Zwaar ondergewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:13

Ik was onlangs bij Ellepel heb haar grasbrok gezien.
Geweekt is dat net een papje, het zag er echt goed uit en het kost geen drol.

Zeker iets om te proberen in combi met de SP (waar mijne van 27 dus wel vet van word).
Maar onthoud ook dat er ook een moment komt dat ze gewoon niet dikker meer worden.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:16

Compact gras, grasmix of grasbrok bijvoeren helpt bij onze oudjes uitstekend.

dust

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: flevopolder

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:38

Mijn oudje van 31 die helemaal geen hooi eet, doet het super op pulp, zemelen, grasbrok en waar ze het meeste van opknapte was luzernebrok.
Ik geef alles in slobber vorm.

Heb nu zelfs het probleem dat ze te vet wordt, maar probeer haar toch continu wat aan te bieden.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:15

Mijne van 24 was afgelopen winter ook echt mager. Hij krijgt altijd pavo 18+ en flink wat hooi. Nu met het verse gras is hij redelijk bij getrokken gelukkig.

Misschien ook pavo 18+ eens proberen.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:28

Mijn 28-jarige Welsh D-pony hengst was bij zijn leasers ernstig vermagerd en eenmaal thuis nauwelijks op gewicht te krijgen en te houden. Hij eet nog wel een beetje zacht hooi maar kan er niks meer van opnemen en met het weidegras lijkt het hetzelfde. Hij krijgt nu het volgende rantsoen:
2 maal daags 2 kg Agrobs wiesencobs 1/2 uur geweekt in water. 2x daags een emmer Hartog grasmix. 1 x per dag een kg slobber en 2 x per dag een halve schep St Hyppolyte Beste Jahre (seniorenmuesli). Daarop doet hij het redelijk goed maar dik zal hij nooit worden.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:29

Pandora2 schreef:
upendo schreef:
De mijne is een jaar ook zo smal geweest. Smalle KWPN merrie van nu net 8.

Uiteindelijk zijn we haar haar hooi uit een hooinet (slowfeeder) gaan voeren. We zijn nu ongeveer een maand aan het voeren op deze manier en we zien al verschil!!!


Uit een hooinet kan een oudje wat tanden mist zeker niks eten :+
Jouw merrie is pas 8. Een heel verschil ;)

Er bestaan ook dingen zoals hooitassen.

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:41

Naast dat je al heel goed bezig bent kun je een bordje ophangen bij de wei dat het een ouder paard betreft. zijn gewoon te krijgen. En geeft vaak duidelijkheid aan de mensen

Bij twijfel of je nog wat over het hoofd ziet, overleg met een dierenarts. Die hebben vaak nog goede tips voor je "oudje"
Verder heel veel succes verder.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:52

Ik zou zorgen voor fijn mals hooi en niet voor grof stekelig hooi...kuil is geen paardenvoer, moeilijk verteerbaar en te zuur....een paard van 26 heeft minder goed werkend darmweefsel dan een jonger paard en grof vezelige structuur is dan ook moeilijk verteerbaar en moeilijk kauwbaar.

Als er altijd meer hooi is dan dat de merrie op kan, dan is er ook altijd genoeg voor je oudje, hij zal ook traag eten, dus wat hij binnen krijgt moet makkelijk verteerbaar zijn. Senior priores heb ik ook ooit gehad voor mijn oude paard, vond het helemaal niks, paard at het wel maar kwa sortering gewoon goedkope zooi.

Dat paard voerde ik merriebrok om dikker te worden, dat ging stuk beter.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:02

Idd ipv hooi/ deel sp een grasmix geven...daar komen ze vaak veel beter van aan..
Mijn oudje krijgt sinds vorige winter de dengie grasmix...heel fijn en zacht van structuur...

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:12

Kuil is nog wel eens te taai, het breekt niet zo makkelijk en dan is kapot kauwen dus ook lastig met een gebrekkig gebit.
Echt hooi voeren en zeker 1 voerschep/1kg ruwvoervervanger/100kg gewenst gewicht. Deze pony zal zeker 1 schep bietenpulp, 1 grasbrok en 1 pavo 18+ mogen per dag. SP is mooi spul, maar dan 1 op 1 mengen met bietenpulp, want daar komt een groot deel van de energie uit (naast vezels voor goede darmwerking) en SP heeft daar niet altijd genoeg van. Op de kuil of zelfs het hooi hoef je niet te rekenen om aan te zetten, dat is enkel voor de kauwbehoefte en om bezig te zijn.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:34

Inderdaad bietenpulp, en je zou ook maisolie kunnen bijgeven.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:36

Aan een oud paard zou ik dit niet geven, vult enorm heeft geen voedingswaarde...vers gras en goed fris zacht fijn hooi met goede vitmin mix...dat is paardenvoer...het is geen koe met magen

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:44

Indestal schreef:
Ik zou zorgen voor fijn mals hooi en niet voor grof stekelig hooi...kuil is geen paardenvoer, moeilijk verteerbaar en te zuur....een paard van 26 heeft minder goed werkend darmweefsel dan een jonger paard en grof vezelige structuur is dan ook moeilijk verteerbaar en moeilijk kauwbaar.

Als er altijd meer hooi is dan dat de merrie op kan, dan is er ook altijd genoeg voor je oudje, hij zal ook traag eten, dus wat hij binnen krijgt moet makkelijk verteerbaar zijn. Senior priores heb ik ook ooit gehad voor mijn oude paard, vond het helemaal niks, paard at het wel maar kwa sortering gewoon goedkope zooi.

Dat paard voerde ik merriebrok om dikker te worden, dat ging stuk beter.


Dat er altijd hooi is wil niet zeggen dat het paard dan ook eet. Ik had bij mijn oudje altijd standaard 3 verschillende soorten hooi liggen. Maar er van eten deed hij niet. Tenminste niet de hoeveelheid die hij minimaal zou moeten eten. TS heeft nu geen enkel zicht op hoeveel het paard daadwerkelijk binnen krijgt. En dat lijkt mij de eerste stap. Maak een lijst van wat het daadwerkelijk binnen krijgt. En dan kan je ook werkelijk zeggen of hij teweinig of genoeg binnen krijgt.

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:51

Onze ervaring is dat oude paarden in de zomer op het gras aankomen en in de winter weer afvallen, wat je ook voert... Misschien kun je vers gras bijvoeren? Als je op het platteland woont, zijn er vaak boeren die hun koeien gras geven op stal. Daar mag je vast wat van hebben. Liever geen puur Engels raai...
Of leer zelf maaien met een bosmaaier of een zeis en kijk of je ergens kunt maaien en voer het gras bij.

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:38

upendo schreef:
Pandora2 schreef:
Uit een hooinet kan een oudje wat tanden mist zeker niks eten :+
Jouw merrie is pas 8. Een heel verschil ;)

Er bestaan ook dingen zoals hooitassen.


Bovendien zijn ze super handig ook met hun lippen, daar hebben ze niet altijd tanden voor nodig.

Ik voer mijn merrie al jaren Hartog Grasmix en dat gaat er altijd in als zoete koek.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:44

Maar waarom zou je een oudje wat al te weinig voer binnenkrijgt nog willen beperken in het eten en het moeilijker voor hem maken door hooinetten of hooitassen te gebruiken ? :?
Hier mis ik echt even de logica :+

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:00

Heeft hij geen cushing?
Ivm zijn slechte gebit zou je ook kunnen kijken voor geweekte grasbrok, luzerne (is stuk korter dan hooi, en zit veel eiwit in, pavo daily plus is vrij zacht), en merriebrok eventueel weken.

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:38

Pandora2 schreef:
Maar waarom zou je een oudje wat al te weinig voer binnenkrijgt nog willen beperken in het eten en het moeilijker voor hem maken door hooinetten of hooitassen te gebruiken ? :?
Hier mis ik echt even de logica :+


Meer om te zorgen dat ze 24/7 goed kunnen eten. Niet door de bagger gesleept of ondergepoept. Maar geen idee in hoeverre dat hier van toepassing is.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:40

Je zou nog toe kunnen voegen:
- soja schroot (rijk aan eiwit, makkelijk te eten met wat slobber oid)
- haverschilpellets (soort ruwvoer in brokvorm)
- grasbrok (geweekt of droog)
- luzerne
- lijnzaadolie

In seniores zit al veel bietenpulp, dus dat zou ik niet ook nog toevoegen als extra.
Het mooiste zou zijn om wat meer voerbeurten per dag te hebben zodat hij wat hij in de eerste beurt niet op kan, nog later rustig kan eten. Wat die oudjes aan hooi/kuil weg krijgen is vaak bijna niets en kun je verwaarlozen, want het wordt ook onvoldoende gekauwd en dus slecht opgenomen.

Heb je al eens een volledig bloedonderzoek laten doen? Nieren, lever, eiwitten, bloedbeeld, etc? Soms komen daar nog onderliggende oorzaken uit.

Succes!

Gulpje

Berichten: 8075
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:26

Jasmijn159 schreef:
Je zou nog toe kunnen voegen:
- soja schroot (rijk aan eiwit, makkelijk te eten met wat slobber oid)
- haverschilpellets (soort ruwvoer in brokvorm)
- grasbrok (geweekt of droog)
- luzerne
- lijnzaadolie

In seniores zit al veel bietenpulp, dus dat zou ik niet ook nog toevoegen als extra.
Het mooiste zou zijn om wat meer voerbeurten per dag te hebben zodat hij wat hij in de eerste beurt niet op kan, nog later rustig kan eten. Wat die oudjes aan hooi/kuil weg krijgen is vaak bijna niets en kun je verwaarlozen, want het wordt ook onvoldoende gekauwd en dus slecht opgenomen.

Heb je al eens een volledig bloedonderzoek laten doen? Nieren, lever, eiwitten, bloedbeeld, etc? Soms komen daar nog onderliggende oorzaken uit.

Succes!



Waar kan je soja schroot vinden?

Mizora

Berichten: 18107
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:29


Gulpje

Berichten: 8075
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:31


Gulpje

Berichten: 8075
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:31

Oh wacht: LET OP: Minimum order 250kg

:') :') :')

Mizora

Berichten: 18107
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:41

Oeps, sorry. Misschien als je belt? Ik weet niet waar je woont, maar dit is hun adres.
Kapelweg 9
7065AN Sinderen

Als het in de buurt zit mag je het misschien afhalen.

Hoeveel je moet voeren vind ik lastig. Gemiddeld gesproken heeft een paard van 500kg minimaal 500g ruw eiwit nodig (afgerond, het is 540g), dit bestaat voor de helft uit ruw eiwit (47%) en meestal hoef je maar een klein deel bij te voeren, want het meeste krijgen ze al met het ruwvoer en krachtvoer mee. Dus ik zou waarschijnlijk zo'n 200g doen (eerst 4 dagen 100g om te kijken of hij reageert op het product en om rustig op te bouwen). Op deze manier voer je zo'n 100g extra ruw eiwit, met daarin een hoop essentiele aminozuren.

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:45

Die van mij (28) mist ook meerdere kiezen maar is nog steeds rond en gezond op in de winter:
Hartog grasmix, Hartog grasbrok, 1 schep Masters seniorenslobber, en 2,5 schep Hartog balance.

Nu in de zomer, GRAS, zoveel als hij wil en kan eten. En jaar rond 1 bekertje marstall force iedere dag.

Gelukkig heb ik wel een paard die niet 7 x 24 door blijft vreten maar ook rustig staat uit te buiken en te slapen.