Louis Venhorst hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:13

Ik merk wel wisselde partijen...de eerste lading was geurig lekker hooi...deze zomer dus niet zo kruidig, zelfs beetje muffig, 2 hele budels vielen al uit elkaar na lossnijden van de dikke touwen, die waren zo slecht gepakt, dat de hoek los zat en de touwtjes spontaan los sprongen.....dan vind ik in veel balen regelmatig stukken nylondraad van het net wat er omheen zat en schrik steeds weer als ik een lange nylon draad toevallig vind, maar ook kleinere stukken....

Zelfs een volle plant herfststijllos gevonden..maar ja dat kan natuurlijk vanuit zo een gebied.

Ik ben over het algemeen erg tevreden hoor, maar deze keer was het gewoon minder, ook erg grof hooi gehad, wat ze de shet niet wilde en mijn paard niet goed kon verwerken..nu ben ik aan een bundel met fijn hooi bezig, maar dat is best stoffig.

Mijn ervaring van hooi bij de boer is tientallen malen slechter, dus blijf wel bestellen....maar ik denk ook dat ze heel erg zijn gegroeid en ik vraag mij af hoe lang ze kwaliteit kunnen blijven leveren..

Ik hoor veel over Frans hooi wat ook erg goed is..

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:45

Wij hebben ook een keer een mindere baal gehad; vrij grof met veel zuring, de paarden vonden dat ook echt niet lekker. Maar dat hebben we toen weer op laten halen en een hele nieuwe baal voor terug gekregen die wel groen en geurig was.
Er wordt natuurlijk hooi uit verschillende gebieden en van verschillende boeren gekocht dus er kan verschil zitten in de partijen. Reden voor ons om dit jaar genoeg van de nieuwe oogst te bestellen tot de nieuwe oogst volgend jaar. Dan weet je zeker dat je een heel jaar hetzelfde hooi kan voeren maar niet iedereen heeft voldoende opslag voor dergelijke hoeveelheden.
Maar we zijn dus meer dan tevreden over het hooi en ze weten wat we willen hebben dus we krijgen altijd min of meer hetzelfde en de paarden zijn er ( op die ene keer na) altijd blij mee.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:54

Wat mij tegen valt is de stoffigheid. Het is niet een klein beetje stoffig, maar echt vreselijk stoffig, en dan overdrijf ik niet. Ik weet dat stofvrij niet bestaat maar dit is zeker niet stofarm. En ja ik heb echt LV hooi met een oranje en blauw touwtje...

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:56

vergeleken met het lokale hooi, wat ik her en daar inkoop (en wat ze wel graag eten) , is het hooi van LV echt wel stofarm. Ik heb nu baaltjes van 2 verschillende zendingen gehad: 1 mooi groen baaltje, dat ze graag aten en ik heb bij een verkooppunt 6 baaltjes opgehaald die zijn wat minder groenig en dat willen ze dus slecht eten

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:27

Ik vind het zeker een stuk stoffiger dan wat ik normaal bij verschillende boeren in de buurt haal. Het is ook bruinig.

Anoniem

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:36

Nadat ik er nog eens goed over heb nagedacht en hier toch wel berichten lees dat er best wel wat paarden zijn die het niet graag eten, daarbij vind ik het belachelijk veel geld voor een baaltje hooi, heb ik besloten om gewoon op zoek te gaan naar normaal fijn hooi. Dat is hier in de buurt echt wel te vinden.

Ik vind het belangrijk dat mijn paarden graag hun ruwvoer willen eten......

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:53

Ik moet ook zeggen dat ik het hooi niet bijzonder vind. Ik weet niet wat jullie normaal gewend zijn maar bij mijn fouragehandelaar heb ik doorgaans mooier hooi. Veel minder stoffig. Mijn eerste proefbaal zat vol met onkruid en in de partij die ik nu heb is erg kort en er zitten veel harde stengels tussen. Maar voor mijn hoefbevangen shet met cushing is het wel goed dat hij dit hooi eet. Maar van harte gaat het niet.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 08:40

Ik heb nog nooit beter en mooier hooi gehad dan van Venhorst.
Door verhuizingen , door de veertig jaar heen dat wij paarden aan huis hebben, heb ik ook al heel wat hooileveranciers gehad. Maar nog nooit beter als Venhorst.
De balen zijn inderdaad niet altijd gelijk, maar de kwaliteit is goed.
Mijn pony’s die beiden problemen hebben met de bronchiën eten het gewoon droog ( nu sinds een maand zelfs de niet- ontstofte balen) , en mijn paard die bij elke wisseling van baal natte mest had blijft nu altijd goede mest hebben.
Dus ja, mijn ervaring is alleen maar positief. Niet alleen de kwaliteit van het hooi en stro, maar ook de service vind ik super!

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:04

Hoe bedoel je de niet onstofte balen?? Hebben ze die ook?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:56

judithM schreef:
Hoe bedoel je de niet onstofte balen?? Hebben ze die ook?

De bundels met kleine baaltjes zijn "ontstoft", de grote, vierkant en ronde, balen niet. Wij hebben ook de grote balen, daar zit wel wat meer stof in dan in de kleintjes maar nog steeds niet veel.

1 van onze paarden heeft allergische bronchitis en sinds we dit hooi voeren ( droog!) heeft hij er geen last meer van. Waarschijnlijk omdat het hooi zo kurkdroog; daardoor is er geen schimmelvorming en dat is vrijwel altijd het probleem. Het "stof" is dan hoofdzakelijk restanten gruis en dat kan dus geen kwaad zolang er maar geen schimmel in zit.

Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen dat paarden hier aan moeten wennen en het in, 1e instantie, minder goed eten; het is echt droog en ze moeten echt kauwen en zijn er dus langer mee bezig dan met het in Nederland veelvuldig geproduceerde koeienhooi, wat vaak veel fructaan en eiwit bevat. Wij hebben ook wel hooi uit Nederland gehad en dat voelt vaak wat vettig aan o.a. door de hoeveelheid eiwitten en het daardoor nooit helemaal droog worden van het hooi met als gevolg, ja weer, schimmel vorming.
Veel mensen verwarren schimmels en stof; gewoon stof ( gruis/ zand) zal als je het hooi in water legt naar de bodem zinken, schimmel sporen ( meestal wit "stof") doet dat niet en die zijn dus gevaarlijk.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:22

Dat is ook wel mijn bevinding. Het 'stof' dat in dit hooi zit is 'stuif' van de kleigrond waar het vanaf komt, en kleine plantaardige deeltjes.
Het is dus niet vrij van stof, maar wel vrij van het 'gevaarlijke' stof heb ik het idee.

Ook ik heb een partij gehad VOOR dit hooi die echt helemaal stofvrij was, het zag eruit om te zoenen en ze aten het zeer goed. Er bleek na analyse echter veel suiker in te zitten.
Volgens de verkopen gegarandeerd arm, maar ik analyseer toch altijd even. Ik vroeg me al af waarom ze opeens zulke dikke nekken kregen... oeps.

Dus ben wel blij met dit hooi. Voor de zekerheid stoom of dompel ik nog wel.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 14:10

Ik ga toch misschien over op dit hooi want ik ga mijn paarden weer verhuizen. Dan koop ik mijn eigen hooi voor mijn merrie met stofallergie.

Zijn er mensen die echt niet meer hoeven te weken?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:50

El cid, wij laten een volle vracht bundels komen, als we zo een bundel lossnijden en in de stalling bergen en wij komen tot de conclusie dat 3 !! Bundels grof en bomvol zuring zit en dat weet je als je een pakje losmaakt, tja ga je dan bellen? Ik heb daar moeite mee...de hele vracht is nl niet zo mooi als ik gewend was...maar dit jaar wil ik wel mooi fijn hooi wat vers ruikt...anders vind ik het te duur hooi...sommige pakken hebben zelfs een schimmelgeur, alles ligt van de betonnen muur en betonnen grond af, die schimmelgeur rook ik al toen het kwam |(

Een groot pak is vast handiger en zo met de loader te pakken..

Vanmorgen weer een stukje net op de stalbodem gevonden en zelf al een stukje uit de plak getrokken, daar word ik niet blij van...dat zou maar eens inwendig in de knoop gaan zitten, van de week al weer 3 plukken net uit 2 verschillende kleine pakjes gevist.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:55

Als ik de laatste reacties lees , ben ik bang dat ze aan hun eigen succes ten onder gaan...

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:14

Ik heb vorige zomer ook 1 bundel gekocht, zaten ook die plastic draadjes in. Vond ze steeds in de mest en had niet meteen de link gelegd. Nadat ik het hooi had uitgeplozen vond ik er tientallen. Heb dit gemeld aan Venhorst, hadden ze verder geen klachten over gehad. Als 'niemand' dat meld weten hun het ook niet. Verder wel mooi hooi, paarden aten het graag.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:19

Mmm, er hing bij mijn merrie een mestbal aan een draad uit haar 'bips'.... Ik vroeg me toen al af waar dat draad nou vandaan kwam, het was inderdaad een stukje net. En ik heb dus geen ruwvoer dat in netten zit, ik snap het nu. Goed uitschudden dus....

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:47

@ indestal, ja zou zeker bellen. Zo'n grote partij kost nogal wat....

Ik heb bij mij nog geen stukjes net gevonden gelukkig. Ik moet echt beetje bij beetje uitschudden om het stof eruit te krijgen. Heb gelukkig maar een paar baaltjes.

Vorige week gebeld met LV voordat ik hooi ging halen voor wat info. Aardige mevrouw. Ze zei wel dat het hooi schaatser werd dus misschien kopen ze nu gewoon alles in om aan de vraag te kunnen voorzien? Maar ja als dat een negatief effect heeft op de kwaliteit is dat niet zo slim denk ik.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:15

Ik zou ook bellen. Het hooi is een flink stuk duurder dus dan moet het ook goed zijn en niet vol met zuring zitten.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:26

Nandos schreef:
Ik ga toch misschien over op dit hooi want ik ga mijn paarden weer verhuizen. Dan koop ik mijn eigen hooi voor mijn merrie met stofallergie.

Zijn er mensen die echt niet meer hoeven te weken?


Ja, wij weken niet ( meer). 1 van onze paarden heeft allergische bronchitis, er werd zelfs gedacht dat hij dampig was. Hij heeft nu nergens meer last van ondanks dat we dit hooi dus droog voeren.

De kleine baaltjes worden geperst van de ronde balen en daar zitten netten omheen, het is jammer dat die blijkbaar soms in de baaltjes terecht komen. Wij zijn, toen we nog in de Achterhoek woonden, regelmatig bij Venhorst geweest en toen hebben ze ons laten zien hoe het persen van de kleine baaltjes in zijn werk ging. Ik zou zeker aanraden bij alle klachten te bellen; als ze niet weten wat er speelt kunnen ze ook niks veranderen!

Het seizoen loopt op zijn eind, "nieuw" hooi komt pas weer vanaf mei/ juni en dat is soms te merken aan de kwaliteit.

ieris

Berichten: 1778
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 07:50

Ik had eerst een proefbaaltje gekocht bij een verkooppunt. Dit was behoorlijk grof hooi en de paarden aten het niet heel graag. De kwaliteit zag er wel goed uit en het was een mooie grote stof arme baal.
Toen heb ik een mailtje gestuurt naar lvf en gevraagd of ze ook fijner hooi hebben, en dat hebben ze soms, ik moest het bij de opmerkingen zetten en heb een bundel van 21 bestelt.
Het is echt super mooi groen fijn hooi, de paarden eten het alsof het fastfood is! Gaat er echt goed in.
Maar inderdaad bij een pakje zag ik aan de zijkant wat stukjes wit net uitsteken, gelukig maar 2 kleine stukjes maar wel jammer.
Voor de rest ben ik super tevreden.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:52

begin me nu toch zorgen te maken over wat ik krijg donderdag. Vorige keer had mijn buurvrouw geweldig spul (had een baaltje geleend bij haar) en wat ik zelf bij een verkooppunt heb gehaald, was stukken minder van kwaliteit.......

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:38

Morrie schreef:
begin me nu toch zorgen te maken over wat ik krijg donderdag. Vorige keer had mijn buurvrouw geweldig spul (had een baaltje geleend bij haar) en wat ik zelf bij een verkooppunt heb gehaald, was stukken minder van kwaliteit.......


Ik krijg ook aanstaande donderdag. We zitten in dezelfde regio.
Ik ken iemand die al heel lang afneemt bij ze en altijd tevreden is.
Er maar vanuit gaan dat het goed zit :j

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:50

Morrie schreef:
begin me nu toch zorgen te maken over wat ik krijg donderdag. Vorige keer had mijn buurvrouw geweldig spul (had een baaltje geleend bij haar) en wat ik zelf bij een verkooppunt heb gehaald, was stukken minder van kwaliteit.......


als het niet bevalt kan je dat meteen zeggen en anders bellen met Angelique Venhorst. Ik zou me geen zorgen maken, wij hebben al jaren hun hooi en het is 1 x gebeurd dat we een minder goede partij kregen die zonder probleem meteen werd omgeruild. Maar als het niet bevalt moet je het dus wel zeggen ;)

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:53

ElCid schreef:
Morrie schreef:
begin me nu toch zorgen te maken over wat ik krijg donderdag. Vorige keer had mijn buurvrouw geweldig spul (had een baaltje geleend bij haar) en wat ik zelf bij een verkooppunt heb gehaald, was stukken minder van kwaliteit.......


als het niet bevalt kan je dat meteen zeggen en anders bellen met Angelique Venhorst. Ik zou me geen zorgen maken, wij hebben al jaren hun hooi en het is 1 x gebeurd dat we een minder goede partij kregen die zonder probleem meteen werd omgeruild. Maar als het niet bevalt moet je het dus wel zeggen ;)

tnx voor de tips! Hoop dat ik er zelf bij ben als het gebracht wordt, anders is mijn echtgenoot erbij en die heeft niet echt kijk op hooi (geen paardenman, maar-de-man-van :+ )

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:08

jemig, waarom gelijk zorgen maken als er enkele doem reacties verschijnen??
Ik krijg ook weer nieuw deze week. Heb nochtans geen klachten. Zowel over de grote balen kruidenhooi als de kleine stofarme baaltjes niet.