Voeding voor heethoofdige pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Camille_V
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-10-18

Voeding voor heethoofdige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 00:46

Momenteel krijgt mijn NewForest-pony (ruin, 11 jaar oud) enkel hooi toegediend als eten. Hij staat wel ook dagelijks van ‘s ochtends tot ‘s avonds op de wei, waar hij volop van het gras kan genieten.
Toch zou ik mijn pony wat meer voeding willen geven.
Vroeger kreeg hij een havermix (door de manege toegediend), maar hiervan werd hij een compleet heethoofd tijdens het rijden.
Ik heb horen zeggen dat dit van het haver komt?
Nu ben ik dus op zoek naar een mix waarbij mijn pony tijdens het rijden de kalmte bewaard, en die ook meteen voor stevigere hoeven zorgt.


Persoonlijk ken ik niets van voedingsmixen, dus heeft er misschien iemand een idee van welke voedingsstoffen er allemaal in een (vernoemde) mix mogen zitten? En/of enkele voorbeelden van een goede mix?

Alvast bedankt!

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Voeding voor heethoofdige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:07

Heeft hij het krachtvoer echt nodig? Anders zou je ook kunnen kijken naar een vitamine brokje. (Vitalbix, pavo vital enz) zelf voer ik nu bietenpulp daar hoef je ook niet veel van te voeren omdat je het moet weken heb je al snel een emmer vol. (al is het droge wel het gewicht wat je voert dus niet het geweekte) Bietenpulp valt echter wel onder ruwvoer.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Voeding voor heethoofdige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:10

En hoeveel werk heeft hij?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Voeding voor heethoofdige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:16

Hoe loopt je pony nu zonder krachtvoer?

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Voeding voor heethoofdige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:28

Goede hoeven krijg je door optimale leefomstandigheden, altijd ruwvoer, goede en regelmatig bekappen.

De voeding lijkt me wel al optimaal voor de hoeven. Als je waf bij wilt voeren zou ik kijken voor een vitaminekorrel en/of Bietenpulp met grasbrok.

Camille_V
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 08:08

MaNdiii schreef:
Heeft hij het krachtvoer echt nodig? Anders zou je ook kunnen kijken naar een vitamine brokje. (Vitalbix, pavo vital enz) zelf voer ik nu bietenpulp daar hoef je ook niet veel van te voeren omdat je het moet weken heb je al snel een emmer vol. (al is het droge wel het gewicht wat je voert dus niet het geweekte) Bietenpulp valt echter wel onder ruwvoer.


Het ding is dat hij is moeten stoppen met zijn haver en hij nu niets in de plaats krijgt, terwijl de andere paarden wel nog steeds hun eten krijgen en hij wanhopig staat te wachten.
Ik kan sowieso geen natte voeding geven, aangezien ik niet elke dag kan komen naar de manege en zij enkel een schep voer geven uit een klaarstaande ton...

Camille_V
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 08:12

Maartje1990 schreef:
Goede hoeven krijg je door optimale leefomstandigheden, altijd ruwvoer, goede en regelmatig bekappen.

De voeding lijkt me wel al optimaal voor de hoeven. Als je waf bij wilt voeren zou ik kijken voor een vitaminekorrel en/of Bietenpulp met grasbrok.


Hij staat dagelijks op de wei met zijn vrienden, die geen last hebben van stukken uit hun hoef... De hoefsmid komt ook maandelijks. Hij was ook degene die voorstelde een supplement voor de hoeven te geven, maar zei nooit wat of hoe...

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:13

Misschien is subli dieetmix wat voor je?
Zit wel vrij hoog in vitamines,dus hoef je weinig van te geven.
En anders kiezen voor een vitaminekorrel?
Marstall force vind ik een hele goede :j

Camille_V
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 08:16

ellepel schreef:
Misschien is subli dieetmix wat voor je?
Zit wel vrij hoog in vitamines,dus hoef je weinig van te geven.
En anders kiezen voor een vitaminekorrel?
Marstall force vind ik een hele goede :j


Dankuwel! Ik zal het eens bekijken!

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:23

Er zijn best veel mooie mixen die weinig energie geven maar wel vitamines. Welke merken liggen er bij jouw voerhandelaar?


In deze link een flinke lijst voeren speciaal voor paarden die snel zenuwachtig/ heet worden http://www.voervergelijk.nl/voer/rubrieken/111/114

bijna elk merk heeft wel wat!

Camille_V
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 08:28

troi schreef:
Er zijn best veel mooie mixen die weinig energie geven maar wel vitamines. Welke merken liggen er bij jouw voerhandelaar?

Hoe is het gewicht van de pony?


Ik koop bij de aveve, daar zijn AVEVE, beaphar, fiskars, gallagher en polet de merken met het meeste aanbod.

Mijn pony is goed stevig gebouwd en heeft ook zeker geen verdikking nodig!

Camille_V
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 08:30

troi schreef:
Er zijn best veel mooie mixen die weinig energie geven maar wel vitamines. Welke merken liggen er bij jouw voerhandelaar?


In deze link een flinke lijst voeren speciaal voor paarden die snel zenuwachtig/ heet worden http://www.voervergelijk.nl/voer/rubrieken/111/114

bijna elk merk heeft wel wat!


Ik zou mijn voeding bij de AVEVE kopen. Daar hebben ze een heel groot assortiment van merken!

Dankuwel!

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:31

Camille_V schreef:
troi schreef:
Er zijn best veel mooie mixen die weinig energie geven maar wel vitamines. Welke merken liggen er bij jouw voerhandelaar?

Hoe is het gewicht van de pony?


Ik koop bij de aveve, daar zijn AVEVE, beaphar, fiskars, gallagher en polet de merken met het meeste aanbod.

Mijn pony is goed stevig gebouwd en heeft ook zeker geen verdikking nodig!


Aveve heeft de calm mix!

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Voeding voor heethoofdige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:02

St Hippolyt en dan de Hesta mix muesli light energy
Is via internet te bestellen en heb ik erg goede ervaringen mee. Hier hoef je ook maar weinig van te geven om wel volledig goed te zitten met vitaminen en mineralen.

Romyxbonbel

Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:04

Ik geef mijn paardjes de superfitbroxxx van metazoa! Dit is een vitamine en mineralen brok die ze dus voorziet in de benodigde vitaminen en mineralen die niet in ruwvoer zitten, maar ze verder niet meer energie geeft. Misschien is dit ook wat voor jouw pony! Dit is een linkje van hun site, daar staat veel info op :)
http://metazoa-horse.nl

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Voeding voor heethoofdige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:17

Sportmix Zero als je bij de Aveve komt. Graanvrij, laag in suikers en totaal niet heetmakend. De Calm Mix bleef de mijne schrikkerig op, maar met de Zero ging ze echt goed.