Mais/maismeel?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyjoy

Mais/maismeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 21:06

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan niet echt een antwoord vinden waar ik naar op zoek ben dus vandaar dit topic.

Ik heb advies gekregen om mijn paard mais bij te voeren. Hij is nú niet meer te dun maar er mogen best nog wel wat kilo'tjes bij. Het is een Arabische ruin van 8 jaar, die af en toe nogal een zenuwpeesje kan zijn.
Hij krijgt 's ochtends op de wei hooi en 's ochtends en 's avonds een halve kilo muesli van Marstall, zonder haver. Daardoor heen geef ik hem een handje lucerne.

Nu vroeg ik me af wat ik het beste bij kan voeren; mais of maismeel. Ik heb nu een zak maismeel van iemand en geef hem elke dag 2 handjes. De één zegt echter dat je dit droog moet geven, de ander met olie en weer een ander gemengd met water.

Wie weet hoe het nou echt zit en wat ik het beste kan kiezen?

dorientjuh

Re: Mais/maismeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:07

Mais en maismeel zijn beide slecht. Ik zou voor bietenpulp gaan als ik jou was. Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:10

In mais en maismeel zit ongelofelijk veel suiker, niet zo goed dus om het standaard bij te voeren. Ik zou voor bietenpulp gaan of andere dikmakers zoals die brokken van Subli die je in moet weken. En af en toe slobber voeren. (niet alles tegelijk he!)
Maismeel zou ik in ieder geval inweken, niet zo voeren.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 22:14

Hoe kom ik aan bietenpulp? Ik woon in A'dam dus er zit niet op elke hoek een ruitersportzaak (die voer verkoopt) of een boer.. En hoe voer ik dat?

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:16

ooit bij Ranzijn Aalsmeer gekocht.... WEL EERST WEKEN IN WATER!!!!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 22:17

Edit: ik lees net via de zoekfunctie dat je bietenpulp 6 uur moet laten weken?? Stal is niet om de hoek en ik werk overdag dus kan er maar één keer heen.. lijkt me erg lastig dan

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:18

Bietenpulp kun je lang vantevoren klaar maken. Gewoon 's avonds in de week zetten, volgende dag voeren.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 22:22

Ik bedenk me ineens dat bietenpulp op pulp lijkt? Is dit hetzelfde of.. ? Pulp heb ik mijn paard namelijk gevoerd, maar dat moest hij niet.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:07

Maismeel bevat veel suiker, waarom voer je je paard niet gewoon een kilootje brok ipv muslie ? En ipv hooi kun je ook goede droge kuil voeren.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:12

Mijn paard krijgt sinds kort maismeel (is meel icm zemelen, vers van de molen) en ook gebroken mais omdat hij echt bij moet komen. Hier zie ik nu na 2 weken al verschil in, hij krijgt het bovenop zijn gewone rantsoen.

De een zegt dat mais slecht is, de ander juist weer niet..
Bij de een werkt het ene, bij de ander het ander.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:32

Maar een feit is dat maismeel veel suiker bevat en dat dat niet gezond is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 06:55

Inderdaad, volgens zeggen alleen mensen die zich niet in paardenvoeding hebben verdiept dat mais / maismeel goed is.
Je paard wordt er inderdaad dik van, dus dat zouden mensen kunnen zien als positief, maar je kunt dikker worden op een gezonde manier en je kunt dikker worden op een ongezonde manier. Bij mais / maismeel is dus het laatste het geval.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 07:04

GamblersCup schreef:
Maar een feit is dat maismeel veel suiker bevat en dat dat niet gezond is.

Wat zou ik dan anders bij kunnen voeren volgens jou? Als die bietenpulp hetzelfde is als pulp, eet mijn paard het niet. Op de vorige stal wilde ze (de staleigenaresse) hem dat namelijk geven om bij te komen, maar hij at het niet op.

Waarom zou ik brok voeren? Daar zit ook suiker in, het is namelijk aan elkaar geplakt Knipoog Muesli kan ik zien wat er in zit en ik heb gekozen voor muesli zonder haver aangezien meneer al een beetje druk is. Daarnaast zit er maar 4% melasse in.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:13

Heb je de pulp al eens geprobeerd te mengen met slobber? Mijn paardje wilde de pulp ook niet zo eten (kan ik me voorstellen, ruikt al nergens naar laat staan dat het smakelijk is Haha! ) en omdat het toch in moet weken, heb ik er steeds een flink schep slobber doorheen gedaan. Toen wilde ze ineens wél eten, het ging erin alsof het koekjes waren! Zal per paard verschillen denk ik.
Soms kreeg ze het warm (vantevoren warm water doorheen mengen) en soms met slobber en stukjes appel, wortel etc. Beetje varieeren om het lekker te houden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:28

dorientjuh schreef:
Inderdaad, volgens zeggen alleen mensen die zich niet in paardenvoeding hebben verdiept dat mais / maismeel goed is.
Je paard wordt er inderdaad dik van, dus dat zouden mensen kunnen zien als positief, maar je kunt dikker worden op een gezonde manier en je kunt dikker worden op een ongezonde manier. Bij mais / maismeel is dus het laatste het geval.

Haha! Grappig.
Mais kun je inderdaad bijvoeren in de vorm van maisvlokken of maismeel (inweken en door het voer geven) paarden die je puur moet laten aankomen hebben baat bij mais. Is dat niet het geval dan is het inderdaad niet goed, een gezond paard op normaal gewicht moet je geen mais bij gaan voeren, alsof je moeder jou tussen de maaltijden door een pannekoek laat eten. Ben je daarentegen te mager, kan het geen kwaad en kan het helpen je op een normsaal gewicht te brengen. Daarbij zeg ik wel even in vette letters erbij: HET IS GEEN VERVANGING VOOR HET NORMALE RANTSOEN, MAIS KUN JE ERBIJ VOEREN WANNEER NODIG!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:32

Precies Bonita_Bon Knipoog

Onze maismeel wordt op advies van de DA gevoerd, niet alleen aan paarden die bij moeten komen maar ook aan paarden die van geen voer (koliek, gedwongen boxrust) weer op mogen bouwen. Onze meel komt rechtstreeks van de molen en er zit naast mais ook flink wat vezels in wat weer heel goed is voor de darmen Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:08

Nogmaals: feit is dat het barstensvol suiker zit, wat slecht is. Punt. Dat de functie van mais (dikmaker) op dat moment belangrijker is voor je paard, zal de reden van de DA zijn dat het "voorgeschreven" wordt.
Het voorbeeld van de pannenkoek klopt half: voeg daar de halve inhoud van een suikerpot aan toe, en je bent er. Slecht voor de tanden, slecht voor het lijf.

Als er dan alternatieven zijn (zoals de bietenpulp-met-slobber, en er zijn nog andere) zou ik persoonlijk daar voor gaan. Maakt ook dik, maar is lang niet zo slecht als maismeel.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:32

Ik ga met je mee dat er wellicht betere alternatieven zijn Knipoog
Die zijn er altijd wel..
Mja dit werkt en dit advies kreeg ik, en zodra mijn paard wat is bij gekomen ga ik het voeren ook zeker minderen..
Zijn krachtvoer en hap (das biks zonder energie oid, ook dikmaker) worden nog opgeschroeft om te zien wat voor hem het ideale rantsoen is...

Das echt balen bij paarden, je krijgt er nooit een gebruiksaanwijzing bij Tong uitsteken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:57

GamblersCup schreef:
Nogmaals: feit is dat het barstensvol suiker zit, wat slecht is. Punt. Dat de functie van mais (dikmaker) op dat moment belangrijker is voor je paard, zal de reden van de DA zijn dat het "voorgeschreven" wordt.
Het voorbeeld van de pannenkoek klopt half: voeg daar de halve inhoud van een suikerpot aan toe, en je bent er. Slecht voor de tanden, slecht voor het lijf.

Als er dan alternatieven zijn (zoals de bietenpulp-met-slobber, en er zijn nog andere) zou ik persoonlijk daar voor gaan. Maakt ook dik, maar is lang niet zo slecht als maismeel.

Maar we hebben het hier toch ook over een paard wat dikker moet worden? Bovendien, ik mag mijn paard geen vochtrijk voer geven van de kliniek, zoals bietenpulp (wat ingeweekt moet worden), slobber of (veel) wortelen omdat bij hem de darmen dan gaan 'spoelen'. Oftewel sneller de voeding om zetten in mest en dus niet alle stoffen eruit halen die erin zitten. Dit hebben veel paarden. Dan is mais een uitkomst. Ik ben het met je eens dat er veel suikers in mais zitten, maar de pannenkoek met een halve pot suiker is niet in verhouding he, overdrijven is een kunst. Buiten dat ben ik niet zo fan van het gebruiken van 'punt' in een discussie, dat geeft weinig ruimte om pro's en contra' uit te wisselen.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:21

Zit er (helemaal) geen suiker/melasse in pulp dan?

Ik zal donderdag bij 'de boer' in Naarden even kijken of hij pulp verkoopt en deze dan met slobber proberen te voeren. Moet dan wel kijken of de slobber ook weer zonder melasse is, anders heeft het nog geen nut.

Ben wel van plan om de zak maismeel op te maken, heb hem net gekocht en volgens mij kan het niet veel kwaad, als je het tenminste niet blijft voeren.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:31

Ik heb zelf mijn mais bij de boer gehaald, daar ook voedingsadvies gevraagd (je bedoeld toch Jessica de boer, die aan dat water ligt, onder de A6?)
Ik weet niet of ze daar pulp hebben, hij gaf mij namelijk alleen als advies mais (gebroken of heel) en een of andere dure muesli van Pavo..

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:33

Ik ben er nog nooit geweest maar iedereen op stal raad me aan daar heen te gaan (ik ga er donderdag een zak lucerne halen). M'n muesli is van Marstall en die wordt geleverd door een leverancier.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:41

T is een goede zaak, ook deskundig advies Knipoog
Makkelijk te bereiken en idd groot assortiment!
Ik ben er regelmatig te vinden Tong uitsteken (kom uit almere)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:47

Bonita_Bon schreef:
Buiten dat ben ik niet zo fan van het gebruiken van 'punt' in een discussie, dat geeft weinig ruimte om pro's en contra' uit te wisselen.

Dat mag. Maar de "punt" komt daar vandaan, dat dat een bewezen feit is. Daar valt niet over te praten, te discussieren of the speculeren, dat is zo. Ik heb dat neergezet om mijn idee neer te zetten dat het slecht blijft, maar dat de functie van het dikmaken op dat moment voorrang zal hebben op de overvloed aan suiker.

En nee, dat met de suikerpot is niet overdreven.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:59

Mag jij hier een rijtje werkzamestoffen en mineralen neerzetten betreffende een kilo biks (ook vol suikers overigens), muesli (vooral degene met bindmiddel 1 en al suikers), een kwart kilo suiker (plus hetgeen in een pannekoek zit) en een kilo maisvlokken. Dan kun je het onderbouwen (even de bron vermelden graag) en dan kun je 'punt'-en. Als iets 'zo is', dan is dat zo maar dan zou ik het fijn vinden om te weten waar ik dat na kan lezen als ik de de TS zou zijn. Mijn bronnen zijn dierenartsen praktijk Bodegraven en van Schie. Tevens mijn voerleverancier (telefoonnummer opvraagbaar via pb).
En dat terwijl ik niet eens 'punt'

ps niet van de zak kopieren want daar staan vaak niet de exacte hoeveelheden suikers, zouten etc in)