Alternatief voor Zemelen en Luzerne?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Alternatief voor Zemelen en Luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:37

En het is heel gevoelig op gewicht. Je kan beter er een beetje te veel water bij doen dan een beetje te weinig. Dat zie je ook wel eens "fout" gaan. Bij een paard dat er niet gevoelig voor is, maakt dat niet uit. Maar een paard dat daar wel gevoelig voor is, gaat dan onderuit. Ik zou bij een paard als het jouwe liever 1:6 qua water gebruiken dan 1:4

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:46

Ehm, houdt er ook rekening mee dat luzerne mineralenverhoudingen scheef trekt.
Als je 1 volume zemelen op 4 volumes luzerne geeft, kloppen de verhoudingen weer.
In hoeverre die scheve verhoudingen jeuk geven, weet ik niet, maar enige aandacht voor correcte verhoudingen is nooit verkeerd.......

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:50

ik zou eerst nog eens de grasmix van hartog proberen. ivm de maagzweren zou luzerne heel goed zijn, maar sommigen beweren dan weer juist dat de harde stengels als het paard niet genoeg kauwt ook de maagwand kunnen irriteren.
Om die reden meng ik altijd luzerne met grasmix (luzerne voelt echt hard en grof aan in mijn hand en de grasmix is veel zachter/fijner).

Mss wel gekookte lijnzaad bijgeven, want lijnzaad is tenslotte wel bevordelijk voor de darmwerking (meer dan de olie)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 09:12

Ik moest altijd nog water afgieten na 20 minuten weken dus daar ligt het niet aan. Hij kan gewoon niet tegen bietenpulp dus daar begin ik ook niet weer aan.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:21

Petrichor schreef:
Ik moest altijd nog water afgieten na 20 minuten weken dus daar ligt het niet aan. Hij kan gewoon niet tegen bietenpulp dus daar begin ik ook niet weer aan.

Dat zou ook kunnen betekenen dat je niet lang genoeg geweekt hebt.

Ik geef momenteel mijn paarden geregeld een portie Marstall Faser-Light.

Info van de site:
Het prebiotische light-voer
marstall Wellfeed: met darm-actieve Previta-vezels

-calorie-arm
-laag-glycemisch
-zetmeel-arm
-suiker-arm
-prebiotisch
-hoge gehaltes aan vitaminen en mineralen

En er zitten geen granen in.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:22

In principe kan je bij een gewoon paard (500+) wel een kg luzerne geven zonder dat de verhouding buiten proportioneel scheef gaan. Alleen zemelen zijn in dat geval veel riskanter. Ze trekken de verhouding namelijk dubbel zo snel scheef (de andere kant op) en er zit aan die kant minder speelruimte.

Ideaal is de verhouding Ca:P 2:1 (verder beschreven als 2)
Goed is tussen 1.5 en 2.5
Acceptabel is tussen 1.2 en 5 (waarbij een enkel paard al wel klachten krijgt, maar de meeste geen problemen hebben)
Minimaal is tussen 1 en 7.

Luzerne-mix van Hartog heeft een verhouding van 4 (12:3)
Subli luzerne heeft een verhouding van 9 (23:2.5)
Gemiddeld heeft het een verhouding van 5 (16:3)
Speedibeet heeft een verhouding van 7 (7:1)

Zemelen hebben een verhouding van 1:9 (1.3:11.8)

Hooi heeft gemiddeld een verhouding van 1.7 (5.8:3.5)
Graszaadhooi heeft gemiddeld een verhouding van 3.5 (5.8:1.6)

Toch hoef je de voedingsmiddelen niet direct af te schrijven als de verhoudingen scheef zijn en je ze niet per direct wil corrigeren.

LET OP! DEZE BEREKENINGEN GELDEN ALLEEN VOOR HOOI! NIET VOOR GRASZAADHOOI!

GA ALTIJD OP EEN VEILIGE MARGE ZITTEN ALS JE GEEN ANALYSE HEBT VAN JE HOOI EN REKEN MET ANALYSE ZELF AAN DE JUISTE HOEVEELHEDEN, OF VRAAG MIJ HET TE DOEN!

Als het paard 10kg hooi krijgt, betekent dit dat het paard 58g calcium en 35g fosfor heeft. Als je de grens stelt op acceptabel, dan mag de verhouding niet onder 1.2 gaan. Dit betekent dat het paard maximaal 13g ongecorrigeerde fosfor binnen krijgen.

Als je dan kijkt naar zemelen, bevat zemelen 1.3g calcium. Dat betekent dat er per kg nog 10.7g ongecorrigeerde fosfor overblijft en je dus maximaal 1.2kg zemelen mag voeren om binnen de (acceptabele) grenzen te blijven.

Als je de grens stelt op goed. Wat ik zelf een veiligere marge vind. Dan betekent het dat het niet onder 1.5 mag gaan. Dat betekent dat het paard maximaal 4g ongecorrigeerde fosfor mag binnen krijgen. Per kg zemelen is de ongecorrigeerde fosfor dan 10.9g, waardoor je maximaal 0.35kg zemelen mag voeren om binnen de (goede) grenzen te blijven.

Andersom, met luzerne (gemiddeld) of speedibeet, ga je de andere grenzen opzoeken.
Bij de grens van 2.5 heb je 30g ongecorrigeerd calcium over.
Bij de grens van 5 heb je 117g ongecorrigeerd calcium over.

Speedibeet heeft bij 2.5, 4.5g ongecorrigeerd calcium over. Dus mag je 6.5kg voeren bij 10kg hooi (droog afgewogen).
Bij 5 heeft speedibeet per kg 2g ongecorrigeerd calcium over. Dus mag je onbeperkt voeren.
Mits je paard maar minimaal 10kg hooi blijft eten.

Gemiddelde luzerne heeft bij 2.5, 8.5g ongecorrigeerd calcium over. Dus mag je 3.5kg voeren.
Bij 5 heeft luzerne per kg niets 1g ongecorrigeerd calcium over. Dus dat mag je dan onbeperkt voeren. Mits het paard maar wel wat aan hooi eet.

Nu kan het zo zijn dat jouw hooi een relatief hoog calciumgehalte heeft, dan verschuift alles weer. Vandaar het advies om niet meer dan 1kg luzerne of 2kg speedibeet te voeren als je niet wilt corrigeren. Van zemelen zou ik niet meer dan 0.25kg aanraden zonder te corrigeren. Hiermee blijf je ruimschoots in de veilige marges.

De grote uitzondering is als je paard graszaadhooi krijgt. Indien je paard 10kg graszaadhooi eet, zou hij voor de verhoudingen er 1kg zemelen bij moeten eten om in de goed-marge te komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:15

Petrichor schreef:

Je moet lijnzaad ook niet weken maar koken! Dan krijg je die lekkere, snotterige plakzooi waar de meeste paarden een moord voor doen :D en waarvan men zegt dat het helpt om zand uit de darmen te krijgen.
Bovendien is het blauwzuur er dan uit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:16

Het ging hier over bietenpulp, niet over lijnzaad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:24

Mizora schreef:
Het ging hier over bietenpulp, niet over lijnzaad.

Y;(

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 13:58

ikke schreef:
Petrichor schreef:

Je moet lijnzaad ook niet weken maar koken! Dan krijg je die lekkere, snotterige plakzooi waar de meeste paarden een moord voor doen :D en waarvan men zegt dat het helpt om zand uit de darmen te krijgen.

Ik sorry verkeerd gelezen. Hij krijgt al lijnzaadbrokken denk dat dat dus een beetje te veel van het goede word.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:26

Petrichor schreef:
ikke schreef:

Ik sorry verkeerd gelezen. Hij krijgt al lijnzaadbrokken denk dat dat dus een beetje te veel van het goede word.

Dat zou ik inderdaad niet doen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 17:43

Wow lekkere warreboel heb ik er van gemaakt, nog een paar minuten pauze en nog snel even een post lezen en typen is geen succes..

Om er even op terug te komen: paard kan niet tegen SpeediBeet ondanks het lange weken. Mijn paard krijgt twee keer per dag en schep lijnzaadbrokken. Naast die brokken zoek ik dus nog een dikmaker met weinig suikers en eiwitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:56

Petrichor schreef:
Wow lekkere warreboel heb ik er van gemaakt, nog een paar minuten pauze en nog snel even een post lezen en typen is geen succes..

Om er even op terug te komen: paard kan niet tegen SpeediBeet ondanks het lange weken. Mijn paard krijgt twee keer per dag en schep lijnzaadbrokken. Naast die brokken zoek ik dus nog een dikmaker met weinig suikers en eiwitten.

Ik geloof dat we Bart even moeten opvoeden.....
Ik krijg een advertentie over stoppen met cocaïne..... :? :?
Die sukkel van een advertentie-automaat pikte "Speed" uit je post........ _-:( :D

Maar om zinnig on-topic te blijven: hoe reageert je paard op mais(meel)? Ook daarvoor geldt dat je het weloverwogen moet geven (scheve verhoudingen en ontbrekende delen) in combinatie met wat anders.

Of het de beste oplossing is, daar kunnen we het nog over hebben, maar mais maakt dik en de meeste paarden vinden het lekker. In het kader van alle opties bij elkaar hoort ie er dus wel bij.....

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 18:01

Die reclame kreeg ik ook hahah! Hoe hij reageert op maïs weet ik niet dat zou ik moeten proberen. :)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:34

Petrichor schreef:
Pff het valt nog niet mee om iets te vinden laag in eiwitten en suikers. :=

De luzerne mix van Hartog bevat naast luzerne, snijhaver en alexandrijnse klaver.
Het bevat inderdaad melasse, molashine om precies te zijn, een mix van melasse en olie.
Het product bevat ook hoog ijzer, dat de opname van huidverzorgende stoffen zoals bijv. zink afremt.

Luzerne levert hoogwaardige eiwitten die net goed opneembaar zijn en die veel paarden onvoldoende binnen krijgen.
De calcium fosfor verhouding is 4:1 Niet slecht, ook niet optimaal: 2;1 is optimaal voor paarden van alle leeftijden.
De Havens Mix bevat deze goede verhoduing, naast een mooi gehalte aan goed opneembare eiwitten en een laag suiker zetmeel gehalte (9,4% samen).
Dat komt omdat het een mengeling is van luzerne en timothee gras.
Het is gecombineerd met lijnzaad olie en een speciaal gemaakte lijnzaadbrok.
Een hele esentiële toevoeging ivm de komende mogelijk grasloze maanden (vetzuren).