Weinig voer, maar wel alle vit/min

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:25

De nadruk ligt vaak op wat een paard nodig heeft, ik denk dat het vooral ook belangrijk is om te kijken wat je juist bewust niet wilt geven.
Paarden zijn van nature sober en zeer goed in staat om lange tijd uit eenzijdig rantsoen toch alle voedingstoffen te halen.
Er zijn vandaag de dag steeds meer storende en belastende stoffen in voeding van zowel mens als dier die het hele systeem uit balans halen en er voor zorgen dat andere goede bouwstoffen niet of niet voldoende in het systeem blijven, ook daar kan men met name kritisch naar kijken.
Vandaar mijn opmerking; Ecostyle is niet zo ecologisch als de merknaam doet vermoeden.
Het is een pakkend woord en mensen denken vaak bij de term “Eco” dat het wel snor zit.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:14

maralyn schreef:
orion456 schreef:
Ik voer mijn paard de Balancer brok van http://www.jepaardgezondenfit.nl Als je dit voer qua vit en min vergelijkt met andere voeren die hier genoemd worden, zitten er veruit meer vit en min gehalten in dan alle andere voeren. Het is wat duurder dan vitalbix, maar goedkoper dan oerbalans.
De kruiden voer ik mijn paard van http://www.horsecomplete.nl. Die krijgt hij naast de Balancer brok. Hij krijgt elke 5 wkn een kruidenmix op zijn behoeften gemeten. En dat verschilt elke keer en per seizoen. Dat alle benodigde kruiden in de oerbalans zitten voor paarden is dus onzin, want er zijn veel meer verschillende kruiden en je paard kan maar net behoefte hebben aan andere kruiden. Naar gelang conditie, seizoen, rest van ruwvoer e.d. Daarnaast is het niet goed om je paard altijd dezelfde kruiden te voeren, ze verliezen dan hun werking. Daarom ook afwisselen. Je kan sommige gezonde kruiden ook plukken voor je paard, zoals paardenbloem, weegbree, brandnetelblad, duizendblad, klaver, frambozenblad, aardbeienblad. Deze planten vind je overal langs de weg in ned. Ligt eraan welk seizoen.


Waarom verliezen ze hun werking?

Zou daar graag meer informatie over willen. Ben erg bereid om te leren, mits onderbouwd natuurlijk



Leuk dat je ernaar vraagt. Degene waar ik de kruiden van krijg voor mijn paard geeft dit aan op haar website: "Na 5 tot 8 weken verliezen bepaalde kruiden ook hun werking, of kan het niet langer gegeven worden in verband met eventuele bijwerkingen. Sommige kruiden kunnen wel vaker of langer achter elkaar gegeven worden. Geef alleen nooit maanden of jaren lang dezelfde kruiden aan je paard."

Zelf weet ik niet precies wat de reden daarachter is. Ik kan me er iets bij voorstellen dat de werking van de kruiden na een tijdje afzwakken in je lichaam, omdat die eraan gewend raakt. net zoals je meer nodig hebt van alcohol of drugs om hetzelfde effect te krijgen, maar dit is een gok. En het blijkt dus neit voor alle kruiden te gelden. Nu word ik er ook wel nieuwsgierig naar waarom dit zo is. Ik ga het vragen!

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 02:34

Clasical schreef:
De nadruk ligt vaak op wat een paard nodig heeft, ik denk dat het vooral ook belangrijk is om te kijken wat je juist bewust niet wilt geven.
Paarden zijn van nature sober en zeer goed in staat om lange tijd uit eenzijdig rantsoen toch alle voedingstoffen te halen.
Er zijn vandaag de dag steeds meer storende en belastende stoffen in voeding van zowel mens als dier die het hele systeem uit balans halen en er voor zorgen dat andere goede bouwstoffen niet of niet voldoende in het systeem blijven, ook daar kan men met name kritisch naar kijken.
Vandaar mijn opmerking; Ecostyle is niet zo ecologisch als de merknaam doet vermoeden.
Het is een pakkend woord en mensen denken vaak bij de term “Eco” dat het wel snor zit.


Maar daar is ecostyle dus wel heel erg van bewust.
Ook zijn ze niet biologisch.

Toch is het door langdurig onderzoek bewezen dat alleen hooi en maar drie procent kruiden te eenzijdig is, en dit aan letterlijk alles terug is te zien in het lichaam.

We zien ook met zowel mens als dier te weinig voedingsstoffen opgenomen worden die niet verwerkt zijn en dus nog alle stoffen behouden blijven. Zowel bij paarden als mensen zien we dus te korten.
Ons immuunsysteem is naar de knoppen door bewerkt en gemanipuleerd voedsel.
En met paarden is dit ook niet anders.

Daarbij zijn er ook ontlastende kruiden zijn die de balans weer terug brengen bij een Overmate aan onbalans in lever, nieren en darmen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 02:43

Sommige kruiden verliezen idd hun werking omdat de prikkel die het geeft aan bepaalde gebieden ( organen ) niet meer doorkomt of het orgaan “ lui” maakt.
Dit komt bv. vaak voor bij de darmen ( spijsvertering).
In sommige kruiden komen van nature allylalkoxybenzenen (aromastoffen) voor, dat zijn plantengifstoffen.
In de natuur gaat het paard selectief om met het eten van kruiden, hij zal naar behoefte eten en passend bij het seizoen.
Wanneer je zelf (gedroogde) kruiden geeft is er geen sprake meer van deze selectie, het wird hem immers voorgeschoteld.
Geef kruiden daarom aangepast op het seizoen ( sommige producenten houden hier al rekening mee zodat er voldoende afwisseling is) of geef kruiden als medicinale kuur ( tijdelijk bij een specifiek probleem)

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Weinig voer, maar wel alle vit/min

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:30

Toch, als ik kijk naar dat mensen duivelsklauw en mariadistel voeren dan gaat dat verhaal dus niet op!

Want deze blijven dus wel gewoon werkzaam.

Als kruiden zijn werkzaamheid zou verliezen, dan zou dat met hooi ook zo zijn.
Hooi bevat natuurlijk ook vitamines en mineralen?

Zo ook met gewone wortel, oké, dat is geen kruid, maar bevat wél keratine en blijft ook werkzaam?

pol013

Berichten: 9011
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:54

maralyn schreef:
Anoniem schreef:
Maar ik denk dat je het biet kan vergelijken met een compleet vitamine supplement?
Er Zitten wat kruiden in maar wie zegt day deze alle vitaminen ( en mineralen) wel bevatten?


Onderzoeken van de dierenartsen die dit verder onderzocht hebben.

Juist door de verhoudingen van de kruiden, die bevatten de nodige vitamines waardoor ze als vitamine supplement mogen benoemd worden.

Waarom zou je her niet mee kunnen vergelijken?
Omdat vitamines supplementen bewerkt zijn?


Omdat deze (vit-min suppl) op gehalten gecontroleerd worden en een kruiden preparaat niet. Zeer waarschijnlijk staan daar alleen de ingrediënten in. En als ik zie hoeveel mijn hooi kan verschillen per snede, denk ik zomaar dat je weinig garantie kunt geven op de inhoud van een kruiden supplement.

Waarmee ik niet wil suggereren dat ze wel of niet nuttig zijn. Maar wel dat je je daar bewust van moet zijn als je ze wil inzetten als vitaminen en mineralen toevoeging.

Hilde_
Berichten: 10749
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Weinig voer, maar wel alle vit/min

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:10

Maar OerBalans bevat niet alleen kruiden, maar ook vitaminen, mineralen en sporenelementen? Als ik op de site kijk bij de samenstelling staat daar de analyse van zowel kruiden als vitaminen en andere nutritionele toevoegingen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:33

Het gaat ook niet op voor alle kruiden, sommige kunnen hun werking verliezen.
Het gevaar ervan ligt vooral in combinaties van soorten, hoeveelheid en idd langdurig gebruik.
Het geven van een preparaat ( gedroogd ) is ook nog verschillend van het geven van verse kruiden.
De hoeveelheden die wij doorgaans aan onze paarden geven zullen nauwelijks tot een “overkill” kunnen leiden.
Een paard is prima in staat om uit ruwvoer heel veel te halen, door middel van micro-organismen in zijn darmen heeft hij als het ware zijn eigen “kruidentuintje” in zijn buik en kan van bepaalde stoffen zelf in dr darmen weer andere stoffen aanmaken.
Er heerst vaak ten onrechte de gedachten dat onze paarden tekorten hebben, zelf ben ik van mening dat tekorten onstaan door disbalans in het het systeem, denk aan toxische belasting als entingen, wormkuren en antibiotica, kunstmest etc.
Met een spijsvertering die in balans is heeft het paard niet veel nodig om gezond te kunnen zijn

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:00

Clasical schreef:
Het gaat ook niet op voor alle kruiden, sommige kunnen hun werking verliezen.
Het gevaar ervan ligt vooral in combinaties van soorten, hoeveelheid en idd langdurig gebruik.
Het geven van een preparaat ( gedroogd ) is ook nog verschillend van het geven van verse kruiden.
De hoeveelheden die wij doorgaans aan onze paarden geven zullen nauwelijks tot een “overkill” kunnen leiden.
Een paard is prima in staat om uit ruwvoer heel veel te halen, door middel van micro-organismen in zijn darmen heeft hij als het ware zijn eigen “kruidentuintje” in zijn buik en kan van bepaalde stoffen zelf in dr darmen weer andere stoffen aanmaken.
Er heerst vaak ten onrechte de gedachten dat onze paarden tekorten hebben, zelf ben ik van mening dat tekorten onstaan door disbalans in het het systeem, denk aan toxische belasting als entingen, wormkuren en antibiotica, kunstmest etc.
Met een spijsvertering die in balans is heeft het paard niet veel nodig om gezond te kunnen zijn


Dat klopt helemaal!
Maar de meeste darmen hebben helemaal niet zo'n goede flora!

En het is wel heel mooi om te zien hoe paarden vooruit gaan met letterlijk alles, wanneer deze weer op pijl wordt gebracht.

En eerlijk is eerlijk, zonder pre geen pro en zonder pro, geen optimale opname van alle voedingsstoffen!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:55

Ik wil ook niet beweren dat een paard geen belang heeft bij kruiden ik wil alleen zeggen dat er ook een andere kant is waar veel winst valt te behalen mbt gezondheid, juist ook kijken wat je bewust niet geeft aan je paard.
Want zolang je daar niet kritisch naar kijkt ben je mi iets aan het onderhouden en werk je niet vanuit de bron.

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:46

Clasical schreef:
Ik wil ook niet beweren dat een paard geen belang heeft bij kruiden ik wil alleen zeggen dat er ook een andere kant is waar veel winst valt te behalen mbt gezondheid, juist ook kijken wat je bewust niet geeft aan je paard.
Want zolang je daar niet kritisch naar kijkt ben je mi iets aan het onderhouden en werk je niet vanuit de bron.


Dat klopt.
En wie zegt dat de kruiden van oerbalans niet geschikt daar voor zijn?
Zoals ik de zaken en vooral de paarden bekijk, zie ik dus dat het wel wordt aangepakt vanuit de bron.

Change3x

Berichten: 6589
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:08

Mijn paarden (die nu niks doen) krijgen 1/4 schep basisbrok per dag en Equilin Balancer. Ze doen het er goed op. Dit geven we door de zemelen heen.

Als we ze straks thuis hebben stappen we over op muesli in combinatie met Equilin Balancer.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:11

Ik heb nooit gezegd dat oerbalans van Ecostyle niet geschikt is, ik ben het alleen eens dat het kwa kruiden niet heel spannend is en dus niet veel anders dan andere mineraalbrokken.
Daar voegde ik aan toe dat Ecostyle ook niet zo eco is als de merknaam doet vermoeden, alleen al om het feit dat de ingrediënten niet van biologische oorsprong zijn.
Ik vind dat misleidend aan de merknaam die dit mi wel doet suggereren

Hilde_
Berichten: 10749
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Weinig voer, maar wel alle vit/min

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:50

Maar ecologisch is wat anders als biologisch?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:30

Hilde_ schreef:
Maar ecologisch is wat anders als biologisch?


Klopt, maar het staat wel met elkaar in verbinding, alles wat ecologisch is, is automatisch ook biologisch ( andersom niet ).
“Ecostyle” is een merknaam en staat niet direct in verbinding met volledig ecologische productie, dat is wat het mi misleidend maakt.
Het zou het zelfde zijn als een frikandel kopen van het merk “vegastyle”.

Perryx
Berichten: 2504
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:02

Mijn paard doet het super op vitalbix vitamine en mineralen brok

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:29

Ik geef purefeed, is ook geconcentreerd en heeft is zuiver.
Je hoeft er weinig van te geven om aan de nodige vitamines te komen je geeft geeft geen onnodige suikers.

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:03

Clasical schreef:
Hilde_ schreef:
Maar ecologisch is wat anders als biologisch?


Klopt, maar het staat wel met elkaar in verbinding, alles wat ecologisch is, is automatisch ook biologisch ( andersom niet ).
“Ecostyle” is een merknaam en staat niet direct in verbinding met volledig ecologische productie, dat is wat het mi misleidend maakt.
Het zou het zelfde zijn als een frikandel kopen van het merk “vegastyle”.


Ecostyle doet alles op basis van natuurlijke kruiden enz.
En is daar ook heel duidelijk in.
Biologisch kan dan niet, om de kruiden zo krachtvol mogelijk te laten werken.

Juist door alle genoemde redenen, ben ik dus inderdaad voor oerbalans.

De prebiotica wordt aangesproken waardoor de pro biotica kan verbeteren!
En dat doen simpele vitamine supplementen niet waardoor de opneembaarheid niet ten goede komt.
Dus denken ze er over na? Ja!
Ze gooien er geen chemische rommel in en de producten worden ook niet verhit, dus alle stoffen worden bewaard.

Dan heb ik de vraag, als het je zo stoort, en wel zo dat je van het product af ziet, heb je dan de vraag bij ecostyle zelfs neer gelegd?

Zo ja, wat was hun antwoord?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Weinig voer, maar wel alle vit/min

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:29

Ik heb via mijn werk nauw samengewerkt met Ecostyle, destijds nog Europlant.
Sinds de bewuste naamswijziging heeft het bedrijf zijn omzet verdubbelt, zonder dat daar inhoudelijk wat aan de producten is veranderd.
Ecostyle is mi een bedrijf met een sterke PR en een commerciële positie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:45

Toch denk ik weleens dat we ( en mijzelf incluis) het onszelf wel erg moeilijk maken met alle brokjes poedertjes olietjes pilletjes....
Bij mijn katten en hond en mezelf ben ik lang niet zo mieperig .

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:25

Anoniem schreef:
Toch denk ik weleens dat we ( en mijzelf incluis) het onszelf wel erg moeilijk maken met alle brokjes poedertjes olietjes pilletjes....
Bij mijn katten en hond en mezelf ben ik lang niet zo mieperig .


Maar daar verwachten we minder prestaties van.
Een paard willen we rijden.

Daarnaast ben ik met mijn katten ook zeer kritisch betreft voer.
Zelfs mijn eigen voer...

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:27

Clasical schreef:
Ik heb via mijn werk nauw samengewerkt met Ecostyle, destijds nog Europlant.
Sinds de bewuste naamswijziging heeft het bedrijf zijn omzet verdubbelt, zonder dat daar inhoudelijk wat aan de producten is veranderd.
Ecostyle is mi een bedrijf met een sterke PR en een commerciële positie.


Maar betekent dat, dat ze daarom slecht zijn en de producten slecht zijn?

Ik zie om mij heen mensen die de producten verkopen en behoorlijk resultaat behalen ten goede van dier en plant, zonder chemische rommel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:32

maralyn schreef:
Anoniem schreef:
Toch denk ik weleens dat we ( en mijzelf incluis) het onszelf wel erg moeilijk maken met alle brokjes poedertjes olietjes pilletjes....
Bij mijn katten en hond en mezelf ben ik lang niet zo mieperig .


Maar daar verwachten we minder prestaties van.
Een paard willen we rijden.

Daarnaast ben ik met mijn katten ook zeer kritisch betreft voer.
Zelfs mijn eigen voer...


Ik puzzel het voer van katten en hond hier ook uit, voer zonder graan en ook t paard krijgt geen graan.
Maar ik doel meer op alle losse aanvullingen: podertjes, vitaminen, olie, supplementen.
M’n ene kat krijgt lysine en de hond msm en ok vraag me verder niet af of ze wel alles binnenkrijgen.
Bij paard maak ik me daar op de een of andere manier dan sneller druk om.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:34

Ik ben dit jaar overgestapt op de Pavo Vital. Ik ben helemaal niet zo'n Pavo fan maar ze doen het er hier boven verwachting goed op.
Twee jaar terug hebben ze een tijd op de Vitalbix DC gestaan. Maar 1 van de 4 paarden reageerde daar qua humeur heel verkeerd op. Ze werd zo schrikkerig, sjachereinig en zelfs een beetje onberekenend in de omgang.

Ik ben groot fan van st. Hippolyt en heb lange tijd o.a. de Sempercube van ze gevoerd. Echter Hippolyt levert zo slecht aan hun ned. leveranciers dat het giswerk is als je besteld of het wel daadwerkelijk mee komt. Heel jammer.
Eén van mijn paarden een fikse zomereczemer heeft in 2017 het hele jaar op Oerbalans gestaan als testpaard voor Ecostyle. Voor de zomereczeem deed het niks en qua doen en laten vond ik hem erg lauw worden. Niet bepaald werklustig. Maar wat ik een groter nadeel vond van de Oerbalans is dat er erg veel kalkachtige deeltjes achterblijven in het zand als de urine weggetrokken is. Dat werden op het laatst flinke kalkachtige plakkaten :( Ik heb toen 1 van de andere paarden ter vergelijk ook op de Oerbalans gezet en daar gebeurde hetzelfde. Zij werd ook veel minder energiek en plaste ook vrij veel sediment uit. Het lijkt me niet fijn om te voeren als je paarden hebt die gauw last hebben van de nieren en/of blaasgruis. Daar hebben de mijne gelukkig geen last van maar ik vind het wel een punt van aandacht.
Oerbalans doet me denken aan Ursonne wat ik vroeger een tijd gevoerd heb aan mijn vorige paarden. Dat bevatte toen vrij veel kalk en daar moest je dan ook vrij veel zemelen bijgeven vanwege het hoge fosforgehalte om zodoende het calcium-fosfor gehalte enigszins recht te trekken.

De Darmbalans van ECOstyle vind ik wel een superprodukt. Ik heb het vorig jaar als kuur ingezet bij een merrie die aldoor vrij losse mest had. Dat euvel is helemaal weggegaan en weggebleven door de Darmbalans.

Ik heb voor de Pavo Vital gekozen omdat die redelijk de hoeveelheid Selenium bevat die een paard nodig heeft. Bij de meeste vit./min. supplementen zit Selenium aan de lage kant. Mijn hooiboer laat zijn zelf geoogste hooi geregeld checken en had al aangegeven dat er nauwelijks nog Selenium in het gras en hooi zat. Dat lage Selenium is in Nederland al een aantal jaren een groot probleem aan het worden.
Teveel Selenium is ook niet goed maar ik denk dat menig paard er te weinig van binnen krijgt.

Nu met de Pavo Vital heb ik in elk geval weer 4 paarden staan die lekker in hun vel zitten en op een gezonde manier werklustig zijn :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Weinig voer, maar wel alle vit/min

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:09

Mijn vorige paard had ook een seleniumtekort. Eerst dacht ik dat ze niet wilde lopen, maar door het tekort kón ze niet lopen, omdat de spieren snel verzuren. Hiervoor heb ik eerst een supplement gegeven iom de DA en daarna heb ik een vitaminebrok gezocht met voldoende selenium. Ik kwam uit op pure en daarna op je paard gezond en fit. Ik heb tussendoor ook nog Lexa geprobeerd, maar dat at ze niet.

Eigenlijk zou je regelmatig ruwvoeranalyse en bloedonderzoek moeten doen, om te kijken wat je paard eventueel tekort komt en dus moet aanvullen.