Laxerend voer/ middel voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 19:26

Bedankt weer allemaal!

Colosan staat in de kast en gebruik ook als het nodig is, wonderspul. Ik dacht dat er pre en probiotica in de Gastro zit maar zal dat nog eens na kijken voor de zekerheid.

Ik zie dat er in de BonPard producten ook vooral lijnzaandolie en Yeasacc zit, die laatste is dus wel erg interessant.

Ik denk dat ik daar in eerste instantie ook even achteraan ga, dus meer lijnzaadolie met vit E en de yeasacc uitproberen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:50

Ik heb zelf meer resultaat gezien met de pitten (goud lijnzaad) dan met de olie bij echte darm problemen

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:40


Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:55

Magnesiumoxide geven werkt ook laxerend.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 10:15

Noahh_h schreef:
Zonnebloemolie helpt hier ook goed

Misschien is dit ook wat http://www.pardoes-aurora.nl/contents/nl/p177.html
Stalgenoot gebruikt dit


Oef, dat geloof ik..zit sorbitol in :x dat prikkelt de darmen enorm.

Zoiets wil ik dus niet ivbm koliek gevoeligheid en gevoelige darmen, wil iets wat laxeert zonder de darmwand te prikkelen. Vrees dat magnesiumoxide ook niet de juiste vorm van laxatie geeft. Maar wel bedankt voor het mee denken allemaal.

Goud lijnzaad houd ik nog even in mijn achterhoofd, ik ga eerst eens even kijken wat er nu gaat gebeuren. :)

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:28

Oohh echt. Zij gebruikt het als een soort kuur,1x in de zoveel tijd. Die van mijn stalgenoot had vaak diarree en koliek.

Zou aloe Vera niet wat zijn. Ik gebruikte dit voor mijn paard in het crossseizoen. Het hielp ook erg goed voor de darmen.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 10:40

Dat zou wellicht wel wat kunnen zijn, werkt voor zover ik weet in ieder geval niet aggresief op de darmwand.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:16

Die colease niet doen... heb ik hele nare dingen mee zien gebeuren bij paarden die gevoelige darmen hadden.
Ze poepen zichzelf idd meteen goed leeg.. maar daarna gigantische gasopbouw.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:38

Bietenpulp misschien weglaten?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:41

In de gastro zit natriumbicarbonaat, dat werkt volgens mij ook juist obstiperend. Misschien eens kijken als je de gastro weg laat en evt. alleen vitaminebrokje, of het dan beter gaat. Vind dat er ook veel zetmeel in zit, niet ideaal voor de darmen.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 10:55

Bedankt voor de tip Weidebloem, ik weet dat hoe min mogelijk krachtvoer sowieso beter is voor koliekgevoelige paarden. Alleen in de winterperiode kan hij nog niet goed zonder, zonder echt mager te worden. En met ander {kracht} voer in het verleden was hij koliekgevoeliger en juist meer opgeblazen.

Ik kan dat wel proberen als hij weer in de wei kan.
Bietenpulp heeft hij nodig om de brokjes weg te krijgen..ik denk dat het slechtere kauwen ook een grote rol speelt in dit probleem. Of ook het vele droge hooi eten..

c-alsgemgeest, dat geloof ik graag..volgens mij is dat een aanslag op de darmen. Ik ga zelf al kapot van een klein beetje sorbitol..

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:06

Elisa2 schreef:
Vrees dat magnesiumoxide ook niet de juiste vorm van laxatie geeft.

Magnesium trekt vocht aan in de darmen, waardoor de ontlasting dunner wordt. Is vrij onschuldig hoor.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:11

Ik opper maar wat hoor.. Maar zou een net hooi die je even in een bak met water dompelt, niet ook kunnen helpen? Makkelijker kauwbaar misschien, en meer vocht?

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 10:26

Hm zou kunnen, lastige alleen is dat ik dat niet kan doen direct voor consumptie zeg maar. En dan is het hooi langer nat met kans op broei en schimmelvorming en dat laatste kan hij erg slecht tegen.

Magnesiumoxide zou ik dan wellicht nog wel kunnen proberen, is volgens mij ook vrij makkelijk te verkrijgen bij de welkoop.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:41

Nat hooi voeren

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:51

Heeft hij veel lange vezels in de mest? Dus duidelijk langere stukjes dan bij andere paarden doordat hij het het hooi niet goed kan kauwen?
Misschien dan de portie ruwvoerbervanger wat vergroten waardoor het aandeel hooi wat hij zal eten in verhouding kleiner wordt.
Zou dan denken aan geweekte grasbrok of seniores priores of Master seniorenvoer. Bij deze producten is de calcium fosfor verhouding niet zo scheef als bij enkel bietenpulp.

Overigens is bietenpulp een probiotica vanwege de aanwezigheid van inuline.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:52

Zemelen ( nat voeren) en lucerne, beide werken prikkelend op de darmen en inderdaad veel laten lopen. Wij hebben ook een paard wat veel last heeft van een opgeblazen buik ( gelukkig nooit koliek) en wij voeren standaard lucerne en zorgen dat hij goed beweegt; meestal laat hij bij de 1e passen ( aan de longe of onder het zadel) ook een aantal enorme winden........... :o
Gekookt lijnzaad, psylium vezels ( ook wel bekend als "sand clear") laxeren ook. Maar in feite zou goed, droog en lang stengelig hooi ook de nodige prikkel aan de darmen moeten geven.

Zijn de tanden recentelijk nog nagekeken? Slecht kauwen kan ook een reden zijn voor stofwisselingsproblemen.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 13:41

Luzerne werkt te prikkelend, krijgt ie juist buikpijn van..ik wil alleen middelen die mild laxerend werken om het darmvlies niet overmatig te prikkelen. Probleem is er ook met psylium vezels.

Tanden zijn nagekeken, als je het topic door leest dan zie je dat hij daar wat problemen mee en ik ook vermoed dat dat er ook mee te maken heeft.

Fransje: dat ga ik eens nakijken, dat durf ik zo niet te zeggen..goede tip!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:33

Elisa2 schreef:
Luzerne werkt te prikkelend, krijgt ie juist buikpijn van..ik wil alleen middelen die mild laxerend werken om het darmvlies niet overmatig te prikkelen. Probleem is er ook met psylium vezels.

Tanden zijn nagekeken, als je het topic door leest dan zie je dat hij daar wat problemen mee en ik ook vermoed dat dat er ook mee te maken heeft.


Daar heb ik dan overheen gelezen :o .

Misschien een idee om er eens een homeopaat/ hollist bij te halen. Een goed gezond paard zou toch lucerne en psylium moeten kunnen verdragen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:45

ElCid schreef:
Misschien een idee om er eens een homeopaat/ hollist bij te halen. Een goed gezond paard zou toch lucerne en psylium moeten kunnen verdragen.

Hier zou ik wel goed over nadenken, aangezien dit niet-wetenschappelijk bewezen behandelmethodes zijn.


Laat je het weten als je een oplossing hebt gevonden TO?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:49

superlotje schreef:
ElCid schreef:
Misschien een idee om er eens een homeopaat/ hollist bij te halen. Een goed gezond paard zou toch lucerne en psylium moeten kunnen verdragen.

Hier zou ik wel goed over nadenken, aangezien dit niet-wetenschappelijk bewezen behandelmethodes zijn.


Laat je het weten als je een oplossing hebt gevonden TO?


Wat is wel wetenschappelijk bewezen? Wetenschappelijk wordt continue alles weerlegd.
Waar het gaat om voeding en de invloed van voeding staat de medische wetenschap in de kinderschoenen. De gemiddelde arts krijgt 2 uurtjes voedingsleer.

Een holistische visie is een brede visie, niet een minder capabele visie.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:16

Ninx schreef:
Wat is wel wetenschappelijk bewezen? Wetenschappelijk wordt continue alles weerlegd.
Waar het gaat om voeding en de invloed van voeding staat de medische wetenschap in de kinderschoenen. De gemiddelde arts krijgt 2 uurtjes voedingsleer.

Een holistische visie is een brede visie, niet een minder capabele visie.

Dit lijkt mij niet het topic voor deze discussie.
Mijn enige doel was om TO een tip te geven, net als de anderen die hier hebben gereageerd.

Als je met mij de zin en onzin van wetenschappelijk onderzoek wilt bespreken kunnen we dat beter via pb doen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:21

biologische yoghurt schijnt ook te werken heb ik weleens gelezen

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:09

Zuivel aan een paard voeren? Daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Laxerend voer/ middel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:32

Als het echt spijsverteringsproblemen zijn, zou je ook kunnen denken aan een transfaunatie. Eigenlijk het soort over zetten van gezonde paarden-darmflora naar jouw paard.

Verder is veel al genoemd. Zonnebloemolie (of welke andere plantaardige olie ook) kun je relatief onschuldig bijvoeren tot 1 ml per kg per dag. Wel rustig opvoeren! En het is belangrijk daarbij ook vitamine E te supplementeren, aangezien dat meer verbruikt wordt bij de omzetting van olie/vet. De psyllium zaden gaan wellicht beter dan de psyllium vezels? Verder zijn zemelen natuurlijk ook al laxerend. Hem meer laten drinken vind ik nog wel een goed idee, dus lekker dunne slobber maken. Wellicht als energiebron in de winter, in plaats van puur krachtvoer, eens seniores priores proberen? Daar zit ook veel structuur in, is een complete voeder en kan prima fungeren als extra energie naast voldoende ruwvoer. Dan zou je het krachtvoer denk ik weg kunnen laten.

Is zand/wormen ook uitgesloten?