Paard likt aan stalwanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Paard likt aan stalwanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 16:04

De laatste tijd zie ik mijn paard regelmatig aan de spijlen van zijn stal likken, nu was me dat niet eerder niet echt opgevallen maar gisterem was het een stuk meer dan 'normaal' dus ik en een stalgenootje dachten dat het komt doordat hij iets te kort heeft. Maar wat zou dat tekort kunnen zijn? Hoe kom ik daarachter?

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard likt aan stalwanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:07

Beweging? vriendschap/sociaal contact? Het kan van alles zijn maar het geeft waarschijnlijk wel stress aan.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:07

Heeft je paard een mineraal/lik steen?
Als je het niet vertrouwd zou ik een bloed onderzoek laten doen door de DA, dan kan hij zien of je paard tekorten aan iets heeft. Wat misschien dus de reden is dat hij de wanden aflikt.

Het kan ook gewoon uit verveling zijn, of omdat ie t lekker vind.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Paard likt aan stalwanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 16:10

Even ter verduidelijking; hij staat ongeveer 9uur per dag op de paddock met genoeg sociaal contact. Verveling lijkt me ook sterk aamgezien hij nog een vol hooinet in zn stal had.

Bloedonderzoek is dan missvhien wel een optie

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:18

Hoe wordt je paard gehuisvest? Veel beweging, lekker buiten met vriendjes, in ieder geval overdag? Voordat mijn fries van mij was deed hij dit ook, hij stond gemiddeld 20 uur op stal destijds, en likte veel aan de tralies, en de randen van zijn metalen voerbak...Nu staat hij al jaren 24/7 buiten met vrienden en ik heb een heel ander paard...de tralies van zijn schuilstal komt hij niet meer aan....want hij kan zelf bepalen of hij naar binnen gaat of niet...een wereld van verschil....Ook hebben ze onbeperkt hooi uit een slowfeeder, en een mineralen liksteen van Paard Natuurlijk. Zie net dat je paard 9 uur per etmaal buiten staat, waarvan dus 15 uur op stal...moet je je voorstellen hoeveel dat is voor een dier dat gemaakt is om te bewegen...Er zijn veel filmpjes over wat je paard savonds en snachts doet in een stal, en wat een paard doet dat de keus heeft...dan zie je dat paarden geen dag en nacht ritme hebben, wij leggen ze dat op, en dat geeft hoe dan ook stress...waardoor ze stalondeugden ontwikkelen, of chagrijnig worden, of stilletjes staan in hun stal, of veel draaien, of onbsessief likken van muren, tralies etc.....

Popstra
Berichten: 13800
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:25

Ehm, mijn paarden (7 stuks) staan nu ook maar 9 uur buiten en die vertonen allen niks geen afwijkend gedrag hoor. Staan vooral rustig te vreten en doen een tukje zowel staand als liggend.

Waarom toch altijd gelijk iemand de oren wassen omdat z'n paard snachts binnen staat?? :roll:

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:37

Mijn vorige pony likte altijd alles af (stal/hek/soortgenoten) nadat hij een snoepje of voer had gehad. Heeft hij z'n hele leven gedaan. Ik ben er nooit achter gekomen waarom hij dat deed.

Doet jouwe het 'gewoon' of ook na het eten van wat lekkers?

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:42

Precies, die van mij doet het net als bovenstaand. Wanneer hij iets lekkers of eten heeft gehad. Ook ik word met plezier gelikt op dat moment :')

Mijn paard staat fe hele dag buiten met vriendjes. Op stal voldoende hooi en contact met de buren, verschillende likstenen geprobeerd daar komt hij niet aan..

Ik heb ook geen idee waarom hij het doet, ik volg even

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paard likt aan stalwanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:15

Mijn paard likt ook aan het ijzerwerk in de stal, dit kort nadat ze gereden en afgezadeld is en bezweet binnen staat. Ze heeft een mineralenliksteen ter beschikking maar deze laat ze onaangeroerd. Verveling is het niet omdat, in de zomerperiode, ze ook vrij in de weide kan maar hiervan na het rijden toch niet altijd gebruik maakt en liever bij ons in stal blijft staan likken. Bloedonderzoek laat ik niet doen omdat ze er met haar glanzende vacht er zeer goed uitziet en ze zeer energiek en vrolijk is. Ik ben dan ook niet ongerust, misschien houdt ze van iets fris nadat ze een bit in de mond gehad heeft ?
Mijn vorige paarden vertoonden zulks gedrag niet. Deze gingen in de sport, werden uitstekend verzorgd maar, in tegenstelling tot dit recreatief gereden paard, werden ze niet echt verwend. Zij kregen na het rijden geen snoepjes terwijl deze merrie als familiepaard zeker geen aandacht en lekkers te kort komt. Misschien ligt daar de oorzaak van haar likgedrag ?

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:31

Susanne schreef:
Mijn vorige pony likte altijd alles af (stal/hek/soortgenoten) nadat hij een snoepje of voer had gehad. Heeft hij z'n hele leven gedaan. Ik ben er nooit achter gekomen waarom hij dat deed.

Doet jouwe het 'gewoon' of ook na het eten van wat lekkers?

Als een paard net gegeten heeft smaakt alles waar hij daarna aan likt naar z'n eten. Dat is bij elk paard zo maar niet elk paard ontdekt het. Na het eten elke keer ergens aan likken is dus eigenlijk een compliment voor de kok.