D- pony loopt niet goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:52

Hippo4 schreef:
De pony blijft sowieso bij ons, wel een dure gezelschapspony helaas..

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje gek.... je bent dus wel bereid om de komende, pak m beet, 20 jaar voor zn onderhoud te betalen, maar wil niet een rooitje neerleggen voor gericht onderzoek...?

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:57

Hippo4 schreef:
Een osteopaat, chiropractor, fysio ect. Welke zou echt iets kunnen ontdekken, diagnose?
Heb er een osteopaat erbij gehad, die vond ze wat stijf in de rug en dacht aan knieprobleem, maar dan aan de andere kant. Tja...
Weet iemand een indicatie wat echo van de knie, si gewricht kost?
Ik ben trouwens in kevelear geweest, Duitsland, dr. Riemersma.


Was in Kevelear de scintigrafie ook zo duur dan? Ik ben in Wachtendonk Duitsland geweest. Scheelde de helft met Nederland.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:43

Ik zou zeker eens naar het SMDC gaan voor een second opinion. Hele goede kliniek met top dierenartsen die eerlijk kijken wat de mogelijkheden zijn, ook rekening houdend met jouw portemonnee

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:47

Citaat:
Vandaag kliniek gepland. Ze liep meteen netjes de trailer op. Navigatie aan, op moment van wegrijden paniek in de trailer. Trappen, trappen. Klep los, hangt ze met 1 been over het tussenschot en 1 been, hoef, vast tussen de kleine opening van het tussenschot. Drama! Even rust en weer trappen om los te komen.Dierenarts met spoed laten komen. In de tussentijd was ze een beetje losser gekomen en kon ik een hoef terug duwen, waardoor ze op haar zij kwam te liggen, zodat ze kon opstaan. Poeh...Toen stapte weer rustig de trailer af. Ze was helemaal bezweet, bloed bij het oog, neus, benen. Ze was helemaal beduusd. Dierenarts inmiddels gearriveerd. Alleen oppervlakkige wondjes. Geluk bij een ongeluk. Dus kliniek is nog niet gelukt. Even kijken hoe nu verder...wordt vervolgd.


Dit is een post van een jaar eerder Is dit dezelfde pony?

Waarom vermeld je de eerdere problemen niet?

Het is vervelend dat een jaar "rust" niet de oplossing gebracht heeft.
Hoe is het dit jaar precies gegaan met opnieuw onder het zadel brengen?
hoe vaak per week longeren / onder het zadel hoe lang, wanneer weer slecht gaan lopen of is het nooit weggeweest?

Staat de pony veel op stal of 24/7 buiten.

Riemersma wat is zijn mening?

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:25

Ik zou problemen in de voorbenen ook nog niet uitsluiten adh van de filmpjes. Maar goed, ik ben geen dierenarts..ik ken de voorgeschiedenis niet.

Rug/ achterhand laten behandelen zou sowieso een goede eerste stap kunnen zijn. :-)

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 18:04

Idd dezelfde pony. Door persoonlijke omstandigheden heeft dit allemaal zo lang geduurd. En uiteraard het oefenen om ze weer de trailer op te krijgen. Ze is nog wel gelongeerd, liep hetzelfde. Ze is niet slechter geworden. Omdat we niet wisten wat het was, zijn we er niet verder mee gegaan, bang om het erger te maken.
Ze staat 24/7 buiten met schuilstal, paddock of wei.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:46

Ik zal vanavond eens rustig lezen.
Mijn partner is bezig met de Masterson Methode en we zien wel een paar dingen waarbij zij helpen kan.
Als er nog steeds oude blessures zijn kan het zijn dat daardoor beperkingen blijven.
sorry voor de wat kortaf vragen, heftig om je pony zo bijeen te rapen uit de trailer.

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 21:57

De scintigrafie zou tussen de 800-1000€ zijn. Schrok hier ook wel van. Daarmee had je ook nog geen diagnose.
Ik snap dat er mensen zijn die pak m beet zo weer 2000€ neer tellen en dan hopen dat je een diagnose hebt. Een diagnose waar je vlgs de dierenarts waarschijnlijk niks mee kan. Het is allemaal onzeker, dat maakt het zo moeilijk. Inmiddels heeft het me al heel veel geld gekost.
Ik heb wat lijntjes uit staan om wat info her en der in te winnen. Hopelijk levert dat iets op. Oefeningen mbt de achterhand onbelast, zijn we rustig mee bezig.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:26

Zoals ik dus al zei betaalden wij ongeveer de helft. Het loont om te shoppen. En dan niet in Nederland.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:09

Ik vind dit nu niet zo dramatisch ogen. En zeggen dat iets niet meer goed komt zonder dat je weet wat er aan de hand is, vind ik helemaal bijzonder. Het eerst dat mij opvalt is dat de pony erg kort loopt op de voorbenen. Ze loopt wel regelmatig maar enorm stijf. Heeft ze eerder op ijzers gestaan? Ik zou eerder gokken op beide voorbenen dan 1 achterbeen. Ze ontlast tijdens dit loopje de voorbenen, dat ze dan achter kreupel toont bij onderzoek is zo gek nog niet door overbelasting. Ik zou idd ook eens met heesch overleggen/ bij langs gaan.
Ik denk dat dit even wat nader onderzoek nodig heeft, maar niet per definitie nooit meer goed komt. Ik zou als het mijn pony was de voorbenen op de foto zetten. Komt daar niks uit, zou ik het misschien wel aandurven om een goede osteo te laten komen en de pony op te gaan bouwen in het werk. Een hoop is te danken aan stijfheid denk ik.

Succes!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:57

...wat ik zou doen: vraag of 1 van de collega's van Erik Laarakker komt.
Dan heb je een complete dierenarts die voor minder dan 1000 euri een onderzoek naar het gehele dier kan doen.

Net als bij een mens: iets kan beginnen met een zere teen, zich uitbreiden tot 'een raar loopje maar niet kreupel', vervolgens een stijve rug en ook nog hoofdpijn.

De osteopaat vond weinig bijzonders, de buigproeven geven rechtsachter kreupelheid, weidegang plus tijd lossen het probleem niet op - ik vind scintigrafie 'meer van hetzelfde'.

Mogelijk zit het probleem in de fascia, mogelijk in een wat gevoelige dikke darm - misschien nog weer elders en de scintigrafie kan jou dat niet vertellen.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:00

Hoefkatrolontsteking?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:07

KyaraMyBest schreef:
Hoefkatrolontsteking?

...er is uitverdoofd.

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 12:47

Complete dierenarts...wat bedoel je daarmee? En hoe weet je of hij voor minder dan 1000€ onderzoek kan doen?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:54

De collega's van Erik Laarakker worden door sommigen voor kwakzalvers en wat al niet uitgemaakt - maar zijn gewoon afgestudeerde dierenartsen.

En ze doen net wat ander onderzoek: met de handen, de Lecher antenne en de 'hoe heet die zwiebel ook al weer'.
Daarbij wordt ge'keken' naar "het bewegingsapparaat": botten, spieren, pezen banden, maar ook naar bindweefsel, bloed en wat al niet.

Ik weet niet precies wat ik destijds betaalde, maar het was in de orde van 150 euro. En het leverde een keurig verhaal met kop en staart op, plus een stappenplan wat nog werkte ook.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:30

Als je zelf een zere rug hebt van een zware portemonnee meezeulen dan kan ik je zeker Laarakker en Co. adviseren. Ben je zo van je rugklachten af.

Deze pony is beter af op een goede kliniek waar ze met goede beeldvorming het probleem kunnen achterhalen. Kost wel wat, maar je kan ook van te voren afspreken hoe ver ze kunnen gaan.

Ik heb goede ervaring met Emmeloord, zij werken met pakketten foto’s dus je weet van te voren hoeveel je kwijt bent.
Echo van de pezen doen ze altijd twee benen. Geven goed advies en leggen duidelijk uit waarom wel of niet een onderzoek te doen. En je gaat naar huis met een revalidatie advies.
Ik zie in jullie pony beslist geen dier dat opgegeven moet worden maar eentje die met goed beleid nog prima meekan maar dan moet je wel eerst laten onderzoeken wat er mankeert.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:36

Citaat:
Als je zelf een zere rug hebt van een zware portemonnee meezeulen dan kan ik je zeker Laarakker en Co. adviseren. Ben je zo van je rugklachten af.


Waarvan akte:
rottig gepraat.
1 consult, zoiets als 150 euro gedokt, paard hersteld.

Nee, dan opladen en scintigrafie.

(Er zijn heus goede klinieken en fijne lui met apparatuur die aan huis komen, maar ik kreeg in dit topic het gevoel van 'meer van hetzelfde'. Dan loont een andere blik.)

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:54

Ik was wel meer kwijt bij laarakker en ik zou het nooit meer adviseren. Bewezen gebreken waren volgens hen niet waar, bewezen gezonde delen waren stuk en ondanks dat wij ons netjes aan hun advies gehouden hebben ging pony enorm achteruit en bij telefonisch contact leek het alsof ze ons de schuld wilden geven.

Ik heb niks tegen alternatief, maar wel pas als er goed onderzoek gedaan is. Kliniek waar ts is geweest vind ik te 'makkelijk' opgeven of doemscenario schetsen in ieder geval.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:10

Hmmm moeilijk hoor. Ik zie vooral linksom dat het achterbeen niet stuwt, dan zou ik inderdaad denken aan een wat hoger liggend probleem. Je zou toch denken dat je met wat gericht onderzoek wat dichter bij de oorzaak zou moeten kunnen komen. Misschien dmv een rectale scan of foto's van het bekken, ik roep maar wat... Ik vind het vreemd dat de osteopaat weinig onregelmatigheden constateert, bij een pony die zo loopt. Ik zou in ieder geval nog even doorzoeken, want ik kan me niet voorstellen dat deze pony onbelast wel pijn vrij is.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:20

Reguliere DA'en kennen vaak weinig af van rugproblemen, toch hier in België, heeft mijn eigen DA zelf gezegd, gelukkig schoolt ze zich ook bij tot osteo.

Moeilijk zeggen waar het aan ligt. Puur SI-gewricht zou ik niet denken, dan zou ie op beide kanten even onregelmatig zijn, nu is er groot verschil tussen links en rechts. Osteo zou dat ook moeten gemerkt hebben, meestal laten ze het bekken eens kantelen, dan zien ze gelijk als dit niet lukt. Als osteo deze oefening niet doet, is een chiropractor idd wel een goede, die kunnen ook oefeningen geven als paard bijv. een scheef bekken heeft.

Wat ik persoonlijk zou doen om te beginnen: gymnastiseren/rechtrichten aan de hand (academische dressuur) onder begeleiding van een bekwaam persoon hierin, zo kan je eventuele zwakke bespiering wegwerken, de rug soepeler maken, achterbenen meer leren dragen, en dan zien of het verbetering geeft. Lukken de oefeningen echt niet, dan kan je verder zoeken.

Waar ik ook heel goede ervaring mee heb bij vage kreupelheden, is een shiatsu behandelaarster, maar dan moet je wel een hele goede hebben. Lijkt wel alsof de mijne röntgenogen heeft, heeft al artrose gediagnosticeerd waarbij DA zei dat het paard absoluut geen artrose kon hebben: liep soepel, droge gewrichten... Röntgen gaf shiatsu gelijk. Vorig jaar ook licht onregelmatige merrie, maar niet duidelijk op welk been. Shiatsu gaf lichte rugproblemen aan, was rond de winterkant. Ze heeft paard behandeld, gezegd dat osteo of fysio mss nodig zou zijn mocht haar behandeling niet voldoende zijn, heb paard onder deken gezet tegen de regen en de kou, en het probleem was over.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:25

Eerlijk gezegd snap ik het advies van de dierenarts volledig.
Beeldvorming van het bekken en de wervels achteraan bij paarden is enorm lastig, er kan eventueel een echo van het SI-gewricht gemaakt worden maar er is natuurlijk geen duidelijkheid over waar het probleem exact zit.
Scintigrafie is inderdaad kostelijk en als het probleem er al zo lang zit, valt er meestal nog weinig aan te doen.
De kans is er natuurlijk dat deze pony met gerichte training/oefeningen (fysiotherapie) comfortabelere wordt, maar even goed blijft het hetzelfde, zeker als men niet weet waar het probleem exact zit.

Ik zou gewoon voor jezelf de keuze maken, ga je voor de scintigrafie met een grote kans dat er een probleem naar voor komt waar in feite nog weinig aan kan worden gedaan, maar waar je je dan wel op kan richten voor fysio etc.
Of laat je het diertje gewoon staan (of ga je eventueel in de alternatieve geneeskunde, ik denk niet dat zij dit probleem zouden kunnen oplossen, maar misschien wel wat verlichten)

Thermografie zou ik persoonlijk niet doen, dat is niet zo betrouwbaar (omgevingstemperatuur moet bv. volledig stabiel zijn, de minste wind of trek kan een erg vertekend beeld geven)

Alvast veel succes met jouw keuze!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:32

Ik weet niet waar je woont, zou (iemand als) Karianne van Ruth (lodash.nl) eens laten kijken.
Die is ook dierenarts en dat vind ik zelf erg prettig.
Bovendien heeft ze veel verstand van paarden en is ze 100% eerlijk en betrouwbaar.

Zij verwijst (als dat nodig is) door naar een holistische dierenarts, zo iemand als Laarakker dus.
Dit is de site van Laarakker: https://www.holistischdierenarts.nl/
Ik ben zelf absoluut niet vaag aangelegd maar ga met vage problemen toch graag naar een holist.
Vooral omdat zo iemand naar het hele paard kijkt en soms net tot een andere diagnose (en een andere oplossing) komt.
Laarakker zelf ken ik niet, ik hoor wel dat hij ondertussen erg commercieel is geworden - maar dat is van horen zeggen...

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:47

Karianne en Rodinde zijn goed. Ook thermografie kan meehelpen. Maar dit dier heeft dus letsel bij het trailerongeluk opgelopen . Heftig en er kunnen maar zo banden/spieren/pezen ingescheurd zijn en het is nog maar de vraag of dat goed komt na zo’n lange periode. Scheef si gewricht is te behandelen. Aangezien je niet weet waar te zoeken adviseer ik je toch eerst een thermografie maar dan wel van Irma wensink. Ze houd misschien nog steeds spreekuur ergens in midden Nederland.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:19

Irma werkt veelal vanuit een stal in Kootwijk omdat ze daar de omgevingsfactoren het meest stabiel heeft voor een goede opname.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:23

Klopt, Rodinde is ook goed. Is osteopaat.
Karianne is chiropractor.

Waar je ook heengaat: vertel het hele verhaal. Wij hebben een springpaard die als 7-jarige opeens lastig werd. Waarschijnlijk was de primaire oorzaak een verschuiving in het bekken toen ze als jaarling een keer onderuit was gegaan...