Kieskeurige eter!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Kieskeurige eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 09:34

Op advies van de osteopaat ben ik begonnen met magnesium bijvoeren (ik voer die van Pharmahorse). Echter sindsdien eet ze haar brokken niet meer op, ze laat de helft liggen. Het is dus duidelijk dat ze dit totaal niet lekker vindt.

Nu wil ik haar ook monnikspeper bijvoeren vanwege haar hormonale stressmomentjes, maar ook dat vindt ze niet lekker.

Ik wil proberen om haar de supplementen te voeren met slobber, maar is dit niet erg als ik haar dagelijks een beetje slobber geef? En met een beetje bedoel ik echt gewoon een handje eigenlijk. Ze krijgt ook nog gewoon haar gewone brokken, dus de slobber is een extraatje.

Daarnaast weet ik niet of dit op de langere termijn ook gaat werken.

Iemand tips/ideeën hoe ik mijn paard de supplementen kan geven?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:38

Monnikspeper is ook heel smerig, dat moet je met heeeeeele kleine beetjes beginnen te geven en dan steeds een heel klein ietsjepietsje meer.

Als je paard de magnesium laat liggen heeft hij het misschien niet nodig? Heb je bloedonderzoek laten doen om te achterhalen of hij het wel echt nodig heeft? Die van mij vreten gewoon hun voer, ook als er magnesium doorheen zit. Blijkbaar hebben ze het dan nodig. Als ze iets niet nodig hebben laten die van mij het ook gewoon staan. Dan ligt er bij voorbeeld na het eten netjes een rijtje rozenbottels in de bak van mijn merrie (waar mijn ruin zich dan over ontfermt, hij wil het wel hebben). En dus krijgt de ene het wel en de andere niet.

Monnikspeper heb ik door de kurkumapasta heen gemikt. Dat ruikt en smaakt sterk, en ze lusten het graag. Op die manier ging het er altijd prima in.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Kieskeurige eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 09:42

Ok, kleine hoeveelheden geven dus. Dat is een goede tip.

Ik heb geen bloedonderzoek gedaan, maar op advies van mijn osteopaat dus dit gaan geven. Omdat ze wel wat gespannen is en ook wat spierspanning op bouwt. Het is af en toe sowieso echt een heel onrustig paard (vooral wanneer ze hengstig is/moet worden). Dan staat ze te dansen op de poetsplaats. Een week later staat ze gewoon weer lekker rustig.

Kurkumapasta, is dat iets wat je kant en klaar haalt, of maak je dat zelf?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:44

Kurkumapasta is voor zover ik weet nergens te koop, ik maak het zelf. Maar je moet het natuurlijk alleen geven omdat je kurkumapasta wil geven, niet omdat je monnikspeper wil geven.

Eigenlijk vind ik het een beetje raar dat jouw paard om deze reden magnesium zou moeten hebben. Dit gedrag kan zo veel oorzaken hebben. En als ze de magnesium laat liggen vermoed ik zomaar dat dat dus niet de oplossing voor je probleem is.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Kieskeurige eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 10:05

tja, heel gek vind ik dat niet, ik slik zelf ook magnesium voor mijn eigen spieren. dus van daaruit snap ik het wel. maar wellicht is dit inderdaad niet de oplossing...

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Kieskeurige eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:24

Er zijn meerdere voedingsstoffen/supplementen die te maken hebben met spieren. Bijvoorbeeld Vitamine E + Selenium.
Verstandigst lijkt mij om bloedonderzoek te doen en kijken of het wel of niet in magnesium te kort zit of misschien is het wel iets heel anders.