Olie, olie en nog eens olie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 20:05

Hmm
Ik had daarstraks een hele tekst getypt maar deze is blijkbaar verdwenen dus dan doen we het maar weer opnieuw

DA is langs gekomen gisteren. Hij heeft Zenith zijn tanden gecheckt en zijn maag en deze waren beide in orde. Ook de andere dingen die hij gecheckt heeft waren in orde. Zenith heeft 2 vitaminespuiten gekregen en mag meer eten hebben, dit zou dan binnen 2 a 3 weken toch beter moeten zijn.
Hij krijgt dus de pre active van equifyt, daily plus van pavo, gras, hooi en een pompje omega olie van NAF

Als dit niet zou helpen dan ga ik de Zupa ook nog halen .. Maar onze vaste leverancier is op vakantie en deze is de enige die de Zupa verkoopt hier in de buurt.. Hij is denk ik volgende week wel terug dus we zullen zien

Alvast bedankt iedereen voor de tips

Sjafrane

Re: Olie, olie en nog eens olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:48

Ik geef mijn oudje omega goldolie van de paardendrogist daar doet ze het heel goed op samen met equiline Balancer.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 00:02

Ruwvoer zoals gras en hooi zou je onbeperkt kunnen gaan voeren. Daarnaast kun je verder gaan aanvullen.
Bijvoorbeeld een balancer brok, zoals die van jepaardgezondenfit.nl, is een brok zonder rotzooi en vooral veel goede vitaminen en mineralen.
Ik meng dat zelf met een kruidenmuesli, ponybrok en luzerne en daar doe ik lijnzaadolie doorheen. Heb 25ltr vat met kraantje erop.
Heb ook ooit paard gehad wat maar niet aan wilde komen, kreeg onbeperkt hooi (echt heel veel) en wat ik verder maar kon verzinnen. Moment dat die pas echt begon aan te komen was 24/7 op een vette weide, daar waar je bijna geen ander paard zo neer kon zetten want die kon je dan na een dag al rollen. Toen hoefde ik ook niks anders mee bij te voeren om haar dikker te krijgen. Maar goed, zo tegen de herfst hebben je daar niet zoveel aan. Dan zou ik gewoon beginnen met beste hooi/voordroog te zoeken die je kan vinden en dat onbeperkt te gaan voeren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 06:24

Ik geef ook de omega gold van de paarden drogist, ik geef het voor namelijk om hij erg stijf is.

Marly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:55

Toch zou ik oppassen met het voeren van te veel olie. Uit onderzoek is gebleken dat het toevoegen van olie aan het dieet, de darmflora kan beïnvloeden. Aangezien paarden erg gevoelig zijn voor koliek en maagzweren is het goed om met gepaste zorg olie en supplementen toe te voegen aan het dieet. Op mijn website hebben we een wetenschappelijk artikel samengevat over oudere paarden gerelateerd aan dit onderwerp: http://science-equine.com/123-equine-athlete-management-care/nutrition/3307-different-diets-different-gut-microbial-community Ook vind je er een link naar het hele artikel, daar kun je nog specifiekere informatie vinden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:15

Suzan_bobar schreef:
Cocos- of koudgeperst olijfolie.

Dat zou ik nooit aan een paard/ pony gaan geven.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:26

Een aantal jaren geleden moest ik op advies van de dierenarts mijn paard juist vrij veel lijnzaad olie geven voor zijn darmen (hij had een blinde darm infarct gehad)
Ik geef mijn paarden nu ongeveer 25 a 30 ml per dag over hun krachtvoer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:13

Ragdollcat schreef:
Suzan_bobar schreef:
Cocos- of koudgeperst olijfolie.

Dat zou ik nooit aan een paard/ pony gaan geven.

Kun je dit nader toelichten?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 06:45

Marly schreef:
Toch zou ik oppassen met het voeren van te veel olie. Uit onderzoek is gebleken dat het toevoegen van olie aan het dieet, de darmflora kan beïnvloeden. Aangezien paarden erg gevoelig zijn voor koliek en maagzweren is het goed om met gepaste zorg olie en supplementen toe te voegen aan het dieet. Op mijn website hebben we een wetenschappelijk artikel samengevat over oudere paarden gerelateerd aan dit onderwerp: http://science-equine.com/123-equine-athlete-management-care/nutrition/3307-different-diets-different-gut-microbial-community Ook vind je er een link naar het hele artikel, daar kun je nog specifiekere informatie vinden.

Dergelijke onderzoeken zijn al vaker gedaan, onder veel meer paarden, en inderdaad; teveel olie (meer dan 40 ml per dag) heeft een negatieve invloed op de gezondheid van het paard. Ook de samenstelling van het gehele rantsoen is bepalend; sommige (grond)stoffen hebben een zeer nadelig effect wanneer ze tegelijkertijd worden gegeten...

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 07:44

Paarden hebben vooral behoefte aan omega-3 vetzuren, lijnzaadolie is daar een goede voor.
Wat echter niet wenselijk is, is een olie waar veel omega-6 vetzuren in zitten, dit werkt o.a. ontstekingsbevorderend en is niet goed voor het afweersysteem. Zonnebloemolie bevat juist veel van deze vetzuren en is dus niet zo geschikt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:03

Omega-3 en omega-6 moeten in balans zijn. En het nadeel van veel lijnzaadolie is dat je dan meer vitamine E moet gaan supplementeren, terwijl er bij zonnebloemolie nauwelijks vitamine E bijgevoerd hoeft te worden.

Uit onderzoek is gebleken dat er tot 1mL/kg paard per dag olie gevoerd kan worden mits er voldoende vitamine E en afhankelijk van het ruwvoer soms een kleine hoeveelheid selenium bijgevoerd moet worden. Te veel selenium is giftig voor een paard en dat is al vrij snel (3-5x aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Wel is belangrijk dat het rustig opgevoerd wordt en dat komt neer op, afhankelijk van de maat van het paard, 33-50mL per 2 dagen omhoog, het liefst verdeeld over 2 voerbeurten.

Is je paard echt allergisch voor granen of is hij gevoelig voor zetmeel? Want bij het tweede is Pure condition ook een mooi voer: http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... condition/

Vitamine E per 100g
zonnebloemolie: 50mg (sunflower)
olijfolie: 20mg (olive)
maiskiemolie: 34mg
lijnzaadolie: 1.26mg (flaxseed)
Koolzaadolie: 2.4mg (canola)
tarwekiemolie 200mg

Er zijn discussies hoeveel vitamine E gebruikt wordt door 100mL olie. Zonnebloemolie valt net wel, net niet in de neutrale zone. Ik voer bij meer dan 0.5mL zonnebloemolie per kg paard een vitamine E supplement.

Omega 3 en 6 bij olie
Afbeelding

De verhouding omega 3:6 is van belang, maar ook de totale hoeveelheid omega 6. Er wordt namelijk via het voer nog meer omega 3 en 6 toegevoegd en het gaat om de verhouding tussen die twee bekeken over het volledige rantsoen. Kokosolie is dus een goede, ondanks dat hij geen omega 3 bevat. Koolzaadolie heeft een verhouding 1:2 en is op dat punt is ook heel schappelijk. Lijnzaadolie heeft een verhouding 3:1 en kan dus flink rechttrekken.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:53

Seniores priores slobber van subli ook een aanrader betreft aankomen en zit alles in wat een paard nodig heeft ook qua ruwvoer, aangezien je nu aardig wat extra producten gebruikt . Kan dit een mooie aanvulling zijn op z'n krachtvoer en gewone hooi/gras. Mijn paard kwam er prima van op gewicht en goed in z'n vel

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 21:40

Zenith staat momenteel op;
Constant hooi ter beschikking
Vanaf de middag gaan ze op de grasweide tot laat op de avond
In de middag; een halve schep (droog gemeten) Equifyt zupa, uiteraard geweekt + handje Pavo Dailyplus + half pompje Omega olie van NAF
Avond; een goeie schep Equifyt Pre Active + handje Pavo Dailyplus

Hij komt langzaam maar zeker terug bij..
DA is ondertussen nogmaals langsgekomen om hem te checken en hij zegt ook dat het goed is dat hij terug langzaam mar zeker bijkomt. Liever langzaam maar zeker dan ineens heel veel bijkomen of helemaal niet bijkomen

Ook ziet hij er al veel beter uit; hij is terug levendig en zijn oogjes stralen weer

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:02

Ik wissel regelmatig af tussen cocosolie/cocosvet en lijnzaadolie.