granen voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anika

granen voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:10

Ik wilde eens vragen wie er puur granen voert. Bijvoorbeeld gerst, gebroken mais en palleten (brokjes). Waarom iemand juist wel of geen haver voert. Zwart, Wit, Spelt..

Ik voer nu een lange tijd marstall omdat ik het voer erg goed vind maar omdat er geen conserveringsmiddel in zit hebben wij al meerdere malen voermijt gehad.. Ik zit er dus nu over te denken puur granen te voeren.

Ik hoor veel om me heen dat een voer met weining suiker en eiwitten het beste is maar wel veel vet.. Erg lastig om te vinden..

Ik geef van marstall de corn en de western..

Er zijn al veel voer topics geweest maar ben nog niet tegen gekomen over puur graan voeren onbehandeld..

DubbelFun

Re: granen voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:41

Als je voermijt hebt heb je òf te veel op voorraad liggen òf je opslag (bijv tonnen) is gecontamineerd.

Ik moet zeggen dat ik van Marstall ook een keer wat zakken gehad heb die niet goed meer waren. De ene kant van de zak was beschimmeld, de andere kant was goed. Nadat ik hierover een klacht had neergelegd bleek dat het voer wat ik had niet zoveel aftrek had en dus al wat langer lag. Slordig om dit dus alsnog te verkopen, zeker omdat het niet bepaald het goedkoopste spul is.

Niemand kan je vertellen wat je je paarden moet voeren, dat is té afhankelijk van de specifieke situatie; training, paddockpotatoes, fokmerries, opgroeiend jong spul.

Maar om op je vraag terug te komen Haha!
Ik voer puur haver (een halve schep per dag), Quickbeet en Agrobs Sr. aangevuld met een vitamine-mineralen preparaat van Pavo.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 13:10

Ik heb nooit teveel voorraad en het ligt heel goed opgeslagen zegt ook de voer-leverancier. We hebben ook pas deze zomer last gehad met tussen pose. Is niet fijn kan ik je zeggen. De zakken zijn veranderd bij Marstall. Er zit geen plastic binnenkant meer in alleen nog bij de Corn en denk dat dit het probleem is. De zakken van papier alleen zijn te kwetsbaar. En ja sommig voer ligt mischien bij de leverancier al te lang.

Deze topic gaat mij meer om te weten of er mensen zijn die dus zelf mengen met verschillende granen etc.. En waarom en wat voor mix.

Bij deze dan ook bedankt DD voor jou ervaring en wat jij geeft. Wat voor haver geef je?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:47

Anika, ik was ook stomverbaasd toen ze zijn gestopt met de plastic binnenvulling. Had daar toen ook over gebeld en het zou weer teruggedraaid worden. Niets van gemerkt en ook na hier een aantal zakken te hebben gehad die niet meer goed waren, zijn ze een klant kwijt. Jammer goed voer, maar dan moet het niet bedorven zijn.

Granen..heb ik voordat ik aan marstall ging ook over nagedacht, hou het topic dus weer even goed in de gaten. Maar vond het wel behoorlijk wat gedoe.

Wat ik vooral eng vind, is of de verhoudingen goed zijn van wat ik ze dan zou geven. Dat vind ik nog wel het makkelijkst van kant en klaar voer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:53

Wij voeren al jaren alleen granen : een combinatie van gebroken mais, gerst, haver en tarwe met daarbij veel goed hooi en 3 a 4 kg lucerne + een vitamine supplement.
Dit hebben we samengesteld samen met een DA die hier erg veel van afweet nadat onze paarden lever en nier problemen hadden gekregen door de combi biks/ kuil op een pensionstal.

Het bevalt ons en de paarden erg goed, ze zijn in topconditie, met een mooie vacht en prima voeten. Onze Paint hengst heeft alleen toen hij net gespeend was veulen brok gehad ( in de VS) en daarna alleen maar granen en dat is een hele stevige jongeman aan het worden Haha! .

Puur voer, zonder toevoegingen ( ook de lucerne is puur zonder melasse o.i.d.) is i.m.o de beste manier om te weten wat je voert en om je paarden "schoon" te houden. Een paard krijg snel te veel voedingstoffen binnen, zeker pure suikers zijn erg slecht maar ook dierlijke vetten die nog wel eens in biks zitten, etc.
Wij kopen de granen in bulk van 1000 kg in van een boer die het zelf verbouwd; scheelt ook nog eens leuk in de portemonnee Knipoog

Een paard is een heel sober dier, wat vrijwel altijd te rijk ( verkeerd!) voer krijgt, waardoor de nieren en lever overuren draaien met alle gevolgen van dien. Veel biks/ muesli's bevatten teveel suiker, eiwitten etc. die ze helemaal niet nodig hebben dat ,moet allemaal weer uitgescheiden worden. Doordat wij de vitaminen per paard doseren, krijgen ze daar altijd de juiste dosis van, of ze nou veel of weinig (kracht)voer krijgen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 14:22

Elcid@ hoeveel geef jij per dag aan granen bij een volwassen quarter/paint. Is het al gemengd?

Ja daarom denk ik er ook over omdat je precies weet wat je geeft. De kwaliteit van de granen kan wel eens wisselen natuurlijk daarom geeft vit. mineralen.

Hoeveel hooi geef je? en dan 3 a 4 kg lurcerne zeg je? balen of zakken?

Voor de veulens moet je wel wat anders geven tot ze een jaar zijn lijkt mij?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:46

Onze paint heeft vanaf het spenen tot een maand of 10 speciaal veulenvoer gehad, daarna granen en lucerne.
Wij voeren de paint hengst ( 3,5 jaar oud, ca. 1.54m) nu 3 kg granen, 4 kg lucerne ( uit de balen) en zoveel hooi als hij lust. 's Avonds krijgen ze alledrie een beetje natte zemelen met vit. preparaat.

Onze Lusitano hengst krijgt ca. 2,5 kg granen, zelfde lucerne en ruim hooi; zal gauw een kilo of 5/6 zijn. Die is 7 en 1.65m en met dit voer onlangs kampioen geworden van 2008.

De Arabier ruin krijgt ca. 0,5 kg granen, 3 kg lucerne en ca. 5 kilo hooi.

De paarden staan niet echt zwaar in het werk op het moment, als dat straks wel zo is zullen we de granen iets verhogen.
De combi lucerne/ granen is ideaal omdat ze elkaar goed aanvullen op het gebied van calcium en fosfor.

De granen kopen wij gemengd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:53

@Anika: ik voer geplette witte haver omdat dit beter door de maag verwerkt kan worden. Jammer voor de vogels Haha!, maar daar koop ik het niet voor tenslotte Clown

Ik haal de haver bij de Welkoop/Coöp in Wekerom/Lunteren, die vind ik er net iets beter uitzien als die ik laatst van een 'paardenmerk' had.

@ElCid: welk supplement geef jij ??

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:15

Ik voer Subli Zonder en daarbij wat granen, een complete mengeling van havens. Daarbij voer ik erbij 2x daags Subli EM.
Het bevalt mij prima. Duran krijgt 2x daags 3/4 subli zonder, 1/4 granen en +/- 200 gram Subli EM.
Ik heb geprobeerd er de Lucerne van Subli bij te voeren, is op olie basis{geen melasse, dus geen suiker}, maar dat was geen succes.
Verder loopt hij dagelijks in het land en krijgt 2x daags goed hooi.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:20

DubbelDun schreef:
@Anika: ik voer geplette witte haver omdat dit beter door de maag verwerkt kan worden. Jammer voor de vogels Haha!, maar daar koop ik het niet voor tenslotte Clown

Ik haal de haver bij de Welkoop/Coöp in Wekerom/Lunteren, die vind ik er net iets beter uitzien als die ik laatst van een 'paardenmerk' had.

@ElCid: welk supplement geef jij ??

Van Lavor ( langwerden; een simpel suppl. waar alle vitaminen en mineralen inzitten) . Ze doen het er goed op Knipoog en wij ook ( ca. 23,- per 10 kg). Wij voeren ongeplette granen en wat ik in de mest terugvind zijn hoofdzakelijk wat schilletjes, nauwelijks de moeite waard.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:27

Ik ga geen merk noemen, ik zou graag van jullie weten of dit een goede mengeling is of niet. Ik geef het zowel aan onze arabier van 14 (recreatiepaard) als aan m'n jonge paard van 3.5 (die wordt 3 x per week gereden, zowel buiten als in de piste). Van voeding ken (te) weinig, wat denken jullie hiervan?

In de recreatiemengelingvinden de paarden gevlokte granen (maïs, gerst, spelt), luzerne, zemelen en een krachtkorrel.

Aanbevolen hoeveelheden:
0,75 kg per 100 kg lichaamsgewicht, naast kwalitatief ruwvoeder

VREp 96 g
VEP 815
ruw eiwit 12,30%
ruw vet 4,50%
ruwe celstof 9,50%
vit A 10.800 IE
vit E 130 mg
vit D3 2.200 IE
biotine 0,20 mg
calcium 0,9%
fosfor 0,6%
suiker & zetmeel 35%

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:29

ElCid schreef:
Wij voeren ongeplette granen en wat ik in de mest terugvind zijn hoofdzakelijk wat schilletjes, nauwelijks de moeite waard.
Mijn ouwe besje haar ' binnenwerk' werkt niet optimaal meer en hiermee gaat het net wat beter Haha!

Ik betaal voor de Pavo-Vital 34,10 per 20 kg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:38

DubbelDun schreef:
Ik betaal voor de Pavo-Vital 34,10 per 20 kg.

Dat is nog beter! Waar haal je dat, want hier in de buurt hebben ze alleen maar die kleine kilo potjes voor veel teveel geld Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:47

Paardendrogist Haha!
Wordt nog thuisgebracht ook Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:52

Bedankt voor de tip!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:27

Elcid@ hoe doe je dat met drachtige merrie's? En merrie met veulen aan de voet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:43

Je hebt ook supplementen speciaal voor drachtige/lactyerende merries en veulens.
In de standaard merrie/veulenbrok zit als grootste verschil eigenlijk alleen een heleboel Vitamine A meer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:50

anika schreef:
Elcid@ hoe doe je dat met drachtige merrie's? En merrie met veulen aan de voet?

Wij hebben geen merries of veulens, alleen hengsten. Als ik aan merries begin, heb ik hier binnen de kortste keren heeeeel veel paarden Knipoog

anika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 17:02

DubbelDun schreef:
Je hebt ook supplementen speciaal voor drachtige/lactyerende merries en veulens.
In de standaard merrie/veulenbrok zit als grootste verschil eigenlijk alleen een heleboel Vitamine A meer.

Ja maar die veulens lijkt mij dat die best moeite hebben om graan te eten. Als ik zie hoelang de paarden er over doen met graan of mueslie dan zit daar heel veel verschil in..

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:12

Mijt krijg je met je voer binnen.
Wij voerden een 4 granenmix met gebroken mais, vers van de boer.
Op een gegeven moment hadden we dus ook mijt.
De voer opslag is meerdere malen met bleek, stofzuiger en stoomcleaner schoongemaakt.
Nu 3 jaar later zijn we ze pas echt kwijt.
Ze zijn echt bijna niet weg te krijgen.
Sindsdien voeren we een granenbrok, en om ze mooi vol te houden een handje mais/lijnzaad brok erbij.
Onze werkende paarden krijgen in totaal per dag 6 handjes brok met het voedingssuplement Soulmate, en veel hooi.
Onze zwangere merries kregen merriebrok bij de granen in de laatste 3 maanden , de veulens aten vanaf 3 dagen met de merries mee.Die gaven we na ongeveer een maand mee eten, veulenbrok en granen.
Dan eten ze lekker langzaam, dat is weer goed voor de vertering.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:16

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:59

Helemaal geen graan.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:12

Sorrie, kon niet meer editten..... ik bedoelde geen haver!!

Wij voeren gewoon muesli van Havens en western muesli van Cavalor, bevalt prima!

Groetjes, Gisela

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:37

niet vergeten; paardendarmen verteren graan heel wat slechter als bix!daarom zijn ze van de gerst en de haver die de boer vroeger voerde, overgegaan naar gemalen graan in korrelvorm(bix dus)
elk krachtvoer heeft zn nadelen(mn bix is nooit slecht/bedorven)en zn voordelen.
er zijn verschillende merken, o.a. pavo-die een complete graanmengeling verkopen.en veel voerhandels mengen zelf ook een graanmix!of willen dat mss voor je doen.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:14

WN-AM -> VS