Slechte ervaringen met bietenpulp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plukje001
Berichten: 178
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:35

ik voer regelmatig Kwikbeet van Dodson & Horrel, hoeft niet lang te weken en word hier erg goed gegeten.
Heb er nooit problemen mee

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:39

Indestal schreef:
Mijn paard stond altijd met dikke achterbenen na bietenpulp, ook met verschillende merken of op verschillende perioden...dus zo onschuldig is het niet....overigens is het gewoon geen paardenvoer, net als granen, is kippevoer...


Het is ruwvoer, ruwvoer is paardemvoer. Granen niet nee.

Desondanks vreemd dat je paard daar dikke benen van kreeg, zeker datt absoluut niet van iets anders kon zijn? (Iets wat je door de pulp gaf, of andere veranderingen?)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:46

Maartje1990 schreef:
Indestal schreef:
Mijn paard stond altijd met dikke achterbenen na bietenpulp, ook met verschillende merken of op verschillende perioden...dus zo onschuldig is het niet....overigens is het gewoon geen paardenvoer, net als granen, is kippevoer...


Het is ruwvoer, ruwvoer is paardemvoer. Granen niet nee.

Desondanks vreemd dat je paard daar dikke benen van kreeg, zeker datt absoluut niet van iets anders kon zijn? (Iets wat je door de pulp gaf, of andere veranderingen?)

Kuilmais en koeienkuil is ook ruwvoer. Dat maakt het nog niet geschikt voor paarden :+

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:50

@Indestal: misverstand dus

Ik heb al wel eens gehoord dat sommige paarden er in bietenpulp nog steeds te veel suiker in zit en ze hier op kunnen reageren. Enige manier waarop het goed gaat, is de pulp weken in overmaat van water, (eigenlijk soep) en dit uitknijpen zodat de resterende suikers eruit gespoeld zijn.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:52

Bietenpulp ruwvoer? Is geen gras, maar een knol, nog nooit gehoord dat een paard in het wild knollen uitgraaft en opeet. Anders een mooi ideetje voor de oostvaderplassen, een voederbietenveld aanleggen :D :+

Koeien hebben meer magen en die herkauwen, zal wel een voederaspect zijn geweest in arme tijden, net zoals mensen bloembollen gingen eten...

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:00

Ruwvoer slaat op hoog ruwe vezel en niet op het feit dat het grassen zijn. Ja, bietenpulp valt onder ruwvoer, weinig suiker (ongemelasseerd 5-8%, dus onder gewoon hooi), veel vezels. Het grootste nadeel is dat het een scheve ca:p verhouding heeft. Maar dat probleem zit er ook bij luzerne. Rechtzetten met laag zetmeel ruwvoer lijkt nog beste met snijhaver te gaan. Zemelen is een grensgeval qua ruwvoer/ krachtvoer. Veel ruwe vezels, maar ook nog wat hoger in zetmeel. Op zich zou ik hem onder ruwvoer scharen, maar met aantekening. Sowieso moet het gecombineerd met luzerne of bietenpulp of eventueel met graszaadhooi (ook scheve Ca:P verhouding).

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:04

Ruwvoer is inderdaad plantaardig materiaal met veel vezels. In dit geval dan wel bewerkt ruwvoer, aangezien de suiker er uit is gehaald.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:04

Nog steeds van mening dat het geen paardenvoer is, zeker als je ook nog moet gaan compenseren om het als echt volwaardig voer te moeten gaan gebruiken...

Suikergehalte zal dan wel de platte mest en dikke achterbenen hebben gegeven, ben sowieso erg alert op suikers, in hooi zit al genoeg.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:06

Die mening deel ik Indestal. Mijn reactie was op de stelling: het is ruwvoer DUS het is geschikt voor paarden.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:08

Er zit minder suiker in dan in hooi. Dus bijna onwaarschijnlijk dat daar de dikke benen van zijn gekomen.

Ik gebruik het ook maar maar een beetje per dag om gluco balance in te stoppen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:12

Dat dacht ik ook, maar helaas was dit wel zo...

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:12

In hooi zit gemiddeld meer suiker dan in bietenpulp.

Mijn senior leeft op pulp, zeker in de winter. Zie er bij hem geen nadelen van, alleen de voordelen dat hij mooi op gewicht blijft en fit en actief. Hooi krijgt hij niet meer weg, fijn voordroog soms wel, gehakseld hooi zoals compact gras ook maar niet in voldoende hoeveelheid om op gewicht te blijven. En met pulp, in de winter als het echt hard vriest wel tot 3,5-4 kg droog gewicht aan toe(geweekt in meerdere porties en uiteraard aangevuld met een en ander).

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:15

Dan speelt er mee mee, wellicht de slechte vorm van verteren van deze vorm van vezels...

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:37

Indestal schreef:
Dan speelt er mee mee, wellicht de slechte vorm van verteren van deze vorm van vezels...

Klinkt logisch :j Of wie weet zit er in die vezels wel iets wat niet goed gaat. Een eiwit of een mineraal ofzo waar het paard op reageert.

Het lijkt mij eigenlijk het handigste om aan zo'n paard maar gewoon geen bietenpulp meer te voeren.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:46

bietenpulp is ook gekend voor zijn pectines (complexe suikerketen), deze kan zowel een beschermlaag leggen in de maag (voordeel bij maagzweren), maar kan ook water "binden". Dus mss niet verwonderlijk dat paarden die al gevoelig zijn voor stalbenen nog sneller dikke benen krijgen...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 14:56

Indestal, ik heb zelf ook altijd wel mn bedenkingen bij bietenpulp, maar vanwege de leeftijd van de paarden heb ik het zelf elke winter altijd gegeven.

Mijn merrie van 25 krijgt dikke benen van lucerne, ook al lopen ze 24/7 buiten bij ons. Van bietenpulp, wat ik zelf nu sinds September geef, heeft zij het echter niet.

Het paard krijgt echt maar een klein beetje in verhouding, nog lang geen schep droog. Krijgt verder geen suiker/zetmeel rijk voer. Uiteraard krijgt hij het niet meer, mede om te testen of het daaraan ligt.

Toch leek het me handig om het hier eens te bespreken en te lezen wat er voorbij komt aan eventuele nadelen die ervaren zijn, dus niet op papier staan of enkel theorie zijn.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:59

Nou ja, voor alles zal wel een nadeel te vinden zijn. Geen paard is het zelfde natuurlijk. Of het nou om luzerne, spelt of bietenpulp gaat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 15:04

Maar het wordt wel als veilig gegeven op grote schaal. Dus de nadelen onder de loep nemen is geen overbodige luxe.
Ik adviseer veel mensen in voer en van 1 slechte ervaring verander ik mijn mening/advies niet direct. Maar als hier wat meer naar boven komt, is dat fijn om te weten.

Helaas hebben veel paarden ene slecht verleden qua voerbeleid en weten we nooit hoeveel schade ze daardoor al hebben. Maar als mensen een paard al langer hebben, moet je ook naar andere veranderingen kijken zoals omgeving factoren, milieu etc. Is een hooiboer bijv andere middelen gaan gebruiken?? etc etc etc.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:09

vaak is de reactie iets cummulatief.
Bijvoorbeeld mijn paard:
Ik kan perfect een schep haver bijvoeren
Ik kan luzerne bijvoeren (hoewel ze dat niet wil eten als ze maagzweren heeft)
Ik kan voordroog (gewikkeld hooi) voeren
Maar ik kan niet EN haver EN voordroog of Luzerne EN haver, want dan staat paardlief voor eiwit bulten en dikke benen van zodra ze langer dan 2u op stal staat...

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 16:20

Heeft ze de pulp ook niet te làng laten weken? Want dan kan er gaan gisten en gist zorgt voor gassen en daarmee ook voor kolieken en harde buiken.

Hier al jaren gebruiker van bietenpulp voor veel verschillende pony's en nooit problemen gehad.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 16:23

Hier voer ik zuppa van equifyt, heel tevreden over maar is bietenpulp met grassen en kruiden bij. Al enkele keren een schrale daar heel netjes terug mee goed op gewicht gekregen, nu ook bezig met eentje krijgt droog gewogen 300gram s'morgens (natuurlijk wordt het geweekt!) en s'avonds iets van 100/150gram.

Enige wat ik niet moet doen is dingen mengen erdoor, wou het niet eten tot ik dat had ontdekt nu gaat het heel smakelijk naar binnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 00:36

Knolselder schreef:
Heeft ze de pulp ook niet te làng laten weken? Want dan kan er gaan gisten en gist zorgt voor gassen en daarmee ook voor kolieken en harde buiken.

Hier al jaren gebruiker van bietenpulp voor veel verschillende pony's en nooit problemen gehad.


Nee, heb juist aangegeven niet te lang te laten staan. Ze vroeg hoe ik het deed, en dat is weken, uitmesten, hooinetten vullen, rijden, net wat ik die dag doe. Zou ze ook zo doen.

Bij mij staat er altijd net een laagje water op nog, want ik zet het flink onder water. Mijn man had het laatst klaargemaakt en toen ik het pakte was het net wat droger, dus daar zal ik ook naar vragen. Ik merk daar zelf niks van, maar je weet maar nooit.


petitparis schreef:
vaak is de reactie iets cummulatief.
Bijvoorbeeld mijn paard:
Ik kan perfect een schep haver bijvoeren
Ik kan luzerne bijvoeren (hoewel ze dat niet wil eten als ze maagzweren heeft)
Ik kan voordroog (gewikkeld hooi) voeren
Maar ik kan niet EN haver EN voordroog of Luzerne EN haver, want dan staat paardlief voor eiwit bulten en dikke benen van zodra ze langer dan 2u op stal staat...


Het zal een combinatie van factoren zijn, maar het is evengoed fijn om erachter te komen, welke combinatie misschien niet verstandig is. Misschien is dit alleen voor enkele paarden zo, maar misschien kan het ook breder bekend worden, zoals we al meer weten inmiddels.

Weten mensen wel altijd dat hun paard niet in orde is? En komt de juiste oorzaak bij problemen wel naar boven.
We zijn nog altijd veel bezig met symptoom bestrijding en niet genoeg naar oorzaken wegnemen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 01:40

Koper schreef:
Kuilmais en koeienkuil is ook ruwvoer. Dat maakt het nog niet geschikt voor paarden :+


Niet helemaal juist (de plant is indd ruwvoer, de mais niet... gekuild is altijd een mengeling van de twee) maar ik snap je punt.

Kuil zou ik indd niet aan Mn paarden willen geven (al zijn er ook mensen die geen voordroog willen geven).

Maar Ts voer(de) je er ook zemelen doorheen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 19:16

Ik en zij voeren geen zemelen. Het gaat om een klein beetje bietenpulp. Ik bouw het zelf elk jaar op en heb geen problemen.
Zelf heb ik een commercieel bedrijf in voer gehad en geef al vele jaren advies. Ik kan de theorie gebruiken en van alles uitrekenen, maar zoek echt naar die ervaringen, die zeggen; hey, nu ik erover denk, als ik bietenpulp geef dit of dat. Of een link leggen met iets anders.

Er kwam geen zand uit mest, maar heb gezegd toch een flinke psyllium kuur te geven. ( doen wij ook elke maand ) Dan denk ik; zou bietenpulp een negatief effect kunnen hebben op zand in de darmen bijv? Kom daar weinig info over tegen.

Maar goed, we blijven puzzelen. Voor alsnog niet veel verbetering zonder de bietenpulp.