sand weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

sand weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 19:53

Misschien weten jullie een antwoord. Ik zag vandaag mijn pony graven en likken in het zand. Nu heeft hij wel een steen in zijn box hangen en dit is ook de eerste keer dat ik hem ziet doen. In 6 jaar nog nooit eerder gezien. Nu weet ik dat er meer paarden zijn die het doen dus misschien doet hij ze wel na maar ik ben er niet blij mee dat hij zand likt.

Is het verstandig een kuurtje te doen? En hoeveel zin heeft een kuurtje als hij daarna nog steeds aan het zand blijft likken?

Ik vind het overigens ook best wel duur en zie dus gezondheidswinkels dat ze ook het spul psyllium verkopen en dat het dan veel goedkoper is alleen ik weet niet hoe ik dat moet geven. Moet ik het nat maken of zo door het voer geven?

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:15

Je kan ook vlozaad kopen. Is een stuk goedkoper en (in principe) het zelfde.
Ik heb het geloof ik bij pit-pit vandaan.

Verder zou ik kijken waarom het paard zand likt. Verveling, mineralen/vitamnine te kort, honger of misschien wat anders. Voorkomen is beter dan genezen. :D

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:16

Ik zou zeker een kuurtje doen.

Ook is het belangrijk om voldoende vitaminen & mineralen te voeren.

Ik bestel de psyllium bij onderstaande site:
https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html

Ik doe de psyllium op het laatste moment bij de slobber, wanneer ik het gelijk bij het aanmaken erbij doe, wordt het snotterig en dat vinden mijn paarden niet lekker.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: sand weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:18

Vlozaad kun je ook in duitsland bestellen , kost bij na niets. Ik heb een plantenspuit op stal staan, spuit even over de brok en roer het vlozaad er door.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:26

Ik koop puur vlozaad bij pit & pit. Je kan daar ook psylium vezels kopen.
niet duur. Maar ik week het in veel water want het zet ontzettend uit.
en ik wil geen verstopping door het droog te voeren. En ze hebben het heel graag.
zeker 7 dagen voeren.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 20:30

Honger kan hij niet hebben haha, hij krijgt genoeg. Ik voer vitalbix dus dat moet wel goed zitten en hij heeft een mineralensteen hangen. Het is ook sinds hij weer in de paddock staat en het andere paarden heeft zien doen. Ik denk gewoon een leuk spelletje ofzo.

Kan ik het vlozaad ook gewoon bij zijn voer geven of moet ik het echt nat maken eerst? En hoeveel geef je. Het gaat om een fjord van rond de 450-500 kg.

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:42

Wanneer ik iets bij pit&pit bestel voor de paarden kijk ik altijd op de site van de paardendrogist wat zij adviseren qua hoeveelheid en voerwijze. Van de psylliumhusk adviseert de paardendrogist geloof ik tussen de 50 en 100 gram per dag.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: sand weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:47


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:06

van de pure psyliumzaadjes voer ik zo'n 40 gram voor grote shetlanders. ( 200kg-225 kg)
en als ik dat in een emmertje doe met water zodat het uiteindelijk er smeuig uit ziet heb ik een half tot 3/4 emmertje vol. en dat doe ik door hun voer. maar ze eten het ook graag zonder iets erdoor.
als je dit droog zou geven en er komt in de maag water bij ben ik bang dat het ooit fout gaat.