Voer 2 jarige Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Voer 2 jarige Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 13:07

Mijn nieuwe aanwinst, een haf van 2.3 jaar is nog ontzettend klein (1.34 ong ), ze lijkt echt net een jaarling.
Ze loopt dus qua groei behoorlijk achter.

Ze heeft afgelopen jaar alleen gras en hooi gehad, dit is voor haar waarschijnlijk te weinig geweest?

Mijn vraag. Wat kan ik haar nu naast gras en kuil het beste bijvoeren, en hoeveel, om haar groei te stimuleren?

Normaal is een haflinger natuurlijk een sober ras, maar ze loopt helaas echt flink achter, en wil graag weten of ik haar door middel van voer een handje kan helpen, om haar zo goed mogelijk te laten groeien en ontwikkelen.

Ze hoeft natuurlijk nog niet aan het werk, lekker op de weide, tutten en alles leren aan de hand.

Ik hoor het graag!

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voer 2 jarige Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:10

Is ze te mager? Is ze onbespierd?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:13

Weet je of ze qua groei achterloopt of dat ze gewoon klein is? Kijk als ze iets van 1.38 - 1.40 eindmaat zou hebben is het logisch dat ze nu 1.34 is.

Van goed hooi / goede wei kan een haflinger prima leven, sterker nog allerlei extra's maken het er vaak niet beter op.


Enige wat ik kan verzinnen wat gewoon goed is is vitaminebrokje of bij halve schep subli ponybrok per dag maar echt als ze er gewoon normaal uitziet niet te dik, niet te dun en ze is vrolijk zou ik me er niet te druk over maken. Als je een veel grotere pony had willen hebben, sorry for saying so, dan had je er een moeten kopen van een grotere maat :7

En als ze net een jaarling lijkt dan zal ze dus nog wel ff doorgroeien, zorg dat je haar niet te veel geeft van allerlei supplementen zooi, daar zijn de wat sobere rassen gewoon niet zo geschikt voor (eigenlijk heel veel paarden niet maar goed).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-09-18 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 13:14

Mizora schreef:
Is ze te mager? Is ze onbespierd?



Ja onbespierd, schraal(maar niet echt mager) en vooral veel te klein, als je haar ziet denk je dat ze 1 is.



Haar eindmaat wordt minimaal 1m48

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:15

Zijn haar ouders dan van die maat?
Als ze nu 1.34 is met 2.5 wordt ze never nooit 1.48 wat voor voer je er ook in gooit.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 13:16

VanHuisUit schreef:
Zijn haar ouders dan van die maat?
Als ze nu 1.34 is met 2.5 wordt ze never nooit 1.48 wat voor voer je er ook in gooit.



Ja 1.48 en 1.52

Oh en gaat mij niet om een grotere pony moeten kopen hoor. Daar gaat dit topic niet over.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:19

Ze gaat niet groeien van ineens heel veel voer erin stoppen. In principe zou ze genoeg moeten hebben gehad aan het gras, tenzij ze op een heel schraal stuk stond.

Heb je een foto? Het is lastig beoordelen zo. Je zou haar opfokbrok kunnen voeren (merrie/veulenbrok oid), maar bouw dat langzaam uit. Sowieso is ze nu al op de leeftijd waarop ze de echte groeispurts gehad heeft.

Edit: maar wat wil je nou precies? Want je hebt het over dat ze erg klein is, en noemt haar stokmaat, maar dan zeg je dat het niet erg is dat ze klein blijft? Als ze alleen klein is, maar genoeg reserves heeft is er geen probleem toch? En weinig spiermassa... tja het is nou eenmaal een jonkie.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:22

Nee dat begrijp ik maar 14 cm ga je niet meer overbruggen als ze nu 2 is. Dan zal ze ergens kleinere genen hebben meegekregen. Wat er niet in zit krijg je er met voer ook echt niet uit. Met brok doe je bij een sober ras soms echt geen goed hoor, besef dat goed. Zal niet de 1e en helaas ook niet laatste haflinger zijn die ondanks goede bedoelingen gewoon ziek wordt gevoerd.
Ze moeten het op hooi en gras prima kunnen doen. En zelfs dat is als het 24/7 is en rijk hooi/gras soms te veel.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:23

VanHuisUit schreef:
Nee dat begrijp ik maar 14 cm ga je niet meer overbruggen als ze nu 2 is. Dan zal ze ergens kleinere genen hebben meegekregen. Wat er niet in zit krijg je er met voer ook echt niet uit. Met brok doe je bij een sober ras soms echt geen goed hoor, besef dat goed. Zal niet de 1e en helaas ook niet laatste haflinger zijn die ondanks goede bedoelingen gewoon ziek wordt gevoerd.
Ze moeten het op hooi en gras prima kunnen doen. En zelfs dat is als het 24/7 is en rijk hooi/gras soms te veel.


Precies dit. Mocht je toch persé willen voeren, kijk even goed wat je voert. Voermeesters (van subli) hebben een nieuwe lucerne/muesli voor sobere rassen. Iets met kruiden en nog iets heet het.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:24

Ja een foto zou misschien handig zijn. Ik wil je ook niet teleurstellen maar waarom denk je dat ze minimaal 1.48 gaat worden? Als ze nu 1.34 is, is de kans volgens mij inderdaad heeeeeel klein dat ze dat nog gaat halen, Zeker nu het om een merrie gaat die toch al minder lang doorgroeit van een ruin. De maat van de ouders zegt dan overigens ook niet altijd wat.... Ik ken paarden de niet groter werden dan 1.60 terwijl beide ouders rond de 1.68 waren. Maar ik maak uit jouw berichten op dat je het niet erg vindt als ze niet zo groot wordt. Extra voer helpt inderdaad niet. Lekker op het gras. Goede kwaliteit hooi of kuil en een vitaminesupplement voor paarden in de groei zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 29-09-18 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 13:25

Punt is dat ze zou moeten groeien maar dat ze in verhouding klein is terwijl haar ouders 1.48 en 1m52 zijn.

Dit is voor mij niet erg, maar voor haarzelf lijkt het me niet te kloppen, ze zou dus groter moeten zijn waardoor ik denk dat ze achterloopt en beter voer nodig heeft.

Heb helaas geen foto (privacy) maar lijkt me niet normaal dat een 2.3 jarige eruit ziet als een jaarling toch?


Edit: Dat dacht ik zelf altijd dat ze ongeveer de maat van dr ouders zou moeten halen maar dit is dus niet zo.

En het gaat lang niet alleen om dr maat maar dat ze eruit ziet als een 1 jarig veulen.
Laatst bijgewerkt door SweetVanille op 29-09-18 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:26

Snooty16 schreef:
Ja een foto zou misschien handig zijn. Ik wil je ook niet teleurstellen maar waarom denk je dat ze minimaal 1.48 gaat worden? Als ze nu 1.34 is, is de kans volgens mij inderdaad heeeeeel klein dat ze dat nog gaat halen, Zeker nu het om een merrie gaat die toch al minder lang doorgroeit van een ruin. De maat van de ouders zegt dan overigens ook niet altijd wat.... Ik ken paarden de niet groter werden dan 1.60 terwijl beide ouders rond de 1.68 waren.


:j
Vader: 150
Moeder: 155

Joy:
Afbeelding
GVR.... Gaat zeker de 160 aantikken... ik bedoel maar :')

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:27

SweetVanille schreef:
Punt is dat ze zou moeten groeien maar dat ze in verhouding klein is terwijl haar ouders 1.48 en 1m52 zijn.

Dit is voor mij niet erg, maar voor haarzelf lijkt het me niet te kloppen, ze zou dus groter moeten zijn waardoor ik denk dat ze achterloopt en beter voer nodig heeft.

Heb helaas geen foto (privacy) maar lijkt me niet normaal dat een 2.3 jarige eruit ziet als een jaarling toch?


Hier maak je toch een denkfout. Dat hoeft dus helemaal niet. En nogmaals, als het wel zo was, ga je dat toch (nu) niet meer oplossen met voer.

Schraal zijn is wat anders.

Edit: met andere woorden, als ze verder goed gezond is heeft zij er geen last van dat ze klein(er) is :)
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 29-09-18 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:28

Een opfokbrokje is bij die jonge dingen vol in de groei niet verkeerd, goed voor de vitaminen. Dat de ouders aan de maat zijn geeft helaas geen garantie voor de nafok. Ook kan bv ziekte oid een stuk groei tegen zijn gegaan. Weet je of het een lange dracht was? Dat zijn vaak ook kleintjes. (Zou je juist niet verwachten, wat de reden is weet ik niet helaas)

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 13:29

maessie schreef:
Een opfokbrokje is bij die jonge dingen vol in de groei niet verkeerd, goed voor de vitaminen. Dat de ouders aan de maat zijn geeft helaas geen garantie voor de nafok. Ook kan bv ziekte oid een stuk groei tegen zijn gegaan. Weet je of het een lange dracht was? Dat zijn vaak ook kleintjes. (Zou je juist niet verwachten, wat de reden is weet ik niet helaas)


Nee dit weet ik niet..

Ze is niet ziek geweest

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:33

Onbeperkt ruwvoer (en zeker gras) is inderdaad een mooie stap. Hoe is ze ontwormd?

Onze shetten hebben vanaf dat we ze hadden (4 en 6 maanden) tot ruim 3 jaar onbeperkt ruwvoer en best wel wat krachtvoer ernaast gehad omdat ze anders gemakkelijk te mager werden. Ook sobere dieren hebben regelmatig in hun groeijaren gewoon best wel wat nodig.

Hoe vaak per dag kan je haar voeren?

Ik zou haar zelf beginnen op pavo Nature's Best te zetten en dat rustig op te voeren naar 2kg (2.5 schep) per dag, iedere 4 dagen een halve schep meer, verdeeld over minimaal 2 maaltijden. En dan eens kijken hoe ze zich ontwikkelt.

Als ze opeens heel hard aankomt uiteraard minder gaan geven en in ieder geval niet verder opbouwen, voor iedere 500g die je minder dan die 2kg geeft 30g marstall force voeren, dat hoeft niet tijdens de opbouwfase omdat dat toch maar tijdelijk is. Hiermee heeft ze ruim voldoende mineralen en vitaminen, de Pavo Vital is door zijn lage vit. A-gehalte helaas niet geschikt voor jonge paarden.

Ik verwacht eigenlijk wel dat er nog wat groei in zit als er werkelijk een groeiachterstand is. Het is een ras dat nog vrij lang doorgroeit ook. Ik heb hier een Groninger staan die door een tandprobleem op 3-jarige! leeftijd een groeiachterstand heeft opgelopen (tot ruim 4.5 jaar incorrect naar gehandeld), die is het afgelopen half jaar (6-6.5 jaar) echt nog wat gegroeid.
En de insteek dat ze gewoon genoeg moeten hebben aan gras is simpelweg verkeerd. De Nederlandse bodem is ongeschikt om ze niets bij te voeren, er zal altijd een mineralenbrok naast gevoerd moeten worden om de dieren optimaal te laten ontwikkelen. Het risico op OCD is bijvoorbeeld ook veel groter bij niet bijvoeren door een kopergebrek, en ook seleniumkrapte kan voor allerlei vervelende problemen zorgen (en seleniumgebrek is zelfs echt gevaarlijk). De Nederlandse bodem is met sommige mineralen nu eenmaal zeer karig.

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Voer 2 jarige Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:37

Aan de beenlengte kun je nu al wel veel zien. En schraal is niet verkeerd, dat houdt meestal in dat ze groeien.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:38

Nee met maten kan het soms raar lopen. Vaak klopt het wel met de ouders maar soms ook helemaal niet . De mijne is 156 en komt uit een moeder van 1.58 en een vader van 1.60, maar het rare is dat ik op internet een paard tegen kwam met exact dezelfde bloedlijn uit een iets grotere moeder (1.63) en die werd 1.68, waar het dus inderdaad om gaat zoals iedereen die hier reageert aangeeft, hoe ze er uit ziet. De uiteindelijke maat staat toch al vast daar kun je niets aan doen, maar belangrijk is dat ze zich goed ontwikkelt (botten, spieren, pezen) en inderdaad met de huidige bodemtoestand op de meeste plaatsen in het land lijkt mij een goed vitamine en mineralensupplement wel goed.
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 29-09-18 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:40

Is Vitalbix niet iets? Daar zitten weinig belastende stoffen en suikers in, Waardoor ze er niet extreem veel energie van krijgt, maar ze hebben wel een variant met extra eiwitten voor jonge en voor oudere paarden weet zo even niet hoe die heet

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:59

Elvirawortel schreef:
Is Vitalbix niet iets? Daar zitten weinig belastende stoffen en suikers in, Waardoor ze er niet extreem veel energie van krijgt, maar ze hebben wel een variant met extra eiwitten voor jonge en voor oudere paarden weet zo even niet hoe die heet



Vitalbix Breed & Grow bedoel je. Lijkt mij inderdaad een goede toevoeging, maar heb er geen ervaring mee.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:39

Ik voer mijn 2 jarige haffie ponybrok van subli en een beetje basismuesli. Daarnaast nu nog lekker op het gras (staat niet veel meer) en kuil/hooi krijgt ze.
In de winter periode krijgt ze omega gold olie van de paardendrogist erbij. Oa ook goed voor het bouwstelsel e.d. zij adviseerde mij om dit erbij te geven.
Misschien anders ook slim om bloedonderzoek te laten doen om te kijken waar eventuele tekorten van zijn?

De mijne meet trouwens wel al ruim 146
En ziet er ouder uit qua bouw dan een 2 jarige. Qua gedrag echt nog een puppy :p

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 22:00

Bij een 2 jarige die er mottig uit ziet en qua ontwikkeling lijkt op een jaarling zou ik bloed laten trekken. Misschien heeft ze problemen met 1 van haar organen of wormen, want niet alle wormen zijn aantoonbaar met mestonderzoek.
Een Haflinger heeft genoeg aan goed gras en ruwvoer. Je kunt een vitaminekorrel ernaast voeren, maar dat hoeft normaal niet nodig te zijn.

En over de stokmaat van Haflingers. Ik heb een 5 jarige ruin van 1.44m Zijn volle broer is 1.54m en de ouders zijn beiden ook boven de 1.50m. Ook heb ik een 2 jarige staan van boven de 1.50m, waar die gaat eindigen :=
Mijn vorige Haflinger was 1.57m. Moeders een kleintje van 1.43m en vader 1.53m.