Welk voer voor trage Tinker merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Welk voer voor trage Tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 00:10

Hoi allemaal!
Ik rij sinds kort een Tinker merrie, ze is 5 a 6 jaar oud. Ze is nu een 3 tal maand in België, ze kwam hiervoor van Engeland. Wat ze hiervoor qua rijden gedaan heeft weet ik niet...

Ik rij met haar 2 tot 3 keer in de week, een half uurtje in de piste dressuurmatig. Tijdens het begin van dit half uurtje is ze over het algemeen altijd aan de luie kant. Benen reageert ze heel weinig op en een zweep negeert ze al helemaal... Op het einde van dit halfuurtje voel ik dat het niet alleen luiheid is maar voel ik dat het dan echt wel genoeg voor haar geweest is. En dat haar conditie dus ook niet zo top is, uiteraard stop ik dan gewoon.

Graag wil ik haar dus wat actiever maken (omdat ze volgens mij ook gewoon liever lui dan moe is), maar haar spieren en conditie moeten dus ook nog opgebouwd worden.

Daarom ben ik opzoek naar voer dat hierbij kan helpen. Het voer zelf mag natuurlijk ook niet te veel suikers bevatten omdat ze als Tinker toch wel een aanleg heeft om wat dikker te worden...

Verder staat ze in de ochtend op de wei en in de namiddag op stal.

Brand maar los met jullie ideeën! *\o/*

Anoniem

Re: Welk voer voor trage Tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:19

Beetje gekke vraag maar is ze niet drachtig? Paard dat ik af en toe reed was exact hetzelfde als jouw beschrijving en zij bleek hoogdrachtig te zijn. Hoor je helaas wel vaker met geïmporteerde merries uit Engeland.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 00:33

Anoniem schreef:
Beetje gekke vraag maar is ze niet drachtig? Paard dat ik af en toe reed was exact hetzelfde als jouw beschrijving en zij bleek hoogdrachtig te zijn. Hoor je helaas wel vaker met geïmporteerde merries uit Engeland.

Hmm dat lijkt me niet, want zo dik is ze nu ook weer niet haha! Zal even een foto plaatsen! ;)
Afbeelding

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:38

Lijkt me een heel lief wat flegmatiek dier.
Als ze echt sloom is, dan zou ik bloed laten nakijken op tekorten. Is ze scheef? Dat voel je heel goed in draf op een rechte lijn. Dan een osteopaat erbij halen, want dan lukt het lichamelijk gewoon niet.
Kan ze niet meer naar buiten? Van op stal staan krijgen ze niet echt conditie.

Misschien vindt ze er geen klap aan...er zijn meer Tinkers die rondjes sjouwen doodsaai vinden. Ik zou liever met haar naar buiten gaan, veel stappen en tussendoor draf met training in haar tempo, zodat ze conditie kan opbouwen. En in de bak de training leuk en afwisselend maken met bv balkjes in allerlei variaties (zie DEZE LINK) zodat ze moet opletten en mentaal actiever wordt.

Niet alle Tinkers vinden dressuur leuk. Je kunt ze wel enthousiaster krijgen, maar dat heeft tijd nodig, en een zweep heeft geen zin zoals je al hebt gemerkt. Sommige paarden moeten ook voor je willen werken, bouw een band op. Als je haar goed kent, kun je zien of ze zich afsluit, dan doet ze het braaf maar haar blik is naar binnen.
Vitalbix is een goede vitamine/mineralenbrok, en Metazoa ook.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 14-06-17 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:40

Hoeveel heeft de merrie hiervoor gedaan? Was ze alleen zadelmak of ook doorgereden. Wat voor voer krijgt ze nu? Hoe wordt ze gehouden?

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 00:46

Floortz schreef:
Lijkt me een heel lief wat flegmatiek dier.
Als ze echt sloom is, dan zou ik bloed laten nakijken op tekorten. Is ze scheef? Dat voel je heel goed in draf op een rechte lijn. Dan een osteopaat erbij halen, want dan lukt het lichamelijk gewoon niet.
Kan ze niet meer naar buiten? Van op stal staan krijgen ze niet echt conditie.

Misschien vindt ze er geen klap aan...er zijn meer Tinkers die rondjes sjouwen doodsaai vinden. Ik zou liever met haar naar buiten gaan, veel stappen en tussendoor draf met training in haar tempo, zodat ze conditie kan opbouwen. En in de bak de training leuk en afwisselend maken met bv balkjes in allerlei variaties (zie DEZE LINK) zodat ze moet opletten en mentaal actiever wordt.

Niet alle Tinkers vinden dressuur leuk. Je kunt ze wel enthousiaster krijgen, maar dat heeft tijd nodig, en een zweep heeft geen zin zoals je al hebt gemerkt. Sommige paarden moeten ook voor je willen werken, bouw een band op. Als je haar goed kent, kun je zien of ze zich afsluit, dan doet ze het braaf maar haar blik is naar binnen.
Vitalbix is een goede vitamine/mineralenbrok, en Metazoa ook.

Klopt, ze is absoluut een schatje! Bloed nakijken is inderdaad wel een optie!
En ik heb verder ook niet het gevoel dat ze scheef loopt. ;)
Ik wissel het 2-3x pistewerk af met wandelen en dat doen we zo een 2x per week. Buiten is ze wel een klein beetje vlotter dan binnen, dus buiten vind ze idd wel leuker. Maar ik vind het toch belangrijk dat ik haar naast het wandelen ook wat dressuurmatig rij.

En die vitamine brok, is dit dan echt voer of eerder iets dat je extra bijgeeft? :)

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 00:50

callum schreef:
Hoeveel heeft de merrie hiervoor gedaan? Was ze alleen zadelmak of ook doorgereden. Wat voor voer krijgt ze nu? Hoe wordt ze gehouden?


Ik weet enkel dat ze op 1 of andere school gestaan heeft maar wat daar juist met haar gedaan is is onbekend. Daarom dat ik haar ook niet wil forceren in dingen & alles rustig aan wil doen. Ze is wel echt zadelmak en sturen en overgangen en dergelijke is allemaal geen probleem. Dus is er is naar mijn mening wel al wat met gewerkt geweest.

Wat ze dus nu krijgt is zo een soort standaard korrels van Pavo, een grote schep. En ook hooi en in de ochtend heeft ze natuurlijk het gras vanop de weide. In de namiddag komt ze naar binnen en staat ze op stal. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:21

_Lina schreef:
[naam] schreef:
Beetje gekke vraag maar is ze niet drachtig? Paard dat ik af en toe reed was exact hetzelfde als jouw beschrijving en zij bleek hoogdrachtig te zijn. Hoor je helaas wel vaker met geïmporteerde merries uit Engeland.

Hmm dat lijkt me niet, want zo dik is ze nu ook weer niet haha! Zal even een foto plaatsen! ;)
[ [url=m/Mn0lNG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat was ze hier ook niet anders hadden we het wel door gehad. Dag voor geboorte kwam de DA om te bevestigen dat ze drachtig was :).

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Welk voer voor trage Tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:38

Wat je kan doen is van voermerk wisselen. Veel tinkers kunnen slecht tegen pavo. Mijn stinker deed het super op fibra en op vitaminekorrels. Pavo was hij ook sloom jeukerig etc. En eventueel bloedonderzoek.
Kan ook zijn dat ze op die school gewoon het niet naar haar zin had. Dan duurt het soms even voordat ze opleven. Kan je niet lekker buiten gaan rijden zodat ze eens wat anders ziet

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 11:11

callum schreef:
Wat je kan doen is van voermerk wisselen. Veel tinkers kunnen slecht tegen pavo. Mijn stinker deed het super op fibra en op vitaminekorrels. Pavo was hij ook sloom jeukerig etc. En eventueel bloedonderzoek.
Kan ook zijn dat ze op die school gewoon het niet naar haar zin had. Dan duurt het soms even voordat ze opleven. Kan je niet lekker buiten gaan rijden zodat ze eens wat anders ziet


Hmm nja dat is misschien ook een oplossing, zal dat voermerk even opzoeken. Zoals ik hierboven al zei ga ik ook 2x in de week met haar naar buiten gaan wandelen en dit lijkt ze wel leuker te vinden. :) Maar dat haalt natuurlijk niet weg dat ik ook wel gewoon belang hecht aan het dressuurwerk in de piste...

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Welk voer voor trage Tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:08

Ik zal eerst haar zelf na lopen of ze lichamelijk niks heeft. Dus bloed, rug enz.
Je wandelt buiten maar waarom niet buiten rijden. Ook buiten kun je dressuurmatig bezig zijn en waarschijnlijk je paard meer plezier in .... als ze niks lichamelijks mankeert.
Mijn zus haar tinker was echt flematiek en wilde echt niet in de bak. Kon M dressuur maar deed geen stap harder. Buiten deed ie het super en ook voor de kar dik lol buiten. Zodra 1 stap in de bak .... niks.

Sluit eerst uit of het niet lichamelijk is. Ga dan geestelijk aan de gang. Tinkers uit Engeland hebben soms nogal wat mee gemaakt.
De mijne zag ik pas na een jaar hoe ie echt is.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:24

tinkersjakie schreef:
Ik zal eerst haar zelf na lopen of ze lichamelijk niks heeft. Dus bloed, rug enz.
Je wandelt buiten maar waarom niet buiten rijden. Ook buiten kun je dressuurmatig bezig zijn en waarschijnlijk je paard meer plezier in .... als ze niks lichamelijks mankeert.
Mijn zus haar tinker was echt flematiek en wilde echt niet in de bak. Kon M dressuur maar deed geen stap harder. Buiten deed ie het super en ook voor de kar dik lol buiten. Zodra 1 stap in de bak .... niks.

Sluit eerst uit of het niet lichamelijk is. Ga dan geestelijk aan de gang. Tinkers uit Engeland hebben soms nogal wat mee gemaakt.
De mijne zag ik pas na een jaar hoe ie echt is.


ik geloof dat wandelen in belgie buitenrijden betekent. :)

Verder, vitaminebrok kan heel goed helpen. Ik geef marstall force, het is een volledig voer(al kan je er voor de lekker best een handje muesli of luzerne bij doen). Mijn paard is vrolijk, zit lekker in zijn vel en heeft de juiste energie(niet ril, gewoon looplust).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:25

Heel veel import merries zijn drachtig, ik zou dat toch even laten checken.
Zelfs merries gezien die hengstig toonde maar 2 maanden later stond er toch een kleine naast.

Verder zou meer buiten staan misschien al helpen gezien ze dan toch meer zelf haar spieren traint.
Aan voer zou ik niet veel meer dan een goede vitaminebrok (zodat ze echt alles binnen krijgt, met weinig gewone brok missen ze vaak veel) en hooi. Misschien wat lucernebrok bij. Gevaar bij sobere paarden en gewone brok is dat ze er vaak niet zo zeer heter van worden maar wel gaan schuren en dergelijke.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:43

_Lina schreef:
Klopt, ze is absoluut een schatje! Bloed nakijken is inderdaad wel een optie!
En ik heb verder ook niet het gevoel dat ze scheef loopt. ;)
Ik wissel het 2-3x pistewerk af met wandelen en dat doen we zo een 2x per week. Buiten is ze wel een klein beetje vlotter dan binnen, dus buiten vind ze idd wel leuker. Maar ik vind het toch belangrijk dat ik haar naast het wandelen ook wat dressuurmatig rij.

En die vitamine brok, is dit dan echt voer of eerder iets dat je extra bijgeeft? :)


Mijn Tinker krijgt hooi (van kuil krijgt hij natte mest) en aanvullend vitaminebrok (Vitalbix). Soms duurt het inderdaad een hele tijd voordat ze zich echt openstellen voor de nieuwe eigenaar en de band sterk wordt. Het kan zijn dat ze over een aantal maanden enthousiaster wordt, maar als ruiter kun je daar zeker aan bijdragen door veel te belonen tijdens het rijden. Juist buitenritten zijn heel goed voor de conditieopbouw. Dressuur kun je evt. een tijdje beperken, en afwisselen met 'trail' rijden. Meestal vinden paarden dat heel erg leuk. https://www.youtube.com/watch?v=TqVyHgQd09k
En als ze aangeeft dressuur/in de bak niet leuk te vinden dat zul je veel moeten afwisselen (figuren rijden, balkjes, sprongetje tussendoor) en het niet te lang te laten duren.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Welk voer voor trage Tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:03

Tinkers zijn echte binnenvetters. Onze dame heeft echt een tijd moeten wennen voordat we er echt mee aan de slag konden. Zij staat nu op Cavalor Fibre force met een handje luzerne. In de winter hooi, nu lekker op t land. Kwin vind op longeren na, alles wel leuk, maar met mate. Niet te lang, niet te vaak. Gelukkig staan we vlak bij het bos waardoor we bosritten kunnen maken, springen dressuur.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:16

smileydees schreef:
Tinkers zijn echte binnenvetters...


:+ _/-\o_
je moet er wel mee overweg kunnen. Die van mij gaat gewoon op 'off' als de druk te hoog wordt. Ik heb veel van hem geleerd. Vooral geduld hebben :D maar het zijn geweldige paarden.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Welk voer voor trage Tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 20:13

Hoi bedankt voor jullie talrijke reacties! Met sommige dingen kan ik zeker wel wat! Deze Tinker (Molly) is niet de eerste Tinker die ik rij. Ik heb ook nog een Tinker van mezelf Leentje, misschien dat sommige onder jullie die wel kennen! Maar omdat Leentje lang moet revalideren van een check ligament blessure ben ik nu Molly ook beginnen bijrijden dus. ik heb dus wel al wat ervaring met het Tinker ras en weet hoe fantastisch deze paarden zijn. Alleen is Leentje het totaal tegenovergestelde van Molly, Leentje is heel erg vooruit en heeft altijd zin om te rijden!
Hieronder even een foto van Leentje! :)
Afbeelding

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Welk voer voor trage Tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:22

Grappig he. Totaal ander typje. Erg leuk paard :)