Dikmaker voor sportmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:32

Vooropgesteld dat ze lichamelijk in orde is, zou ik maismeel overwegen.
Mijn sportpaard had ook problemen met op gewicht blijven, maar maismeel heeft echt wonderen verricht! In korte tijd kwam hij heel mooi op gewicht.
Wel voorzichtig opbouwen met voeren.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:23

Hoeveel werk moet ze verzetten in de training?
Ik zou de sp ophogen, wel geleidelijk, komen ook oudere paardjes met bv een slecht gebit mooi van aan en kan je ze ook mooi mee op gewicht houden, is een compleet voer.
Tevens kan je overwegen om op het land nog hooi te geven, gras zal niet veel meer in zitten om aan te komen denk ik.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 00:46

Wauw, wat een reacties! :) Wat fijn dat jullie zo meedenken!
Morgen zal ik even een goede foto maken met de spiegelreflex voor de huidige stand van zaken, de laatste foto is ook alweer van anderhalve maand terug.

Ik denk dat het handig is om even algemeen te reageren in plaats van per reactie afzonderlijk. Dus bij deze:

Training
Paardlief is 7, komend jaar wordt ze 8. Qua bespiering merk ik dat ze langzaam maar zeker wel bijkomt, maar voor mijn gevoel gaat het nog erg langzaam. Gister wel aan mijn instructie gevraagd wat zij ervan vond en ze geeft aan dat ze echt al wel bijkomt in bespiering en qua rijden. Zeker op haar hals en haar kont komt ze bij, alleen de rug en lendenen blijven nog wat achter, maar dat zijn de spieren die wat meer werk kosten. De laatste week ben ik, ook in verband met het weer, wat minder met haar gaan rijden. Ik merk dat dit wel goed doet, zowel mentaal als in haar lijf.

We komen vanaf de basis-basis. Toen ik net met haar begon te rijden zat er helemaal geen bespiering op haar rug en bij alles wat ze lastig vond zette ze haar onderhals erop. Ik ben dus begonnen met rijden alsof ze niets kende. Het duurde even voor het kwartje viel, maar sinds een maand zit het been = voorwaarts (en neerwaarts) erop. En vanaf daar kunnen we heel fijn verder trainen. Fie kende vanuit de fokker de L-oefeningen en wat schouderbinnenwaarts al, vanaf november ben ik nu de zijgangen weer erbij aan het pakken met haar, vooral om die achterhand actief te krijgen.
Ik denk dat dit wat training betreft genoeg info is? Mochten jullie meer willen weten hoor ik het graag!

Voerbeleid
Ik heb het even nagevraagd begin deze week. 's ochtends rond half 8 krijgt ze een bak luzerne. Daarna haar brok. Na de brok gaan ze naar buiten, van een uur of 8 op de wei tot het weer donker begint te worden, tot ongeveer 4. Vaak kom ik in de middag om met haar bezig te gaan, dus meestal krijgt ze tussen 1 en 2 hooi op stal. Na het rijden krijgt ze een kilo goed doorgeweekte seniores priores. Rond 4 uur krijgt ze dus haar tweede portie hooi. Daarna krijgt ze haar brok. 's avonds krijgt ze hooi bij als haar hooi op is.

Afgelopen maanden is ze van Havens draversbrok overgegaan op de vitaminebrok op stal, merk moet ik nog even navragen mocht dat relevant zijn. Vanaf een week of 6 geleden heeft ze Abler erbij gekregen. Ik heb haar sinds een paar weken (zou ik even terug moeten rekenen) op Gastro+, wat in mijn ogen veel goed heeft gedaan bovenop de omeprazolkuur. Ze is op stal een stuk rustiger worden, ik kan haar weer overal poetsen, singelen gaat veel fijner, afgezien van wat boze blikken die er volgens mij in zitten vanuit gewenning. Ik zal haar dus sowieso wel Gastro+ blijven voeren, eventueel in combinatie met ander voer wat kan zorgen voor wat meer voedingsstoffen die ze nodig heeft.

Wat ik nu ga doen
- In overleg met stalbaas om te kijken of ze verspreid over de dag meer ruwvoer kan krijgen, bij voorkeur gewoon onbeperkt. Ik moet alleen even overleggen of ze haar dan over de dag heen even van de wei af halen, zodat er zicht is op hoeveel ze binnenkrijgt. In de wei is het een loner dus voordat die een keer achter de rest aangehobbeld is is het hooi alweer op. Belangrijkste vind ik dat ze voornamelijk 's ochtends hooi bij krijgt. Ik ga eens zoeken naar een grote hooizak, ik kan hem niet hoog ophangen dus ik ben bang voor een grofmazig hooinet.
- Dierenarts bellen voor een bloedonderzoek om uit te vinden waar de tekorten precies zitten.
- Aan de hand van die tekorten bepalen wat ze nodig heeft. Op mijn lijst heb ik nu bietenpulp, paardenmeel, maïsmeel en merriebrok.

Overig
De osteopaat komt om de paar maanden, die vindt niet veel bijzonderheden.
In juli is de tandarts geweest, haar tanden zijn in orde.
Toen ik haar net een paar weken had heeft ze een gaskoliekje gehad, met een shot buscopan was ze weer de oude. Een paar weken geleden heeft de dierenarts nog even gecheckt met de stethoscoop, geen bijzonderheden, in haar dikke darm iets gas, maar niet verontrustend.

De rest van de onbehandelde vragen:
Ik ben het niet eens met de opmerking dat ze er slechter uitziet qua kleur en vacht. Wellicht vertekent het dat alle foto's behalve de eerste zijn gemaakt na training, dus bezweet. Ik zal morgen even een nieuwe foto maken, maar ondanks haar wintervacht glanst ze als een spiegel.

Ik heb afgelopen 2 dagen Omega369 door de luzerne heen gemixt, maar ik heb het idee dat ze daar last van krijgt met haar maag. Ze is een stuk narriger op mijn been tijdens het rijden, wat ze nooit gedaan heeft. Dus ik ga even kijken wat er gebeurt als ik het weer afbouw. Er is verder nog niks veranderd in het voerbeleid.

Wijslander, ik vind het lastig om haar een aantal maanden stil te zetten. Ik denk niet dat dat op de lange termijn het probleem oplost. Uiteraard heeft het effect op de maagzweren, maar ik denk dat we kritischer moeten gaan kijken naar het voerbeleid, anders zitten die maagzweren er binnen de kortste keren weer en komen we niet verder. Ik zal het dus eerst zoeken in stalbeleid, als blijkt dat dat onvoldoende is ga ik over op radicalere stappen.

Als ik nog dingen gemist heb hoor ik het graag!

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 15:00

Stilstaan was moeilijk. :)
Afbeelding

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 15:01

En haar glans.
Afbeelding

Anomien

Berichten: 7403
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:03

Pas op met luzerne. Je zult ook een tegenhanger moeten voeren. Anders voer je scheef.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 15:13

Waar moet ik dan aan denken Knert?

Anoniem

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:17

Zemelen of graan ( fosfor)..

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:19

Ze mag wat spek van mijn paard hebben als je wil

Sorry - erg onozel vandaag. Wilde gewoon zeggen dat ze er goed uit ziet! Voor de rest geen tips, ik heb het tegenovergestelde probleem

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:27

Ik vond haar niet zozeer mager, bedenk dat de meeste paarden in NL gewoon te dik zijn.

Maar ik vind haar wel schraal in de bespiering voor een paard wat 5x per week getraind wordt. Ben toch erg benieuwd hoe ze precies onder het zadel loopt.

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:47

Hoi TS, ik zou je graag aan willen raden op de facebookpagina van 4DimensionDressage hun bericht van 13 december te lezen over het Topline Syndrome. Kwa stand komt je paard erg overheen met mijn paard. Oorzaak bij mijn paard was een CTO blokkade waar ze jaren mee rond heeft gelopen. Maar liefst 5 verschillende goede osteopaten erbij gehad zonder resultaat. Meerdere keren een dierenarts erbij gehad die er ook de vinger niet op kon leggen. Nu anderhalf jaar geleden heb ik thermografieopnamen laten maken waaruit deze CTOblokkade naar voren kwam en doorverwezen naar een hele goede osteopaat die deze blokkade wel heeft op kunnen lossen.

Kwa stand komt je paard erg overeen met mijn paard. Je verhaal is ook erg herkenbaar. Jarenlang alles geprobeerd kwa voeding. Nu staat ze op een driekwart schep musli en onbeperkt ruwvoer en ze ziet er top uit. Als je zoekt op CTO blokkade kun hier ook wel informatie over vinden. Wellicht is het herkenbaar.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 18:16

Dankjewel darkcrystal! Ik ga een zakje kopen, kan ik mooi door de luzerne mengen!

Haha Fatcat, als het had gekund had ik het met alle liefde gedaan! :))

Tulandro, ik heb even wat stills femaakt uit filmpjes van pak 'm beet oktober. Zal vragen of mijn vriendin morgen even foto's van het rijden kan maken. :) Foto's in het blauw zijn het meest recent.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zafan, wat ben ik onwijs blij met je post!! Ik herken zo goed als alle genoemde punten over CTO! Kun je mij een berichtje doen met wie je erbij hebt gehad?

Anoniem

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:05

heb je al wat kunnen regelen omtrent ruwvoer op je stal?

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 12:05

Yes! :)

Anoniem

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:05

Onbeperkt?
Of voeren ze nu smorgens ook?
Denk dat dat al erg veel scheelt, kunnen toch best maagzweren zijn..

Wildgirl

Berichten: 11675
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:26

Je paard is niet te mager, echter zie ik wel wat je bedoeld met haar bespiering.
Wat je nu doet zet geen zoden aan de dijk.

Om spieren op te bouwen heeft je merrie eiwitten en vetten nodig, die krijgt ze niet vanuit de gastro+.
Daarnaast belast je haar 5 dagen in de week waardoor haar spieren onvoldoende de tijd krijgen om te herstellen, gevolg: spier afbraak.
Als je hooi/voordroog van goede kwaliteit hebt en er vanuit het bloed geen tekorten komen dan zou je in principe niet per definitie een vitamine brok hoeven te voeren.
De brok die je voert is dan bedoeld om spieropbouw in de hand te werken en moet daarom vetter en eiwitrijker zijn; evt zou je nog magensium en vit. e kunnen suppleteren.
Daarnaast zou ik je training terugbrengen naar 3 keer per week max en wellicht nog 1x per week een rondje bos oid.
Zowel voor paarden als voor mensen is het cruciaal dat voeding en rust goed zijn wil je resultaten gaan zien.

Merriebrok is een goed alternatief evt. aangevuld met draversbrok of de gastro+(overigens is mijn ervaring dat dit bij maagproblemen niet voldoende is), onbeperkt goed ruwvoer, evt. een aanvullend supplement voor de maag. Indien je voldoende ruwvoer geeft zou ik de luzerne weglaten ivm scheeftrekken verhoudingen. De slobber zou je als extraatje kunnen geven ná training, maar ook dan bij voorkeur de havens slobber mash ipv de seniores priores.

Anoniem

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:05

Even uit nieuwsgierigheid.. waarom havens slobber?

Wildgirl

Berichten: 11675
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:09

Anoniem schreef:
Even uit nieuwsgierigheid.. waarom havens slobber?

Omdat ik subli en pavo persoonlijk niet aan mijn paarden voer, tevens blijf ik graag binnen 1 merk. Daarnaast is de SP m.n een compleet voer/gedeeltelijk ruwvoer vervanger. De slobber mash zit hoger in energie.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:33

Darkcrystal, we zorgen ervoor dat ze op stal altijd genoeg hooi heeft en ik haal haar 's middags even naar binnen zodat ze niet een aantal uur buiten staat zonder ruwvoer. :) Hopelijk zet dit zoden aan de dijk.

Wildgirl schreef:
Je paard is niet te mager, echter zie ik wel wat je bedoeld met haar bespiering.
Wat je nu doet zet geen zoden aan de dijk.

Om spieren op te bouwen heeft je merrie eiwitten en vetten nodig, die krijgt ze niet vanuit de gastro+.
Daarnaast belast je haar 5 dagen in de week waardoor haar spieren onvoldoende de tijd krijgen om te herstellen, gevolg: spier afbraak.
Als je hooi/voordroog van goede kwaliteit hebt en er vanuit het bloed geen tekorten komen dan zou je in principe niet per definitie een vitamine brok hoeven te voeren.
De brok die je voert is dan bedoeld om spieropbouw in de hand te werken en moet daarom vetter en eiwitrijker zijn; evt zou je nog magensium en vit. e kunnen suppleteren.
Daarnaast zou ik je training terugbrengen naar 3 keer per week max en wellicht nog 1x per week een rondje bos oid.
Zowel voor paarden als voor mensen is het cruciaal dat voeding en rust goed zijn wil je resultaten gaan zien.

Merriebrok is een goed alternatief evt. aangevuld met draversbrok of de gastro+(overigens is mijn ervaring dat dit bij maagproblemen niet voldoende is), onbeperkt goed ruwvoer, evt. een aanvullend supplement voor de maag. Indien je voldoende ruwvoer geeft zou ik de luzerne weglaten ivm scheeftrekken verhoudingen. De slobber zou je als extraatje kunnen geven ná training, maar ook dan bij voorkeur de havens slobber mash ipv de seniores priores.

Wat een fijne tips Wildgirl, dankjewel!
Ik denk dat ik haar wat terug ga zetten in werk, zeker in dit seizoen met de energie die ze al nodig heeft kan dat niet zoveel kwaad.

Het is me inderdaad opgevallen dat ze wat terug is gelopen qua bespiering sinds ik haar Gastro voer, het is inderdaad logisch dat ze dan aanvulling met vetten en eiwitten nodig heeft om ervoor te zorgen dat die spieropbouw niet in het gevaar komt. Dom dat ik daar niet aan gedacht heb. Gastro is inderdaad geen oplossing, maar ik merk wel dat het de symptomen vermindert. Ik moet dus op zoek naar voer extra wat die vetten en eiwitten aanvult? Of zou wat slobber met magnesium en vitamine e in dat geval voldoende moeten zijn? Dat in plaats van haar luzerne. :)

En de 28ste komt de osteopaat om te kijken of er verbetering te halen valt op het gebied van die CTO. Deze gaf ook aan dat dit samenhang kan hebben met maagproblemen, dus hopelijk kunnen we het gevolg van die maagproblemen aanpakken en is het voor Fietje weer een verlichting voor haar lijf. :)

Wildgirl

Berichten: 11675
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:43

Ik zou haar maagklachten aanpakken met maagcompositum vd groene os(of paardendrogist huismerk).
Daarnaast zou ik haar op een kilo of anderhalf merrie brok zetten per dag. Onbeperkt ruwvoer en iedere avond een volle schep slobber waar Je, je supplementen doorheen gooit.
Hoe is haar mest?

Dat icm de helft minder training zou het moeten doen lijkt mij!

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 22:52

Ze heeft een Abler kuur van 6 weken achter de rug die ik net afgebouwd heb.
Merriebrok kan ik nog wel bijvoeren, ik wil haar bij voorkeur niet helemaal van de gastro af hebben dus dat zou ik half om half kunnen doen.
Slobber kan ik na de training wel voeren. :)

Haar mest is prima, niet dun en ook niet zuur ruikend.

Wildgirl

Berichten: 11675
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:07

upendo schreef:
Ze heeft een Abler kuur van 6 weken achter de rug die ik net afgebouwd heb.
Merriebrok kan ik nog wel bijvoeren, ik wil haar bij voorkeur niet helemaal van de gastro af hebben dus dat zou ik half om half kunnen doen.
Slobber kan ik na de training wel voeren. :)

Haar mest is prima, niet dun en ook niet zuur ruikend.

6 weken is redelijk idd, dan zou dat goed moeten zitten.
Ik zou het maagcompositum eens proberen, goede ervaringen mee.
Hoe meer krachtvoer, hoe meer de maag het te verduren krijgt(stijging zuurtegraad etc)dus ik ben nooit zo'n fan van teveel krachtvoer. Het zit hem niet in hoeveel je voert maar wát je voert.
Als je haar graag op de gastro wilt houden dan zou ik proberen 3 of 4 voermomenten per dag te pakken waarbij je steeds na ruwvoer krachtvoer voert.
Naast de gastro dan 1 kg merriebrok erbij en slobber na training, je zou. Aan die slobber ook nog wat handen maïs toe kunnen voegen(al heeft dat weer meer nadelige gevolgen op de maag, ga dan voor maismeel). Ik ben benieuwd, succes!

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 08:25

Maagcompositum kan ik ook wel even kopen ja. Dat is ook een supplement wat je over het voer heen kan mikken?
Dan ga ik haar 's middags wat merriebrok bij geven, als ze binnen staat voor haar ruwvoer. :j
Maïsmeel houd ik in mijn achterhoofd voor als ze niet bijtrekt!

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:54

De slobber mash die eerder genoemd is van Havens is ook een aanrader. mijn paard staat ook op de Gastro van havens ivm met maagzweren. Maar was niet voldoende voor zijn lijf
op pijl te houden. Ik voerde er naast de Havens slober mash gemixt met luzerne mix van havens. Dit zette fijn aan voor die van mij en hij kreeg er geen last van van zijn maag. De slobber mash van havens mag (als enige) namelijk ook droog gevoerd worden als een soort muslie, echt ideaal!
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 20-12-17 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 09:00

Heee, kijk, dat is goed om te weten! Hoef ik niet meer te slepen met mijn emmertje meuk in huis. Wordt mijn vriendin ook blij van.. :')