Voer (of supplement?) vanaf opfok tot aan keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Voer (of supplement?) vanaf opfok tot aan keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:54

Hi allen,

Ik ben een beetje aan het zoeken gegaan op bokt en andere informatieve websites, maar kan het antwoord nog niet vinden.
Mijn jonkie komt net uit de opfok. Hij is nu 2,5 en zal worden voorgesteld op de hengstenkeuring.
Ik vind hem wat te mager. In die zin, je ziet zijn ribben niet, maar het mag allemaal net wat meer.

In de opfok kreeg hij gras en hooi. Geen brokken of ander krachtvoer.
Nu staat hij overdag op de wei en s'nachts op stal en krijgt gras, hooi, een onderhoudsbrok en pulp.

Hij wordt ongeveer 2 keer per week een minuut of 15/20 gelongeerd. Op dit moment alleen met een hoofdstelletje aan de longe. Ik wil dit gaan opbouwen naar 4 keer in de week, 20 min tot een half uur. Uiteindelijk met bijzet. Wellicht komt daar de stapmolen nog bij. Daar ga ik nog even over nadenken.

Mn hengst moet vooral meer body krijgen. Kan enig voer of een supplement hierbij helpen? (uiteraard snap ik dat bespiering een belangrijke factor is).

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:58

Veel hoogwaardig eiwit voeren, dus luzerne met tarwezemelen (gewichtsverhouding 2:1) of sojameel bijvoeren. Een product als pavo topsport, subli atleet of marstall amino-sport kan ook. En zorgen dat de mineralenbehoefte ruimschoots gedekt wordt. Dus niet minder geven dan de aanbevolen hoeveelheid.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Voer (of supplement?) vanaf opfok tot aan keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:38

Idd luzerne bij voeren met de omega 3-6-9 van Subli! Evt aangevuld met een muscle builder zeker gezien je naar de keuring moet wil je wel wat paard laten zien!

Anoniem

Re: Voer (of supplement?) vanaf opfok tot aan keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:32

Dank!!

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Voer (of supplement?) vanaf opfok tot aan keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:29

Je kan ook kijken naar dodson and horrel build en glow werkt zeer goed.

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:45


Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Voer (of supplement?) vanaf opfok tot aan keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:50

Naf Magic werkt ook heel fijn als supplement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:57

Dank allemaal.

Is marstall Amino Muskel plus ook een idee voor na het werk? Of idd subli atleet?
Ik zie luzerne niet helemaal zitten. Ik voer niet zelf en vind het prima iemand te vragen hem iedere dag een supplement en omega olie te geven, maar luzerne gaat wat ver vind ik.

Meer tips zijn zeker welkom!

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Voer (of supplement?) vanaf opfok tot aan keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:04

Luzerne is toch gewoon een schep uit de zak halen en in de voerbak doen? Makkelijker dan een supplement of olie naar mijn mening haha!

Wilde inderdaad ook eiwitten aanraden en die olie is inderdaad erg fijn. Wel oppassen met veel geven, hier was het even uittesten welke hoeveelheid goed was en niet voor dunne mest zorgde.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:32

Ik voer mijn 2,5 jarige hengst 2x per dag een emmertje luzerne met daarin handje haver mix, en 1/3 schep opfokkorrel, en om de dag als ie loopt een emmer slobber van cavalor (ivm lage ijzer en hoge koper gehalte).

Ik zet die emmers gewoon klaar en ze gooien gewoon de inhoud van die emmertjes in zijn voerbak.

En ik ben net sinds paar weekjes begonnen met hem longeren. Hij is dik zat, is net even dikker dan 'perfecte bodyscore'. Heeft dus net een kuiltje boven op zn billen en ribben moet je wel wat kracht voor zetten.
Ik voer eigenlijk ook zoveel om hem dikker te krijgen voor evt hengstenkeuring, maar twijfel eigenlijk of ik dat wel wil/ga doen.

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voer (of supplement?) vanaf opfok tot aan keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:38

Ik zou hem niet zoveel gaan longeren, daar is hij nog veel te jong voor. 2x p/w max 20 min is meer dan genoeg! wel kun je rechtuit stappen oid om hem sterker te maken. Oppassen met teveel circels wbt longeren/ stapmolen en eenzijdige belasting.

Daarnaast is het zo dat een paard in de groei..groeispurten heeft, in die groeispurten kunnen ze wat schraal worden. Hij gaat pas "body" krijgen als hij in de hoogte uitgegroeid is..dus daar is niet tegenop te trainen/ voeren.
Geef hem rustig de tijd en mocht ie er nog niet klaar voor zijn bied hem dan volgend jaar pas aan op de HK.

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:54

Chesss schreef:
Je kan ook kijken naar dodson and horrel build en glow werkt zeer goed.


Daar ben ik mee eens. Je zou ook naar de Sales Prep Mix van Dodson & Horrell. Deze is specifiek ontwikkeld voor deze doel einde.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Voer (of supplement?) vanaf opfok tot aan keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:11

Ik denk eerlijk gezegd dat je al een beetje laat gaat zijn.
Hoe komt dat je daar nu pas zit tegen aan te kijken? Een deelname aan een HK staat toch eerder ingepland?

Je moet toch rekenen dat een paard 2-3 maanden minimum nodig heeft om keuringsklaar te maken.
En dan spreek je van paarden die al redelijk in model staan.
Trainingstallen zien de paarden overigens liever vetter binnen komen, dan te mager/iel/schraal.
Vet is er sneller af te trainen door voeding en beweging. Een schrale zal vaak zijn reserves opgebruiken in training en zal ook minder snel omzetten in spiermassa.

Ik zou ff bloed laten nemen om te zien of dat allemaal in orde is en dan bekijken met DA en de trainer om te bekijken hoe en wat.
Alles kan natuurlijk 'geholpen' worden, maar het is maar de vraag of je dat wilt. Uiteindelijk moet elk paard uitgroeien en is de ene daar als sneller in dan de anderen. Maar een HK commissie neemt echt geen te 'jeugdige' hengst aan, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:30

Hk is in februari, dus ik heb nog tijd genoeg :)

Hengst staat goed in model maar is in mijn ogen nog te schriel, te weinig hengst. Als hij niet wat meer in de breedte gaat groeien, laat ik hem idd niet voorstellen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:41

Joman schreef:
Hk is in februari, dus ik heb nog tijd genoeg :)

Hengst staat goed in model maar is in mijn ogen nog te schriel, te weinig hengst. Als hij niet wat meer in de breedte gaat groeien, laat ik hem idd niet voorstellen.


Met een iele, zal het heel kortdag worden.
Ik zou zeggen laat bloed nemen en zoek dan advies.

Zelf vraag ik dit altijd via Julian and Jones. Dame daar geeft echt aangepast support op basis van bloeduitslagen en vooropgestelde doel.

Zelf ben ik fan van horsefood the best. Omega 3 mix, met de xp korrel. Daar dan supplement van Julian and Jones (showprep) bij en je ziet snel resultaten.

Maar veel hangt af hoe het paard begint te groeien en het werk aanneemt. Heb je eentje die alle energie verbruikt, dan zal het niet lukken. (of toch niet op een natuurlijke manier)