Wat en hoeveel voer je een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:27

Y123 schreef:
Ff voor de duidelijkheid.
Heel erg bedankt voor alle reacties.
Maar die mensen die zeggen dat een paard niet alleen kan staan: misschien vinden ze het zelf minder leuk maar ze kunnen wel degelijk alleen staan.
Anders zou het ook nooit gebeuren!
Dus leuk en aardog dat jullie zeggen ze moeten met elkaar staan maar ik bepaal het nog altijd zelf.
Fijne dag verder.


Graag gedaan!

Ik wil even zeggen dat paarden er echt niet gelukkiger van worden om alleen te staan. Mijn haflinger haar vriendinnetje was plots overleden en ze was zo onrustig alleen. Daarna verhuist naar een stal waar ze samen stond met andere paarden, was ze gelijk heel chill en durfde ze ook te liggen. Toen kwamen de paarden aan huis en stond ze 2 weken alleen (doordat ik mijn minipaard nog niet kon gaan ophalen), wederom een totaal ander paardje wanneer de mini erbij kwam :)

Het is zo leuk om ze te zien groomen! Zeker met dat hoogteverschil: mijn haflinger groomt mijn mini's kont en mijn mini (70cm) komt net bij haar schouder. Zo'n momentjes hebben ze nu eenmaal nodig :)

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:35

Y123 schreef:
Azmay schreef:
Dood gaan ze er niet van, maar dat gaat een gevangene in een isolatiecel ook niet.
Nee ik vind het heel sneu, zou verboden moeten worden voor langere tijd en is het in sommige landen ook.


Het is ook sneu.
Maar ik bedoel meer van ik vind het irritant als mensen mij gaan “dwingen”(weet ff niet hoe ik het moet verwoorden) om er 2 te nemen.
Als ik de paarden aan huis neem dan komen er 2 geen twijfel aan.
Maar misschien gaat het paard (wat ik nog moet aanschaffen hahah) nu toch op een stal verderop in de straat staan omdat we niet genoeg ruimte aan huis hebben voor een bak. (Wel voor stallen)
De bak zou dan 15 bij 15 worden wat een hele sneue bak zou worden (ik durf het geen eens een bak te noemen, het is meer een ruime paddock) ik denk dat ik er net met moeite in zou kunnen draven (wat denk ik slecht is voor eej paard omdat je steeds op dezelfde volte loopt omdat het zo klein is) dus ja maar misschien blijven ze aan huis we weten het nog niet.
Omdat het bos er letterlijk naast is (misschien een minuut stappen) en het strand ook niet ver is.
Maar we zien het iig bedankt voor alle rea’s


Ok, nu snap ik je een stuk beter. Gelukkig.
Niemand kan je dwingen, denk dat de mensen die reageerde (ik inclusief) alleen wilde voorkomen dat er een fout wordt gemaakt in het denken dat een paard zomaar voor lange tijd alleen kan staan. Als het puur een kwestie is dat je nog niet weet of een tweede nodig is omdat het afhangt van locatie, dan is het een heel ander verhaal!
Ik heb hier ook een gekkie staan die absoluut niet alleen kan staan, ze flipt compleet als je haar alleen op het land zet, en in de paddock moet ik er ook bij blijven staan zelfs...

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:04

08:00: op de weide 1 kilo basisbrok en schep havens sport muesli

18:00: op stal onbeperkt hooi, 1 kilo basisbrok en schep havens cool mix.

Verder nog dagelijks appels/wortels. Is een merrie van 1.60 die ongeveer vier keer per week intensief gereden wordt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:20

9-12 kg hooi per dag.
Ochtend en avond subli Omnia 400 gram totaal.
En 100 gram marstall force.
Beetje lijnzaadolie.

Fries.
11 jaar
Drachtig.
En tijdens haar dracht kreupel geschopt. #)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:23

Het is in Zweden bij wet verboden, voorlopers op ons hoop ik.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:04

Omdat mijn paard en onze pony zo lang als kan op de wei staan, is hun dagelijkse schema nu ongeveer zo:
07.15 hooi
08.00/09.30 naar de wei
17.00 uit de wei (als het donker wordt)
17.00 hooi, 500gram krachtvoer en hun vitaminebrokjes
22.00 hooi

En als ze in de paddock staan:
07.15 hooi
09.00/10.00 in paddock met hooi
12.00 of 15.00 hooi
17.00 naar stal, hooi, krachtvoer en vitaminebrokjes
22.00 hooi

‘S nachts met een hooinet en daar is ‘s ochtends altijd nog van over :)
Mijn paard van ruim 500 kilo eet ongeveer 12-15 kilo hooi als hij niet op het gras staat. Als hij overdag op de wei staat is het minder, tussen de 5-10 kilo afhankelijk van zomer (12+ uur in de wei) of winter (minder uur in de wei). Verder krijgt hij ongeveer een halve kilo Cavalor Fiber Force (laag in zetmeel en suiker) en 100gram pavo vital voor alle vitaminen en mineralen. Onze pony is al oud en mist wat kiezen, ze krijgt daarom ‘s avonds grasmix bij wat ze beter weg kan krijgen. En daarnaast ook de pavo vital.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 19:31

BaBritFre schreef:
Y123 schreef:
Ff voor de duidelijkheid.
Heel erg bedankt voor alle reacties.
Maar die mensen die zeggen dat een paard niet alleen kan staan: misschien vinden ze het zelf minder leuk maar ze kunnen wel degelijk alleen staan.
Anders zou het ook nooit gebeuren!
Dus leuk en aardog dat jullie zeggen ze moeten met elkaar staan maar ik bepaal het nog altijd zelf.
Fijne dag verder.


Graag gedaan!

Ik wil even zeggen dat paarden er echt niet gelukkiger van worden om alleen te staan. Mijn haflinger haar vriendinnetje was plots overleden en ze was zo onrustig alleen. Daarna verhuist naar een stal waar ze samen stond met andere paarden, was ze gelijk heel chill en durfde ze ook te liggen. Toen kwamen de paarden aan huis en stond ze 2 weken alleen (doordat ik mijn minipaard nog niet kon gaan ophalen), wederom een totaal ander paardje wanneer de mini erbij kwam :)

Het is zo leuk om ze te zien groomen! Zeker met dat hoogteverschil: mijn haflinger groomt mijn mini's kont en mijn mini (70cm) komt net bij haar schouder. Zo'n momentjes hebben ze nu eenmaal nodig :)


Hahah lijkt me leuk om te zien!
Ff een vraagje hebben jullie een bak aan huis?
Want mijn ouders zijn ook even in een twijfelmoment om aan huis te doen of me op een stal te laten staan.
(Ik persoonlijk wil het thuis hebben dat vind ik zelf beter enzo)
Een bak is niet helemaal nodig want ik heb ren Heel bos met ruiterpaden naast me huis en ik kan ook op de stak verderop de straat lessen volgen enzo waardoor ik toch in een bak rij(daar kan je met eigen paard van buitenaf in de les meerijden) dus zo nodig is een bak niet naar mij gevoel

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:33

Verhuizen is al stressvol genoeg dus ik zou gewoon voeren wat je paard nu al krijgt en dan kijken of je het aan moet passen. Als je merkt dat je paard het nodig heeft (vermageren of vermoeidheid, minder in de vacht of in conditie) dan pas je het aan.
Alles wat je aanpast in een langzame overgang doen en niet in 1 keer van sportbrok 2 kilo per dag overstappen naar alleen maar kuil of hooi. Ook de overgang van hooi naar kuil of voordroog ook langzaam doen. Eerst mengen en dan langzaam overstappen.

Succes

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:50

Mijn pony krijgt om 7.00, 12.00, 16.00 en 21.00 een flinke portie voordroog (zo goed als onbeperkt) en daarbij wat brok/muesli met vitaminebrok.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:27

Dayanara schreef:
Ik irriteer me al aan de zin, er komt denk ik nog wel een pony bij.

Dit moet niet denken zijn, een paard is een kuddedier. PUNT

Daarnaast is hier geen zinnig, kant en klaar antwoord voor. Gaan de paarden s’ nachts op stal? Staan ze 24/7 buiten, wat voor hooi is er in jouw regio te verkrijgen? Wat voor paarden worden het überhaupt en dan heb je nog paarden (het zijn net mensen) die moeilijk dik te krijgen zijn of juist dik worden van lucht. Die van zichzelf heel energiek zijn of juist energie nodig hebben...

Jij irriteert je aan? Je ergert je er aan !! Bovendien heeft deze opmerking niks met de vraag te maken. PUNT

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 19:23

pillow schreef:
Dayanara schreef:
Ik irriteer me al aan de zin, er komt denk ik nog wel een pony bij.

Dit moet niet denken zijn, een paard is een kuddedier. PUNT

Daarnaast is hier geen zinnig, kant en klaar antwoord voor. Gaan de paarden s’ nachts op stal? Staan ze 24/7 buiten, wat voor hooi is er in jouw regio te verkrijgen? Wat voor paarden worden het überhaupt en dan heb je nog paarden (het zijn net mensen) die moeilijk dik te krijgen zijn of juist dik worden van lucht. Die van zichzelf heel energiek zijn of juist energie nodig hebben...

Jij irriteert je aan? Je ergert je er aan !! Bovendien heeft deze opmerking niks met de vraag te maken. PUNT


en zo is dat!!!

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:55

Y123 schreef:
Hahah lijkt me leuk om te zien!
Ff een vraagje hebben jullie een bak aan huis?
Want mijn ouders zijn ook even in een twijfelmoment om aan huis te doen of me op een stal te laten staan.
(Ik persoonlijk wil het thuis hebben dat vind ik zelf beter enzo)
Een bak is niet helemaal nodig want ik heb ren Heel bos met ruiterpaden naast me huis en ik kan ook op de stak verderop de straat lessen volgen enzo waardoor ik toch in een bak rij(daar kan je met eigen paard van buitenaf in de les meerijden) dus zo nodig is een bak niet naar mij gevoel


Wij hebben geen bak aan huis. Ook geen deftige in de buurt trouwens waar we heen kunnen. Soms mis ik jet wel maar wij maken vooral buitenritten :). Ik heb wel een klein weitje waarin ik soms rij, maar dat is te klein om echt deftig in te rijden helaas. In mijn grote weides rij ik liever niet, die wil ik graag net houden :)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:00

Gezien je het paard wel alleen wilt laten staan zou ik voor een pension stal kiezen. Staat hij in iedergeval met maatjes.
Verder zijn we nu wel bekend met jou dat we aan jou ons paard niet moeten verkopen. Moet er niet aan denken dat mijn paard alleen komt te staan.

Oja ik heb een fjord van 20. Die krijgt 3x per dag een portie hooi, een emmer met een mix van pulp/lucerne en vit brokje. Staat nu nog 24/7 op de wei waar nog wat gras staat.

Ik ben net verhuisd dus even kijken hoe het gaat anders gaat de hooi hoeveelheid omhoog.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 08:38

Cowgirl schreef:
Gezien je het paard wel alleen wilt laten staan zou ik voor een pension stal kiezen. Staat hij in iedergeval met maatjes.
Verder zijn we nu wel bekend met jou dat we aan jou ons paard niet moeten verkopen. Moet er niet aan denken dat mijn paard alleen komt te staan.

Oja ik heb een fjord van 20. Die krijgt 3x per dag een portie hooi, een emmer met een mix van pulp/lucerne en vit brokje. Staat nu nog 24/7 op de wei waar nog wat gras staat.

Ik ben net verhuisd dus even kijken hoe het gaat anders gaat de hooi hoeveelheid omhoog.


En hoe kom jij aan deze informatie? Als je goed leedt zie je dat ik zei dat als het paard aan huis gaat staan er honderd procent TWEE gaan komen punt.
Verder bedankt voor je voer rooster
Al

Edit: ik lees nu verder en lees dat je nu wel bekent met me bent dat je je paard njet aan mij zou verkopen? Wat is dat nou weer voor een achterlijke reactie? Hou die informatie lekker bij je.
Serieus dit vind ik echt heel raar.
En niemand heeft je gevraagd om te reageren met zo een reactie en gaat dat over het onderwerp nee oke dus wat is dat nou weer voor domme reactie serieus.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:04

Y123 schreef:
Cowgirl schreef:
Gezien je het paard wel alleen wilt laten staan zou ik voor een pension stal kiezen. Staat hij in iedergeval met maatjes.
Verder zijn we nu wel bekend met jou dat we aan jou ons paard niet moeten verkopen. Moet er niet aan denken dat mijn paard alleen komt te staan.

Oja ik heb een fjord van 20. Die krijgt 3x per dag een portie hooi, een emmer met een mix van pulp/lucerne en vit brokje. Staat nu nog 24/7 op de wei waar nog wat gras staat.

Ik ben net verhuisd dus even kijken hoe het gaat anders gaat de hooi hoeveelheid omhoog.


En hoe kom jij aan deze informatie? Als je goed leedt zie je dat ik zei dat als het paard aan huis gaat staan er honderd procent TWEE gaan komen punt.
Verder bedankt voor je voer rooster
Al

Edit: ik lees nu verder en lees dat je nu wel bekent met me bent dat je je paard njet aan mij zou verkopen? Wat is dat nou weer voor een achterlijke reactie? Hou die informatie lekker bij je.
Serieus dit vind ik echt heel raar.
En niemand heeft je gevraagd om te reageren met zo een reactie en gaat dat over het onderwerp nee oke dus wat is dat nou weer voor domme reactie serieus.

Deze opvliegendheid siert je niet ts :o

Kan me voorstellen dat veel mensen hun paard niet zouden verkopen als deze alleen zou komen te staan. Nou bedoelde jij dit niet maar zo kwam het wel even over.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:00

Van sommige voerschema's worden mijn pony's al dik van het lezen alleen :')

Ik geef om 8u, 16-17u en om 22u twee slowfeeders oud hooi met een beetje 1ste snede hooi door voor twee welshjes en een E-pony. Rond de middag zet ik ze ook enkele uurtjes op het gras.
Ik ben nu ook aan het kijken voor een vitamine brok.

Ik hoopte met dit voerschema ze een beetje te laten afvallen, maar ze lijken eerder bij te komen :=