Waar heeft mijn paard last van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:24

ierusju schreef:
Zadel past goed, toevallig vorige maand weer jaarlijkse check-up gehad. Wat is de reden dat je daar aan denkt als ik vragen mag? :)


Friezen hebben meestal een wat weke rug. Als de kussens de rug niet volgen en het zadel in meer of mindere mate"brugt", dus steunt op de voorkant en achterkant bij de lendenpartij dan kan dat ook een effect hebben op de nieren.
Zeker als het zadel iets te lang zou zijn.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:59

EMS?
mijn appaloosa merrie is in 2009 ingeslapen wegens acute EMS
waarschijnlijk was ze in 2005 na een dood geboren veulen [ en tijdens de dracht erg dik geworden ,ze dronk altijd erg veel en gad altijd honger..]IR
maar dat kwam toen niet veel voor en internet was toen nog niet zo ingeburgerd als nu....

de test is wel wat gecompliceerder dan een gewone bloedtest, iig in 2009 werd een bloedmonster naat Duitsland gestuurd daarvandaan naar Engeland en dan kwam de uitslag naar Ned
misschien is dat nu anders?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:17

ierusju schreef:
RianneH schreef:
Was de rekening flink hoog of viel het mee? Ik heb laatst een simpel onderzoek laten doen en dat kostte 20,- en het uitgebreide onderzoek zou vanaf 80,- lopen. Wellicht kan je daar iets mee?

Ik vermoed namelijk dat er een simpel bloedonderzoeken gedaan is en daarin zie je alleen de afwijkingen van het bloed zelf, je hebt geen echt zicht op de organen. Veel plassen, veel opwarmtijd nodig en last van de rug doen toch iets vermoeden dat de nieren niet heel fijn voelen of er wellicht een probleem in de afvoer van afvalstoffen oid is.

Doffe vacht kan trouwens een eindresultaat zijn, het kan best zijn dat ze in een voorstadium van een aandoening zit en de latere symptomen nog niet toont.


Ik ga niet over de rekeningen, maar mijn moeder dacht uit haar hoofd dat het idd een simpel onderzoek was, vooral gericht op ontstekingswaarden.

Zijn er overigens mensen bekend met haar analyse? Want ik had er hiervoor eigenlijk nooit van gehoord. Ik vraag me ook af wat je allemaal uit een haar kunt opmaken.


:wave: Ik laat geregeld haaranalyse uitvoeren, zeker bij vage klachten zoals deze.
Ik vind het zelf veel prettiger dan een bloedonderzoek, daar komt altijd uit dat er iets mogelijk minder goed werkt. Uit haar onderzoek komt veel concreter wat ze mankeren

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 19:13

BigBen schreef:
Nibbit schreef:
Het klopt dat je veel kunt zien in haar. :)

Haaranalyse kan je iets vertellen over de medicijnen die een paard heeft gekregen, of de drugs die een mens heeft genomen, maar dat is het dan ook. De rest is bijgeloof.

Dat was ook de reden dat ik eerst sceptisch was. Omdat ik haaronderzoek ook alleen maar kende van medicijn gebruik achterhalen.
Maar er is toch echt iets uigekomen waadoor er toch wel veel puzzelstukjes op zijn plaats vallen.


Babootje schreef:
ierusju schreef:
Zadel past goed, toevallig vorige maand weer jaarlijkse check-up gehad. Wat is de reden dat je daar aan denkt als ik vragen mag? :)


Friezen hebben meestal een wat weke rug. Als de kussens de rug niet volgen en het zadel in meer of mindere mate"brugt", dus steunt op de voorkant en achterkant bij de lendenpartij dan kan dat ook een effect hebben op de nieren.
Zeker als het zadel iets te lang zou zijn.


Daar is ook naar gekeken dat het zadel ook nog goed steunt in het midden. Verder zal het zadel bij haar niet zo snel te lang zijn, ze is zelf namelijk lang.
Afbeelding
Ik zit hier zelf wel verder naar voren, dan wanneer er een zadel op zou liggen, maar het geeft wel een beeld.

mirgino schreef:
EMS?
mijn appaloosa merrie is in 2009 ingeslapen wegens acute EMS
waarschijnlijk was ze in 2005 na een dood geboren veulen [ en tijdens de dracht erg dik geworden ,ze dronk altijd erg veel en gad altijd honger..]IR
maar dat kwam toen niet veel voor en internet was toen nog niet zo ingeburgerd als nu....

de test is wel wat gecompliceerder dan een gewone bloedtest, iig in 2009 werd een bloedmonster naat Duitsland gestuurd daarvandaan naar Engeland en dan kwam de uitslag naar Ned
misschien is dat nu anders?


Ik heb het nog nagevraagd, maar het wees helemaal niet naar IR. Hij heeft nog gekeken hoe dik ze is en hoe haar manenkam voelt ook goed soepel.

Woogy schreef:
ierusju schreef:
Ik ga niet over de rekeningen, maar mijn moeder dacht uit haar hoofd dat het idd een simpel onderzoek was, vooral gericht op ontstekingswaarden.

Zijn er overigens mensen bekend met haar analyse? Want ik had er hiervoor eigenlijk nooit van gehoord. Ik vraag me ook af wat je allemaal uit een haar kunt opmaken.


:wave: Ik laat geregeld haaranalyse uitvoeren, zeker bij vage klachten zoals deze.
Ik vind het zelf veel prettiger dan een bloedonderzoek, daar komt altijd uit dat er iets mogelijk minder goed werkt. Uit haar onderzoek komt veel concreter wat ze mankeren


Ja, de dierenarts zei dat je in bloedwaardes acute nierproblemen wel ziet, maar dat dit niet acuut was, dus dat je het dan niet ziet.
Het klinkt allemaal wat vaag -Diddykong gaf dat ook al aan- en ik snap ook nog niet alles 100%, maar als het resultaten boekt, hoor je mij niet klagen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:24

Afbeelding

deze foto is 1 dag voor inslapen gemaakt, ze was toen echt niet dik en ook geen dikke manenkam
en toch stond ze met 4 kokende onderbenen
maar de uitslag was 11x de waarde,het heeft bij haar waarschijnlijk gesluimerd en is tijdens haar dracht begonnen
maar dat zijn veronderstellingen achteraf

ze dronk altijd veel , plaste erg veel , had mooie mest maar wel kwam er vocht mee...

2DA en ook op de kliniek konden ze zonder de bloedtest niet zien wat ze nou mankeerde

ik hoop echt dat jouw paard niet 1 van deze ziektes heeft...sterkte!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:30

Afbeelding

Ik heb een paar maanden terug haaranalyse laten doen bij Anneke de wimne!
Waardes waren schrikbarend laag!.. zij werkt met chineese kruiden!

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 21:06

pol1 schreef:
[ [url=m/v1fDpH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een paar maanden terug haaranalyse laten doen bij Anneke de wimne!
Waardes waren schrikbarend laag!.. zij werkt met chineese kruiden!


Zou je misschien de waardes uit kunnen leggen? Ik snap ze niet helemaal...

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 11:04

mirgino schreef:
[ [url=m/IYRk6U.jpg]Afbeelding[/url] ]

deze foto is 1 dag voor inslapen gemaakt, ze was toen echt niet dik en ook geen dikke manenkam
en toch stond ze met 4 kokende onderbenen
maar de uitslag was 11x de waarde,het heeft bij haar waarschijnlijk gesluimerd en is tijdens haar dracht begonnen
maar dat zijn veronderstellingen achteraf

ze dronk altijd veel , plaste erg veel , had mooie mest maar wel kwam er vocht mee...

2DA en ook op de kliniek konden ze zonder de bloedtest niet zien wat ze nou mankeerde

ik hoop echt dat jouw paard niet 1 van deze ziektes heeft...sterkte!


Ik vind haar toch aardig aan de maat, maar dat is maar beoordeeld vanaf 1 foto natuurlijk.
Op dit moment wijst alles naar een probleem met haar nieren. Mocht dit nou niet geholpen hebben, dan gaan we weer verder kijken.
Maar de dierenarts heeft er alle vertrouwen in dat we het gaan oplossen op deze manier :D

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:39

Afbeelding

viel echt mee hoor, voor Amerikaanse appie had ze veel ingeleverd aan spier

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:52

pol1 schreef:
[ [url=m/v1fDpH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een paar maanden terug haaranalyse laten doen bij Anneke de wimne!
Waardes waren schrikbarend laag!.. zij werkt met chineese kruiden!

Dit is puur en simpel boerenbedrog.
Het zou bij wet verboden moeten zijn.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 15:58

BigBen schreef:
pol1 schreef:
[ [url=m/v1fDpH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een paar maanden terug haaranalyse laten doen bij Anneke de wimne!
Waardes waren schrikbarend laag!.. zij werkt met chineese kruiden!

Dit is puur en simpel boerenbedrog.
Het zou bij wet verboden moeten zijn.


Nou, nou, iets minder mag ook wel. Als haar paard er door is opgeknapt, is het toch geen flauwekul?

mirgino schreef:
[ [url=m/pWpkAV.jpg]Afbeelding[/url] ]

viel echt mee hoor, voor Amerikaanse appie had ze veel ingeleverd aan spier


Ik blijf het lastig inschatten vinden, maar de dierenarts heeft mijn paard in het echt gezien en hij zou het vreemd vinden als het IR zou zijn. En ik vertrouw toch wel op zijn kunde :)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:03

Mijn paard is absoluut vooruit gegaan!
Bij alles wat je doet is het van belang je gezonde verstand te gebruiken en niet door te slaan! De kruiden hebben zeker een positief effect op het paard gehad!

Voor uitleg vd waardes zou je Anneke de wimne moeten contacten!

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:32

ierusju schreef:
Nou, nou, iets minder mag ook wel. Als haar paard er door is opgeknapt, is het toch geen flauwekul?


De vraag is alleen: knapt het paard op door de behandeling of door een andere oorzaak? Sommige ziektebeelden gaan vanzelf over, of door wisseling voeding of seizoen of stal, etc.

Zo lang dit soort haar analyses en bijbehorende therapie niet bewezen zijn, zijn veel mensen er erg sceptisch over. En dat snap ik wel een beetje.

En met bewezen bedoel ik: meerdere paarden met dezelfde aandoening, die meerdere keren getest worden en daarbij steeds dezelfde uitslag hebben. En daarnaast ook allemaal hetzelfde reageren op de therapie en een betere uitkomst hebben dan paarden die geen kruidsupplementje krijgen oid. En dan het liefst ook nog dubbel blind, want alle paardeneigenaren willen natuurlijk maar wat lief zien, dat hun oogappeltje op knapt :j . Het welbekende 'placebo effect'.

Zo lang dit keiharde bewijs ontbreekt, vraag ik me heel erg af of het wat doet. Maar neemt niet weg dat je als eigenaar vooral moet doen waar je je prettig bij voelt!

Hopelijk houd je ons op de hoogte over je paard!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:00

ierusju schreef:
BigBen schreef:
Dit is puur en simpel boerenbedrog.
Het zou bij wet verboden moeten zijn.

Nou, nou, iets minder mag ook wel. Als haar paard er door is opgeknapt, is het toch geen flauwekul?

Iets minder ?
Het is onmogelijk om door haaranalyse iets zinnigs te vertellen over het immuunsysteem, eventuele infecties, conditie van de blaas, de dunne darm, dikke darm, maag enz.
Dat is gewoon complete nonsens.
En dan zeg jij, iets minder ?

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:12

Anders deden ze dit standaard ook wel bij mensen in plaats van bloedonderzoek..

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 21:46

Het is ook dat ik haar analyse niet geloofde, vandaar dat ik het topic opende.
Alleen kwam er dus uit die analyse nierproblemen. Daar zette ik in eerste instantie mijn vraagtekens bij. Maar meedrdere bokkers gaven dat ook als optie, dus dacht ik dat het wel eens zo kon zijn.
De dierenarts is langs geweest en heeft ons dingen uitgelegd. Hij heeft laten voelen hie strak haar rug was ter hoogte van haar nieren, vervolgens heeft hij accupunctuur naaldjes voor de nier gezet. En meteen was haar rug op dat punt losser.
Dus ik snap niet hoe het werkt, maar het heeft dus wel het probleemgebied aangegeven.

Nu moet ik wel zeggen dat deze man een erkende dierenarts is, dus niet zomaar de eerste beste kwakzalver :)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:03

Ik kan alleen maar zeggen wat het voor mijn paard heeft gedaan en dat is positief!
Paard zit absoluut beter in haar vel.. Dit als nonsens bestempelen gaat mij nu iets te ver!
Ik ben zeer nuchter en vaak sceptisch.. maar kan niet anders zeggen dat het een positieve uitwerking op het paard heeft gehad!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:01

pol1 schreef:
Ik kan alleen maar zeggen wat het voor mijn paard heeft gedaan en dat is positief!
Paard zit absoluut beter in haar vel.. Dit als nonsens bestempelen gaat mij nu iets te ver!
Ik ben zeer nuchter en vaak sceptisch.. maar kan niet anders zeggen dat het een positieve uitwerking op het paard heeft gehad!


Hier zelfde positieve ervaring. Paard is er zienbaar van opgeknapt en de haaranalyse gaf naast het algemeen DA advies een heel helder beeld. Er zullen vast kwakzalvers tussen zitten, maar er is ook genoeg wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd in de jaren 70 en 80 waardoor ik overtuigd ben dat haaranalyse een nuttige methode is om een beter beeld van de algehele conditie van paard of mens te krijgen.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:09

Hier even een update. Het gaat redelijk met paard. We hebben niet echt meer contact gehad met de dierenarts die het haar onderzoek heeft gedaan, omdat we hem slecht te pakken kregen steeds.
We hebben een bloedonderzoek laten doen. Ik snap niet superveel van de uitslagen, maar de dierenarts vond de lever uitslag een beetje aan de hoge kant.
Ze heeft een speciale wormenkuur gehad voor leverbot. En verder wachten we weer af.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:44

Zijn mensen nog geïnteresseerd in updates? :)

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:15

Ik lees nog mee :)

Veel plassen en verhoogde leverwaarden zouden toch wel naar IR kunnen leiden. Mijn pony is uiteindelijk zelfs hoefbevangen geworden, doordat ik dit niet snel genoeg in de gaten had (overbelaste lever).

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:43

Kan idd ook wijzen op leverbot maar daar is ze dan al voor behandeld. Hier ook een merrie gehad die steeds meer ging drinken en heel veel eetlust had. Had ook verhoogde leverwaarden en is 2x behandeld met 3 weken ertussen tegen leverbot. Daarna waren de klachten over.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:28

Natuurlijk zijn we geïnteresseerd! Wordt ze nog een keer tegen leverbot behandeld? Ik heb begrepen dat het dan het beste werkt, net zoals bij poown haar merrie gebeurd is. Wanneer is ze de eerste keer behandeld en merk je al verschil?

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 14:25

Jet schreef:
Natuurlijk zijn we geïnteresseerd! Wordt ze nog een keer tegen leverbot behandeld? Ik heb begrepen dat het dan het beste werkt, net zoals bij poown haar merrie gebeurd is. Wanneer is ze de eerste keer behandeld en merk je al verschil?


Ik heb onze dierenarts niet zelf gesproken, maar mijn moeder wel. Het is dus dat er uit die waardes niet écht overduidelijk leverbot kwam, maar dat het misschien zo kon zijn. Ze heeft twee spuiten met wormenkuur gehad die heel waterig geel waren.
Ze heeft ze gehad op de 22e.
Verder nog niet echt verschil gemerkt, maar ze is op het moment heel erg hengstig.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:56

Dat zal bij elkaar de eerste keer ontwormen zijn geweest. En ja, als dat de 22e was, zal je nu nog niet veel verschil merken denk ik, daar zal toch minimaal een week tot 10 dagen overheen gaan. en met hengstigheid vertekent het beeld natuurlijk ook weer, daar heb je wel gelijk in.

Ik hoop voor je dat ze toch snel gaat opknappen nu!