Hoe pony af laten vallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Hoe pony af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 13:46

Hallo beste bokkers,

Mijn pony stast momenteel met een peesblessure. Hij moet nog 6 weken op een stukje wei staan ter grootte van zijn stal. Hij is te dik maar niet zo dik dat hij echt een diepe kuil heeft in zijn billen, wat je bij sommige wel eens ziet.

Voor zijn peesblessure reed ik 4 x per week met hem.
Hij kreeg toen qua eten:
2 x per dag 1/4 muesli zonder haver
2 x per dag grote berg kuil

Nu tijdens zijn blessure krijgt hij:
2 x per dag een klein handje muesli (wil overstappen op wortelen)
2x per dag breng hooi (is heel erg rijk hooi met veel eiwitten, op advies van de dierenarts het hooi in water laten weken -> zo gaan de eiwitten eruit. )

Hij mag per dag 10 minuten wandelen verder staat hij op nu een wei op stalgrootte zonder gras (is alleen zand)

Hij is 2 weken geleden nog ontwormt

Hoe kan ik mijn pony laten afvallen in deze situatie?

Groetjes.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe pony af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:48

Lastig als ze niet mogen bewegen.
De muesli eruit. Eventueel een balancer brok geven zodat ie alles binnen krijgt. Hooi afgewogen geven in slowfeeders.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 13:57

Nessa schreef:
Lastig als ze niet mogen bewegen.
De muesli eruit. Eventueel een balancer brok geven zodat ie alles binnen krijgt. Hooi afgewogen geven in slowfeeders.


Ik weet niet hoeveel hij weegt dus hoeveel hooi mag ik hem voeren per dag? Is een kleine D pony. New forest.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Hoe pony af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 13:58

Ik wil niet dat hij te lang zonder hooi staat. Hij eet stro/zand op de wei en daar krijgt hij koliek van. Ook zuigt hij minimaal lucht maar hij doet het toch dus 1 portie minder hooi ofzo gaat hem niet worden

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:59

Dat is heel erg lastig. Om te beginnen zou ik de muesli weglaten, dit kun je eventueel vervangen door een vitaminebrok zonder suikers/dikmakers.
Toevallig heb ik ook een pony staan die veel moet afvallen. Ze woog 2 weken terug 198 kg (gewogen bij dierenarts) en streefgewicht is 170-175 kg. Zij is nu herstellende van hoefbevangenheid, dus mag/kan ook niet bewegen.
Ik geef nu hooi op behoefte. Ze krijgt nu 1% droge stof (DS) hooi van streefgewicht. Dit komt neer op ongeveer 2 kg hooi per dag, ik reken dan met 80% DS. Dit geef ik in twee porties, 's ochtends krijgt ze 1 kg en 's avonds krijgt ze 1 kg. Dit weeg ik ook echt af met weegschaal. Om toch wat te knabbelen geef ik ook stro bij onbeperkt en zo nu en dan wat takken van wilg of perenboom.

Ik zou zijn streefgewicht bepalen en op basis daarvan de hoeveelheid kg's hooi bepalen en voeren. Geef het hooi in een slowfeednet, dan doen ze er langer over.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:02

Arm, strengelig hooi geven ipv kuil, meusli weg laten
Pony geen onbeperkt geven, maar bepaalde voedertijden, bijv ‘s ochtends een bergje, ‘s middags en voor de nacht wat meer.
Over zand eten, je kunt hem zo nu en dan een zandkuurtje geven om het eruit te spoelen. Dat helpt ook heel veel

Als je pony luchtzuigt zal je erachter moeten komen waarom hij dat doet. Misschien een maagzweer?

pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe pony af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:06

Als je wilt dat hij toch wat te knabbelen heeft, kun je ook stro voeren

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 14:24

Amado schreef:
Arm, strengelig hooi geven ipv kuil, meusli weg laten
Pony geen onbeperkt geven, maar bepaalde voedertijden, bijv ‘s ochtends een bergje, ‘s middags en voor de nacht wat meer.
Over zand eten, je kunt hem zo nu en dan een zandkuurtje geven om het eruit te spoelen. Dat helpt ook heel veel

Als je pony luchtzuigt zal je erachter moeten komen waarom hij dat doet. Misschien een maagzweer?

Doet hij al zijn hele leven.
Is gecheckt. Had hij niet. Is aangeleerd gedrag geworden

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 14:25

pillow schreef:
Als je wilt dat hij toch wat te knabbelen heeft, kun je ook stro voeren

Bedankt voor je reactie. Maar hier krijgt hij koliek van als hij steeds stro eet

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Hoe pony af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:26

Heb je een mogelijkheid om het rijke hooi te vervangen door wat schraler hooi?

tootje71

Berichten: 5099
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:27

Hier week ik het hooi minimaal drie uur en geef kleine beetjes een paar keer op een dag verder hangt er een hooinet met stro hiermee houd ik mijn pony op gewicht . Verder krijgt hij een handje vitamine brokjes. Overdag lopen ze op een stukje land die ik begraas dus elke dag geef ik een stukje bij maar aan de achterkant sluit ik dan weer af.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 14:50

__elise__ schreef:
Heb je een mogelijkheid om het rijke hooi te vervangen door wat schraler hooi?

Dan zou ik dat zelf moeten kopen en ik heb geen idee waar en of dat mag van stal.

Voor de rest:
Slowfeeder wil ik sowieso gaan ophangen. Ik heb zelf niet de mogelijkheid om 3 x per dag te gaan.
Smorgens word hooi gegeven (nat hooi van 1 nacht weken) en savonds zet ik het klaar en word het ook gevoerd (ook nat).
Hij is een kleine D pony, new forest. Hoeveel hooi mag hij hebben denken jullie?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:20

Waarom staat hij op zo'n klein stukje? Als hij steeds zo kort moet draaien is dat juist alleen maar extra belasting voor de pezen.

Hooi weken om zo de eiwitten er uit te halen? Sinds wanneer werkt dat zo?? En sinds wanneer zijn eiwitten schadelijk voor een paard, eiwitten zijn juist belangrijke bouwstoffen voor de spieren en, jawel, pezen.

Waar je je zorgen om moet maken is het gehalte aan suiker, icm de hoeveelheid vezels. Van suiker worden ze dik, als er weinig vezels in het ruwvoer zitten. Hoe slapper het ruwvoer, hoe minder vezels. Daarom is het goed dat je van voordroog bent overgestapt naar hooi, in voordroog zijn de vezels al voor een deel voorverteerd door de bacteriën die nou eenmaal in voordroog zitten. Hoe meer vezels hoe minder erg suiker is. Een paard is een vezeleter bij uitstek. Als je hooi met minder suikers (maar wel met genoeg vezels) te pakken kunt krijgen wordt hij daar minder dik van.

De muesli zou ik hem wel blijven geven. Een paard wordt niet dik van zo weinig muesli.

Eigenlijk denk ik dat je gewoon een best ouderwetse veearts hebt :o

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hoe pony af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:27

Slowfeeder kan je van te voren vullen. Ik legde ook altijd hooinetten klaar. Dan hoeft een stalhouder ze alleen maar op te hangen. Zorg dat je kleine mazen kiest trouwens, 3x3 is soms al groot.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 15:30

De weide zo klein en het hooi weken is op advies van onze DA. Hij heeft 2 weken niet mogen stappen en hij moet nog 4 weken zo staan. Daarna mag hij naar een grotere wei. Verder is het voor ons heel moeilijk om aan ander goed hooi te komen. Heb het aan de stalhouder gevraagt maar hij wist zo ook niks..

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 15:37

LoveBodin schreef:
Slowfeeder kan je van te voren vullen. Ik legde ook altijd hooinetten klaar. Dan hoeft een stalhouder ze alleen maar op te hangen. Zorg dat je kleine mazen kiest trouwens, 3x3 is soms al groot.

Moet ik dat hele net dan vol doen? En weet je een goede? Hij sloopt alles namelijk