Gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 11:35

wie weet tot wanneer er voedingsstoffen in het gras zitten?
dit ivbm mijn 30 jarige ruin die het super doet op het gras

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:39

Ik geef vanaf oktober hooi bij, maar mijn paarden beginnen dit pas vanaf november vlot te eten, dus ik denk dat de voedingswaarde vanaf dan een pak minder is?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 11:44

Oke heb namelijk 1 hectare vol gras staan, maar ja als er geen voedingsstoffen inzitten kan hij niet op gewicht blijven, hooi kan hij niet meer eten omdat hij geen kiezen meer heeft, hij krijgt nu ook al senior priores slobber bijgevoerd..

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:29

Houd gewoon goed zijn gewicht in de gaten, dan kan je ingrijpen als hij vermagerd ;-). Mag hij wel luzerne?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 00:09

ja maar dat komt er ook zo weer uit helaas ..

heb vanmiddag pavo smash ( zoiets was het) gekocht maar helaas wil hij het niet eten

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:20

Wat goed als slobber te voeren is,en een vervanger is voor ruwvoer en krachtvoer tegelijk is Sanequi. Het is alleen bij de dierenarts te verkrijgen en helaas verschrikkelijk duur ( 25 euro per zak.... voor mijn oude pony van ci 1.40 had ik een zak per week nodig...) maar je houdt je paard er echt super, super mee op gewicht

Edit: beter dus dan de priores, want dat voerde ik daarvoor

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:04

Het gras wat er staat behoud zijn voedingswaarde, de analyse van gras in april komt overeen met gras in oktober. Alleen het grasland produceert niets meer, er goeit niets. Dus op is op.

Kan jouw paard nog wel gehakseld ruwvoer eten? Want het vereteringsstelsel van het paard is gemaakt om struktuurrijk materiaal te verteren met "prik". Dit stimuleert de darmen om hun werk goed te doen, het verteringsstelsel gezond te houden en een goed rendement uit je voer te halen. Het gras is momenteel al super zacht en slap en dan voer je ook nog slobber wat zacht is en niet die positieve effecten heeft zoals ik hier boven noemde. Daarom zie je paarden net na de overstap naar slobber echt opbloeien omdat de darmen nog actief zijn maar na verloop van tijd wanneer er niet genoeg "prik" meer binnen komt worden de darmen niet meer geprikkeld en zie je de paarden terug vallen. Meer gaan voeren heeft dan weinig zin......

Het wordt vaak ruwvoervervanger genoemd omdat het een heel hoog ruwecelstof gehalte heeft. Ruwe celstof is ook erg belangrijk voor de darmflora (bacteriesamenstelling in de darmen) maar zorgt nog steeds geen structuur met "prik" van de darmen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 12:31

ik heb hartog lucerne geprobeerd maar dit komt er ook in proppen weer uit. snap er ook echt niks van.. mij werdt juist deze pavo slobber aangeraden ipv de senior priores die ik gebruikte maar meneertje lust dit dus niet

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:34

Misschien eerst gemengd voeren, zodat hij langzaam aan de smaak kan wennen ?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:49

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar anders écht even met je DA overleggen om Sanequi te gaan voeren ( al was het maar voor de winter).
Ik heb met mijn oudje echt van alles geprobeerd toen haar gebit het liet afweten ( en ze daardoor ook makkelijker koliek geeft. Daarom is het ook zo belangrijk om vochtig voer te voeren aan oude paarden ,en zéker niet al te droog. Dat geeft ivm afnemend speeksel bij oude paarden een groter kans op koliek) en ze deed het gewoon súper op dit voer!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 12:50

Pavo speedibeet het het..
ja ga ik ook nog even proberen :)

Gelukkig lust mijn merrie het sowieso wel :)

staat er bij de omschrijving erg gewild bij paarden vanwege de smaak haha

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 12:51

Punz schreef:
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar anders écht even met je DA overleggen om Sanequi te gaan voeren ( al was het maar voor de winter).
Ik heb met mijn oudje echt van alles geprobeerd toen haar gebit het liet afweten ( en ze daardoor ook makkelijker koliek geeft. Daarom is het ook zo belangrijk om vochtig voer te voeren aan oude paarden ,en zéker niet al te droog. Dat geeft ivm afnemend speeksel bij oude paarden een groter kans op koliek) en ze deed het gewoon súper op dit voer!



ik zal er eens naar informeren bedankt!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:57

speedibeet is bietenpulp. Meeste paarden moeten eraan wennen, de mijn eet het nog steeds niet puur. Ik zet het nog steeds bij onder de slobber omdat ze het anders niet eet...

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:14

Voor extra voedingstoffen helpt het om bij je priores om daar een schep voer bij te weken. Dat wordt dan zacht en eet hij ook gemakkelijk mee op.
Priores zelf heeft sowieso niet genoeg vitamines, daar moet altijd wat bij.

Ik merk aan mijn paard met cushing en snel een harde manenkam krijgt dat hij dat op teveel gras nu nog steeds heeft.
Dus niets veranderd met de zomer.
Wel heb ik het idee dat de structuur minder wordt en ze er zo graag wat hooi bij hebben.
In jou geval dus bijvoorbeeld de priores.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:17

Houdt de temperatuur in de gaten; onder de 10 graden groeit gras niet meer dus vanaf dan zeker beginnen hooi bijvoeren (hangt er ook vanaf hoe groot je wei is natuurlijk, als t een kleine wei is, is ze natuurlijk rapper leeggegeten en kan het zijn dat je vroeger opt jaar moet beginnen bijvoeren).
Gras behoudt idd zijn voedingswaarde, zeker als je het deskundig bemest.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 13:59

heb 1 hectare voor mijn 2 fjorden, gras is nu zo'n 10/15 cm hoog

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:39


SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 11:41

Bedankt!
Blijkt dus niet veel meer in te zitten ondanks dat ze onbeperkt kunnen eten

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:55

Vitamine en mineralen dalen volgens dat artikel, jammer dat er niet over de suikers wordt gesproken :)

brenda2208
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-09-13

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:45

totdat er problemen komen bij je pony's, dan is het op, want dan zitten er eiwitten in!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 21:40

???

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:47

op het moment zit er niet veel meer in gras dan veel water en fructaan.Vitamines en mineralen dus niet.En eiwitten ook niet,en daar heeft een oud paard erg veel behoefte aan...meer dan een jonger paard.
Dat houd de spieren er op.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 23:53

Ze komen op de weide maar krijgen hooi/senior priores/ speedibeet/ wortels etc :)