voeradvies voor andalusier gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

voeradvies voor andalusier gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 08:48

Suena is 7 jaar en 148 groot
ze is tijdens het rijden vrij heet, heeft zomereczeem en wordt al snel te dik.
Ze wordt momenteel 5 dagen per week getraind op ongeveer M niveau. de trainingen varieren van 30 minuten tot een uur per keer.

ze staat momenteel een uurtje of 6 per dag op de weide, en krijgt savonds nog een hooinet met ongeveer 4 kg hooi.

verder 2maal daags luzerne. met een handje besterly classic.


Ik vraag me af of dit voldoende is. mbt spieropbouw en dergelijke. we gaan nu ook de winter in en dan vervalt het gras en komt daar een 2de hooinet bij van 4 kg.

Kunnen jullie mij hierin adviseren?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: voeradvies voor andalusier gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:49

2 keer 4kg hooi is niet veel, als hij het op krijgt zou ik daar zeker nog een derde bij doen.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: voeradvies voor andalusier gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 09:03

Azmay. over het algemeen wordt 1 tot 1.5 kg per 100 kg lichaamsgewicht aangehouden toch? daar valt Suus dan precies binnen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:20

Mandy schreef:
Azmay. over het algemeen wordt 1 tot 1.5 kg per 100 kg lichaamsgewicht aangehouden toch? daar valt Suus dan precies binnen.


Ik houd liever 2kg per 100kg aan, in de winter iets meer en bij voordroog uiteraard ook meer al gaat dat niet bij mijn Spanjaarden.

Naast hooi zou ik enkel vitaminebrok geven als dat voldoende is, anders kijken naar wat je paard nodig lijkt te hebben uiteraard.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: voeradvies voor andalusier gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:47

Ik vind 8 kg ook vrij weinig, dat is voor mijn Welsh A niet eens genoeg. Ik zou meer hooi voeren; als je bang bent voor te dik worden, kies dan voor grofstengelig, arm hooi. Je kunt ook stro door het hooi mengen.

Verder zou ik een vitaminebrokje bijgeven.
Hoeveel luzerne krijgt ze nu? Is overigens ook niet altijd goed om aan eczemers te voeren.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: voeradvies voor andalusier gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:31

Dank voor jullie uitleg.
hoe weet ik of ze geen vitamine tekort heeft oid?
de luzerne is bij elkaar een voerschep per dag.
de rest (sta op een grote pensionstal) krijgt dan voer, en om ervoor te zorgen dat Suus dr stal niet afbreekt krijgt ze dan per voerbeurt een klein handje besterly classic en een halve voerschep luzerne

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:39

Mandy schreef:
Dank voor jullie uitleg.
hoe weet ik of ze geen vitamine tekort heeft oid?
de luzerne is bij elkaar een voerschep per dag.
de rest (sta op een grote pensionstal) krijgt dan voer, en om ervoor te zorgen dat Suus dr stal niet afbreekt krijgt ze dan per voerbeurt een klein handje besterly classic en een halve voerschep luzerne

Dus ze krijgt helemaal niets bij voor de vitamines?
Dan zou ik een vitaminebrokje erbij geven (in plaats van lucerne).

Anoniem

Re: voeradvies voor andalusier gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:43

Ik zou ook een vitaminebrok voeren en geen luzerne. De mijne krijgt Vitalbix Daily Complete. Erg zuinig in gebruik en mijn paard doet het er goed op.

Anoniem

Re: voeradvies voor andalusier gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:44


ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:48

De PRE van mijn zus krijgt een stuk minder hooi.Die wordt echt vd lucht nog dik.
Staat nu op een kale wei en krijgt 2 dikke plakken hooi.Dat is wel weidehooi want mijn paarden hebben dat nodig.
Graszaad zou een betere keuze zijn voor haar.
Als ze op stal staat vreet ze ook aardig wat stro weg.Dat heb ik dan liever.
Ik heb trouwens wel mooi grof hooi.
Verder krijgt ze 2/3 basisbrok met wat vital complete voor de vitaminen.
Het zijn echt zulke sobere dieren, deze was 1,5 jaar terug toe we haar kregen op een haar na bevangen.
Nu nog wel aardig buikerig maar de vetkwabben zijn weg.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:48

Ik zou het handje besterly classic vervangen voor pavo vitalcomplete (150g/dag), marstall force (150g/dag) of vitalbix daily complete (375g/dag).

Bij 2x een halve voerschep luzerne ga ik er vanuit dat het gehakselde luzerne betreft en geen luzernebrok. Bij gehakselde luzerne voer je nu 2x 100-150g luzerne, prima als bezigheidstherapie, maar verder voegt het niet echt iets toe. Op het moment dat je het gevoel hebt dat je paard eiwittekort krijgt is dit iets dat je veilig kan verhogen. Het bevat maar 10% meer energie (kcal) dan hooi, dus op dat gebied hoef je niet bang te zijn (het werkt vaak dikmakend als het paard mager is door een eiwittekort of door problemen met het maagdarmkanaal waarbij luzerne kan helpen stabiliseren).

2x4 kg hooi is niet veel, is ze daar wel het grootste gedeelte van de dag/nacht mee bezig? Qua richtlijn is het zo dat ze optimaal niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staan en maximaal niet langer dan 6 uur. Dit valt te sturen zowel met de hoeveelheid als met de fijnmazigheid van je hooinet/slowfeeder. Qua hoeveelheid moet je in principe rekenen met 1.5% lichaamsgewicht aan ds ruwvoer per dag. Dat betekent dat je voor iedere 100kg lichaamsgewicht je 1.8kg hooi moet voeren of 2.25kg voordroog. Maar er zijn paarden die daar te dik van worden en al geen krachtvoer meer krijgen. Dan kan je afbouwen tot minimaal 1%. Dat betekent 1.2kg hooi of 1.5kg voordroog/100kg ideaal lichaamsgewicht.

Dat ideaal in ideaal lichaamsgewicht is belangrijk om in de gaten te houden. Je moet niet rekenen met wat een te mager of te dik paard weegt, maar wat hij hoort te wegen. Anders voer je tegen het afvallen of aankomen in.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:51

ik lijk wel een test goeroe :o haha
maar bij Pavo kan je jouw hooi laten testen. Dan weet je wat je voert aangezien hooi het grootste deel uitmaakt van het voer naast gras.
Je hebt een goedkope test van 20 euro, waarna je weet hoeveel energie, suiker en eiwit er in het hooi zit. Dan kan je gericht bij voeren als er een tekort in zit.
Je hebt ook een uitgebreidere test maar dat kost rond 120 euro. Dan weet je ook welke vitamines en mineralen teveel of te weinig in jouw hooi zitten.
Het ene hooi is het andere hooi niet en je kan aan de buitenkant niet zien welke percentages suiker etc in jouw hooi zit.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: voeradvies voor andalusier gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 12:07

poe wat een fijne reacties allemaal. bedankt voor jullie duidelijke uitleg.
Janouk: ik heb er aan zitten denken om te testen. maar wij hebben verschillende leveranciers van hooi op stal. waardoor het echt bijna per baal verschilt wat voor kwaliteit het is. dat maakt testen erg lastig.
Ik heb je advies wel even bij de stalmanager neergelegd. zo kunnen we er allemaal van leren.

Mizora met jou advies ook omtrent de voerbeurten ga ik gewoon even kijken hoelang ze doet met een hooinet en hoelang ze dan technisch gezien zonder staat.
de luzerne is inderdaad bezigheidstherapie. en betreft inderdaad gehakselde luzerne. met jou rekenmodellen zit ik wel binnen de marges mbt aan kg hooi per dag.


Dank jullie wel voor alle tips !!!!