Wat voer jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:12

Leuk om te lezen wat iedereen voert :D

Mijn paarden staan 24/7 buiten in een Paddock Paradise bij mij aan huis en krijgen:

12 jarige Amerikaanse Appaloosa van 1.64, recreatief western en boscrossen:
- onbeperkt hooi (onverpakt)
- 80 gram Marshall Force vitamine brokjes
- handje Metazoa vitamine brokjes of handje Vitalbix vitamine brokjes (afwisselend)
- handje Fibra
- kwart schep basismuesli

5 jarige Quarter van 1.55, net ingereden dus nog in opleiding tot serieus westernpaard en boscrosser:
- onbeperkt hooi
- 80 gram Marstall Force vitamine brokjes
- handje Metazoa vitamine brokjes of handje Vitalbix vitamine brokjes (afwisselend)
- halve kg basismuesli
- 1.5 kg luzerne

2 mini shetlanders
- onbeperkt hooi
- handje Fibra
- handje Marstall Force vitamine brokjes of handje Metazoa vitamine brokjes of handje Vitalbix vitamine brokjes (afwisselend)

Kever

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:38

Voor de mensen die vitaminebrok geven naast ruwvoer en biks... Voeren jullie dit alleen tijdens het weideseizoen? Of het hele jaar door?
Mijn paard staat ‘s zomers van 7:00-18:00/7:00-21:30/24 uur per dag op de wei(afhankelijk van hoe lang t licht blijft/hoe droog het is). Inmiddels staat ze van 7:00-18:00 op de wei en heeft dan als ze op stal komt kuil en biks klaar liggen. Ivm de vitaminen en mineralen gaf ik haar vitaminebrok bij. Daarnaast krijgt ze Fiberforce (0,5-1 schep afhankelijk van de training).
Maar nu gaan ze vanaf komende week weer naar de paddock (7:00-18:00 met kuil in slowfeeders), dus twijfel ik of ik nog vitaminebrok bij blijf geven of dit alleen tijdens weideseizoen te doen..

Iemand hier misschien ook een mening over? :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:52

4 jarige KWPNer, B-niveau, +/- 1m66
1,5kg cavalor sportbrok met pavo dailyplus (grasmix met aanvulling voor de maag) in gelijke hoeveelheid verdeeld over 3 giften.
Avond maatschep dailyplus met 1/2 schepje pavo vital.
Klein scheutje lijnzaad/omaga olie.
Onbeperkt hooi verdeeld over 3 giften... maar hij heeft altijd wat liggen.
Soms wat komkommer, paprika of winterpeen.
In het voorjaar, zomer e.d. gaat er ook het nodige gras naar binnen :')

Hij krijgt dus voornamelijk ruwvoer, klein beetje krachtvoer en wat vitamine.
Voldoende voor hem op dit moment, hij groeit prima in hoogte en breedte, glimt en heeft energie zat.
Dailyplus ben ik sowieso fan van aangezien het kauwen bevorderd maar ook zorgt dat het krachtvoer milder is op de maag. Hij heeft geen gevoeligheid op dit gebied, maar voorkomen is altijd beter dan genezen zeg maar.

de vital krijgt hij het hele jaar door trouwens, omdat ik wil dat wel alles binnen komt en hem niet hoger in het krachtvoer wil hebben als daar qua lichaam en energie geen tekenen voor zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:43

AnneJ1995 schreef:
Voor de mensen die vitaminebrok geven naast ruwvoer en biks... Voeren jullie dit alleen tijdens het weideseizoen? Of het hele jaar door?
Mijn paard staat ‘s zomers van 7:00-18:00/7:00-21:30/24 uur per dag op de wei(afhankelijk van hoe lang t licht blijft/hoe droog het is). Inmiddels staat ze van 7:00-18:00 op de wei en heeft dan als ze op stal komt kuil en biks klaar liggen. Ivm de vitaminen en mineralen gaf ik haar vitaminebrok bij. Daarnaast krijgt ze Fiberforce (0,5-1 schep afhankelijk van de training).
Maar nu gaan ze vanaf komende week weer naar de paddock (7:00-18:00 met kuil in slowfeeders), dus twijfel ik of ik nog vitaminebrok bij blijf geven of dit alleen tijdens weideseizoen te doen..

Iemand hier misschien ook een mening over? :D

De voedingsbehoefte verandert niet 's winters, de vitamines in hooi zijn wel minder dan van gras, dus ze hebben eerder meer dan minder mineralenbrok nodig in de winter. Maar hier maakt het geen verschil.

Bepaal de hoeveelheid benodigde mineralenbrok als volgt:
- hoeveel weegt je paard
- hoeveel brok krijgt hij
- hoeveel brok moet er per 100kg lichaamsgewicht gevoerd worden(als je niet weet hoe de mineralen zijn van de brok, reken met 500g/100kg lichaamsgewicht),
- hoeveel kg paard blijft er dan nog over om mineralenbrok te voeren
- hoeveel gram mineralenbrok per 100kg paard moet je voeren
- doe het aantal kg overgebleven paard * het aan gram mineralenbrok/100kg paard

En u heeft de dosering.

Voorbeeld:
- je paard weegt 550kg.
- Hij krijgt 2x een halve schep basisbrok, merk onbekend.
- Dan krijgt hij zo'n 1200g basisbrok.
- 1200/500 = 2.4. Dus voor 240kg lichaamgewicht krijgt hij brok.
- Dan blijft er nog 550-240 = 310kg paard over, afgerond 300kg paard.
- Van Pavo Vital moet je 30g/100kg paard voeren
- 300/100 = 3 x 100kg lichaamsgewicht
- 30*3 = 90g pavo vital per dag nog bijvoeren.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:29

Dank je wel! Ik ga het eens uitrekenen allemaal. Ik ben deze zomer met de droogte (en dus schaars gras) voor t eerst vitalbix gaan bijvoeren, dus nog een beetje nieuw in vitaminebrok :D

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:20

Mijn 17 jarige ruin krijgt onbeperkt hooi, en 350 gram vitalbix daily complete en een halve schep pavo nature's best

Savonds nog een halve schep nature's best.

Hij krijgt les supplementen iets bijgevoegd van de dierenarts, en krijgt daarnaast glucosamine.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:20

AnneJ1995 schreef:
Dank je wel! Ik ga het eens uitrekenen allemaal. Ik ben deze zomer met de droogte (en dus schaars gras) voor t eerst vitalbix gaan bijvoeren, dus nog een beetje nieuw in vitaminebrok :D

Is echt ontzettend goed natuurlijk spul! Ik ben er erg tevreden mee. :j

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:26

Mijn breed gebouwde appalosa merrie van 18 doet het goed op onbeperkt hooi met een halve kilo voor en halve kilo brok na het rijden. Sterker nog, misschien iets te goed, :Y) . Mijn jaarling mini's en mini veulen krijgen gewoon onbeperkt hooi en een paar handjes brok. Die zijn goed op maat, en ik maar denken dat ik het voer van hun nooit in evenwicht ging krijgen met hun gewicht. Nou te dik zijn ze nog lang niet, :o .

Als iemand nog ideeën heeft qua voer, ik sta open. Wei is schraal en of er nou genoeg zit in het hooi met alleen biks?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:43

Merrie van 21, groninger type van rond de 1.70, de bedoeling was met pensioen bij mij omdat ze door onregelmatigheid het manegewerk niet meer kon doen, wordt alleen knetterdruk als ik dr te lang stil laat staan, en loopt tegenwoordig weer helemaal goed *\o/* dus longeer dr nu 3x per week 20-30 minuten (in- en uitstappen niet echt meegerekend want instappen vindt zij zelf voor watjes 8)7 ). Wil in januari zadelmaker erbij zodat we ook onder t zadel wat kunnen doen en buiten kunnen gaan rijden.

Stond altijd gewoon binnen met wisselend kuil en hooi in veel te kleine porties en rustig halve schep brok 2x op een dag terwijl ze stil stond >;) , afhankelijk van verzorger hoeveel en hoe ze eruit kwam, staat nu van 11 tot 4 op de wei zolang t niet te nat is, anders gaan ze ongeveer 2 uur lang in paddock, krijgen dan 5x op een dag hooi wat een flinke portie is en gelijk verpest door de kwaliteit ervan O:) verder eigenlijk 2x op een dag een kwart schep subli dieetmix, met wat magnesium erbij, wilde naar 2/3e maar t kreng eet t niet meer -:(- kieskeurig geval, daarom nu moeilijk doen en kwart schep dieetmix, met daardoorheen 1 a 2 handen pavo muesli, en een hand gastro+, de gastro+ kreeg ze al wel eens na t werk.

Ben zelf geen fan van pavo, vind er teveel suikers in zitten, maar ja, vitaminebrok eet ze ook niet en dus wel wat nodig qua vitaminen, probleemloos 3 maanden lang de dieetmix gegeten en nu kapt ze ermee, wilde zelf eigenlijk al overstappen op voermeesters vezels en kruiden maar dat is niet te krijgen nog hier in de buurt, daar heb ik proefzakje van gehad en dat ging er wel heel soepel in _O-
Afbeelding
Toen ze net van mij was midden augustus

Afbeelding
Begin september net op de nieuwe stal

Afbeelding
Van de week een keer, niet echt goede vergelijk foto's maar wel een beetje t idee duidelijk, leuk zo'n kieskeurig paard qua muesli ed, qua snacks eet ze bijna alles behalve metazao snoepjes :?

Klein detail, vroegah, zag je als he erachter stond buik aan beide kanten uitsteken, tegenwoordig niet meer _O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:53

Ziet er goed uit nu!

Hoewel je het uiteraard zelf moet beslissen, is pavo voor traditionele voersoorten laag in suikers. Zeker de Nature's Best zit met 18% Zetmeel+Suiker zeer laag. Alle voermeesters-voersoorten zitten daarboven, met uitzondering van de ruwvoer royaal. De meeste zitten tussen de 25-35% zetmeel+suiker, dus tot bijna een verdubbeling. Ook andere nieuwe voersoorten van pavo zitten laag in hun zetmeel en suiker.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:33

Mizora schreef:
Ziet er goed uit nu!

Hoewel je het uiteraard zelf moet beslissen, is pavo voor traditionele voersoorten laag in suikers. Zeker de Nature's Best zit met 18% Zetmeel+Suiker zeer laag. Alle voermeesters-voersoorten zitten daarboven, met uitzondering van de ruwvoer royaal. De meeste zitten tussen de 25-35% zetmeel+suiker, dus tot bijna een verdubbeling. Ook andere nieuwe voersoorten van pavo zitten laag in hun zetmeel en suiker.

Bedankt! Ben zelf ook blij met hoe ze er nu uitziet, wat betreft pavo, ze hebben de receptuur veranderd waardoor de suikers en zetmeel nu lager is, vezels en kruiden zit op 21% totaal dus niet veel hoger en is melassevrij, en zitten ondersteunende kruiden in voor luchtwegen wat ik wel prettig vind omdat ze weleens een kuchje wil geven swinters, moet nog zien of dat met t veranderde management nog zo is. Heb al veel voersoorten geprobeerd in de jaren voordat ze van mij was, maar zwaar kieskeurig wat wel en wat niet, zelfs qua slobber waar ze helemaal gek op is merk ik verschil in merk hoe lekker ze t vindt :\

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:24

Mijn paardje is 5 jaar en staat op een pensionstal.
Hij krijgt per dag 2 scheppen brok (geen idee wat)
1 schep slobber na het werk met lijnzaadolie en zeewier
en ruwvoer.

Nu ben ik ivm zijn gevoelige buik een beetje gebonden aan suikervrij en zo min mogelijk rare dingen.
Ik heb enkele topics doorgelezen over het opbouwen van de lijnzaadolie voor dik maker
en twijfel om Subli Granenmix bij te voeren. maar daar ben ik nog niet over uit.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:28

PinkPrincess schreef:
en ruwvoer.

Nu ben ik ivm zijn gevoelige buik een beetje gebonden aan suikervrij en zo min mogelijk rare dingen.
Ik heb enkele topics doorgelezen over het opbouwen van de lijnzaadolie voor dik maker
en twijfel om Subli Granenmix bij te voeren. maar daar ben ik nog niet over uit.

Als je suikervrij wil zal ik eens onderzoeken wat voor brok die krijgt nu. Bijna alle soorten brok zit bizar veel suiker in namelijk als je zonder suiker wil moet je echt goed zoeken. Ik heb zelf van superfit horse en volgens mij is vitalbix ook zonder suiker (weet ik niet zeker) maar bij de rest kan je bijna net zo goed suikerklontjes geven ipv brok.
Zelfde geldt voor slobber dat is vaak ook alleen maar suiker.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:31

proven02 schreef:
PinkPrincess schreef:
en ruwvoer.

Als je suikervrij wil zal ik eens onderzoeken wat voor brok die krijgt nu. Bijna alle soorten brok zit bizar veel suiker in namelijk als je zonder suiker wil moet je echt goed zoeken. Ik heb zelf van superfit horse en volgens mij is vitalbix ook zonder suiker (weet ik niet zeker) maar bij de rest kan je bijna net zo goed suikerklontjes geven ipv brok.
Zelfde geldt voor slobber dat is vaak ook alleen maar suiker.

Slobber welke ik voer is suikervrij, tja de brok weet ik dus niet helaas. echter reageert hij opzicht wel goed op de brok en het voer wat hij nu krijgt. Als ik muesli geef dan krijgt hij vet diarree, zo ook bij luzerne, appels en wortels enz....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:04

Bijzonder vind ik dat altijd, je dier ergens stallen en geen idee hebben wat ze erin duwen..

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:07

Ja ieder paard krijgt dan hetzelfde eten. En hij doet mee met de rondes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:09

PinkPrincess schreef:
[
Slobber welke ik voer is suikervrij, tja de brok weet ik dus niet helaas. echter reageert hij opzicht wel goed op de brok en het voer wat hij nu krijgt. Als ik muesli geef dan krijgt hij vet diarree, zo ook bij luzerne, appels en wortels enz....

Kleine kans dat die brok geschikt is voor een suikergevoelig paard, dat is namelijk geen enkele gewone basisbrok!

Ik zou hem daar af halen, zet zelf een zak goed voer klaar. Als je dat zelf regelt hebben stalbazen daar vaak geen probleem mee.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:25

troi schreef:
PinkPrincess schreef:
[

Kleine kans dat die brok geschikt is voor een suikergevoelig paard, dat is namelijk geen enkele gewone basisbrok!

Ik zou hem daar af halen, zet zelf een zak goed voer klaar. Als je dat zelf regelt hebben stalbazen daar vaak geen probleem mee.

Volgens mij is het geen gewone basisbrok, zal het eens navragen wat het precies is. Hij doet het er prima op verder.