('vulmiddel'). Van allebei maximaal een schep per dag, afhankelijk van de arbeid die hij verricht.

Voordat ik overstapte naar Marstall voerde ik naast de brok Fytogold van Garvo, ook met een hoog vetgehalte. Daar was ik wél tevreden over, maar voor het gemak bestel ik nu al mijn voer bij één leverancier en de Champion komt redelijk overeen met de Fytogold.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:15

Ja want in de complete zit zowiezo al haver Ja

Ga toch voor de Naturell, en mag ie wat meer pit, zelf wat haver toevoegen Lachen

quima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:04

Mijn arabier staat ook dag en nacht op de wie, plus onbeperkt hooi. Hiernaast krijgt ze sinds kort een halve schep marstall optimaal, de winter variant. Ik kan je nog niet vertellen hoe ze het erop doet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:26

Mijn Friese ruin van 4 jaar krijgt ook Marstall. Champion om precies te zijn. Aangevuld met mineralen Force, ook van Marstall. Ook krijgt hij Frieschebrok. Op deze combinatie doet het het goed. Super in zijn vacht en hij heeft voldoende energie.
Hij loopt overigens ongveer 4 tot 6 uur per dag buiten. Natuurlijk wordt zijn rantsoen verder aangevuld met hooi.

Onze Haflinger merrie van 3 jaar krijgt Marstall Naturell. Zij wordt nog niet gereden, maar verder ziet ze er prima uit. Ze krijgt overigens maar een handjevol van deze muesli, ook aangevuld met de Force.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 18:27

Ik heb van een collegaatje een emmertje naturell gekregen, ben benieuwd of ie het lust Haha!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:34

Inmiddels is Nero aan de Naturell Lachen

Iemand nog ideëen wat waardevolle toevoegingen kunnen zijn?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:21

ook luna staat nu zo'n 3 weken op de naturell van marstall. ze doet het er erg goed op en is zelf energieker geworden. Heb de overstap gemaakt omdat ik haar wat fitter wilde zien (had het idee dat ze wat vitaminen tekort kwam) maar niet dikker. ze is nl behoorlijk dik van afgelopen zomer, en dat terwijl ik eigenlijk heel weinig brok voerde. Maar na wat lezen heir op bokt, kwam ik erachter dat brok superslecht is. bovendien kreeg ze per dag een kilo haver, waar schijnbaar ook veel suikers inzitten en waar ze niks mee kunnen (omdat ze niet bij de celkern van het haver kunnen komen in de darmen).

Dus ipv sneller door de haver, werd ze alleen maar slomer en dikker van alles suikers.

Bij mij in de buurt zit een dealer van Marstall. Die heb ik gebeld en ze wilden graag langskomen om even te kijken en te praten, zodat ze een goed advies konden geven.

Mij werd ook de naurell aangeraden, omdat hier geen melasse en granen inzitten. En ze worden dus juist dik van de haver.
Luna is een fjord, krijgt 's ochtensds hooi en 's avonds behoorlijk wat hooi en staat tussendoor de hele dag op de (nu kale) wei.
Ik rijd zo'n 4-5 keer per week redelijk intensief maar dat hoefde geen probleem te zijn. Ik voer nu 's ochtends en 's avond een halve kilo naturell, met daardoor een paar handjes lucerne. En ze gaat de afgelopen weken als een sper. Ze is veel fitter, sneller onder het zadel (zoals ze altijd was) en zit perfect in dr vacht!

ben echt heel tevreden over het voer

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 17:29

Oke goed om te horen!

Nero mag idd ook wel wat energieker, maar door dit voer kunnen ze dus al een stuk opknappen Haha!

Nero krijgt ;s ochtends 2 scheppen en 's avonds 2. Zoals het voerschrift zegt Ja.

Echt goed om te horen Haha!, ben er nu wel wat geruster op Haha!!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:56

wow das dus 4 kilo per dag! das echt veel. Luna krijgt in totaal 1 kilo per dag. Op advies van de voedingsdeskundige die langskwam. Heeft Nero echt zoveel nodig? er zit nl ook wel 30 % maisvlok in, let daarop. Hieruit halen ze hun energie, bij gebrek aan brok in de muesli, maar als je teveel maisvlokken voert worden ze wel dik

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 18:59

Nee 2 kilo Tong uitsteken
1 schep is een halve kilo, heb gewogen Tong uitsteken

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:07

ahh ik denk al, das veel....

luna doet t vooralsnog goed op 1 kilo per dag. straks als mn nieuwe zadel er is en als we weer gaan starten kan ik altijd nog kijken of er meer in moet. maar voor nu is het goed. voornaamste doel was afvallen zonder futloos te worden en dat gaat al de goede kant op. ben vooral blij dat er zoveel vitaminen en mineralen in het voer zitten!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:12

Ja Nero hoeft niet af te vallen, die is nu mooi op gewicht Ja
En de vertegenwoordigster raadde me aan het voerschrift aan te houden Lachen.

Ja dat vind ik ook super, al die mineralen enzo!
Hopelijk krijgt Nero nu ook wat meer energie tijdens het rijden Haha!