Rare bultjes gaan open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:17

Succes!
Ik ben benieuwd!

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:28

Het lijkt mij geen ringworm, dat geeft geen vocht met pus. En ook geen haverbultjes, die zijn kleiner en hard. Ook die pussen niet. Ik zou zeker de veearts er naar laten kijken. Wassen met betadine shampoo is altijd goed om te ontsmetten tot die tijd. Kans is er ook dat de veearts zegt hem extra te ontwormen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:31

Doet me denken aan folliculitis.
https://www.zoekdierenarts.nl/klachten- ... ij-paarden
Laat de dierenarts er even naar kijken,want bultjes zoals die kan best wel veel oorzaken hebben.

Zou onafhankelijk van het wormonderzoek wel gaan ontwormen,.
want horzellaves toon je niet aan met mestonderzoek en die kunnen wel schade aanrichten

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 21:37

Suzanne F. schreef:
Het lijkt mij geen ringworm, dat geeft geen vocht met pus. En ook geen haverbultjes, die zijn kleiner en hard. Ook die pussen niet. Ik zou zeker de veearts er naar laten kijken. Wassen met betadine shampoo is altijd goed om te ontsmetten tot die tijd. Kans is er ook dat de veearts zegt hem extra te ontwormen.


Ik weet niet of het perse vocht is. Want de bult/huid is eigenlijk altijd ‘dicht’ ik gok opgedroogd wondvocht wat het gele korstje veroorzaakt. Het is nu zo vochtig geworden omdat ze eraan heeft gebeten. De andere plekken zijn nooit vochtig geweest en eenmaal t korstje eraf komt er geen nieuwe meer op en verdwijnt het bultje.

Ontworming eind van het jaar is hier verplicht op stal.. er ligt een equest pramox. Maar ik wil eerst onderzoek voordat er wat in gaat.

Ik heb alleen betadine scrub en zalf. Maar ik hoorde dat je scrub niet mag gebruiken op wonden?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 21:40

ellepel schreef:
Doet me denken aan folliculitis.
https://www.zoekdierenarts.nl/klachten- ... ij-paarden
Laat de dierenarts er even naar kijken,want bultjes zoals die kan best wel veel oorzaken hebben.

Zou onafhankelijk van het wormonderzoek wel gaan ontwormen,.
want horzellaves toon je niet aan met mestonderzoek en die kunnen wel schade aanrichten


Ik ken folliculitis bij mensen (verpleegkundige) maar ik denk niet dat dit het is. Ze heeft er echt geen last van. Ik mag eraan zitten, drukken, krabben, wassen, rosborstelen. Ze geeft geen kick. Verwacht dus alleen jeuk.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:46

Saaams schreef:
Lindsey_99 schreef:
Het is erg raar weer voor de tijd van het jaar. Ik denk zelf dat het regenrot is, maar dan niet door regen maar door zweten. Vooral als het jeukt, er een korstje met haar vanaf komt... Betadine is prima. En de weerstand verhogen. Door de tijd van het jaar, en de aanmaak van de wintervacht willen sommige paarden nog wel eens een dipje hebben.


Zweten kan. Ze zit nog dik in het haar. Is wel jachtpatroon geschoren. Maar met deze temp is het natuurlijk niet te voorkomen. Ze is regelmatig doorweekt van het zweet.
Ze is afgelopen week ook een stuk sneller buiten adem dan normaal. Terwijl ze crossen loopt dus best wat vermogen heeft.

Mij gevoel zegt dat haar weerstand inderdaad laag is atm. Ze heeft laatst maand allerlei rare kwaaltjes. Van de ene op de andere dag fikse mok, dit is nu ‘genezen’ in de kootholte. Zo nu en dan ineens een hoest tijdens het warm rijden.
Vorige maand is er al een vitaminespuit in gegaan. Maandag staat er een wormonderzoek in de planning.

Ze staat de hele dag buiten. Wat kan ik nog meer doen voor haar weerstand?

Dubbele dosis vit korrel, zo'n vitaminespuit werkt maar kort en ze slaan er geen voorraadje van op. Hier ook zo iets wat rainrot door zweten in dikke vacht bleek. Die is op ab, dubbele dosis vit.korrel en minimaal scheermodel er vrijwel weer van af. Maar die stond ook met mega dikke koker en dikke plaat zucht naast de bultjes.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Rare bultjes gaan open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 22:06

Bedankt voor de tips over de vitamine spuit. Dat wist ik niet. Maar inderdaad zonde als ze het uit plassen.

Ik ga even afwachten, voordat ik weer de vitamine en mineralen brokjes bestel. Anders zijn er zoveel veranderingen dat ze wellicht daar weer op reageert.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 05:41

Haver is niet een eiwit. Het is een graansoort. En ja, daar zitten eiwitten in. En zetmeel. En het kan inderdaad dat je paard op het één of ander reageert.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Rare bultjes gaan open

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 06:51

Paard van mijn man had soortgelijke bulten, die waren alleen iets groter. Dierenarts is erbij geweest en die constateerde regenschurft/rainrot. Door het warme weer/zweten waarschijnlijk, in ieder geval niet door de regen ;-). Momenteel zie ik het bij meer paarden. Behandeladvies wat wij kregen: bultjes eraf weken, of vette zalf erop dan laten ze ook sneller los en daarna betadinezalf. Hier ging het al heel snel de goede kant op en zodra de korsten eraf waren werd de gevoeligheid snel minder.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 06:52

Waar ik eerder stond hebben 2 paarden het ook gehad.
En elk jaar zie je op bokt topics langskomen.
Wat het precies is geen idee.
De 1 denkt eiwitten, de ander weerstand en je hoort een schimmel.
Wij dachten toen dat het door eikels eten kwam. Moeilijk.
Vaak gaat het vanzelf weer weg.
1 paard op de stal waar ik hielp had een spuit gekregen met (ik ben de naam kwijt) mensen krijgen het ook weleens als niks helpt een paardenmiddel zeggen ze dan.

Wie kan me helpen? :')

En wassen met betadine shampoo deden wij als ze open gingen.

Edit prednison!! Ik weet het weer

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 06:59


Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 07:16

linnie050 schreef:
Waar ik eerder stond hebben 2 paarden het ook gehad.
En elk jaar zie je op bokt topics langskomen.
Wat het precies is geen idee.
De 1 denkt eiwitten, de ander weerstand en je hoort een schimmel.
Wij dachten toen dat het door eikels eten kwam. Moeilijk.
Vaak gaat het vanzelf weer weg.
1 paard op de stal waar ik hielp had een spuit gekregen met (ik ben de naam kwijt) mensen krijgen het ook weleens als niks helpt een paardenmiddel zeggen ze dan.

Wie kan me helpen? :')

En wassen met betadine shampoo deden wij als ze open gingen.

Edit prednison!! Ik weet het weer

Ja prednison. Dat wil je ook zo graag in je paard spuiten bij iets wat na een tijdje toch vanzelf weer weggaat

:roll: |o -O-

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rare bultjes gaan open

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 07:35

Prednison wil je echt niet zomaar in je paard of jezelf hebben hoor.
Wassen met Betadine lijkt me sowieso handig. Kan met shampoo maar ook met scrub.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:47

Als het rainrot is werkt betadineshampoo en vetericyn wel goed!
Maar dan moet je dat wel eerst zeker weten, ik vermoed wel zoiets, ben benieuwd...

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:56

De dierenarts spoot dat natuurlijk niet na 1 dag bij dat paard en het ging niet om een paar bulten.

Hoop dat je snel duidelijkheid hebt en dat het weggaat en niet opnieuw terugkomt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 09:46

Rainrot heeft vaak echt te maken met een verminderde (huid)weerstand. Je moet het proces van vacht aanmaken niet onderschatten, het heeft impact op de gehele stofwisseling. De huid wordt actiever en gevoeliger. Ik zie bij een deel van onze IJslanders elk jaar in deze tijd van het seizoen wel wat rainrot plekjes. Je ziet ook vaak een opleving van zomereczeem (valt dit jaar gelukkig heel erg mee). Ik haal de korstjes weg en maak de plekjes een paar keer schoon met betadine, dat volstaat eigenlijk altijd.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 09:50

Rainrot zou logisch klinken. Maar zie ik niet terug op fotos als ik het vergelijk.
Eerder de ringworm. Maar dat verdwijnt toch niet met enkele dagen? Die op haar hals zaten er dinsdag en waren vrijdag helemaal weg. Rug heeft ook geen bultjes meer.

Ze zweet zich wel regelmatig een ongeluk met de dikke vacht.
Uurtje bos en ze is van oog tot staart nat :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:18

Hier had een paard ook last van die bultjes.
Uiteindelijk bleek het te komen door de zwaluwnesten op stal. Dat schijnt een goedje af te scheiden, welke op de rug oa van het paard valt. Wanneer ze er gevoelig voor zijn ontstaan die bultjes. Weet niet precies hoe het zit, maar google vast wel

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Rare bultjes gaan open

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:40

Spoel je je paard ook af nadat hij zo bezweet is geraakt? Want dat kan ook al schelen.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Rare bultjes gaan open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 10:44

Nee vrijwel niet/zelden. Ik borstel er wel altijd na.

Ongeacht wat het is, zou het wel verstandig zijn om er volledig kaal te scheren? Om moet ik het jachtpatroon bijhouden. Hoe minder vacht hoe beter zou je zeggen. Maar dan moet ze wel in de dekens, want ze staat in een buitenstal.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:00

Denk dat je beter kan overleggen met de veearts als je weet wat het is :j

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 12:08

Stand van zaken:

Buik: rondje is nieuw, hals ook.
Gemarkeerd is enkel dik, geen korstje.

Afbeelding

Afbeelding

Verschil:

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 12:18

En of t jeukt. Bjuut zegt van wel :+


Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:05

Oef ja...dat jeukt zeker. De rest ziet er alweer iets rustiger uit. En die nieuwe zit weer onder de dikke vacht he.
Als het niet te laat in de middag is, en mijn paard (ongeschoren 247 buiten) zweet enorm dan spoel ik hem af. Maar de ergste hitte is weer voorbij, vandaag 13 graden en weer een normaal zweetpatroon in plaats van een zeiknat schuimend paard na een bosritje.
Oude plekjes zou ik ook nog ff wat betadine op doen. Ik spray zelf trouwens ook wel eens met dettol wondspray bij plekjes.

Ik durf er wel een flesje wijn op in te zetten ... ;)

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 04:44

Zwaluwnesten hadden wij toen ook op stal!
Misschien kwam het daar wel door ja.
2 van de 6 paarden hadden er last van.

Mindim schreef:
Hier had een paard ook last van die bultjes.
Uiteindelijk bleek het te komen door de zwaluwnesten op stal. Dat schijnt een goedje af te scheiden, welke op de rug oa van het paard valt. Wanneer ze er gevoelig voor zijn ontstaan die bultjes. Weet niet precies hoe het zit, maar google vast wel