Snijmais & luzerne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Snijmais & luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:54

Wat vinden jullie van de combinatie snijmais (3/4) en luzerne (1/4) ? Ik voer nu bietenpulp, luzerne en zemelen maar omdat de luzerne tegenwoordig wel echt duur word twijfel ik om deze te vervangen door de snijmais/luzerne van bindipack. Luzerne is opgeslagen naar 0,68 euro per kg en deze mix van bindipack is maar 0,24 euro per kg. Ik heb echter mijn twijfels over het aandeel snijmais

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Snijmais & luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:00

Ik ben geen fan van snijmais als paardenvoer. Het bevat niet de juiste type vezels, het is eiwitarm en relatief zetmeelrijk. Daarnaast is het stevig gefermenteerd en dat is voor een hoop paarden ook niet zo fijn.

In het mengsel bietenpulp, luzerne, zemelen is de correcte verdeling 3 (ongeweekte) gewichtsdelen bietenpulp, 2 gewichtsdelen zemelen (let op: zemelen! Niet luzerne) en 1 gewichtsdeel luzerne. Hier bleek eigenlijk de zemelen het meest prijzige onderdeel van het geheel te zijn. Ik zou bij bindipack ook even navragen wat het ds-gehalte is van het product en kijken of je een volledige analyse te pakken kan krijgen voor paarden. Dat laatste gaat om het VREP en de VEP/EWPA. VREM en VEM heb je niets aan, een paard is namelijk geen koe (heeft geen pens).

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Snijmais & luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 12:58

Tegen mij werd altijd gezegd 3 bietenpulp, 2 luzerne en 1 zemelen. Is dit dan fout ? Ik ken er zelf niet veel van en op PN werd gezegd dat het 2 luzerne en 1 zemelen moest zijn

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:13

Ja, dit is inderdaad fout, maar dat ligt niet aan jou. Het is een mantra die een keer verkeerd is opgeslagen door de anti-graneninsteek en toen een compleet eigen leven is gaan leiden. Ik zal het plaatje erbij pakken dat ik een keer gemaakt heb om het te verduidelijken.

Afbeelding

Hier is 3 gewichtsdelen bietenpulp op 2 gewichtsdelen zemelen op 1 gewichtsdeel luzerne gevoerd. Als je kijkt naar de Ca:P-verhouding zie je dat deze 1.95 is, oftewel bijna 2. Als je het andersom doet, dus 3 bietenpulp, 2 luzerne, 1 zemelen, dan is de Ca:P vehrouding 3.47, oftewel ruim boven ideaal qua hoeveelheid calcium, een behoorlijk scheve verhouding.

Ik moet nu naar college, maar wil best er straks nog even verder op in gaan.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:49

Snijmais is voor koeien. Redenen waarom zijn al aangevoerd.

En hey, wie weet kan jouw paard er tegen. Maar minder geschikt voer geven omdat het goedkoper is, daar krijg ik eigenlijk een beetje kriebel van :o

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Snijmais & luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:52

Niet beginnen aan mais voor paarden! Redenen waarom zijn al genoemd, maar ik wil in pb eventueel nog wel wat toelichten.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Snijmais & luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:08

Bedankt Mizora voor je schematische uitleg.

Ik lees jouw bijdrages wat voer en analyses betreft altijd heel graag op Bokt :)