Suplimenten waneer houdt t op??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 21:42

Ligt het aan mij of is er tegen woordig voor elke wisse wasje een supliment?

Begrijp me niet verkeerd ik gebruik ook supplementen. Maar tegen woordig wordt t zelf bij jonge gezonde volwassen paarden ook gegeven. En dan denk ik waarom? Ik heb het niet over vitamine korrels


Ik geef voor atrose (joint comp en efi pain) en voor suikerstofwisseling (Gluco balance)

Nu hoest hij wel eens met aandraven (da heeff al na geluisterd hoort niks, maar het is alleen tijdens aandraven) en zeker niet altijd.

Nu kan ik wel weer wat geven voor hoesten.. maar waar is de grens..

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:47

Iets tegen hoesten zou ik onder medicijnen noemen.

Vwb supplementen, als je iedere verpakking gaat lezen dan moet je alles bijvoeren want je paard kan echt niet zonder :')

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:07

Die van mij heeft pssm en daarvoor heb ik extra vit.e en magnesium. Met de vit.e zie ik veel verschil en de magnesium ga ik nu 3 dagen niet geven om te kijken of het verschil geeft in zijn spieren.

Ergens wel goed dat overal en nergens wel een 'losse' supplement voor is. Zo wil ik echt geen extra selenium bij de vit.e, vanwege de hoge dosis die hij mogelijk moet krijgen (slechte dagen). Met selenium erbij zou dat al snel betekenen dat ik mijn paard vergiftig. :+

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:13

Supplementen zijn (met hoge uitzondering!) onbewezen mengseltjes. Goed voor de portemonee van de fabrikant maar niet voor veel anders. Ik doe er dus niet aan..

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:16

Tja, het is hetzelfde als bij mensen. Als je gezond eet, heb je geen of weinig supplementen nodig.
Als jouw paard een correcte hoeveelheid brok krijgt en een goede kwaliteit ruwvoer, dan zal je geen supplementen hoeven bijgeven, tenzij hij een aandoening heeft.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:19

Bij mij is het niet eens begonnen dus het hoeft ook niet op te houden.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:28

Hier ook niet te veel gedoe.

Of telt een dopje laanzaadolie ook? :Y)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:14

troi schreef:
Supplementen zijn (met hoge uitzondering!) onbewezen mengseltjes. Goed voor de portemonee van de fabrikant maar niet voor veel anders. Ik doe er dus niet aan..


"De afwezigheid van bewijs, is geen bewijs voor afwezigheid"

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:15

puppy1128 schreef:
Die van mij heeft pssm en daarvoor heb ik extra vit.e en magnesium. Met de vit.e zie ik veel verschil en de magnesium ga ik nu 3 dagen niet geven om te kijken of het verschil geeft in zijn spieren.

Ergens wel goed dat overal en nergens wel een 'losse' supplement voor is. Zo wil ik echt geen extra selenium bij de vit.e, vanwege de hoge dosis die hij mogelijk moet krijgen (slechte dagen). Met selenium erbij zou dat al snel betekenen dat ik mijn paard vergiftig. :+



met 3 dagen geen magnesium ga je geen noemenswaardig verschil merken.. magnesium wordt maar langzaam opgebouwd en langzaam verminderd.. Daarom heb je ook zeker 2 weken nodig voor je echt effect ziet bij t gebruik van magnesium.


die van mij heeft magnesium gehad om de scherpe randjes van zijn onrust eraf te krijgen, omdat dat bij hem allereerst op zijn spieren slaat en hij krijgt bewegingsdrang waardoor hij snel afvalt.. Toen we verhuisd waren naar een plek waar hij rustiger stond ben ik daar ook meteen mee gestopt.. s winters opnieuw mee begonnen, omdat zijn karakter toch meebrengt dat hij erg veel beweegt en onrustig is bij vlagen, wat bij magnesium iets verminderd.. hierdoor is hij niet helemaal weggeteerd ( tot ik besloot van 24/7 buiten naar snachts binnen te gaan.. combinatie van t bijgeven van magnesium en de verplichte boxrust heeft m door de winter geholpen).. Nu staat hij bij een boer, super ritme en regelmaat.. En hij heeft sinds vorig jaar maart geen magnesium meer gehad (in oktober verhuisd).. afgelopen winter heeft hij er nog nooit zo blakend van gezondheid uitgezien, geen gram afgevallen.

ik gebruik supplementen indien ze echt echt nodig zijn, maar liever zoek ik naar de oorzaak en los dat op ipv lapmiddeltjes te gebruiken.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:39

plutolover schreef:
Ligt het aan mij of is er tegen woordig voor elke wisse wasje een supliment?

Begrijp me niet verkeerd ik gebruik ook supplementen. Maar tegen woordig wordt t zelf bij jonge gezonde volwassen paarden ook gegeven. En dan denk ik waarom? Ik heb het niet over vitamine korrels


Ik geef voor atrose (joint comp en efi pain) en voor suikerstofwisseling (Gluco balance)

Nu hoest hij wel eens met aandraven (da heeff al na geluisterd hoort niks, maar het is alleen tijdens aandraven) en zeker niet altijd.

Nu kan ik wel weer wat geven voor hoesten.. maar waar is de grens..

Huh??

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:43

Het enige dat mijn paard krijgt als extra is Hoof Supplement van Kevin Bacon. Sinds ik dat geef merk ik enorme verbetering in zijn hoeven, iets wat ik met biotine nooit voor elkaar zou krijgen.
Ik ben niet (meer) zo van allerlei middeltjes maar dit werkt echt en zal ik dus ook blijven geven.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:43

Mijn twee jarige krijgt naf opkikker nu en vanaf vrijdag omega olie. Uiteraard krijgt ze goede brok en 24/7 ruwvoer.

Drie keer per week krijgt ze na de "training" (wat eigenlijk nog geen training genoemd mag worden) een schep sport muesli. We gaan meedoen aan een haltershow in april. Als de opkikker op is stop ik er weer mee en dat geld ook voor de olie en de muesli. Sowieso gaan ze straks weer het land op, dus dan heeft ze dat allemaal niet meer nodig. Ik vind: baat het niet dan schaad het niet. Tot nu toe is ze kerngezond teruggekomen van een koliek operatie en dat wil ik graag zo houden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:54

Kabayo schreef:
plutolover schreef:
Ligt het aan mij of is er tegen woordig voor elke wisse wasje een supliment?

Begrijp me niet verkeerd ik gebruik ook supplementen. Maar tegen woordig wordt t zelf bij jonge gezonde volwassen paarden ook gegeven. En dan denk ik waarom? Ik heb het niet over vitamine korrels


Ik geef voor atrose (joint comp en efi pain) en voor suikerstofwisseling (Gluco balance)

Nu hoest hij wel eens met aandraven (da heeff al na geluisterd hoort niks, maar het is alleen tijdens aandraven) en zeker niet altijd.

Nu kan ik wel weer wat geven voor hoesten.. maar waar is de grens..

Huh??


Waarom moet een gezond jong paard zonder dagelijkse training op topsport niveau en/of zonder lichamelijke problemen een supplement hebben? Die moeten het toch prima kunnen redden op ruwvoer met een basisbrok.

Ik denk dat dat bedoeld word

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:09

Kabayo schreef:
plutolover schreef:
Ligt het aan mij of is er tegen woordig voor elke wisse wasje een supliment?

Begrijp me niet verkeerd ik gebruik ook supplementen. Maar tegen woordig wordt t zelf bij jonge gezonde volwassen paarden ook gegeven. En dan denk ik waarom? Ik heb het niet over vitamine korrels


Ik geef voor atrose (joint comp en efi pain) en voor suikerstofwisseling (Gluco balance)

Nu hoest hij wel eens met aandraven (da heeff al na geluisterd hoort niks, maar het is alleen tijdens aandraven) en zeker niet altijd.

Nu kan ik wel weer wat geven voor hoesten.. maar waar is de grens..

Huh??


Als je er even een: en tussen plaatst;)

Dus gezonde jonge en volwassen paarden

Dat komt bij mij over voor zowel gezonde jonge als gezonde volwassen

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:12

Verder vind ik supplementen ook onzin hoor. (Uitzonderingen daargelaten) als je paard over een goed kwaliteit ruwvoer beschikt kun je dit aanvullen met een goede brok passend bij je paard natuurlijk dan komt hij/zij echt niet zomaar iets te kort hoor

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:14

En nog het ergste, de supplementen worden allemaal geven op eigen inzicht. Zonder te weten of het ook schade kan geven bij teveel.
Een gezond paard heeft inderdaad niets nodig dan goed ruwvoer en (vitamine)brokjes.
Daarnaast goed stal management dan blijven ze gezond.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:38

Ik heb na de koliek gevraagd in de kliniek of ik wat extra's kon doen voor haar weerstand . Daarbij wilde ik ook haar mok van binnenuit bestrijden. Ze gaven me opkikker als beste supplement.

Ik gaf mijn bijrijdpaard kleefkruid tegen stalbenen. Dat werkte perfect.

Voor de rest ben ik eveneens van mening dat het juiste stalmanagement supplementen overbodig maakt

Skubidoe
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-03-18

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:39

Wij gaven glucosamine bij aan onze artrose knol, heeft hem heel erg doen opknappen in elk geval. Vitamine E durft ook wel eens verschil geven vind ik

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 12:41

Kabayo schreef:
plutolover schreef:
Ligt het aan mij of is er tegen woordig voor elke wisse wasje een supliment?

Begrijp me niet verkeerd ik gebruik ook supplementen. Maar tegen woordig wordt t zelf bij jonge gezonde volwassen paarden ook gegeven. En dan denk ik waarom? Ik heb het niet over vitamine korrels


Ik geef voor atrose (joint comp en efi pain) en voor suikerstofwisseling (Gluco balance)

Nu hoest hij wel eens met aandraven (da heeff al na geluisterd hoort niks, maar het is alleen tijdens aandraven) en zeker niet altijd.

Nu kan ik wel weer wat geven voor hoesten.. maar waar is de grens..

Huh??


Daar bedoel ik mee dat volgens de omschrijving van de suplementen dat er vaak op staat. Ook geschikt voor jonge paarden. En dan denk ik. Die hebben dat toch niet nodig??

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:47

elenaMM77 schreef:
puppy1128 schreef:
Die van mij heeft pssm en daarvoor heb ik extra vit.e en magnesium. Met de vit.e zie ik veel verschil en de magnesium ga ik nu 3 dagen niet geven om te kijken of het verschil geeft in zijn spieren.

Ergens wel goed dat overal en nergens wel een 'losse' supplement voor is. Zo wil ik echt geen extra selenium bij de vit.e, vanwege de hoge dosis die hij mogelijk moet krijgen (slechte dagen). Met selenium erbij zou dat al snel betekenen dat ik mijn paard vergiftig. :+



met 3 dagen geen magnesium ga je geen noemenswaardig verschil merken.. magnesium wordt maar langzaam opgebouwd en langzaam verminderd.. Daarom heb je ook zeker 2 weken nodig voor je echt effect ziet bij t gebruik van magnesium.


die van mij heeft magnesium gehad om de scherpe randjes van zijn onrust eraf te krijgen, omdat dat bij hem allereerst op zijn spieren slaat en hij krijgt bewegingsdrang waardoor hij snel afvalt.. Toen we verhuisd waren naar een plek waar hij rustiger stond ben ik daar ook meteen mee gestopt.. s winters opnieuw mee begonnen, omdat zijn karakter toch meebrengt dat hij erg veel beweegt en onrustig is bij vlagen, wat bij magnesium iets verminderd.. hierdoor is hij niet helemaal weggeteerd ( tot ik besloot van 24/7 buiten naar snachts binnen te gaan.. combinatie van t bijgeven van magnesium en de verplichte boxrust heeft m door de winter geholpen).. Nu staat hij bij een boer, super ritme en regelmaat.. En hij heeft sinds vorig jaar maart geen magnesium meer gehad (in oktober verhuisd).. afgelopen winter heeft hij er nog nooit zo blakend van gezondheid uitgezien, geen gram afgevallen.

ik gebruik supplementen indien ze echt echt nodig zijn, maar liever zoek ik naar de oorzaak en los dat op ipv lapmiddeltjes te gebruiken.


Met de extra magnesium poeder erbij heb ik nog geen verschil gezien, dat geef ik vanaf begin januari geloof ik. Enige verschil dat ik zie, is dat als ik een gram teveel geef, dat hij zijn eten niet meer opeet. Maar dat is niet de verschil die ik wil zien. :')

Ben ook in de tussentijd een tijdje gehalveerd met de poeder, dus het is niet dat ik in 1 keer 3 dagen niks bijgeef. Via zijn brokjes krijgt hij ook wat binnen, dus misschien is dat in zijn geval al voldoende in combi met het ruwvoer. En ik vul 2 keer per week zijn bakjes dus bekijk altijd per 3-4 dagen wat ik geef. Net als dat ik naar het weer kijk, kijk wat ik met hem ga doen en daardoor kan inschatten wat ik geef, vooral met de vit.e aangezien ik daarin positief verschil mee zie.

Aan zijn gedrag merk ik al helemaal niks kwa magnesium, maar daar hoef ik het ook niet voor te geven. :P

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:48

Mijn pony is 25 jaar oud en heeft artrose, daar geef ik wel suplementen voor en sinds ik die geef zie ik echt duidelijk verschil.
Voor de rest vind ik persoonlijk dat als een paard gewoon gezond is dat je geen onnodige suplementen hoeft te geven.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:13

Oooo zo.
Ik dacht al; jonge volwassen paarden. Dat kan toch niet haha

Anoniem

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:20

Ik geef magnesium.
Mijn vorige pony gaf ik glucosamine& msm en duivelsklauw waarmee hij nog een fijne periode gehad heeft.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:28

Toen ik mijn huidige paard kocht, was ik echt niet van plan om aan suplimenten te gaan beginnen. Hij doet het maar gewoon op brok en hooi :Y) . Inmiddels krijgt hij op aanraden van de DA, na bloedonderzoek, magnesium en vitamine E bij en naar aanleiding van zijn steeds terugkerende onregelmatigheid duivelsklauw. Ik voel me weer net zo'n toverheks als ik zijn slobber klaar sta te maken _O- . Nu ben ik pasgeleden overgestapt op vitamine E waar wel selenium in zit en als ik nog geen verschil merk laat ik maar weer bloed prikken.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Suplimenten waneer houdt t op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:35

Mijn ene krijgt Oerbalans in dit hoop dat dit hem komende zomer dekenvrij kan houden, anders stap ik terug op Algae Vitalis wat hem vorige zomer dekenvrij heeft gehouden. Die krijgt verder voor en na arbeid pavo topsport(is het enige waar hij niet op gaat jeuken, raar maar waar) en grasmix van marstall om de poeder te doen plakken. En voor de lekker gastro+. De ander krijgt alleen gastro+ brokjes, maar of dat onder de noemer supplementen valt?