Wat bij voeren naast hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:55

Hoi,

Wat krijgen jullie paarden te eten naast het hooi? Ik heb mijn shet en grote pony in 1 stal staan dus als ik straks fanatieker ga rijden en mijn grote pony wil bijvoeren staat de shet erbij te kijken. Wat zou ik hem kunnen geven waar hij niet dik van wordt en toch wat naar binnen krijgt?

Ze kregen eerst beide slobber voor de smaak maar omdat mijn grote pony aan de diarree was ben ik terug gegaan naar alleen hooi om beter op te kunnen bouwen.

Roos1610

Berichten: 76
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: Wijchen

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:57

Ik geef mijn (te dikke) pony brokken, speciaal voor paarden die snel dik worden, met veel vitamine en mineralen. Ik koop het altijd bij de BoerenBond.

dinniee
Berichten: 724
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: in het helal

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:58

slobber en taart paarden taart en bonbons

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:02

Zou je dan niet beter groentensoep geven? Ineens goed voor de weerstand.



TS: In zo'n geval zou ik gewoon een handje bietenpulp en een handje mengeling geven. Dit heb ik ook lang gedaan bij mijn mini. Nu krijgt hij niks terwijl mijn paard wel eten krijgt. Klagen doet ie niet, want hij krijgt een extra worteltje in de plaats.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:06

Waarom zou je je Shet ook iets willen voeren? Denk je dat-ie ziet dat je pony iets anders krijgt dan hij? Hij krijgt toch hooi?
Mijn paarden krijgen overigens niets bij. Ook geen vitaminebrok. Ze doen het al jaren prima op voordroog alleen.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:08

Zo zielig is hij niet dat hij staat te krijgen als de pony brok krijgt, wellicht heeft hij het nog eerdr op en dan staat hij alsnog te kijken?

Beter een zielig gezicht dan hoefbevangen , dik of koliek.

Geef hem een wortel of een stukje appel klaar is kees.
Een shet hoeft al die dingen niet. Behalve goed hooi en veel beweging en gras.

Cherubijn
Berichten: 121
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Nh

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:14

Me paard krijgt zn brokken s morgens en de shetties weten dat ze moeten wachten tot hij klaar is met eten en dan krijgen ze gezamelijk buiten hooi.. Ze zijn het gewend en zeuren ook helemaal niet. In de avond krijgen ze een vitamine's of een worteltje of iets kleins met hooi dan zeuren ze ook niet dat me paard bezig is mijn zijn brokken. Ze gaan dan lekker aan het hooi. Soms zijn ze ook tevreden met een paardensnoepje! Ze zijn niet anders gewend en in de zomer overdag alleen gras in de avond ook, en 's nachts staan ze wel buiten maar dan wel zonder gras dan krijgen ze nog een plukje hooi, Ze zijn tevreden dan en zeuren totaal niet.

Liesjeex

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-07-13

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:16

weet het niet precies, maar mijn paard krijgt van stal hooi en stro (natuurlijk) en 1 schepje biks per dag. volgens mij normale biks, zonder iets toegevoegd.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:18

Nou hooi dan, en basisbrok.
In de winter krijgen ze kuil omdat ze dan het land niet meer op mogen.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:22

Vitaminekorreltje voor de shet :).

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:30

Zou ook kiezen voor een vitamine korrel, meer hebben ze denk ik niet nodig. Wat versta je onder fanatiek rijden? :D

Je zou iets kiezen zoals Marstall Force...over ander volledig vitamine korrel. Zo weet je zeker dat ie alles binnen krijgt als je rantsoen verder alleen uit ruwvoer bestaat.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:56

bieten of bietenpulp.

Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:30

Speedibeet is ook heel handig dat gebruik ik ook dat is een soort bietenpulp maar dan zonder suikers

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:56

VSW -> VS

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:58

De mijne krijgt er niks bij.. Liksteen.. En na eens zware training een schep muesli.. Maar dat alleen als hij flink aan de bak moet.. Verders niks..

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:18

Pony zal worden bijgevoerd omdat hij ook meer beweging gaat krijgen. Ze staan nu beide vakantie te houden dus nu is het niet van belang. Wat geef jij die van jou dan als hij flink aan de bak moet Nine? Want je kan je pony toch niet de ene dag wel geven en de andere dag niet? Die van mij gaan daarvan aan de dunne hoor.

Ik vind basisbrok voor een shet die niet bereden wordt niet zo'n goed idee.

Ze krijgen trouwens gedorst hooi ivm de hoeveelheid.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:24

Als de shet niet aangeleerd word dat die iets krijgt dan lijkt het me geen probleem.
Je pony sochtends en savonds 1/2 basisbrok is voldoende en je Shetlander kan het prima doen op alleen ruwvoer.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:26

Als alle paarden brok krijgen staat mijn shet te hinneken en wachten tot zijn voer ook komt. Er is zat voer dat wel gegeven kan worden en nu zoek ik het beste spul om te geven. Ik vraag wat ik kan bijvoeren, niet wat ik niet hoef te voeren. Mijn grote pony krijgt momenteel muesli zonder suiker en daar wil ik het even bij houden ivm zijn stoelgang.

loveklazien
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:31

Je kunt je shet misschien een beetje care4life geven. Het suiker/zetmeelgehalte is heel laag en er zitten allemaal gezonde kruiden in. Mijn shet krijgt hier ook 2x per dag een klein handje van.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:04

Onze d-pony en shet staan al 9jr samen. Ik heb de shet altijd hetzelfde gegeven in hele kleine hoeveelheid.

De d-pony krijgt een flinke hand compact gras, dan een handje vito, force, magnesium, vit e en lijnzaadolie. Ik maak dat na in hele kleine hoeveelheid voor de shet. Hij ziet er prima uit. Maar ik zeg wel dat we hem regelmatig longeren. Soms laten we ze samen even flink rennen of vrijspringen en hij loopt voor de sulky. Dat is bij mooi weer wel meer dan nu.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:50

als het voor het idee is een beetje bietenpulp of grasmix met een handje v hetzelfde voer als je grotere pony of een vitaminen korreltje

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Wat bij voeren naast hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:29

Mijn paard (1,63 rasloos) krijgt:
-onbeperkt voordroog
- 2x per dag een mix van 40 gram marstall force met 250 gram muesli
- 2 gedroogde boterhammen
- 1-2 appels'
- handje peentjes

hij wordt recreatief bereden.