Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 16:16

Bigone, hij raakte vandaag in paniek bij alleen de voorbenen al.
Achterbenen is altijd lastig geweest bij vreemde mensen. Voorbenen kan je aan zijn houding zien dat hij de vreemde niet vertrouwd maar als ik erbij ben laat hij het wel toe.

Nu was ik er niet bij en konden ze de voorbenen zelfs niet optillen. De arts die hem vasthad is tegen de grond gegaan door Limo.

Nog even vermelden dat ik in de eerste maand ook véél moeite had om de voorbenen aan te raken. Hij kende dit gewoon niet goed en had toen ook geen vertrouwen in mij. Nu kan ik álles met hem, benen op een blok zetten en bijvijlen kan ik zelfs. Ook met de achterbenen.

Osteopaat kan de achterbenen wel gewoon optillen en manipuleren. Máár dan staat Limo in zijn vertrouwde omgeving en ben ik er ook bij.

Nu is het alles bijeen: nieuwe omgeving, vreemde mensen en niemand die hij vertrouwd om steun aan te zoeken.

Heb tevens nog steeds geen tweede telefoontje gehad. :=
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-01-18 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:16

Hij kan moeilijk in handstand of in een weelie wegrennen, heel logisch dus dat een onzeker paard met z'n vier benen op de grond wil blijven staan... het blijven vluchtdieren. Dat hoeft niet te betekenen dat hij zodanig pijn ervaart dat hij blind de paniek in gaat, dat lijkt mij dan eerder omdat hij niet de mogelijkheid tot vluchten ziet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 16:35

Kreeg net telefoon van de kliniek.
Was hij verkeerd verbonden (had verkeerde fiche voor zich liggen). Maar kon mij al wel zeggen dat ze met de foto's bezig zijn.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:39

...sterkte met de zenuwen!! :(:)

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:34

Sterkte met alles, goed dat je toch naar kliniek gegaan bent, duim mee voor goede uitslag.

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:41

Ik volg nog steeds mee en kan je alleen een groot compliment geven TS dat je je paard naar de kliniek hebt gebracht.
Ik hoop voor je dat de uitslag mee gaat vallen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 18:47

Net telefoon gehad. 16,17 &18e rugwervels (achteraan de rug) zeer lichte beginnende vorm van artrose.
Hij had er een bepaald woord voor (remdilage ofzoiets???)

Voorbenen waren goed op de foto's.

Had twee keuzes scintigrafie of ontstekingsremmers voor twee weken.
Gekozen voor ontstekingsremmers, ging arts mee akkoord.
Als hij beter loopt heeft hij ergens last, loopt hij nog steeds gespannen is het karakter.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:53

Gespannen lopen kan natuurlijk te maken hebben met karakter, maar onzuiver bewegen? Erg voor jullie... :n

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 18:56

Als hij beter loopt volgen er nog onderzoeken.
Maar eerst afwachten wat het doet met ontstekingsremmers.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:02

...mag je je dier weer ophalen, of blijft hij nog voor foto's van bekken/ achterbenen...?

De rugwervels 16, 17 en 18 zitten onder het laatste stukje zadel van een rijpaard.
Omdat ze zowel ver van voor- als achterbenen af zijn, zijn ze kwetsbaar en is voor ieder rijpaard per definitie sterke buikspieren een must.

Maar artrose bij zo'n jong dier is naar...! (Er kan nog veel, maar leuk is anders.)(Ik ken het woord 'cartilage', engels voor kraakbeen - artrose is "hongerig kraakbeen".)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:06

Gaan ze je ook begeleiden daar? Hoe je hem het beste kan laten bewegen e.d.?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:06

Op die leeftijd al artrose. Wat zonde. Hebben ze een indicatie kunnen geven hoe dit kan? Kan het erfelijk zijn of dergelijks?

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:06

Oei een jong dier en nu al artrose is niet prettig, vervelend zeg. Ben benieuwd wat voor 'n effect de ontstekingsremmers gaan hebben

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:08

Dat is jammer TS, daar kan je best nog een kluif aan krijgen als je toch met hem aan de slag wilt. Het klinkt namelijk best ver naar achteren, maar die wervels zitten nog wel voor de lendenen. Even voor de beeldvorming mocht je dat fijn vinden (hier de 15e en 16e aangewezen omdat dat vaak een probleemgebied is, bij Limo dus 16e t/m 18e):
Afbeelding

Ik vind het heel goed van je dat je hem hebt laten checken en hoop dat het allemaal mee gaat vallen in het klinische beeld. Succes met het vervolgtraject in ieder geval!
Ik heb zelf ook een paardje dat al vroeg artrose had (voor zijn 3e, wel andere plek) en het is geen pretje om te zien wat het kan doen. Die van mij is vroegtijdig gepensioneerd, maar kan nog wel pijnvrij grasmaaier spelen. Ik hoop dat jullie toekomst er iets rooskleuriger uit komt te zien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 19:11

Ik mag de arts altijd bellen bij vragen. :)

Het is bij sommige paarden gewoon puur aanleg dat ze op jonge leeftijd artrose kunnen krijgen.

dat het net die laatste plaats van het zadel is was ik me al bewust van.

Mag hem vanavond weer naar huis brengen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:18

Sterkte met je overwegingen, Art.
Het is geen mooie uitkomst.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:21

Dat verklaart wel gedeeltelijk zijn paniek bij het oppakken van de achterbenen. Ts, ik zou het fijn vinden wanneer je de foto's hier zou willen plaatsen tzt.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:24

Jeetje, geen leuke uitslag. Ik wens je veel wijsheid.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:27

Balen zeg... :(:)

Maar ik wil nog wel even wat kwijt, aan een heleboel mensen die vooral uit gingen van jouw onkundigheid. En daar heb ik het zelf in de eerste instantie ook aan geweten. Je hebt geluisterd naar je gevoel, je gevoel zei de rug en je gevoel had gelijk!!!
Dan ben je misschien niet zo ervaren als sommige andere Bokkers, maar je had het wel bij het rechte eind! En daar mag je jezelf best even een schouderklopje voor geven!

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:32

Ik denk dat een heleboel bokkers het qua rug wel met TS eens waren.
Wel heel goed dat de TS naar de kliniek is gegaan met hem. Ik zie op bokt nogal eens gebeuren dat alle goede raad in de wind wordt geslagen.

Wel is nu duidelijk dat het allemaal niet zo eenvoudig was voor jou als het leek. Als ze zelfs op de kliniek moeite hebben om het paard de benen te laten optillen. En daar zit ook echt wel een smid die even helpt, moet het voor jou echt niet eenvoudig zijn (geweest). Zo zie je maar dat je niet altijd uit kan gaan van onkundigheid.

Ik ben benieuwd wat je pony doet op ontstekingsremmers. Knapt hij ervan op, moet je je erg gaan afvragen of hij als rijpony nog wel geschikt is en of mennen niet een beter idee is. De artrose zit ook echt wel op een rotplek.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:34

Ach wat.
Zeer lichte beginnende artrose.
Dat wil in de praktijk zeggen dat er niets bijzonders te vinden was, en dat ze na al die moeite dit toch nog even in het verslag hebben gezet, voor de volledigheid.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:34

Is mennen wel een goed idee? Kracht komt toch ook vanuit de rug?

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:42

The_Cat schreef:
Is mennen wel een goed idee? Kracht komt toch ook vanuit de rug?


Klopt. Maar het is een beginnende artrose. Ervan uitgaande dat de achterbenen goed zijn.
De plek van de artrose alleen baart zorgen met belasting onder het zadel omdat precies op het deel waar de achterkant van de zadel drukt de artrose zit. Dan moet je echt een heel goed passend zadel hebben en een ruiter die niet achter in het zadel hangt, wil je de boel niet erger maken. Dat is nog wel eens lastig want in de goedkopere zadels is dat lastig.

Verder ontwikkel je door het mennen (als je het goed doet) de spieren op rug en achterhand, waardoor op termijn een ruiter dragen ook minder belastend is. Spieren op de juiste plek, kunnen een hoop opvangen en progressie van de artrose voorkomen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:46

BigBen schreef:
Ach wat.
Zeer lichte beginnende artrose.
Dat wil in de praktijk zeggen dat er niets bijzonders te vinden was, en dat ze na al die moeite dit toch nog even in het verslag hebben gezet, voor de volledigheid.

oke... als TS moet kiezen tussen een advies van iemand op internet die beweert dat een goed aangeschreven kliniek "zomaar' wat neer gaat kladden in een verslag voor de volledigheid, of het advies van die kliniek zelf hoop ik dat ze wijs kiest. Maar daar heb ik alle vertrouwen in

Rocamor

Berichten: 10869
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:54

En zou door artrose niet veroorzaakt kunnen worden (en daarna / daarmee de oorzaak) van die starre houding?

Als dit dier durft te ontspannen, durft de bovenlijn op de rekken, zijn buikspieren gaat (leren) gebruiken. Dan hoeft dat toch nog niet einde van de wereld te zijn?

Hij zit nu in een vicieuze cirkel. Pijn in rug -> strak zetten -> nog meer pijn -> nog strakker.