Vervanging van gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Vervanging van gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 22:54

Ik ga in juni met paardlief een weekendje weg. Ik moet dat weekend zelf voor zijn voer zorgen. Er kan daar hooi besteld worden, maar voor die 3 dagen kan ik natuurlijk ook kuil van thuis meenemen. Echter thuis staat hij dan 24/7 op de wei in juni. Op de locatie waar wij naar toe gaan zijn geen weilanden aanwezig. Nu zijn de darmen van paardlief nogal snel van de leg en wil hem dit dus niet aandoen om van 100% gras naar 100% hooi/kuil te gaan. Nu is er natuurlijk van alles te koop tegenwoordig en vroeg ik mij af dat er een product bestaat dat gras kan vervangen?
Ik had de compact gras van hartog en de jopack horse dinner al gevonden. Echter lijkt de jopack denk ik nog te veel op kuil, waardoor ik waarschijnlijk beter het kuil van thuis mee kan nemen. Een stalgenoot van mij voert haar paard compact gras bij. Zij had laatst een baal die haar paard niet lekker vond en ik mocht de rest opvoeren aan de mijne. Alleen lijkt het dat compact gras meer leuk is voor erbij dan als volledig ruwvoeder.
Mijn vraag is dus, zijn er nog andere producten welke geschikt zouden zijn, of anders wat zouden jullie doen?

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Vervanging van gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:03

Ik geef m'n paard meadowgrass van denghi, dat lijkt 't meest op echt gedroogd gras, maar er zijn meer gras vervangende producten, grasmix, agrobs

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:05

Weekje van te voren thuis al beginnen met kuil aanbieden/bijvoeren. Alle vervangers die je noemt vallen in de zelfde categorie als je hooi/kuil en dus grasvervanger. Van ander voer of dat nu van hooi naar gras is, andersom of gaan bijvoeren brok zal darmflora reageren, hoe veel last paard daar van heeft verschilt nogal en hoe geleidelijk of abrupt die overgang is, is daar een grote factor in. Thuis al opbouwen dus en let op dat paard hierdoor wel meer energie kan krijgen (rekening houden dus met of/wat je aan brok voert) of rap dikker kan worden. Mogelijk is het handig om tijdens die opbouw paard graasmasker om te doen op de wei.

FleurSandro

Berichten: 1807
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Vervanging van gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:20

Een dag van de voren een heel groot grasland maaien en meenemen haha nee maar alles wat in pakken zit is gedroogd gras dus gewoon hooi/kuil ik zou gewoon een tijd van te voren al wat hooi/kuil voeren zodat de overgang niet heel groot zal zijn

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 23:26

Zat ook al te denken dat dat een optie zou kunnen zijn. Gelukkig heb ik er een die snel te dun is, dus kan hem lekker onbezorgd volproppen. Hij eet ook echt niet meer dan wat hij nodig heeft, staat gerust te slapen boven of in zijn ruwvoer. Kuil komt van eigen land, dus komt van hetzelfde landje. Voorste gedeelte staan de paarden op, achterste wordt gekuild. Dus heel veel verschil zit er ook niet tussen, is vooral het vochtpercentage waar hij op reageert. Nu alleen nog even kijken hoe ik het dan naar binnen bij hem krijg. Weet nog van vorig jaar dat hij weinig voer eet als ik hem van het land meeneem. Hij gaat meestal slapen of al klaarstaan om weer terug te gaan. Zelfs zijn brok gaat er dan slecht in.