[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:03

Sinds gisteren heb ik niet 1 maar 2 magere paarden in bezit.

Voor Olena heb ik de boel goed op de rit, die heb ik nu 6 weken en komt goed aan. Ze is een damespaardje (kleine kwpn'er van het luxe type) van 20 jaar, ernstige artrose en mogelijk cushing, die in 4 maanden tijd bij de vorige eigenaar gigantisch was afgevallen toen ze van uiterst traditioneel (2 plukken voordroog en 3.5kg basisbrok) naar natuurlijk (24/7 buiten, de laatste maand met schuilstal. Onbeperkt hooi en alleen na het rijden, 2-3x per week, een halfje biks). Nu krijgt ze:
- onbeperkt fijn rijk voordroog (+- 6 uur per dag grove voordroog i.v.m. in de groep staan)
- 2kg bietenpulp
- 0.5kg luzerne
- 0.5kg tarwezemelen
- 1.5kg pavo 18+
- 1.0kg marstall vito
- 0.5kg subli 369 (nog naar aan het opbouwen, iedere 4 dagen 50g meer)
- duivelsklauw
- magnesium
- glucosamine

Echt Waar (nee, geen grap. We zijn nog aan het dubben of we hem zullen omdopen naar Egwaar of Edward) is gisteren door ons aangeschaft. Dit is een jonge (4.5 jaar) Groninger met een tandprobleem waardoor hij ruwvoer heel slecht weg krijgt. Zijn vorige eigenaresse kennen we al een half jaar en is geweldig lief, maar kon hem qua voer niet bieden wat hij nodig had. Uiteindelijk is de stalling hem in ieder geval 2kg bietenpulp bij gaan voeren naast de 2kg biks die hij kreeg en onbeperkt grove voordroog. Hij hoort minimaal 800kg te wegen (is op 2.5 jarige leeftijd gewogen op ruim 800kg maar was toen iets te zwaar) maar we schatten hem nu tussen de 700 en 750kg. De tandarts komt morgen (afspraak stond al) en is het afgelopen jaar iedere 4-5 maanden geweest. Voor hem ben ik nu aan het schakelen naar het volgende:
- onbeperkt fijn rijk voordroog (+- 6 uur per dag grove voordroog i.v.m. in de groep staan)
- 10kg subli seniores priores
- 3.5kg subli basisbrok
- 3kg compact gras (nog niet gevoerd, dus ik weet niet of hij het geweekt weg krijgt)

Ik zit nog te twijfelen over hem olie te voeren, maar daarvoor wil ik ook eerst zien hoe hij het hierop gaat doen. Maar zie ik nog wat over het hoofd?

Olena's voer lever ik in emmers aan en sta ik elke 4 dagen af te wegen, het zijn dus echt gewogen kg's (heel leerzaam trouwens, want hoeveel luzerne 500g is, wisselt per merk luzerne). Voor Echt Waar heb ik een schep SP en een schep basisbiks afgewogen en weeg ik in principe alleen het compact gras, in ieder geval zolang ik nog geen 14 emmers heb gevonden van 15L zodat ik zijn voer voor 4 dagen (en een beetje) kan afwegen en klaarzetten.

Beide wil ik straks behandelen tegen maagzweren, maar eerst nog een duidelijkere nullijn krijgen. Bij Echt Waar denk ik dat het handig is om hem met een darmsupplement/probiotica te ondersteunen, maar ik heb geen idee welke.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:14

Ik kom hier binnen vallen maar misschien heeft iemand ervaring/antwoord op mijn vraag?

Mijn paard krijgt nu bietenpulp om op gewicht te blijven naast een muesli en een vit/min brokje.
De laatste tijd merk ik dat ze de pulp wat 'zat' aan het worden is. Dus geef momenteel een stuk minder.

Laatst sprak ik iemand die als voertip mais-lijnzaad brok gaf.
Ipv pulp...om m'n paard op gewicht te houden.
Dus ik op internet zoeken naar mais-lijnzaad brok maar lees dat daar behoorlijk wat zetmeel in zit.
Zou dit per merk verschillen? En is zetmeel in kleine hoeveelheden slecht voor een paard?

Alvast bedankt!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:41

Als veilige marge voor gezonde paarden houd ik zelf 1g zetmeel/kg paard aan (onderzoek is uitgekomen op 2g/kg paard). Voor paarden met IR is deze marge 0.3g zetmeel/kg paard.

Dus kleine hoeveelheden zetmeel is voor je paard niet slecht. Met maiszetmeel moet je wel heel erg opletten want dat moet voorbehandeld zijn (ontsloten) anders is het voor een paard lastig te verteren en dan kunnen ze er al wel snel koliek van krijgen (zetmeel beland dan in de blinde darm, waar de microben er knetter van worden. Massale sterfte van de ene groep en massale groei van andere soorten). Om die reden voer ik zelf alleen de mais van Marstall (danwel hun Cornmuesli, danwel hun maisvlokken), daarvan weet ik ten minste zeker dat ze goed voorbehandeld zijn.

Ik zou zelf de muesli of maisvlokken dan door de pulp voeren, daarmee wordt de pulp smakelijker en kan je daar dus meer van blijven geven terwijl het eten van de muesli trager gaat en de kans groter is dat het vertraagt naar die blinde darm gaat. Ik zie het liefst dat ze over een grote portie bietenpulp met muesli minimaal 3 uur doen (eigenlijk 1 uur per kg).

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:53

Mizora schreef:
Als veilige marge voor gezonde paarden houd ik zelf 1g zetmeel/kg paard aan (onderzoek is uitgekomen op 2g/kg paard). Voor paarden met IR is deze marge 0.3g zetmeel/kg paard.

Dus kleine hoeveelheden zetmeel is voor je paard niet slecht. Met maiszetmeel moet je wel heel erg opletten want dat moet voorbehandeld zijn (ontsloten) anders is het voor een paard lastig te verteren en dan kunnen ze er al wel snel koliek van krijgen (zetmeel beland dan in de blinde darm, waar de microben er knetter van worden. Massale sterfte van de ene groep en massale groei van andere soorten). Om die reden voer ik zelf alleen de mais van Marstall (danwel hun Cornmuesli, danwel hun maisvlokken), daarvan weet ik ten minste zeker dat ze goed voorbehandeld zijn.

Ik zou zelf de muesli of maisvlokken dan door de pulp voeren, daarmee wordt de pulp smakelijker en kan je daar dus meer van blijven geven terwijl het eten van de muesli trager gaat en de kans groter is dat het vertraagt naar die blinde darm gaat. Ik zie het liefst dat ze over een grote portie bietenpulp met muesli minimaal 3 uur doen (eigenlijk 1 uur per kg).


Dank voor je uitleg, erg fijn!

Ik heb het etiket van de brok die mij werd aangeraden niet maar kan me herinneren dat er53% zetmeel op stond...mij lijkt dit behoorlijk hoog.
Maar in welke verhouding weet ik dus niet....

Het gaat om een geperste brok met lijnzaad erdoorheen.
Misschien maakt dit wat uit in vergelijking met pure mais?

Sorry voor mijn vragen maar ik heb totaal geen ervaring of kennis van voer waar mais in zit. En prop het liever ook niet zomaar in m'n paard voordat ik hier wat meer achtergrond info over heb.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:08

53% zetmeel is ook behoorlijk hoog. Maar voor een paard van 500kg kan je dan alsnog krap 1 kg voeren (500kg paard mag 500g zetmeel = 0.5kg; 53%=0.53; 0.5/0.53 = 0.95kg voer). Dat raad ik trouwens wel af, ik zou niet meer dan 0.4kg per keer voeren (een derde schep waarschijnlijk, wegen = weten, het handigste is een passend bakje te vinden die afgestreken de hoeveelheid is).

Deze hoeveelheid zou je dan wel 2-3x per dag mogen voeren.

Of de mais ontsloten is hangt niet af van het feit dat het met lijnzaad geperst is, dat is puur afhankelijk van wat de fabrikant ingekocht en behandeld heeft en daarvoor moet je dus naar de fabrikant mailen. Wel hangt het zetmeelgehalte af van of het pure mais is, pure mais is namelijk 62% zetmeel en 1% suiker.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:12

Mizora schreef:
53% zetmeel is ook behoorlijk hoog. Maar voor een paard van 500kg kan je dan alsnog krap 1 kg voeren (500kg paard mag 500g zetmeel = 0.5kg; 53%=0.53; 0.5/0.53 = 0.95kg voer). Dat raad ik trouwens wel af, ik zou niet meer dan 0.4kg per keer voeren (een derde schep waarschijnlijk, wegen = weten, het handigste is een passend bakje te vinden die afgestreken de hoeveelheid is).

Deze hoeveelheid zou je dan wel 2-3x per dag mogen voeren.

Of de mais ontsloten is hangt niet af van het feit dat het met lijnzaad geperst is, dat is puur afhankelijk van wat de fabrikant ingekocht en behandeld heeft en daarvoor moet je dus naar de fabrikant mailen. Wel hangt het zetmeelgehalte af van of het pure mais is, pure mais is namelijk 62% zetmeel en 1% suiker.


Niet te enthousiast voeren dus haha...dank voor de uitleg en berekening dan kan ik daar rekening mee houden.

Wbt de laatste alinea, dit ga ik uitzoeken via de fabrikant.
Eerst kijken welk merk ik evt kan geven.

Nogmaals dank voor je bericht!

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:35

Ufurio4e schreef:
@jester ik vind je paard er ook erg mooi uitzien

Mijn paard heeft van de week 4 dagen in de kliniek utrecht gestaan ivm slank lijf en weinig spiermassa.
Hij heeft bloed onderzoek, urine onderzoek, emg onderzoek en suiker opname test gehad maar niks uitgekomen.
ze dachten dat hij emnd had maar dat heeft hij gelukkig niet. Ik ga nu het volgende voeren. Onbeperkt hooi, merrie brok, sojaschroot, luzerne, marstall concours en multi vit van marstall. En myoplast voor soepele spieren.


Welk sojaschroot heb jij? Waar kun je dat kopen?

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:23

Vanuit faculteit Utrecht. Staat verder niks op en kon je alleen daar halen zeiden ze.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:17

Vraagje aan Mizora, maar misschien weet iemand anders het ook.
Normaal geef ik bietenpulp en luzerne, met tarwezemelen om de ca:p verhouding in orde te brengen. Maar kan ik de tarwezemelen vervangen door rijstzemelen? :o? En in welke verhouding?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:34

Heb je een merk rijstzemelen, of staat op de zak hoeveel calcium en fosfor per 100gram erin zit? Ik zal morgen ook even op zoek gaan, maar vandaag moet ik al voor iemand aan een rantsoen rekenen en ik zit wat krap in de tijd.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:37


ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:36

ik kom hier ook ff binnenvallen. Ik heb een 16 jarige merrie die altijd slank is geweest maar nooit te mager. Maar sinds 4 a 5 maanden begint ze steeds meer af te vallen. Toen het begon had ze ongeveer 12 uur per dag beschikking tot ruwvoer kreeg ze vitamine korrels en twee kleine bekertjes sportmuslie. Voordat ik verhuisd ben was dit opgehoogd naar 20 uur per dag ruwvoer 1kg bix, vitamine korrel, 100ml lijnzaadolie, en een halve schep slobber van pavo op basis van maismeel. Hiermee bleef ze afvallen. Nu we verhuisd zijn krijgt ze onbeperkt ruwvoer, 200ml lijnzaadolie, 1 schep sportmuslie gemixt met slobber en een vitamine korrel. Maar ook nu blijft ze afvallen. Ook is ze erg mat onder het zadel zelfs met de sportmuslie terwijl ze hiervoor altijd enorm heet was en met meer dan een halve schep krachtvoer niet meer te houden (in de omgang is ze verder zoals altijd). Het is ook nog eens een moeilijke eter kwa ruwvoer. Zo lust ze bijvoorbeeld geen slobbers op basis van bietenpulp. Ik weet dus niet wat ik haar verder zou moeten voeren of dat ik haar toch moet na laten kijken door de dierenarts. Mischien dat er hier nog bokkers met ideeen zijn?

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:24

Als ik dat zo hoor zou ik eerst eens een bezoekje aan de dierenarts brengen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:30

Zou indd ook afspraak maken met de DA. Klinkt alsof je paardje zich niet lekker voelt. Reageert ze ook sterk als je op bepaalde plekken drukt zoals maag, darmen, lever? Zou anders ook gelijk bloed laten prikken en op wormen checken.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:48

Weidebloem schreef:
Zou indd ook afspraak maken met de DA. Klinkt alsof je paardje zich niet lekker voelt. Reageert ze ook sterk als je op bepaalde plekken drukt zoals maag, darmen, lever? Zou anders ook gelijk bloed laten prikken en op wormen checken.


Het is allemaal erg mysterieus is ook niet dat ze heel snel afvalt maar ze blijft wel afvallen. Verder ziet ze er goed uit mooi bespierd en zit ze super in der vacht. Verder ook nergens gevoelig. In de omgang het zelfde als altijd. Ze is ook een maand geleden nog ontwormd en daarna ook geen wormen in der mest tegengekomen. En het mestonderzoek in de zomer was ook negatief. Ben er wel overna aan het denken om een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen om te kijken of ze daar wat uit kunnen halen

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:50

Haar temperatuur ook stabiel? Tanden goed? Goed plan om uitgebreid bloedonderzoek te doen. Ze staat ook niet te warm of te koud?

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:13

Temperatuur is stabiel. Ze valt niet meer of minder af bij verschillende temperaturen en is begonnen in de zomer en is nu ondertussen winter. Tanden zijn goed ze gaat zowiezo elk jaar naar een tandarts die ook dierenarts is en extra in Amerika gestudeerd heeft voor paardentandarts. Ook had ze op haar vorige stal Hooinetten dus daaraan kon ik ook zien dat ze goed at. Ze mest en drinkt ook goed.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:15

Mizora schreef:
Heb je een merk rijstzemelen, of staat op de zak hoeveel calcium en fosfor per 100gram erin zit? Ik zal morgen ook even op zoek gaan, maar vandaag moet ik al voor iemand aan een rantsoen rekenen en ik zit wat krap in de tijd.


0.25kg rijstzemelen op 1kg bietenpulp met de referentiewaarde uit de VS die ik kon vinden. Als je een analyse van de fabrikant kan scoren, wil ik gerust ook met hun waarden nog rekenen.

De verhouding van 1kg bietenpulp met 0.25kg rijstzemelen bij het rijtje Fe:Cu:Zn:Mn is wel flink scheef, namelijk 57:1:15:5. Dus niet te veel van voeren zonder dit recht te trekken.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:41

Hoe lossen jullie dit op?
Mijn paard staat met 3 andere 24/7 op weide. 2 hiervan op pensioen en 2 gereden.
Er wordt hooi bijgevoerd maar dan is er volgend probleem: 2 van de 4 zitten op gewicht - aanleg dik worden maar helaas mag er bij mijn paard dan nog wel 50kg bij.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:05

Is het niet mogelijk om een deel van de dag een stukje af te zetten voor de paarden die meer bij mogen komen? En daar extra van goede kwaliteit ruwvoer bijvoeren? Verder zou je nog seniores priores of bietenpulp bij kunnen voeren om de hoeveelheid ruwvoer op te krikken.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 01:52

Mizora schreef:
Mizora schreef:
Heb je een merk rijstzemelen, of staat op de zak hoeveel calcium en fosfor per 100gram erin zit? Ik zal morgen ook even op zoek gaan, maar vandaag moet ik al voor iemand aan een rantsoen rekenen en ik zit wat krap in de tijd.


0.25kg rijstzemelen op 1kg bietenpulp met de referentiewaarde uit de VS die ik kon vinden. Als je een analyse van de fabrikant kan scoren, wil ik gerust ook met hun waarden nog rekenen.

De verhouding van 1kg bietenpulp met 0.25kg rijstzemelen bij het rijtje Fe:Cu:Zn:Mn is wel flink scheef, namelijk 57:1:15:5. Dus niet te veel van voeren zonder dit recht te trekken.


Bedankt voor het rekenen!
Best gewoon tarwezemelen blijven gebruiken dus!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:38

Jeetje Mizora, wat geef je veel aan Echt waar ! Die 10 kilo sp zou al 15 kilo hooi per dag vervangen en dan nog zoveel erbij ?
En is de tandarts al bij hem geweest ? Hoe groot is hij ? Leuk hoor een Groninger, maar ik hoop wel dat met zijn 4,5 jaar zijn gebit nog stukken kan verbeteren !!

Joltsje

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:57

Mijn paardje zit inmiddels aan de bietenpulp. Het werkt wel al een beetje.

Ook even rustig aan gedaan met rijden. Maar dat wil ik eigenlijk weer meer gaan oppakken.

Mag ik iemand foto's pb'en. Om te beoordelen of het echt nog te mager is. Of dat we goed op weg zijn

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:08

Joltsje schreef:
Mijn paardje zit inmiddels aan de bietenpulp. Het werkt wel al een beetje.

Ook even rustig aan gedaan met rijden. Maar dat wil ik eigenlijk weer meer gaan oppakken.

Mag ik iemand foto's pb'en. Om te beoordelen of het echt nog te mager is. Of dat we goed op weg zijn


Je kunt zo ook in de topic plaatsen. Krijg je meer meningen

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:44

Hoeveel bietenpulp en hoeveel luzerne krijgen jullie paarden per voerbeurt?

Ik heb bietenvlokken die binnen 10 min geweekt zijn (kwikbeet) en hij krijgt droog gewogen 50 gram, heb meer geprobeerd maar dat laat hij dan staan. Ik heb luzerne besteld (chopped lucerne van simple symstem) en ga dit erdoor heen doen, als dit hem goed smaakt wil ik stiekem toch ook meer pulp te geven.

Door de pulp krijgt hij trouwens ook lijnzaadolie, wortels en formula 4 feet brokjes.

Wat zijn jullie pulp&luzerne verhoudingen?