Zonnebloemolie aan paard hoeveel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Zonnebloemolie aan paard hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 14:37

Hey allemaal, ik heb opgezocht over zonnebloemolie voeren aan een paard. Nu heb ik ook zonnebloemolie gekocht voor mijn mini shet/shet maar de vraag.... hoeveel zonnebloemolie voer ik een fallabella/shet (kruising)? Antwoord graag in ml... *\o/* :D

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Zonnebloemolie aan paard hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:38

Je kunt beter lijnzaadolie geven. Zonnebloemolie heeft een scheve verhouding met omega 3 en 6.
En dat heeft lijnzaad niet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zonnebloemolie aan paard hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:43

Waarom wil je het geven? Is ze te dun?

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:45

Zolang ze op het gras staan (in de zomer) maakt de scheve verhouding niet veel uit, gezien gras al meer omega 3 dan 6 bezit.
In de winter is het wel van belang om te wisselen naar lijnzaadolie gezien de hoeveelheid omega 3 in het gras dan daalt.
Ik voer de grote paarden tot 100ml per voerbeurt.
Ze mogen wel meer, maar gezien ze niet veel krachtvoer krijgen wordt het anders zo'n smeerboel :D
Je moet sowieso rustig opbouwen gezien de meeste paarden niet gewend zijn pure olie te verteren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:53

Ik verplaats dit topic naar voeding en supplementen.

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 15:10

sunny16 schreef:
Zolang ze op het gras staan (in de zomer) maakt de scheve verhouding niet veel uit, gezien gras al meer omega 3 dan 6 bezit.
In de winter is het wel van belang om te wisselen naar lijnzaadolie gezien de hoeveelheid omega 3 in het gras dan daalt.
Ik voer de grote paarden tot 100ml per voerbeurt.
Ze mogen wel meer, maar gezien ze niet veel krachtvoer krijgen wordt het anders zo'n smeerboel :D
Je moet sowieso rustig opbouwen gezien de meeste paarden niet gewend zijn pure olie te verteren.



Bedankt daar kan ik zeker wat mee ik begin met een klein beetje en bouw denk ik op tot denk ik 30 ml omdat ze klein is.

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Re: Zonnebloemolie aan paard hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 15:12

Als er meer mensen zijn met ervaring kwa hoeveelheid hoor ik het graag.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:14

Tippijillz schreef:
Als er meer mensen zijn met ervaring kwa hoeveelheid hoor ik het graag.


Je kan een groot paard 200ml geven zover ik weet, de vraag is alleen waarom je het wil geven gezien ze er enorm dik van kunnen worden natuurlijk. En als ze al te dun zijn zijn er andere dingen die je beter bij kan geven dan olie. Paarden eten van nature niet veel olie dus zijn er niet op ingesteld.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:42

Waar had ik dat toch ook alweer gelezen? In de zomer Lijnzaad olie en in de winter Zonnebloem olie of andersom? :+ ff googlen.
Andersom dus :Y)

https://paardenvoerplein.nl/supplemente ... -je-paard/

“Heel vaak hebben paarden helemaal geen toevoegingen nodig. Een kleine hoeveelheid (een eetlepel of twee per dag) om bijvoorbeeld meer glans te krijgen kan geen kwaad. Kies dan voor een willekeurige plantaardige olie in de zomer (omega 6) en voor lijnzaadolie in de winter (omega 3). Heeft je paard meer energie nodig vanwege bijvoorbeeld vermagering? Raadpleeg dan altijd eerst je dierenarts! Overleg met hem of hij denkt of het bijvoeren van oliën nodig is, dan weet je zeker dat je het goed doet en maak je samen de juiste keuze. Bijvoorbeeld door voor een combinatie van verschillende soorten olie te kiezen.”

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:10

Mijn flink uit de kluiten gewassen bejaarde KWPN-er krijgt in de winter tot 200 ml zonnebloemolie per dag. Ik kan hem daarmee op gewicht houden. Op gegeven moment krijg je er qua volume gewoon niet meer voer in, en als dat niet genoeg is om het dier op gewicht te houden is plantaardige olie een goede aanvulling op het rantsoen.

Mijn dierenarts adviseerde gewoon zonnebloemolie te geven. Als je het tijdelijk geeft (bijv. alleen de koudste wintermaanden, zoals ik dat doe) is dat niet erg. Als je langdurig zonnebloemolie gaat geven moet je wel een supplement erbij gaan geven.

Wat hierboven ook al gezegd wordt: rustig opbouwen.
Ik begin met 25 ml en voer dat met stappen van 25 ml op. Vaak wordt na een verhoging de mest een paar dagen wat dunner. Dan wacht ik tot de mest weer een paar dagen stevig is, en dan doe ik de volgende stap.

Voor een shet x falabella kruising denk ik dat je met stappen van 10 ml moet gaan werken, en met een dagelijks rantsoen van 50-75 ml een heel eind komt, indien het bedoeld is het dier op gewicht te houden/weer op gewicht te krijgen.

Als na een verhoging in hoeveelheid de mest na ca. 3 dagen niet weer steviger wordt en dun blijft, zit je te hoog. Dan weer een stapje terug doen en weet je gelijk wat de max is voor je pony.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Zonnebloemolie aan paard hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:17

Ik gaf de paarden van mijn vorige werkgever ook zonnebloem olie, maakte altijd een gat in de dop en deed gewoon een flinke scheut door hun brokken.. Staan zo'n 30 paarden en ging per keer ongeveer 2 a 3 liter doorheen. Ze gaan er wel mooi van glanzen en hun ontlasting werd ook beter ;)

d_baak
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-02-18

Re: Zonnebloemolie aan paard hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:20

Zomers doen wij een plantaardige olie en 's winters lijnzaadolie. Beide keren één pompje over het biks, stelt in hoeveelheden niks voor maar ze glanzen er prachtig van!