Voorjaarsbollen in gras gevaarlijk voor paard in zomer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Voorjaarsbollen in gras gevaarlijk voor paard in zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 21:18

Beetje vage titel maar ik vroeg me af. Stel je hebt gewoon een grasweiland. En je hebt ook nog een boomgaard waar je de paarden in de zomer af en toe in wilt zetten zodat het gras beetje bijgehouden wordt. En in die boomgaard bloeien in het voorjaar bollen. Kan je dan na de bloei de bovengrondse afstervende resten van de bloemen opruimen (of gewoon ff een keer maaien) en je paard er gewoon weer laten grazen? Omdat bollen het grootste gedeelte van het jaar toch verstopt zitten onder de grond.
Het gaat hier dus niet om een permanente wei, maar om een stuk gras die ook benut kan worden wanneer ik dat zelf wil. Zodat ik wat ruimer in mijn gras zit

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Voorjaarsbollen in gras gevaarlijk voor paard in zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 10:22

Niemand die hier ervaring mee heeft of het antwoord weet?

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Voorjaarsbollen in gras gevaarlijk voor paard in zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:36

Ik heb een stukje gras waar aan de rand bloembollen staan waar ik paard en shet zomers regelmatig opzet, bij mij gaat dat al 10 jaar goed.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:37

Die bollen blijven in de grond, toch ? Geen probleem voor paard zou ik denken dan :)

Ik heb zelfs asperges in een deel van mijn weiland staan :') Restanten van heeeeel lang geleden toen dat daar gekweekt werd. Blijven ze keurig vanaf ook.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 00:44

petra8 schreef:
Ik heb een stukje gras waar aan de rand bloembollen staan waar ik paard en shet zomers regelmatig opzet, bij mij gaat dat al 10 jaar goed.

Hoelang na de bloei zet je ze erop? En is het groen dan zelf helemaal afgestorven of heb je het weggetrokken met de hand of gemaaid?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 00:45

Pandora2 schreef:
Die bollen blijven in de grond, toch ? Geen probleem voor paard zou ik denken dan :)

Ik heb zelfs asperges in een deel van mijn weiland staan :') Restanten van heeeeel lang geleden toen dat daar gekweekt werd. Blijven ze keurig vanaf ook.

De bollen we maar in de lente komt er eea boven en ik ben benieuwd of dat nog gevaarlijk is in de zomer als je het gewoon laat afsterven.
Lekker, eigen asperges. Mazzelaar!

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 01:22

Ik heb geen idee of het loof gevaarlijk/giftig is voor paarden, maar de reden waarom het loof er normaal gesproken aan blijft, is om er voor te zorgen dat alle voedingstoffen uit het blad naar de bol kan trekken. Hierdoor kan de bol groeien, en volgend jaar weer bloeien.

Als het loof echt geel en afgestorven is kun je het zeker maaien.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:09


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:45

Dorine92 schreef:
Pandora2 schreef:
Die bollen blijven in de grond, toch ? Geen probleem voor paard zou ik denken dan :)

Ik heb zelfs asperges in een deel van mijn weiland staan :') Restanten van heeeeel lang geleden toen dat daar gekweekt werd. Blijven ze keurig vanaf ook.

De bollen we maar in de lente komt er eea boven en ik ben benieuwd of dat nog gevaarlijk is in de zomer als je het gewoon laat afsterven.
Lekker, eigen asperges. Mazzelaar!


:D Ik ben helaas altijd te laat met oogsten... :7

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Voorjaarsbollen in gras gevaarlijk voor paard in zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:49

Wij hebben ieder jaar narcissen die opkomen en (gelukkig) nog nooit problemen gehad, paarden blijven er gewoon vanaf. Nadat ze uitgebloeid zijn gaat m’n vader er een keer overheen met de grasmaaier wanneer hij weer een rondje doet, kan dus zijn dat het loof nog een paar weken blijft liggen voordat hij weer met de maaier rond gaat.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 16:30